adexo3
۱۲۰۳۶۰۴
۱۱ نظر
۶۳۴۱
۱۱ نظر
۶۳۴۱
پ

چشم و چراغ سینمای اکشن از این بیماری رنج می‌برد

یکی از اعضای خانواده بروس ویلیس ؛دخترش -رومر ویلیس- دیشب در اینستاگرام اعلام کرد که بروس ویلیس به دلیل بیماری آفازی که بر ارتباط با دیگران تاثیر می‌گذارد، از بازیگری خود را بازنشسته می‌کند.

وب سایت یک پزشک: یکی از اعضای خانواده بروس ویلیس ؛دخترش -رومر ویلیس- دیشب در اینستاگرام اعلام کرد که بروس ویلیس به دلیل بیماری آفازی که بر ارتباط با دیگران تاثیر می‌گذارد، از بازیگری خود را بازنشسته می‌کند.

«برای حامیان شگفت‌انگیز بروس، به عنوان یک خانواده می‌خواستیم این مطلب را به اشتراک بگذاریم که بروس محبوبمان با برخی از مشکلات سلامتی روبرو شده است و اخیراً تشخیص داده اند که بیماری آفازی دارد، که بر توانایی‌های شناختی او تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل و با ملاحظه فراوان، بروس در حال کناره گیری از حرفه ای است که برای او بسیار مهم بوده است.

چشم و چراغ سینمای اکشن از این بیماری رنج می‌برد

زمان واقعاً چالش برانگیز برای خانواده ما است و ما از عشق، مهربانی و حمایت مداوم شما بسیار قدردان هستیم. ما به عنوان یک خانواده قوی از این مساله عبور خواهیم کرد و می‌خواهیم طرفداران او هم همراه باشند زیرا می‌دانیم که بروس چقدر برای شما مهم است، همانطور که شما برای او مهم هستید.

همانطور که بروس همیشه می‌گوید، «خوش باشید» و ما با هم برنامه‌ریزی می‌کنیم که خوش باشیم.»

چشم و چراغ سینمای اکشن از این بیماری رنج می‌برد

بروس ویلیس، بازیگری که بیشتر به خاطر بازیگری در مجموعه فیلم‌های جان سخت Die Hard شناخته می‌شود، پس از تشخیص آفازی از سینما کناره‌گیری می‌کند.

بروس ویلیس که اکنون ۶۷ ساله دارد، نخست با برنامه تلویزیونی Moonlighting به شهرت رسید، پس از آن خود را به عنوان یک ستاره اکشن پرکار مطرح کرد. جدا از فیلم‌های Die Hard، او همچنین برای نقش‌هایش در فیلم‌هایی مانند Pulp Fiction, The Fifth Element, The Last Boy Scout, Twelve Monkeys, The Sixth Sense, Looper and Moonrise Kingdom  مورد تحسین قرار گرفت.

همچنین ویلیس که یکی از پولسازترین ستاره‌های دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بود، جایگاه قابل توجهی در کمدی‌های خانوادگی ایجاد کرد که مهم‌ترین آن صداپیشگی یک کودک در سریال Look Who’s Talking و دنباله آن بود.

شاید ندانید که او همچنین سه آلبوم به عنوان خواننده ساخته است – اجرای او از ترانه Under the Boardwalk به رتبه دوم جدول تک‌آهنگ‌های بریتانیا رسیده بود!

ویلیس به مدت ۲۳ سال با هنرپیشه معروف -دمی مور- ازدواج کرد. آن‌ها سه دختر دارند. او همچنین از همسر دومش، اما همینینگ ویلیس، دو دختر دارد.

در سال‌های اخیر، ویلیس باز حرفه اکشن خود ادامه داده بود. منتها نقش‌های سال‌های اخیر او شبحی از نقش‌های جذاب گذشته او بودند. فیلم‌های بهتر سال‌های نزدیک‌تر او، فیلم‌هایی مانند  Reds و The Expendables بودند. فقط در سال ۲۰۲۱، هفت فیلم از او اکران شد و در همین سال جاری میلادی هم ۳ فیلم بازی کرد!  هشت فیلم تکمیل‌شده دیگر از ویلیس در حال حاضر برای اکران در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ آماده شده‌اند.

آفازی با مشکل در زبان یا گفتار مشخص می‌شود و معمولاً به دلیل آسیب به سمت چپ مغز، که مسئول درک و تولید زبان است، ایجاد می‌شود.

شایع‌ترین علل آن سکته مغزی، آسیب شدید سر، تومور مغزی و بیماری‌های عصبی پیشرونده مانند زوال عقل است و در افراد بالای ۶۵ سال شایع است.

برخی فیلم‌های مشهور بروس ویلیس

جان سخت ۱ (۱۹۸۸)

ببین کی داره حرف می‌زنه (۱۹۸۹)

ببین دیگه کی داره حرف می‌زنه (۱۹۹۰)

جان سخت ۲ (۱۹۹۰)

بیلی باتگیت (۱۹۹۱)

آتش غرور (۱۹۹۱)

هادسون هاوک (۱۹۹۱)

افکار مرگبار (۱۹۹۱)

آخرین پسر پیش‌آهنگ (۱۹۹۱)

مرگ درخور اوست (۱۹۹۲)

بازیگر (۱۹۹۲)

اسلحه پر ۱ (۱۹۹۳)

فاصله قابل توجه (۱۹۹۳)

داستان عامه‌پسند (۱۹۹۴)

شمال (۱۹۹۴)

هیچ‌کس احمق نیست (۱۹۹۴)

جان سخت ۳ (۱۹۹۵)

۱۲ میمون (۱۹۹۵)

آخرین مرد مقاوم (۱۹۹۶)

شغال (۱۹۹۷)

عنصر پنجم (۱۹۹۷)

طلوع مرکوری (۱۹۹۸)

محاصره (۱۹۹۸)

آرماگدون (۱۹۹۸)

حس ششم (۱۹۹۹)

داستان ما (۱۹۹۹)

همه نه یارد (۲۰۰۰)

بچه (۲۰۰۰)

راهزنان (۲۰۰۱)

نشکن (۲۰۰۱)

اشک‌های خورشید (۲۰۰۲)

جنگ هارت (۲۰۰۲)

فرشتگان چارلی ۲ (۲۰۰۳)

دوازده یار اوشن (۲۰۰۴)

همه ده یارد (۲۰۰۴)

گروگان (۲۰۰۵)

شهر گناه (۲۰۰۵)

بلوک ۱۶ (۲۰۰۶)

ملت غذای آماده (۲۰۰۶)

شماره شانس اسلوین (۲۰۰۶)

آلفا داگ (۲۰۰۶)

گرایندهاوس (۲۰۰۷)

کاملاً غریبه (۲۰۰۷)

جان‌سخت ۴ (۲۰۰۷)

بدل‌ها (۲۰۰۹)

پلیس تعلیق شده (۲۰۱۰)

رد (۲۰۱۰)

بی مصرف‌ها (۲۰۱۰)

یک‌بارمصرف‌ها ۲ (۲۰۱۲)

قلمرو طلوع ماه (۲۰۱۲)

لوپر (۲۰۱۲)

نور سرد روز (۲۰۱۲)

جی.آی.جو: تلافی (۲۰۱۳)

یک روز خوب برای جان سخت (۲۰۱۳)

رد ۲ (۲۰۱۴)

شهر گناه: بانویی که به خاطرش می‌کشم (۲۰۱۴)

بروکلین بی‌مادر (۲۰۱۹)

چشم و چراغ سینمای اکشن از این بیماری رنج می‌برد

چشم و چراغ سینمای اکشن از این بیماری رنج می‌برد

چشم و چراغ سینمای اکشن از این بیماری رنج می‌برد

چشم و چراغ سینمای اکشن از این بیماری رنج می‌برد

چشم و چراغ سینمای اکشن از این بیماری رنج می‌برد

چشم و چراغ سینمای اکشن از این بیماری رنج می‌برد

آفازی چیست؟

آفازی وضعیتی است که بیمار توانایی برقراری ارتباط را از دست می‌دهد. این بیماری می‌تواند بر توانایی بیمار در صحبت کردن، نوشتن و درک زبان، چه گفتاری و چه نوشتاری تأثیر بگذارد.

آفازی معمولاً به طور ناگهانی پس از سکته مغزی یا ضربه به سر رخ می‌دهد. اما همچنین می‌تواند به تدریج از یک تومور مغزی با رشد آهسته یا بیماری که باعث آسیب تدریجی و دائمی (بیماری دژنراتیو) می‌شود، ایجاد شود. شدت آفازی به تعدادی از شرایط از جمله علت و میزان آسیب مغزی بستگی دارد.

پس از رفع علت، درمان اصلی آفازی تمرین گفتاری و زبان درمانی است. فرد مبتلا به آفازی  باید مهارت‌های زبانی را دوباره یاد می‌گیرد و یا راه‌های دیگر برای برقراری ارتباط را تمرین کند. اعضای خانواده باید در این فرآیند شرکت کنند و به بیمار کمک کنند.

علائم

آفازی نشانه برخی بیماری‌های دیگر مانند سکته مغزی یا تومور مغزی است.

فرد مبتلا به آفازی ممکن است:

با جملات کوتاه یا ناقص صحبت کند

با جملاتی صحبت کند که معنی ندارند

یک کلمه را جایگزین کلمه‌ای دیگر یا یک صدا را به جای دیگری جایگزین کند

کلمات غیر قابل تشخیص را به زبان بیاورد

مکالمه دیگران را نمی‌فهمد

جملاتی بنویسد که معنی ندارند

چشم و چراغ سینمای اکشن از این بیماری رنج می‌برد

الگو‌های آفازی

افراد مبتلا به آفازی ممکن است الگو‌های متفاوتی از نقاط قوت و ضعف داشته باشند.

 آفازی بیانی Expressive : به این بیماری بروکا یا آفازی nonfluent نیز گفته می‌شود. فهم گفتار در این دسته بیماران خیلی بهتر از توانایی صحبت کردنشان است.

افراد مبتلا به این الگوی آفازی برای ادای کلمات تلاش می‌کنند، در جملات بسیار کوتاه صحبت می‌کنند و کلمات را حذف می‌کنند. ممکن است شخصی بگوید، «غذا می‌خواه» یا «امروز در پارک قدم بزن».

یک شنونده معمولاً می‌تواند معنی را بفهمد، اما افراد مبتلا به این الگوی آفازی اغلب از مشکل خود در برقراری ارتباط آگاه هستند و ممکن است ناامید شوند. همچنین ممکن است فلج یا ضعف سمت راست داشته باشند.

آفازی Comprehensive : افراد مبتلا به این الگوی آفازی (که به آن آفازی fluent یا ورنیکه نیز گفته می‌شود) ممکن است به راحتی و روان در جملات طولانی و پیچیده‌ای تکلم کنند. اما جملات آنها منطقی نیستند یا شامل کلمات غیرقابل تشخیص، نادرست یا غیر ضروری هستند. آن‌ها معمولاً گفتار را به خوبی درک نمی‌کنند و اغلب متوجه نمی‌شوند که دیگران نمی‌توانند آن‌ها را بفهمند.

آفازی Global : این الگوی آفازی با درک ضعیف و مشکل در تشکیل کلمات و جملات مشخص می‌شود. آفازی Global ناشی از آسیب گسترده به شبکه‌های زبانی مغز است. افراد مبتلا به آفازی گلوبال دارای ناتوانی‌های شدید در بیان و درک مطلب هستند.

چشم و چراغ سینمای اکشن از این بیماری رنج می‌برد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

از آنجایی که آفازی اغلب نشانه یک مشکل جدی، مانند سکته مغزی است، اگر به طور ناگهانی دچار بیماری شدید، به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید:

 مشکل در صحبت کردن

 مشکل در درک گفتار

 مشکل در یادآوری کلمات

 مشکلات خواندن یا نوشتن

علل

شایع‌ترین علت آفازی آسیب مغزی ناشی از سکته مغزی است که خود به دنبال انسداد یا پارگی رگ خونی در مغز ایجاد می‌شود. از دست دادن خون به مغز منجر به مرگ سلول‌های مغز یا آسیب در مناطقی می‌شود که زبان را کنترل می‌کنند.

آسیب مغزی ناشی از ضربه شدید به سر، تومور، عفونت یا فرآیند دژنراتیو نیز می‌تواند باعث آفازی شوند. در این موارد، آفازی معمولاً با انواع دیگر مشکلات شناختی مانند مشکلات حافظه یا سردرگمی رخ می‌دهد.

آفازی پیشرونده اولیه Primary progressive aphasia اصطلاحی است که برای مشکل زبانی که به تدریج ایجاد می‌شود استفاده می‌شود. این نوع از بیماری؛ به دلیل زوال تدریجی سلول‌های مغز واقع در شبکه‌های عصبی مسئول عملکرد زبان ایجاد می‌شود. گاهی اوقات این نوع آفازی به یک دمانس عمومی‌تر تبدیل می‌شود.

گاهی اوقات ممکن است دوره‌های موقت آفازی رخ دهد. این‌ها می‌تواند به دلیل میگرن، تشنج یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA) باشد. TIA زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به طور موقت در ناحیه‌ای از مغز مسدود شود. افرادی که TIA داشته‌اند در معرض افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی در آینده نزدیک هستند.

عوارض

آفازی می‌تواند مشکلات متعددی در کیفیت زندگی ایجاد کند زیرا ارتباط بخشی از زندگی همه انسان‌هاست. مشکلات ارتباطی ممکن است روی بیماران تأثیر در جنبه‌های زیر تاثیر منفی بگذارد:

 کار

روابط

عملکرد روزانه

موانع زبانی ممکن است منجر به خجالت، افسردگی و مشکلات رابطه شود.

تشخیص

پزشک یک معاینه فیزیکی و عصبی انجام می‌دهد، قدرت عضلانی، حس و رفلکس‌های بیمار را معاینه می‌کند و به قلب و عروق گردن شما گوش می‌دهد. او احتمالاً یک آزمایش تصویربرداری، معمولاً MRI، برای شناسایی سریع عامل ایجاد آفازی درخواست می‌کند.

همچنین احتمالاً آزمون‌هایی برای بررسی عملکرد زبانی صورت می‌گیرد:

اشیاء مشترک را نام ببرید

وارد گفتگو شوید

کلمات را به درستی درک کرده و استفاده کنید

به سؤالاتی در مورد چیزی که خوانده یا شنیده‌اید پاسخ دهید

کلمات و جملات را تکرار کنید

دستورالعملی را دنبال کن

به سؤالات بله-نه پاسخ دهید و به سؤالات باز درباره موضوعات رایج پاسخ دهید

خواندن و نوشتن

درمان

اگر آسیب مغزی خفیف باشد، فرد ممکن است مهارت‌های زبانی را بدون درمان بازیابی کند. با این حال، اکثر مردم برای بازتوانی مهارت‌های زبانی و تکمیل تجربیات ارتباطی خود تحت گفتار و زبان درمانی قرار می‌گیرند. محققان در حال حاضر در حال بررسی استفاده از دارو‌ها، به تنهایی یا همراه با گفتار درمانی، برای کمک به افراد مبتلا به آفازی هستند.

توانبخشی گفتار و زبان

بازیابی مهارت‌های زبانی معمولاً یک فرآیند نسبتاً کند است. اگرچه اکثر مردم پیشرفت قابل توجهی دارند، اما تعداد کمی از افراد سطوح ارتباطی کامل قبل از آسیب را به دست می‌آورند.

برای آفازی، گفتار و زبان درمانی با هدف بهبود توانایی فرد در برقراری ارتباط با بازیابی هر چه بیشتر زبان، آموزش نحوه جبران مهارت‌های زبانی از دست رفته و یافتن روش‌های دیگر برقراری ارتباط است.

ویژگی‌های درمان که باید رعایت شود:

زود شروع شود. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که درمان زمانی موثرتر است که بلافاصله پس از آسیب مغزی شروع شود.

اغلب به صورت گروهی باشد. در یک گروهی، افراد مبتلا به آفازی می‌توانند مهارت‌های ارتباطی خود را در یک محیط امن امتحان کنند. شرکت‌کنندگان می‌توانند شروع کردن مکالمات، صحبت کردن به نوبه خود، روشن کردن سوء تفاهم‌ها و مشکلات مکالمه را تمرین کنند.

از رایانه هم بهتر است استفاده شود. استفاده از درمان به کمک رایانه می‌تواند به ویژه برای یادگیری مجدد افعال و صدا‌های کلمات (واج) مفید باشد.

دارو‌ها

در حال حاضر دارو‌های خاصی برای درمان آفازی در حال مطالعه هستند. این‌ها شامل دارو‌هایی است که ممکن است جریان خون را به مغز بهبود بخشد، توانایی بازیابی مغز را افزایش دهد یا به جایگزینی مواد شیمیایی انتقال دهنده‌های عصبی کمک کند.

چندین دارو، مانند ممانتین (نامندا) و پیراستام، در مطالعات کوچک امیدوارکننده بوده‌اند. اما قبل از اینکه بتوان این درمان‌ها را توصیه کرد، تحقیقات بیشتری لازم است.

سایر درمان‌ها

تحریک مغز در حال حاضر برای درمان آفازی در حال مطالعه است و ممکن است به بهبود توانایی نامگذاری چیز‌ها کمک کند. اما هنوز هیچ تحقیق بلندمدتی انجام نشده است. این درمان‌های شامل تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال و تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال سهتند.

هدف این درمان‌ها تحریک سلول‌های آسیب دیده مغز است. هر دو غیر تهاجمی هستند. یکی از میدان‌های مغناطیسی استفاده می‌کند و دیگری از جریان کم برق که از طریق الکترود‌های قرار گرفته روی سر وارد می‌شود، استفاده می‌کند.

 حمایت و پشتیبانی

اگر آفازی دارید، نکات زیر ممکن است به شما در برقراری ارتباط با دیگران کمک کند:

کارتی همراه داشته باشید که در آن توضیح دهید که آفازی دارید و آفازی چیست.

مدارک شناسایی و اطلاعات مربوط به نحوه تماس با افراد مهم را به همراه داشته باشید.

همیشه یک مداد و یک کاغذ کوچک همراه خود داشته باشید.

از نقاشی‌ها، نمودار‌ها یا عکس‌ها به عنوان می‌انبر استفاده کنید.

از ژست‌ها استفاده کنید یا به اشیا اشاره کنید.

خانواده و دوستان

اعضای خانواده و دوستان می‌توانند هنگام برقراری ارتباط با فرد مبتلا به آفازی از نکات زیر استفاده کنند:

جملات خود را ساده کنید و سرعت خود را کاهش دهید.

در ابتدا مکالمات را یک به یک نگه دارید.

به فرد فرصت دهید تا صحبت کند.

جملات را تمام نکنید یا اشتباهات را تصحیح نکنید، اگر چه در مورد معنای مورد نظر مطمئن نیستید، بپرسید اشکالی ندارد. به عنوان مثال، می‌توانید بپرسید: “آیا می‌گویید آبمیوه می‌خواهید؟ “

سر و صدای مزاحم محیط را کاهش دهید.

کاغذ و مداد یا خودکار را در دسترس داشته باشید.

یک کلمه کلیدی یا یک جمله کوتاه بنویسید تا به توضیح چیزی کمک کند.

به فرد مبتلا به آفازی کمک کنید تا کتابی از کلمات، تصاویر و عکس‌ها برای کمک به مکالمات ایجاد کند.

وقتی درک نمی‌کنید چه می‌گویند از نقاشی‌ها یا حرکات استفاده کنید.

تا حد امکان فرد مبتلا به آفازی را در گفتگو‌ها شرکت دهید.

درک مطلب را بررسی کنید یا آنچه را که درباره آن بحث کرده‌اید خلاصه کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      چقدر حیف

    • ناشناس

      خخخخ این پیرمرد چطوری چشم و چراغ سینمای اکشنه .رو تیترهاتون فکر کنید

    • ناشناس

      سال ۸۱ من تازه کامپیوتر خریده بودم به بقل دستیم گفتم یک فیلم قشنگ داره برام بیاره برای من فیلم آخرین مرد مقاوم بروس ویلیس آورد شاید بروس یکی از اولین تجربه های به من دنیای دیجیتال بود از همون روز اسمش تو ذهنم حک شد و طرفدارش شدم اثرهای ماندگار زیادی بازی کرده واقعا براش ناراحت شدم

    • ناشناس

      دروغه اوریله فکر کنم یجور فرصت برای تبلیغات یه بازیگر کهنه کار

    • مهدی امامی

      بازیگر خوبیه!
      انشاالله خدا بهش سلامتی بده! آمین

    • کیانا

      امیدوارم خدا قلبتو از کینه و نفرت پاک کنه و به صراط مستقیم هدایت بشی.... آقا یا خانم عزیز....

    • کیانا

      9 ماه از عمرم با خون دل و فشار عصبی شدید و استرس فوق‌العاده زیاد گذشت.... عیب نداره... هنوز هم با یه عذرخواهی ساده راضی میشم و حال روحیم بهتر میشه... انتظار زیادی ندارم.... بعدش یا علی خدا پشت و پناهت... انگار نه انگار چیزی شد...

    • اون موقع شما احتمالا بچه بودی ، واقعا بازیگر خوبیه حالا پیر شده مثل کلین ایستوود

    • ناشناس

      تو خوبی

    • ناشناس

      باشه تو خوبی جوون

    • کیانا

      اگه فردا بیای و یه ببخشید خشک و خالی بهم بگی، من پس فردا نمیرم دادسرا.... شما رو به خیر و منو به سلامت...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج