۱۱۸۹۹۹۶
۵۵ نظر
۵۰۲۷
۵۵ نظر
۵۰۲۷
پ

وقتی شهاب شهر را دوباره بهم ریخت

در آستانه آغاز جشنواره، نخستین شوک با انصراف شاخص‌ترین فیلمسازی که در فجر چهلم فیلم دارد اتفاق افتاده است.

برترین‌ها: مسعود کیمیایی که فیلم «خائن‌کشی»‌اش در بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر قرار دارد، دیشب از حضور در این رخداد انصراف داد. این طور که از یادداشت مسعود کیمیایی برمی‌آید، خالق «قیصر» و «گوزنها» درخواست داوری نشدن فیلمنامه و کارگردانی تازه‌ترین اثرش را دارد.

وقتی شهاب شهر را دوباره بهم ریخت

تصمیم مسعود کیمیایی (که پیش از او فرزندش پولاد کیمیایی، بازیگر یکی از نقش‌های مهم خائن‌کشی هم با متنی انتقادی از حضور در جشنواره انصراف داده بود) قاعدتاً باید ناظر به حضور شهاب حسینی در ترکیب هیأت داوران جشنواره باشد.

مصطفی جلالی فخر (منتقد سینما) نوشت: پس از اعلام اسامی داوران جشنواره، پولاد کیمیایی با متنی که در آن از واژه‌های «حقیقت» و «آزادی» و البته «قضاوت‌های بزرگ توسط آدم‌های کوچک» بهره برده بود، از رقابت کنار کشید. کمی بعد، کیمیاییِ بزرگ هم با اعلامیه‌‌ای کوتاه، با اشاره به سرزمین کهن و مصدق و ملی‌شدن نفت و حتی انگلیس، از قضاوت شدن در این سن و سال ‌کناره‌گیری کرد. طبعا کناره‌گیری از هر رقابتی، حق طبیعی هر کسی‌ست و این دو بزرگوار نیز نخواسته‌اند که در جشنواره باشند. تصمیم‌شان محترم، اما حالا چرا؟

بیشتر شبیه ژست اعتراضیِ بی‌هزینه است و پیش کشیدن واژه‌های پرطمطراقی چون عدالت و حقیقت و آزادی و مردم قدرندیده، در حالی که علت اصلی کناره‌گیری‌شان اسامی داوران بوده، رفتار صادقانه‌ای نیست. چون اتفاق جدیدی نیفتاده که باعث یادآوری ناگهانی مردم و عدالت شده باشد، و اگر مبنا این بود، از ابتدا نباید در جشنواره شرکت می‌کردند و چه بسا فیلم نمی‌ساختند. منتِ انصراف به دلیل دلخوری از داوران را نباید بر سر مردم گذاشت. و چرا گمان کرده‌اند که مردم در این حد زودباورند که نپرسند چرا پیش از اعلام اسامی داوران، به یاد مردم نبودید؟!

بزرگواران که خود را بزرگ‌تر از قضاوت توسط آدم‌های کوچک می‌دانند، روغن ریخته را نذر امامزاده کرده‌اند. چون مالک فیلم، تهیه‌کننده است و قطعا از جشنواره انصراف نخواهد داد. فقط پدر و پسر محترم «خائن‌کشی»، از ارزیابی در بخش کارگردانی و بازیگری کنار گذاشته خواهند شد که اگر انصراف هم‌ نمی‌دادند، شانس چندانی برای برنده‌شدن نداشتند، و تنها تغییر به دلیل کناره‌گیری‌شان، عدم حضور در جلسه‌ی مطبوعاتی پس از نمایش فیلم است‌. که احتمالا با پرسش‌های تند و تیزی روبرو می‌شدند و با این‌ کار، از پاسخ‌گویی در باره‌ی فیلم‌شان نیز طفره رفتند.

نکته‌ی آخر این که اصلا فرض کنیم تمام داوران، دشمنان خونیِ خاندان کیمیایی‌اند، بعدش چه می‌شد؟ عدم برگزیده‌شدن کارگردانی فیلم و بازیگری پولاد؟ مگر چنین نتیجه‌ای چه‌قدر مهم است؟ و مگر در دوره‌های قبل که کسان دیگری داور بودند، این دو تن برگزیده شده بودند؟ مسعود کیمیایی، نام بزرگ و ماندگاری‌ست که اعتبار و احترام‌شان با ضعف‌های تکراری فیلم‌های‌ سال‌های اخیرشان کمرنگ نمی‌شود. پس چه لزومی به زدن زیر میزی بود که پیش‌تر، قرار حضور پشت آن را پذیرفته بودند. هیاهو برای هیچ بود و در حد اعتبار استاد نبود که به دلیل ترکیب داوران، قهر کند؛ و بی‌ربط، پای مردم قدرندیده را وسط بکشد!

دامون قنبرزاده (منتقد سینما) نوشت: دوسال قبل پس از انصراف مسعود کیمیایی از جشنواره فیلم فجر به خاطر حوادث آبان که باعث به وجود آمدن موجی در میان سینماگران شد و تعدادی از هنرمندان نیز از حضور در جشنواره انصراف دادند، شهاب حسینی در نشست فیلمش در جشنواره، حمله شدیدی به کیمیایی کرده بود و باعث شد تعداد زیادی از هنرمندان و مردم به شدت از شهاب حسینی انتقاد کنند و سخنان او را ناشایست بدانند، طبیعی بود که حضورش در میان داوران جشنواره چهلم با واکنش‌هایی همراه شود. هرچند که انصراف کیمیایی به معنای خروج خائن‌کشی از جدول نمایش فیلم‌های جشنواره نیست.

وقتی شهاب شهر را دوباره بهم ریخت

از فیلم‌های آقای مسعود کیمیایی خوشم نمی‌آید. طبعاً حرفی درباره‌ی جایگاهش در سینمای ایران ندارم، اما هیچ زمانی فیلم‌هایش را متوجه نشدم. هر چه هم که جلوتر آمد، به گواه حتی سرسخت‌ترین طرفدارانش، رو به افول گذاشت. دیروز خبر رسید که او از جشنواره انصراف داده و دلیلش هم حضور شهاب حسینی در ترکیب هیات داوران است. حسینی در جشنواره‌ی دو سال پیش، از این‌که کیمیایی جشنواره را تحریم کرده، عصبانی بود و در نشست خبری گفت، چون کیمیایی دستش به جایزه نخواهد رسید، از این کار‌ها می‌کند. (نقل به مضمون)

حرکت کیمیایی و انصرافش از جشنواره، شاید برای برخی که مانند من سینمای کیمیایی را نمی‌پسندند، کمی ازمُدافتاده به نظر برسد. اما واقعیت این است این حرکت، با آن متن کیمیایی‌واری که خبر از انصرافش می‌داد، حکایت جالبی‌ست. حرکت جذابی‌ست. می‌شود درباره‌اش حرف زد، چون ارزش حرف زدن دارد. حرکتی که در زمانه‌ی لالی و گیجی، ضرب‌شستی اساسی نه‌تن‌ها برای مخالفت با حضور یک فرد خاص، بلکه برای ممانعت از گسترش بی‌خیالی‌ست. او در داستان‌هایش همیشه از همین بی‌خیال نبودن و بی‌خیال نشدن و لال نماندن حرف می‌زند.

قصد ندارم گیروگرفت‌های فیلم‌های مسعود کیمیایی را نادیده بگیرم. حتی به سازوکاری که یک فیلم‌ساز می‌تواند بدون این‌که فیلم‌هایش فروش کنند، دوباره فیلم بسازد اعتراض دارم. فکر می‌کنم اتفاقاً همین فروش‌نرفتن‌ها و در نتیجه، آویخته شدن به پول‌های مشکوک برای ساختن فیلم بعدی تحت هر شرایطی، فیلم‌ساز را نابود و سقوطش را تسریع می‌کند... درباره‌ی همه‌ی این موارد می‌شود حرف زد. اما هر چه که باشد، انکار یک نکته غیرممکن است: کیمیایی همیشه به آن چیزی که اعتقاد داشته عمل کرده است. انصراف انفرادی‌اش از جشنواره، دقیقاً حرکتی دندان‌شکن است. با این حرکت بیش از پیش نشان می‌دهد که به شخصیت‌های معروف داستان‌هایش اعتقادی عمیق دارد.

نجف دریابندری در تمجید «قیصر» گفته بود: «می‌گویند چرا قیصر به کلانتری نرفته است تا افسر نگهبان با کمال جدیت به کارش رسیدگی کند؟ سؤال مهملی است. این از قضا سرگذشت آدمی است که به کلانتری نرفته است. آن‌هایی که به کلانتری رفته‌اند، سرگذشت دیگری دارند.» کیمیایی هم دست‌به‌دامان کسی نمی‌شود. شخصاً و رأساً مقابل توهین‌ها می‌ایستد. او به این شکل نشان می‌دهد رییس کیست...

وقتی شهاب شهر را دوباره بهم ریخت

مهدی خرمدل در این باره نوشت: وقتی به کار کردن با کوتوله‌ها تن می‌دهی، نتیجه‌اش این موقعیت کمدی می‌شود که خودت از جشنواره انصراف می‌دهی اما فیلمت در جشنواره می‌ماند!

کاربری با نام نادر نوشت: آخرین باری که کیمیایی از جشنواره انصراف داد یکی از فاجعه بار‌ترین ده سال اخیر را ساخته بود. خلاصه از ما گفتن بود.

دیگری نوشت: مسعود کیمیایی و پسرشون بابت انتخاب شهاب حسینی از جشنواره انصراف دادند، واقعا چه ضایعه بزرگی! یک سوال جدی بعد از فیلم سرباز‌های جمعه کدامیک از فیلم‌های کیمیایی قابل دیدن است؟ حکم؟ رئیس؟ مترپل؟ یا فیلم مزخرف قاتل اهلی که من ۲۰ دقیقه اش را هم نتونستم تماشا کنم!

کاربری دیگر نوشت: حتما باید این شهاب حسینی مزخرف داور می‌شد، تا کیمیایی عزیزم انصراف بده.

بسیاری از کاربران هم به انصراف پولاد کیمیایی واکنش نشان دادند و نوشتند:

حالا ما کاری به شهاب حسینی نداریم که چیه و چی نیست، ولی پولاد کیمیایی دقیقا به کدوم قسمت از کارنامه هنریش مینازه؟ جدی این باباش مسعود کیمیایی نبود حتی توی سینما راهش می‌دادن؟

کاربری دیگر نوشت: پسر مسعود کیمیایی با جمله «قضاوت‌های بزرگ کار آدم‌های کوچک نیست» و اعتراض به داوری شهاب حسینی از جشنواره فیلم فجر انصراف داد. شهاب حسینی که دارنده سی جایزه داخلی و خارجی بازیگریه توسط کسی که اگه باباش کارگردان نبود نهایتا جلو فامیل پانتومیم بازی می‌کرد، کوچیک قلمداد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دم کیمیایی و پولاد گرم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جایگاه امثال کیمیایی در قلب ملته و جایگاه امثال شهاب حسینی صدا و سیما ی بدون مخاطب هست قلم بدست بودن فرق زیادی با قلم به مزد بودن ومزدوری داره ،

      • بدون نام

        جمع کنید بابا این جشنواره زجر

      • بدون نام

        درود بر شهاب

      • f14

        شهاب خیلهم عالی
        پولاد کیمیایی که فاز بهروز وثوقی برداشته

    • بدون نام

      شهاب چرا دم جشنواره میلی قاطی میکنه چی میگه اصلا

    • بدون نام

      جشنواره فجر باید تعطیل بشه اصلا بودجه مگه نمیگن نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بودجه که تا دلت بخواد هست فت و فراوان،

      • بدون نام

        باششششششه بهششششش میگگگگم

    • مهدی

      به نظر شهاب حسینی هم کار ندارم ولی هیچ ارتباطی با فیلم های نامفهموم و مبهم و بعضا سیاه کیمیایی بر قرار نمی کنم .

    • بدون نام

      تو مو می بینی و کیمیایی پیچش مو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مهم مردم پیچش مورو ببینن نه سازنده فیلم اینجوری که فیلم به درد عمه اش میخوره

    • بدون نام

      ترفندی برای پرفروش کردن فیلم. کیمیایی رو الکی بزرگش کردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گرم،اصلا کیمیایی کیه،یک فیلم ساخت قیصر که اون روهم بزرگ کردن.

    • احمدی

      واقعا برای اقای مسعود کیمیایی زور دارد که فیلمش توسط اقای شهاب حسینی داوری شود
      همچنین محبوبیت اقای شهاب حسینی هم بابت کارهای اخیرش مثل زدن واکسن در خارج خیلی کم شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کار بدی کرده رفته آمریکا واکسن زده شما تو ایران واکسن آمریکایی زدید این تو آمریکا زده اونجازندگی میکنه چه ربطی داره انقدر بهش گیر میدید

      • بدون نام

        یکی به این عزیزان توضیح بده که شهاب حسینی یکی از چندین داور هست و یک رای بیشتر نداره و چند سال قبل که شهاب حسینی داور نبود جناب کیمیایی چه جایزه ای برده ؟

    • م ش

      فرد نویسنده از کجا میداند اگر اینها شرکت میکردند مورد توجه قرار نمی گرفتند و لذا این حرف نویسنده شک خواننده رو بیشتر میکنه به داوریهای ناعادلانه ویا از پیش مشخص شده

      پاسخ ها

      • الهی

        آفرین احسنت

      • بدون نام

        طرف چهار پنج تا فیلم اخرش داغون بوده.طرفدارای پروپاقرص کیمیایی ام میگن کاراش ضعیف شده.فیلماش معلوم نیست اصلا برای چه دوران و ادماییه.چی میگی تو؟

      • بدون نام

        چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است

      • شادی

        افرین ایناهم دستشون باشهابها یکیه

      • بدون نام

        من تا حالا شاید یکی از فیلمهای کیمیایی رو دیده باشم شایدم نه ... ولی اینطور که فهمیدم انگار کیمیایی دست از سر موضوع نارفیق و خیانت رفقا بر نمیداره

    • بدون نام

      مثل دو تا بچه لوس و ننر قهر کردن. که چی؟ دو سال پیش دو تا کلمه حرف حساب شنیدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف حساب از آقای متصل بعیده

      • بدون نام

        کاش همه متصلا مثل حسینی هنرمند بود

      • بدون نام

        چقدر چرت میگی

    • بدون نام

      شهاب چیکار کرد که انققدر بهش گیر میدید ؟ چرا انقدر دنبال تخریب آدمهاییم ، آزاده نامداری و مرگش درس عبرت نشد ؟ پولاد کیمیایی که رشته کامپیوتر کانادا خونده و از سن کم بخاطر پدرش بازیگر شد و الانم کارگردان در مورد شهاب نظر میده

    • فاطمه طریحی

      شهاب حسینی بسیار محبوب وکار بلد وخوب هستند زشته کیمیایی ها اینجور کردند

      پاسخ ها

      • ناشناس

        بابا آخه بی سواد اون موقعی که کیمیایی با بهروز وثوقی قیصر و گوزن ها رو میساخت شهاب حسینی کجا بود تو شکم مادرشم نبود یه کم آگاه باشید لطفا

      • بهزاد

        اسم ها رو

    • بدون نام

      شهاب حسینی بی نظیر ه
      فک کنم کیمیایی یه تجدید نظری کنه بد نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شهاب حسینی متصله، متصل

      • بدون نام

        کیمیایی ها تجدید نظر هم نکنن مهم نیست'اینکارشون بیشتر برای دیده شدن خودشون و فیلمشونه

      • سهیل

        ۱۴:۵۶
        بی زحمت یه تحقیق کوچیک در مورد تهیه کننده های کیمیایی انجام بدید،تا ببینید کی متصل تر بوده

      • بدون نام

        شهاب بی نظیر بود،بووووود
        الان نیست

    • مهرداد

      شهاب حسینی درحدی نیست که فیلمهای کیمیایی رو نقد کنه

    • بدون نام

      بدرک انصراف دادین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سوختی

    • مهران

      از ادم خود راضی و مغرور مثل شهاب حسینی که هر روز رنگ عوض میکنه بیشتر از این انتظار نیس

    • مهران

      از ادم خود راضی و مغرور مثل شهاب حسینی که هر روز رنگ عوض میکنه بیشتر از این انتظار نیس

    • بدون نام

      دم شهاب حسینی گرم

    • .....

      سی سال کیمیایی داره فیلم میده جشنواره جایزه نمیگیره منم بودم روم نمیشد دیگ بیام گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده

      پاسخ ها

      • ناشناس

        آخه بی سوادا کیمیایی چه نیازی به جایزه داره کیمیایی ثابت شده س

      • بدون نام

        تو این سی سال نه اینکه همه جایزه‌ها به سفارش شده ها نرسیده!

    • بدون نام

      یکی نیس بگه چرا همه از کیمیایی شاکی هستن
      پرویز پرستویی
      بهروز وثوقی
      شهاب حسینی
      شادمهر عقیلی

    • رضا

      شهاب غربگداست براش تعصب غیرت معنا نداره

    • بدون نام

      زنده باد مسعود کیمیایی اسطوره سینما خود مردم میدونن وی هنرمند هست ک چه کسی نون به نرخ روز خور

    • ارام

      اقا ، شهاب باحاله.

    • الی

      حالا انگار چه فیلمی میسازه مثل نمونه فیلمش خون شد چرته مسخره

    • سعید

      مردم خودشون سره رو از نا سره بخوبی تشخیص میدهند و آدمهای وابسته و نون بنرخ روز را خوب می‌شناسند و همینطور جناب کیمیایی را

    • بدون نام

      اخه دامون قنبر زاده که میگه فیلم های کیمیایی رو نمیفهمم چی میگه تو برو همون چهار چنگولی رو نقد کن

    • نیماکوشا

      شهاب کارنامه ی بیستی داره و داورجشنواره برازنده ایشان هست.
      حالا پدروپسر نیستند،مهم نیس

    • مهدی

      اصلا سینمای ایران رو دنبال نمی کنم اما سید شهاب الدین حسینی قطعا یک نون به نرخ روز خور هست ....

    • ع،ر

      داور چاپلوس‌امریکا‌نشین
      ‌واقعا‌این‌جشنواره‌بدرد‌‌بی‌هنران‌چاپلوس‌
      میخوره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج