adexo3
۱۲۴۴۳۳۷
۱۴۸
۱۴۸
پ

چه مهارت هایی را تا قبل از مدرسه به کودکان خود بیاموزیم؟

همان طور که می دانیم کودکان تا قبل از ۳ سالگی بیش از هر زمان دیگری چیزهای مختلف را می آموزند. یادگیری همیشه به معنای آموختن اصول علمی نیست، بلکه تمامی مهارت های فردی و مهارت های زندگی شامل یادگیری می شود. فرزند شما قبل از ورود به مدرسه باید دارای مهارت های شخصیتی رشد یافته باشد و استقلال کافی داشته باشد. در این مطلب به شما خواهیم گفت که فرزند شما باید تا قبل از ورود به مدرسه چه مهارت هایی را باید داشته باشد.

اهمیت آموزش و یادگیری قبل از ورود به مدرسه

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که تصور می کنید یادگیری فرزند شما از پیش دبستانی و دبستان آغاز می شود و شما هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارید، سخت در اشتباه هستید. جالب است بدانید بسیاری از مشاوران آموزشی و روانشاسان معتقدند که آمادگی کودک در مدرسه به همان اندازه که توانایی های آکادمیک او وابسته است به شخصیت فردی و خلق و خوی او نیز وابسته است.

شما با یادگیری مهارت های خاص به فرزندتان می توانید او را کودکی مستقل و با اعتماد به نفس بار آورده که از یادگیری نترسد. قرار گرفتن در محیط جدید مدرسه برای یک کودک ۶ یا ۷ ساله می تواند به اندازه کافی پر استرس برای او باشد، از این رو برای آن که شما بتوانید او را برای ورود به این مرحله از زندگی آماده کنید، باید مهارت های او را تقویت کنید. در کنار آموزش توسط والدین، انتخاب بهترین مهد کودک در میان گزینه های موجود نیز می تواند یک گزینه موثر و کمک کننده باشد.

 

مهارت های مهمی که باید قبل از مدرسه به کودکان خود بیاموزید

قبل از آن که فرزند شما وارد مدرسه شود، بهتر است مهارت هایی داشته باشد تا بتواند به راحتی با محیط و شرایط آن ارتباط برقرار کرده و اعتماد به نفس کافی داشته باشد. از جمله مهم ترین این مهارت ها شامل موارد زیر است:

لباس پوشیدن

کودکان در چند سال اول زندگی به کمک والدین خود لباس های خود را می پوشند، اما از حدود ۴ سالگی به بعد شما باید بخشی از این کار را به فرزند خود واگذار کرده و از حدود ۶ سالگی به او یاد بدهید که به تنهایی لباس های خود را بپوشد. مهم نیست که بچه ها لباس های نامتناسب با یکدیگر را انتخاب می کنند، ایراد گرفتن تنها به اعتماد به نفس او ضربه می زند. اجازه دهید فرزندتان در انتخاب لباس خلاق باشد و خودش لباس های خود را بپوشد.

چه مهارت هایی را تا قبل از مدرسه به کودکان خود بیاموزیم؟

نه گفتن

مهارت نه گفتن یکی از مهارت های مهمی است که باید به فرزندان خود بیاموزید. بهترین زمان برای این کار قبل از ورود کودکان به مدرسه است. فرزندان شما باید یاد بگیرند که قبل از مدرسه به درخواست هایی مانند قرض دادن پول به دیگران، قلقلک دادن، بغل گرفتن بدون اجازه و هر خواسته دیگری که فرزند شما آن را دوست ندارد، به راحتی نه بگوید تا مشکلی برای او پیش بیاید.

شست و شوی درست دست ها و استفاده از سرویس بهداشتی

اگر هنوز کودک شما به تنهای نمی تواند از سرویس بهداشتی استفاده کند، زمان آن رسیده که او را در انجام مستقل کارها آموزش دهید. فرزند شما باید بتواند به طور مستقل و به خوبی دست های خود را در زمان های لازم بشوید و از سرویس بهداشتی استفاده کند.

حفظ کردن شماره تلفن های ضروری

در بهترین مهد کودک کودک ها اغلب به کودکان شماره های ضروری مانند 110 یا 115و کاربرد آن ها آموزش داده می شود تا کودکان در زمان های اضطراری بتوانند از آن ها استفاده کنند. همچنین بهتر است کودکان قبل از ورود به مدرسه شماره والدین خود را حفظ کنند.

مهارت های اولیه نوشتن

کودک شما قبل از ورود به مدرسه باید بتواند مهارت های اولیه نوشتن را یاد بگیرد. باید بتواند به راحتی و به شیوه درست مداد را در دستان خود بگیرد.خط خطی کرده و یا حتی برخی از حروف و یا اسم خود را بنویسد یا بتواند نقاشی بکشد. ورود به مدرسه زمان یادگیری حروف الفبا و آغاز نوشتن است، بنابراین بهتر است قبل از آن فرزند شما مهارت های اولیه و لازم را یاد گرفته باشد.

چه مهارت هایی را تا قبل از مدرسه به کودکان خود بیاموزیم؟

شمارش

یکی دیگر از مهارت های مهم قبل از ورود به مدرسه، آموزش شمارش به کودکان است. فرزند شما باید قبل از مدرسه باید بتوانند مفهوم اعداد و شمارش را بیاموزند و یاد بگیرند که ریاضی نه تنها یک درس در مدرسه بلکه بخش مهمی از زندگی روزمره ما است. می توانید با بازی های ساده و بدون نیاز به وسایل خاص، مهارت های ساده شمارش را به فرزند خود آموزش دهید.

آموزش شنوایی

شنوایی مانند دیگر مهارت های دیگر باید به خوبی به کودکان آموزش داده شود. فرزندان شما باید بتوانند در مدرسه به خوبی به صحبت های معلم گوش داده و روی آن متمرکز شوند. در بسیاری از بهترین مهد کودک ها روی این مهارت کودکان نیز کار می شود. گوش دادن به نت های موسیقی، شعر خوانی و دیگر بازی های شنوایی می تواند این مهارت را در فرزند شما تقویت کند.

مهارت برقراری ارتباط

مهارت مهم دیگری که افراد باید در همان سنین کودکی بیاموزند، برقراری ارتباط اجتماعی است. یک فرد منزوی نمی تواند در اجتماع از حقوق خود دفاع کرده و یا یک فرد موفق و تاثیرگذار شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل در فرزندتان، مهارت های اجتماعی را از همان کودکی و قبل از ورود به مدرسه به او آموزش دهید. به فرزند خود بیاموزید چگونه با کودکان دیگر یک مکالمه را آغاز کرده، با آن ها ابراز همدردی کند، با دیگران بازی کرده و یا اسباب بازی های خود را به اشتراک بگذارد.

شناخت اشکال و رنگ ها

بازی های فکری بسیاری وجود دارد که شما می توانید با انجام دادن آن ها، اشکال و رنگ ها را نیز به فرزند خود بیاموزید. کودکان هم از انجام بازی لذت می برند و هم در کنار آن می توانند مفاهیم زیادی را یاد بگیرند. قبل از آن که فرزند شما به سن مدرسه برسد و در حدود 3 تا 6 سالگی فرزند شما باید تمامی اشکال و رنگ ها را شناخته و بتواند آن ها را از یکدیگر تشخیص دهد.

مهارت بریدن و کار با قیچی

در لوازم تحریر، قیچی های مخصوص کودکان وجود دارد که از آن می توان برای بریدن کاغذ استفاده کرد. استفاده از قیچی یکی از مهارت هایی است که می تواند ذهن فرزند شما را به کار گرفته و آن را خلاق کند. در برنامه های آموزشی بهترین مهد کودک، معمولا ساعاتی برای کار کردن با قیچی و یا ساخت کاردستی های ساده وجود دارد.

پیروی از قوانین

اگر برای فرزند شما هنوز در سن 6 سالگی هنوز هیچ قانونی در نظر نگرفته اید و فرزندتان بدون هیچ محدودیتی تربیت شده است، احتمالا در مدرسه با چالش هایی مواجه خواهد شد. فرزندان شما باید بیاموزند هر مکان و هر موقعیتی قوانین مربوط به خود را دارد و آن ها موظف به رعایت کردن آن ها هستند.

چه مهارت هایی را تا قبل از مدرسه به کودکان خود بیاموزیم؟

تشخیص شباهت ها و تفاوت ها

از دیگر مهارت های مهم که والدین در خانه و مربیان در بهترین مهد کودک ها باید به کودکان آموزش دهند، تشخیص شباهت ها و تفاوت ها است. تشخیص تفاوت ها و شباهت ها پنجمین مفهوم پایه ای در ریاضیات است که بر تمرکز کودکان نیز تاثیر مستقیم می گذارد. کودکان باید بتوانند در رنگ ها، اندازه ها، سطوح، نمادها و تصاویر شباهت ها و تفاوت ها را تشخیص دهد.

آشنایی با عملگرهای ریاضی

یکی دیگر از مهارت های مهمی که بهتر است فرزند شا قبل از مدرسه باید با آن آشنا باشد، مفاهیمی مانند بزرگتر، کوچکتر بودن و یا تساوی اعداد است. اگر فرزند شما ذهن خلاقی در ریاضی دارد، می توانید عملگرهای ساده ریاضی مانند جمع و تفریق را نیز به او بیاموزید تا یادگیری او در مدرسه راحت تر و سریع تر انجام شود.

آشنایی با علوم پایه

یکی دیگر از مفاهیم مهم و کاربردی که در بهترین مهد کودک ها آموزش داده می شود، مفاهیم پایه طبیعی است. فرزند شما قبل از ورود به مدرسه باید با مفاهیمی مانند گرما و سرما، کند و سریع، شب و روز و واکنش های طبیعی که در طبیعت رخ می دهد، آشنا باشد و سازوکار آن ها را بداند. بنابراین بهتر است فرزند شما بداند که علت تاریک و روشن شدن هوا و بروز شب و روز چیست. گیاهان چگونه رشد می کنند و یا اطلاعات جزئی راجع به محیط پیرامون خود، فصل ها، باد و باران و دیگر وقایع طبیعی اطراف خود داشته باشند.

 

در نهایت...

نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ به نظر شما چه مهارت‌های دیگری رو هم باید قبل از شروع مدرسه، به کودکان آموخت؟ نظرتان را بنویسید.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج