جاباما
۷۹۵۹۶۲
۱۲ نظر
۸۲۳۸
۱۲ نظر
۸۲۳۸
پ

قرص و پماد آسیکلوویر؛ عوارض و موارد استفاده

آسیکلوویر برای درمان عفونت‌های ناشی از انواع خاصی از ویروس‌ها استفاده می‌شود. این دارو زخم‌های اطراف دهان (ناشی از ویروس هرپس سمپلکس)، زونا (ناشی از هرپس زوستر) و آبله مرغان را درمان می‌کند.

برترین‌ها: اسیکلوویر برای درمان عفونت‌های ناشی از انواع خاصی از ویروس‌ها استفاده می‌شود. این دارو زخم‌های اطراف دهان (ناشی از ویروس هرپس سمپلکس)، زونا (ناشی از هرپس زوستر) و آبله مرغان را درمان می‌کند.

این دارو همچنین برای درمان شیوع مجدد هرپس تناسلی استفاده می‌شود. در افراد مبتلا به شیوع مکرر، اسیکلوویر برای کمک به کاهش تعداد موارد شیوع در آینده استفاده می‌شود.

موارد مصرف آسیکلوویر

اسیکلوویر یک داروی ضد ویروسی است. با این حال، اسیکلوویر این عفونت‌ها را به طور قطعی درمان نمی‌کند.

ویروس‌هایی که این عفونت‌ها را ایجاد می‌کنند، حتی در فاصله بین شیوع عفونت، در بدن زندگی می‌کنند. اسیکلوویر شدت و طول این شیوع را کاهش می‌دهد. این دارو کمک می‌کند که زخم‌ها سریع‌تر بهبود یابند، از بروز زخم‌های جدید جلوگیری می‌کند و درد و خارش را کاهش می‌دهد.

قرص و پماد آسیکلوویر؛ عوارض و موارد استفاده

این دارو همچنین ممکن است به کاهش طولانی مدت درد بعد از بهبود زخم کمک کند. علاوه بر این، در افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف، اسیکلوویر می‌تواند خطر گسترش ویروس را به سایر قسمت‌های بدن و ابتلا به عفونت‌های جدی را کاهش دهد.

نحوه مصرف آسیکلوویر

این دارو را به صورت خوراکی همراه با غذا یا بدون غذا، معمولاً ۲ تا ۵ بار در روز طبق دستور پزشک مصرف کنید. حین مصرف این دارو، مقدار زیادی مایعات بنوشید، مگر اینکه پزشک دستور دیگری داده باشد.

اگر از شکل مایع این دارو استفاده می‌کنید، بطری را قبل از هر دوز تکان دهید. دوز دقیق را با استفاده از وسیله اندازه گیری / قاشق مخصوص اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید.

این دارو زمانی که در هنگام بروز اولین علائم شیوع طبق دستور پزشک مصرف شود، بهترین اثربخشی را دارد. اگر درمان به تأخیر بیفتد دارو نیز ممکن است به خوبی عمل نکند.

دوز دارو بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان شما تعیین می‌گردد. در کودکان نیز دوز بر اساس وزن تعیین می‌شود.

این دارو در صورتی این دارو زمانی که مقدار دارو در بدن در سطح ثابتی حفظ می‌شود، به بهترین نحو عمل می‌کند. بنابراین این دارو را در فواصل زمانی مشخص مصرف کنید. به منظور کمک برای یادآوری هر روز دارو را در زمان‌های مشخص استفاده کنید.

مصرف این دارو را ادامه دهید تا مقدار تجویز شده به پایان برسد. بدون تأیید پزشک دوز خود را تغییر ندهید، هیچ دوزی را از دست ندهید، یا مصرف این دارو را زود متوقف کنید.

اگر وضعیت شما همچنان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

عوراض جانبی

با مصرف این دارو تهوع، اسهال، سردرد یا استفراغ ممکن است رخ دهد. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فوراً پزشک یا داروساز خود را مطلع نمایید.

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را بدین دلیل تجویز کرده است که نفع آن را برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

قرص و پماد آسیکلوویر؛ عوارض و موارد استفاده

در صورت بروز هر کدام از این موارد بعید، اما جدی فوراً به پزشک اطلاع دهید: سرگیجه، خواب آلودگی، علائم مشکلات کلیه (مانند تغییر میزان ادرار، درد پهلو/ کمر)، تغییرات ذهنی / خلق (مانند اضطراب، سردرگمی، توهم)، لرز /یا حرکت ناپایدار، مشکل در تکلم.

این دارو به ندرت می‌تواند یک بیماری تهدید کننده زندگی ایجاد کند که سلول‌های خونی، کلیه‌ها و سایر قسمت‌های بدن را درگیر می‌کند. این اختلال در صورتی که شرایطی مرتبط با سیستم ایمنی ضعیف (مانند بیماری اچ آی وی، پیوند مغز استخوان، پیوند کلیه) داشته باشید، بیشتر احتمال می‌رود ایجاد شود.

اگر متوجه هر کدام از این موارد نادر اما جدی شدید فوراً به پزشک مراجعه کنید: خستگی شدید، ضربان قلب آهسته / سریع / نامنظم، کبودی / خونریزی آسان، تب جدید، ادرار خونی / تیره، درد شدید معده یا شکم، زرد شدن چشم / پوست،ناگهانی تغییر بینایی، از دست دادن هوشیاری، تشنج.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

در این مقاله ارائه لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی امکان پذیر نیست. اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

قبل از مصرف آسیکلوویر، اگر به این دارو یا به والاسیکلوویر حساسیت دارید، با پزشک یا داروساز خود مطرح کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می‌توانند واکنش‌های آلرژیک و مشکلات دیگر را ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را سابقه پزشکی خود مطلع نمایید، به ویژه: مشکلات کلیوی، شرایط مرتبط با سیستم ایمنی ضعیف (مانند بیماری اچ آی وی، پیوند مغز استخوان، پیوند کلیه).

این دارو به ندرت باعث سرگیجه یا خواب آلودگی می‌شود. مصرف الکل یا ماری جوانا می‌تواند موجب تشدید سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود.

لذا ضمن درمان از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا هر کاری که نیاز به آرامش و هوشیاری دارد تا زمانی که بتوانید چنین کارهایی را با خیال راحت انجام دهید خودداری نمایید. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید. اگر از ماریجوانا استفاده می‌کنید با پزشک خود در میان بگذارید.

قرص و پماد آسیکلوویر؛ عوارض و موارد استفاده

قبل از انجام عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع نمایید.

بدون تأیید پزشک، واکسیناسیون یا ایمن سازی خاصی (مانند واکسن علیه ویروس آبله مرغان) انجام ندهید.

سالمندان ممکن است نسبت به عوارض جانبی، به خصوص مشکلات کلیه، (تغییر مقدار ادرار، درد کمر / پهلو)، سرگیجه، خواب آلودگی و تغییرات ذهنی / خلقی (مانند سردرگمی، توهم، از دست رفتن هوشیاری) حساس‌تر باشند.

آسیکلوویر در برابر گسترش تبخال تناسلی محافظتی ایجاد نمی‌کند. برای پایین آوردن احتمال انتقال تبخال به همسر خود، در طول شیوع یا در صورت داشتن علائم، تماس جنسی نداشته باشید. می‌توانید تبخال تناسلی را حتی در صورت نداشتن علائم به شریک جنسی خود منتقل کنید. بنابراین، در طول فعالیت‌های جنسی همیشه از روش پیشگیری مؤثر (کاندوم لاتکس یا پلی اورتان / سد دهانی) استفاده کنید. برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز شدید مورد استفاده قرار گیرد. در مورد خطرات و مزایا با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود. با این حال، بعید است که به شیرخوار آسیب برساند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. این مقاله شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست.

فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تأیید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و دوز آنها را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند: داروهای دیگری که ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در کلیه شوند (از جمله داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی - NSAID ها نظیر ایبوپروفن، ناپروکسن).

اسیکلوویر بسیار شبیه به والاسیکلوویر است. لذا ضمن درمان با این دارو، از داروهای حاوی والاسیکلوویر استفاده نکنید.

مصرف دوز بالا یا اوردوز

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند

قرص و پماد آسیکلوویر؛ عوارض و موارد استفاده

نکته های مهم

اسیکلوویر را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کللا

      من استفاده کردم به هیچ دردی نمیخوره و بی خاصیت هستش و یعنی خیار بخوری بهتر از این هستش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من استفاده کردم دوست عزیز
        اتفاقا برای من جواب داد
        احتمالا شما تشخیص اشتباه دادن

    • محمد جواد

      سلام من همه راهها امتهان نمودن از جمله یخ روی تبخال...ولی هیچ چیز بهتر از این پوماد نیست پوماد آلوویر هم همین اثر را دارد

    • ماهرخ

      این پماد عالی .پیشنهاد میکنم برای ازبین بردن سریع تب خال از اون استفاده کنین

    • Maryam

      من آبله مرغان گرفتم قرصشو خوردم عالی بود

    • مهدوی

      میخام دورلب تاتوکنم گفتن برای پیشگیری اززخم دورلب قرص آسیکلوویزبخور.لطفا راهنمایی کنید

    • بویری

      چه مدت باید روی تبخال باشه پمادش؟؟همینجوری بزنیم و بزاریم بمونه یا چی؟؟

    • ناشناس

      برای پیشگیری از تبخال موقع تاتو بهترین گزینه محلول گیاهی میرتکس هست قبل وبعد از کار پنبه را اغشته کنید ودور تادور لب بزتید

    • کریمی

      سلام من تبخال زود به زود در میارم اول پماد مصرف میکردم ولی اثر نداشت .تبخالم خیلی شدید بود. قرص شو مصرف کردم عالیه. ولی میگن عوارض خطرناکی داره . مصرف کنم یا نه

    • بدون نام

      شاید

    • علی دیهمی

      درد روده سوزش مدفوع کاهش وزن اشتها ندارم ودرد لگنوسوزش باسن

    • مهدی

      الان ده روز هست زیر کلاهک التم چندتا تبخال زد هر چه پماد میزنم خوب نمیشه چکار کنم هر دو ماه به دوماه بیرون میاد اول تاول میزنه بعداز دوسه روز سرتاول سفید میشه بعد میترکه سوز میاد همیشه چهار پنج روزه خوب میشد الان ده روزه خوب نمیشه همون جور هست چکار کنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج