جاباما
۷۹۶۶۹۰
۱ نظر
۵۱۲۸
۱ نظر
۵۱۲۸
پ

فواید ورزش در دوره قاعدگی چیست؟

به دلایل زیادی بسیاری از مردم ورزش را در این دوره کنار می گذارند اما دوره قاعدگی هرگز دلیل خوبی برای ورزش نکردن نیست.

وب‌سایت بدونیم - مریم اسدی: آیا تصورتان این است که با شروع دوره قاعدگی بهتر است کفش های ورزشی را کنار بگذارید و به خودتان استراحت بدهید؟

به دلایل زیادی بسیاری از مردم ورزش را در این دوره کنار می گذارند اما دوره قاعدگی هرگز دلیل خوبی برای ورزش نکردن نیست.

فواید ورزش در دوره قاعدگی چیست؟

فواید ورزش کردن در دوره قاعدگی

فواید ذهنی و جسمی ورزش کردن هرگز به خاطر دوره قاعدگی متوقف نمی شود. در واقع با مرتب ورزش کردن برخی دردها و بیماری های همراه دوره قاعدگی التیام بخشیده می شوند.

دوره قاعدگی دوره پیچیده ای در موقعیت هورمون های بدن است. سطح هورمون های استروژن و پروژسترون هر دو کاهش پیدا می کند و به همین دلیل فرد احساس خستگی و کمبود انرژی می کند.

با ورزش نکردن انرژی شما ذخیره نمی شود. به جای این که فعالیت ها را در این دوره کاهش دهید از این زمان به عنوان فرصتی برای ورزش های جدید استفاده کنید.

کاهش سندروم پیش از قاعدگی

اگر قبل و در طول دوره قاعدگی احساس خستگی و بی حالی می کنید با ورزش ایروبیک این نشانه ها را تا جای ممکن کاهش می دهید.

افزایش اندورفین

با ورزش کردن سطح هورمون اندورفین بدن افزایش پیدا می کند و به همین دلیل حال بهتری خواهید داشت. یکی از مهم ترین فواید ورزش در دوره قاعدگی افزایش سطح اندورفین در بدن است.

اندورفین یک مسکن طبیعی است و هنگامی که در طول ورزش آزاد می شود در دوره قاعدگی احساس بهتری خواهید داشت.

فواید ورزش در دوره قاعدگی چیست؟

تجربه قدرت و توانایی بیشتر

تحقیقات ثابت کرده است که در دو هفته اول دوره قاعدگی به علت کاهش سطح هورمون های زنانه قدرت و توانایی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

تقویت روحیه

ورزش کردن در این دوره روحیه را بهتر و سرعت گردش خون را بالا می برد. به علاوه گرفتگی عضلات، سردرد و کمر درد دوره قاعدگی را کاهش می دهد.

مبارزه با قاعدگی دردناک

اگر قاعدگی دردناکی دارید ورزش هایی مثل پیاده روی درد را کاهش می دهد.

بهترین ورزش ها در دوره قاعدگی

اولین روزهای دوره قاعدگی ناراحت کننده تر است به خصوص اگر خونریزی زیادی داشته باشید به همین دلیل باید بیشتر روی حرکات و ورزش های آرام و ملایم تر تمرکز کنید. در این دوره بهتر است شدت ورزش را کاهش دهید.

پیاده روی آرام یا ورزش های هوازی آرام

شدت تمرین های ایروبیک را کاهش دهید و مقدار آن را هم کم تر کنید. پس پیاده روی آرام، تمرین های کوتاه ایروبیک و ورزش های هوازی با شدت پایین انجام دهید. تحقیقات نشان داده است که ریه ها در اواخر دوره قاعدگی بهتر کار می کنند بنابراین بهتر است ورزش های شدت بالا را به اواخر دوره قاعدگی موکول کنید.

یوگا و پیلاتس

دو الی سه روز پیش از دوره قاعدگی بهترین زمان برای انجام ورزش هایی مثل یوگا است که بدن را ریلکس می کند و گرفتگی، حساسیت سینه و خستگی عضلات را کاهش می دهد.

اگر دوره قاعدگی ناآرامی ندارید همان ورزش های همیشگی را دنبال کنید اما اگر احساس می کنید توانایی بدن مثل همیشه نیست کمی به خودتان استراحت بدهید شدت ورزش را کمتر کنید.

ورزش هایی که نباید در دوره قاعدگی انجام دهید

در این دوره باید فشار و حجم ورزش را کاهش دهید. اگر احساس خستگی می کنید باید ورزش های قلبی عروقی با شدت بالا یا ورزش های استقامتی را کاهش دهید.

بسیاری از زنان گزارش داده اند که در این دوره مقدار کشیدگی عضلات بیشتری را متحمل می شوند بنابراین ورزش های سخت در این دوره سخت تر می شوند.

فواید ورزش در دوره قاعدگی چیست؟

توصیه نهایی

ورزش منظم برای جسم و ذهن مفید است و هیچ دلیل علمی برای ورزش نکردن در دوره قاعدگی وجود ندارد. در واقع شواهد و مدارک نشان داده است که ورزش کردن در این دوره بهتر و برای بدن مفید است.

ورزش را ادامه دهید اما شدت آن را کمتر کنید به خصوص زمانی که احساس خستگی و کوفتگی می کنید. به تمرین های ورزشی تنوع بدهید. مدت زمان ریکاوری را بیشتر کنید و به توانایی های تان افتخار کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • pari

      ممنون بابت مطالب خوبتون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج