۹۱۷۹
۱ نظر
۵۰۲۳
۱ نظر
۵۰۲۳
پ

این عادت ها اضافه وزن را به جان شما می اندازند

با چاق ها رفت و آمد نکنید!

مصرف چربی شما را چاق نمي​کند، همانطور که خوردن پول شما را ثروتمند نمي‌کند. این غذاهای کم چرب یا فاقد چربی هستند که شما را چاق مي​کنند چون بیشتر از غذاهای چرب کالری، قند و مواد شیمیایی دارند. در این باره هیچ تردیدی وجود ندارد.

با چاق ها رفت و آمد نکنید!
با چاق ها رفت و آمد نکنید!

مصرف چربی شما را چاق نمي​کند، همانطور که خوردن پول شما را ثروتمند نمي‌کند. این غذاهای کم چرب یا فاقد چربی هستند که شما را چاق مي​کنند چون بیشتر از غذاهای چرب کالری، قند و مواد شیمیایی دارند. در این باره هیچ تردیدی وجود ندارد. از سی سال پیش که ما مصرف چربی را کاهش داده​ایم، تب غذاخوردن افزایش یافته و آمار چاقی دو برابر و در کودکان سه برابر شده است. این سیاست غذایی ـ اگر بتوان نام آن را سیاست گذاشت ـ شکست خورده است.

اما این تنها یکی از چندین عادتی است که شما را چاق مي​کند. تنها چیزی که شما به آن نیاز دارید یک سر سوزن اراده و چند عادت تازه است. در ادامه با ۲۰ عادتی که باید بلافاصله آنها را تغییر دهید آشنا مي​شوید:


تماشای تلویزیون

بررسی​ها نشان مي​دهد افراد سنگین وزن با کاهش مدت زمان تماشای تلویزیون مي​توانند روزانه 119 کالری بیشتر بسوزانند. از بین رفتن 119 کالری در روز به معنای 6 کیلو وزن کم کردن در سال است! اگر تماشای تلویزیون را با انجام چند کار دیگر همزمان کنید ـ مثلا کارهای سبک منزل را انجام دهید ـ نتیجه خیلی بهتری کسب مي​کنید و کالری بیشتری مي​سوزانید. به علاوه اگر دست​های خودتان را با شستن ظرف یا لباس مشغول کنید، احتمال اینکه به تنقلات دست​درازی کنید ـ از دیگر کارهای خطرناکی که همزمان با تماشای تلویزیون مي​توان انجام داد ـ کمتر مي​شود.


مصرف غذاهای کم چرب

غیرمنطقی به نظر مي​رسد اما شما باید از خرید مواد غذایی که روی آنها برچسب «کم چرب» یا «بدون چربی» زده شده است خودداری کنید. این خوراکی​ها فقط کالری به بدن شما مي​رسانند و همین کالری​ها جایگزین چربی​هاي بی آزاری مي​شوند که کربوهیدرات​هاي کندی دارند و سریع هم هضم مي​شوند. در نتیجه قند خون شما فورا بالا مي​رود و دوباره احساس گرسنگی مي​کنید. تحقیقات نشان مي​دهند غذاهایی که ۴۳ درصد کربوهیدرات دارند بیشتر شما را سیر نگه داشته و در مقایسه با غذاهایی که ۵۵ درصد کربوهیدرات دارند اثر ملایم​تری بر قند خون مي​گذارند. یعنی به این ترتیب بدن شما چربی کمتری ذخیره مي​کند و احتمال اینکه یک بار دیگر به سراغ غذا بروید کمتر مي​شود.


استفاده نکردن از ترازو

تماشای عددی که ترازو نشان مي​دهد شما را مصمم به کم کردن وزن مي​کند و دیگر به سختی مي​توانید رژیم خودتان را بشکنید. کسانی که هر روز روی ترازو مي​روند و خودشان را وزن مي​کنند، دو برابر بیشتر از آنهایی که هر از گاهی این کار را انجام مي​دهند وزن کم مي​کنند. با وزن​کردن روزانه خود، از نوسانات طبیعی وزنتان پیشگیری کنید.


هله هوله خوری در رستوران

ممکن است در رستوران به عنوان اشانتیون غذا به شما بیسکوییت، چیپس و خوراکی​هاي دیگری بدهند که لازم نیست بخاطر آنها هزینه​اي پرداخت کنید. هر بار که این خوراکی​ها را مي​خورید ۱۵۰ کالری به غذای خود اضافه مي​کنید که تکرار سه​باره آن ۴۵۰ کالری مي​شود. بدتر از آن، هیچ کدام از این خوراکی​ها ارزش غذایی ندارند و فقط تنقلات مضر به حساب مي​آیند.


مصرف نوشابه، حتی از نوع رژیمی!

هر آمریکایی به طور متوسط هفته​اي یک گالن نوشابه مصرف مي​کند. چرا خوردن نوشابه اينقدر بد است؟ چون مطالعات نشان مي​دهد خوردن دو نوشابه در روز مي​تواند تا 33 درصد خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن را افزایش دهد. نوشابه​هاي رژیمی هم از این قاعده مستثنی نیستند. محققان دریافته اند چربی دور شکم و پهلوها در کسانی که روزانه یکی دو نوشابه رژیمی مصرف مي​کنند نسبت به آنهایی که اصلا نوشابه نمي​خورند 5 برابر بیشتر است. قندهای مصنوعی موجود در نوشابه​هاي رژیمی اشتها را تحریک کرده و شما را وادار مي​کنند ناخودآگاه بیشتر غذا بخورید.


حذف وعده​هاي غذایی

بر اساس مطالعات، ۱۷ درصد از آمریکایی​ها برای کاهش وزن وعده​هاي غذایی خود را کم مي​کنند. مشکل این است که حذف یک وعده غذایی ـ مخصوصا صبحانه ـ شما را چاق​تر مي​کند. کسانی که صبحانه نمي​خورند ۴/۵ برابر بیشتر از دیگران به چاقی دچار مي​شوند. چرا؟ حذف یک وعده غذایی، متابولیسم را کند و اشتها را تحریک مي​کند. این حالت بدن را در فاز ذخیره چربی قرار مي​دهد و تمایل شما به پرخوری در وعده بعدی را افزایش مي​دهد.


سفارش چند نوع غذا

وقتی به جای یک غذای خاص، چند مدل غذا سفارش مي​دهید، بیش از صد کالری اضافی دریافت مي​کنید، چرا؟ چون سفارش همزمان چندین غذا موجب مي​شود بیشتر از مقدار مورد نیازتان غذا بخورید. بهتر است غذای اصلی رستوران را سفارش دهید. به این ترتیب تحت تاثیر ترفندهایی که جیب شما را خالی مي​کنند قرار نمی​گیرید.


کم / زیاد خوابیدن

بر اساس تحقیقات، کسانی که شبها کمتر از ۵ ساعت مي​خوابند، دو و نیم برابر بیشتر از کسانی که هشت ساعت خواب شبانه دارند شکم مي​آورند. شبها ۷ ـ ۶ ساعت بخوابید، این مدت زمان برای نگه داشتن وزن در حد ایده آل کافی است.


با چاق ها رفت و آمد نکنید!

تند غذا خوردن

بیست دقیقه طول مي​کشد تا فرمان پر شدن معده و سیری شما از شکم به مغز برسد. کسانی که آهسته غذا مي‌خورند در مقایسه با همسالان خود که تندتند غذا مي​خورند ۶۶ کالری کمتر دریافت مي​کنند. حتما از خودتان مي​پرسید این عدد ۶۶ به چه دردی مي​خورد؟ اگر شما بتوانید در هر وعده آهسته غذا بخورید، هر سال بیش از ۱۰ کیلوگرم وزن کم مي​کنید!


غذا خوردن در دکه یا بوفه اغذیه فروشی

محققان دریافته​اند آدم​هاي چاقی که از بوفه یا رستوران​هاي کوچک غذا مي​خرند صندلی​هايي را برای نشستن انتخاب مي​کنند که به پیشخوان یا محل آماده​سازی غذا مشرف باشند. باید پشت به پیشخوان مغازه بنشینید تا غذا شما را وسوسه نکند.


معاشرت با آدم​هاي چاق

بررسی​ها نشان مي​دهد زمانی که دوست شما چاق مي​شود احتمال چاق شدن شما نیز تا ۵۷ درصد افزایش مي​یابد. این احتمالا به رفتارهای اجتماعی و انتظاری که در جمع از شما مي​رود مربوط مي​شود. با کسی معاشرت کنید که برنامه کاهش وزن را آغاز کرده و فعالیت​هايي را پیشنهاد بدهد که هر دو بتوانید آنها را انجام دهید. همچنین اجازه ندهید غذای خودش را به شما تحمیل کند!


غذا خوردن در بشقاب​هاي بزرگ

بر اساس مطالعات، 6/98درصد از آدم​هاي چاق در بشقاب‌هاي بزرگ غذا مي​خورند که این به معنای صرف غذای بیشتر، دریافت کالری اضافی و چاق شدن است. با انتخاب ظروف کوچکتر مراقب مقدار غذایی که مي​خورید باشید. اگر با یک بشقاب سیر نشدید مي​توانید یک بشقاب دیگر سفارش بدهید.


چیدن غذا روی میز آشپزخانه

از چیدن ظروف روی میز غذاخوری آشپزخانه خودداری کرده و غذا را از آنجا خارج کنید. بررسی​ها نشان مي​دهد وقتی غذا در آشپزخانه صرف مي​شود، افراد ۳۵ درصد بیشتر غذا مي​خورند. زمانی که لازم باشد برای برداشتن غذای بیشتر از جا بلند شوید و به آشپزخانه بروید، قید آن را مي​زنید.


برداشتن لقمه​هاي بزرگ

کسانی که برای خودشان لقمه​هاي بزرگ مي​گیرند 52 درصد بیشتر از آنهایی که لقمه کوچک مي​گیرند و غذا را بیشتر مي​جوند کالری دریافت مي​کنند. با تقسیم غذای خود به لقمه​هاي کوچک زودتر سیر مي​شوید و از غذا خوردن لذت مي​برید. به عنوان یک قانون کلی، هرچه کوچکتر لقمه بگیرید کمر باریک​تری خواهید داشت.


آب نخوردن

دریافت آب به مقدار کافی برای تمام عملکردهای بدن لازم است و هر چه بیشتر آب بنوشید، احتمال اینکه لاغر بمانید بیشتر است. بر اساس آزمایش انجام شده در دانشگاه یوتا، شرکت​کننده​هايي که قبل از غذا دو فنجان آب نوشیدند ۳۰ درصد بیشتر از آنهایی که خود را تشنه نگه داشتند وزن کم کردند. مي​توانید این تاثیر را با افزودن یخ تقویت کنید. محققان آلمانی دریافته​اند نوشیدن شش لیوان آب یخ در روز موجب تقویت متابولیسم و سوزاندن ۵۰ کالری در روز مي​شود. همین، خودش به تنهایی دو و نیم کیلوگرم از وزن شما را در سال کم مي​کند!

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

با چاق ها رفت و آمد نکنید!


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • kia

      in topic ke baraye in gozaresh entekhab kardid kamellan tabiz amize hamchin neveshtin ba chaghha moasherat nakonid ke engar afrad chagh taon daran baraton doa mikonam khodeton ham chagh beshid mafhom in gomlei ro ke neveshtid dark konid

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج