۱۲۸۵۲۴۸
۱۴۲
۱۴۲
پ

معماری مناسب برای ساختمان های اداری

امروزه ساختمان های اداری مانند بسیاری دیگر از سازه‌های عمرانی مستعد نمای مناسب و ویژه‌ هستند و گاهی لازم است تحت تاثیر طراحی مدرن قرار بگیرند. طرح نما و معماری ساختمان اداری یک شاخصه مهم برای ِآن به شمار می‌آید که شاید پیش از هر مولفه دیگری نمایانگر آن باشد. سبک معماری یک ساختمان اداری از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار می‌گیرد. توجه به همه جوانب و ابعاد یک دیزاین اداری می‌تواند شما را در رسیدن به یک طراحی ایده‌آل کمک کند.

 

معماری مناسب برای ساختمان های اداری

اهمیت معماری و طراحی ساختمان اداری

ساختمان‌هایی که کاربری اداری دارند، باید چارچوب و مختصات مشخصی داشته باشند. یکی از این مختصات معماری، المان‌های به کار گرفته شده در دیزاین داخلی و خارجی آن‌هاست. در واقع دیزاین یک اداره نه تنها از ویژگی‌های حائز اهمیت آن است، بلکه به دلیل جنبه ظاهری، جزو اولین معیارهایی به شمار می‌رود که مورد توجه قرار خواهد گرفت.

در ارگان‌ها، شرکت‌ها، دفاتر و اداراتی که توسط اشخاص حقوقی و سیستم غیر خصوصی اداره می‌شوند، معمولا دقت خاصی نسبت به معماری ساختمان نشان داده می‌شود و بودجه قابل توجهی هم به منظور طراحی و اجرای آن اختصاص داده خواهد شد. همچنین حساسیت نسبت به این قضیه در ساختمان‌های اداری خصوصی نیز زیاد به چشم می‌خورد و بعضا ساختمان‌های اداری را می‌بینیم که تحت مدیریت عامل شخصی به وجه ظاهری و طراحی آن به خوبی پرداخته شده است.

واقعیت این است که سبک و طرح منحصربه‌فرد در معماری ساختمان اداری یک امتیاز مثبت و برجسته برای آن به حساب می‌آید؛ به همین دلیل بسیار زیاد به این وجه از ساخت و بهره‌برداری از ساختمان‌های اداری توجه صورت می‌گیرد. در واقع وجه ظاهری آفیس بیلدینگ‌ها، نگاه‌ها را نسبت به وجاهت و اعتبار آن‌ها جلب می‌کند.

 

انواع معماری ساختمان اداری

بخش گسترده‌ای از معماری ساختمان‌های اداری مربوط به سازه‌ها و المان‌های ثابت در طراحی فضای داخلی یا نمای خارجی آن‌هاست که به عنوان جزوی تشکیل‌دهنده از آن به شمار می‌روند. این المان‌ها به شکل تخصصی و ساختاری به اجرا در خواهند آمد. دیوارها، وال‌های پارتیشن‌بندی، سکوریت‌ها، نماهای چوب و... نمونه‌هایی پرکاربرد از این المان‌ها هستند که معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اجرای طرح‌های مختلف، متریال، طرح و نقش، ترکیب‌بندی رنگ، مدهای معماری نوین دیزاین و بعضا نورپردازی، از جمله مواردی هستند که روی آن‌ها مانور داده می‌شود.

ویژگی‌های متفاوت و مختلف طراحی فضای اداری به لحاظ کمی و کیفی کنترل می‌شوند. معیارهای فنی به کار گرفته شده در طراحی و اجرای هر قسمت هم نیاز به دقت و ظرافت بالایی دارد تا همه چیز دقیقا همانطور که لازم است، به اجرا درآیند. اعمال هر چه بهتر این متر و معیارها از محیط اداره شما یک محیط مطلوب و عالی می‌سازد.

طرح‌های رایج ساختمان اداری

استفاده از یک ایده جذاب برای طراحی معماری ساختمان اداری، همیشه وابسته به این است که تا چه اندازه تمایل به ایجاد ساختارها، پیاده‌سازی طرح‌های جالب و مناسب داشته باشیم. با یک بررسی کلی می‌توان گفت که طرح‌های قابل اجرا در ایده‌پردازی محیط‌های اداری در حال حاضر خیلی زیاد نیستند؛ اما همین چند ایده‌ معروف و پرطرفدار قابلیت این را دارند تا بسیار متنوع و خلاقانه ظاهر شوند. نمونه‌های معروف، پرطرفدار و کاربردی آن‌ها عبارت‌اند از:

  • نمای کامپوزیت
  • پارتیشن اداری
  • نمای شیشه‌ ای

معماری مناسب برای ساختمان های اداری

نمای کامپوزیت

متریال اصلی اجرای نمای کامپوزیت ورقه‌های آلومینیومی هستند. این نما زیباترین جلوه‌ها را برای ساختمان‌های مختلف با کاربری‌های گوناگون تجاری، تفریحی و البته اداری به وجود خواهد آورد. یکی از دلایل مطرح بودن این نما، زمینه مناسب آن برای اجرای طرح‌های بسیار متنوع است که در ویژگی‌هایی همچون رنگ، نقش، سبک تفاوت و تنوع زیادی پدید می‌آورند.

از دیگر دلایل استقبال از این استایل معماری، تطابق‌پذیری نمای کامپوزیت در ترکیب با سایر نماهای جزئی است. این ویژگی دست معماران و طراحان را در مانورهای خلاقانه کاملا باز می‌گذارد. می‌توان در کنار زمینه اصلی کامپوزیت، نماهای طرح چوب، سنگ، شیشه و ... را پیاده‌سازی کرد تا ساختمان جلوه مدرن‌تری به خود بگیرد. خواص فیزیکی و شیمیایی جنس آلومینیوم از دیگر مزایای کامپوزیت به شمار می‌رود که با داشتن مقاومت، انعطاف‌پذیری بالا و وزن کم، ماندگاری آن را تضمین می‌کند.

برای مطالعه بیشتر در باره نحوه اجرای نمای کامپوزیت می توانید اینجا کلیک کنید و یا به سایت آرمن طرح و نما مراجعه کنید.

نمای شیشه‌ ای

استفاده از شیشه و طرح‌های شیشه‌ای در پیاده‌سازی طرح‌های ساختاربندی فضای داخلی و همچنین نمای خارجی یک ساختمان اداری، همواره روشی معقول و رایج به شمار می‌رفته است. استفاده از نمای کراتین وال در ساختمان‌های چند طبقه و مرتفع، ایجاد دیوارهای داخلی تمام سکوریتی آفیس‌ها و برخی از ساختارهای پرکاربرد دیگری که احتمالا بارها دیده‌اید، به خوبی گویای کاربرد گسترده نماهای شیشه‌ای در طراحی معماری ساختمان اداری هستند.

نکته حائز اهمیت طرح‌ریزی و اجرای این سری از نماها، در خواص ذاتی متریال شیشه نهفته است. نما های شیشه ای به دلیل خاصیت شکنندگی، باید در محیط‌های اداری با بهترین کیفیت متریال‌ها و همچنین کاملا مهندسی شده و حرفه‌ای به اجرا درآیند تا ضمن ایجاد ظاهر قابل انتظار، تا مدت طولانی از ایمنی و ماندگاری برخوردار باشند.

معماری مناسب برای ساختمان های اداری

پارتیشن اداری

به جرئت می‌توان گفت که پارتیشن‌بندی فضا و محیط داخلی ساختمان‌های اداری، رایج‌ترین طرح و ایده به اجرا در آمده تا کنون است که در فضاهای رسمی کاری و اداری قابل مشاهده هستند. یکی از دلایل استقبال از این طرح، این است که پارتیشن اداری پتانسیل ایجاد طرح‌های خلاقانه و مبتکرانه را دارد و در ایجاد یک محیط مدرن و زیبا خصوصا به اشخاص مالک ساختمان‌های اداری خصوصی کمک می‌کند. پارتیشن اداری نقش قابل توجهی نیز در شکل دهی نمای خارجی ادارات دارد. از مهم‌ترین نتایج ابتکار در معماری ساختمان اداری جلب هر چه بیشتر نظر مشتریان و مراجعین خواهد بود.ای

انواع مختلفی از پارتیشن های اداری وجود دارد از جمله انواع شیشه ای، آلوئو، مگنئو، دو جداره، تک جداره که می توانید در این صفحه درباره آن ها بیشتر بدانید.

جمع بندی

برای پی بردن به ارزش و اهمیت معماری ساختمان اداری، نیازی نیست، لزوما یک مهندس معمار یا طراح حرفه‌ای دیزاین بود؛ بلکه حتی یک مدیر عامل خوب هم می‌تواند درک کند که طرح‌های داخلی و حتی نمای خارجی ساختمان اداری او تا چه اندازه می‌تواند در مطرح شدن آن ساختمان به عنوان یک محیط کار و موفقیت شغلی کارکنان آن تاثیرگذار باشد؛ بنابراین نباید غافل شد چیزی که در کیفیت ارائه شده یک معماری ناب و ایده‌آل اداری موثر خواهد بود، اجرای طرح‌ها و البته میزان تخصص و اعتبار شرکت‌های اجراکننده آن‌هاست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج