۱۲۰۳۱۱۲
۱۴ نظر
۱۰۰۹۴
۱۴ نظر
۱۰۰۹۴
پ

جنجال ژاله، جای خالی رویا و مصائب عصر جدید

«عصرجدید» با اجرا و کارگردانی احسان علیخانی اولین برنامه استعدادیابی تلویزیونی در ایران محسوب می‌شود که با حضور استعدادهای ویژه در زمینه‌های مختلف مقابل دوربین می‌رود. برنامه‌ای که پخش چند فصل از آن خبرساز بوده، تا جایی که فصل جدید این برنامه با حضور داوران جدید خالی از حاشیه نبوده!

«عصرجدید» با اجرا و کارگردانی احسان علیخانی اولین برنامه استعدادیابی تلویزیونی در ایران محسوب می‌شود که با حضور استعدادهای ویژه در زمینه‌های مختلف مقابل دوربین می‌رود. برنامه‌ای که پخش چند فصل از آن خبرساز بوده، تا جایی که فصل جدید این برنامه با حضور داوران جدید خالی از حاشیه نبوده!

 ژاله صامتی، کارن همایونفر، مجید اسماعیلی و امین حیایی در فصل سوم «عصرجدید» در کنار احسان علیخانی به عنوان داور حضور دارند.

جنجال ژاله، جای خالی رویا و مصائب عصر جدید

در بیوگرافی مختصری از داوران جدید این برنامه آمده:

ژاله صامتی با نزدیک به سه دهه سابقه بازی در آثار مطرح و خاطره انگیز سینما و تلویزیون، کارن همایونفر با نزدیک به سی سال ساخت موسیقی برای فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی و دریافت سه سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، مجید اسماعیلی منتقداصولگرا، تهیه کننده آثار سینمایی، استاد دانشگاه و کارگردان انیمیشن در کنار امین حیایی بازیگر برگزیده جشنواره اخیر فیلم فجر به ارزیابی هنرنمایی شرکت کنندگان «عصر جدید» پرادخته‌اند  که البته برخی از آنان از جمله ژاله صامتی خبرساز شده است.

صامتی که در «جوکر» هم با احسان علیخانی همکاری داشته است بعد از دو فصل جایگزین رویا نونهالی شده، همایونفر هم به جای آریا عظیمی نژاد بر صندلی داوری این برنامه نشسته و امین حیایی برای سومین فصل پیاپی در تیم داوری حضور دارد.

اما در توضیح ناشناخته‌ترین داور این برنامه یعنی، مجید اسماعیلی که جایگزین سیدبشیر حسینی شده، گفته شده که چهره کمتر شناخته شده این جمع داوری است اما در سابقه‌اش تهیه‌کنندگی ۱۰ فیلم سینمایی همچون «دلشکسته» ساخته علی رویین تن، «چراغ های ناتمام» مصطفی سلطانی و «آفریقا» به کارگردانی هومن سیدی ـ که هر سه تجربه اولین فیلم بلند سازندگانش محسوب می‌شوند ـ به چشم می خورد. این استاد دانشگاه که از بنیانگذاران ساخت انیمیشن در ایران محسوب می شود و علاوه بر طراحی و تهیه چند مجموعه انیمیشن، ۲ فیلم در این حوزه کارگردانی کرده که می توان به انیمیشن مطرح «فرمانروای آب» اشاره کرد.

اما فصل جدید این برنامه با یک حاشیه جنجالی نسبت به سری های گذشته «عصر جدید» همراه شده که موجی از واکنش ها فعالان فرهنگی و کاربران فضای مجازی را به دنبال داشته است.

جنجال ژاله، جای خالی رویا و مصائب عصر جدید

اعتراض یک خواننده به رفتاری که در عصر جدید با او شد

ماجرا از این قرار بود که در آستانه شروع سال ۱۴۰۱ برنامه عصر جدید از همه طوایف و اقوام ایران زمین دعوت کرد تا هنگام تحویل سال در این برنامه حضور داشته باشند و از استان کهگیلویه و بویراحمد هم شهریار کریمی به این برنامه دعوت شده بود تا در بخشی از این برنامه که کنداکتور آن بسته شده بود، اقدام به اجرای موسیقی لری کند، اما در نهایت زمان اجرا به این خواننده داده نشد.

 به گفته این خواننده، در حالی که همه مردم استان و قوم لر منتظر اجرای این خواننده هم استانی خود بودند  در طول برنامه به بهانه‌های مختلف اجرای او به تاخیر افتاد و در قسمتی موسیقی لری لحظه ای پخش و وی نیز برای اجرا بلند می‌شود اما به یک مرتبه پیام بازرگانی پخش می‌شود. این مسئله در فضای مجازی از سوی مردم و برخی چهره‌های فرهنگی و هنری واکنش‌هایی را در پی داشت.

بخشی از اظهارات ژاله صامتی درباره خواننده لر که خبرساز شد

 

جنجال ژاله، جای خالی رویا و مصائب عصر جدید

شهریار کریمی، خواننده کهگیلویه و بویراحمدی:

* طی تماس تلفنی از برنامه عصر جدید به مناسبت شروع سال جدید از اینجانب دعوت شد و قرار شد در روزهای ۲۸ و ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ هر شب در این برنامه یک اجرای موسیقی داشته باشم.

* در شب اول گفتند وقت نیست که شما اجرا داشته باشید و شب دوم نیز با عنوان دیگری زمان برای اجرا ندادند.

* در حالیکه بخشی از قطعه ای که باید اجرا می‌کردم در برنامه زنده پخش شد اما به یک دفعه پیام بازرگانی پخش شد و مجددا نتوانستم اجرای برنامه داشته باشم و وقتی به کارگردان برنامه (احسان علیخانی) اعتراض کردم گفت من می گویم چه کسی اجرا کند و شما نیز اجرا خواهید کرد.

همچنین جهانبخش صابری گوینده و مجری رادیو و تلویزیون صدا و سیمای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به این مسأله واکنش نشان داد و گفت: شهریار کریمی خواننده محبوب استان کهگیلویه و بویراحمد و برنامه عصر جدید دعوت می شود در خلال برنامه آقای علیخانی اعلام کرده که دقایق بعدی شاهد اجرای این خواننده یاسوجی خواهیم بود اما نهایتا این اتفاق، رخ نداد، لذا عوامل اصلی برنامه باید پاسخگوی مردم و طرفداران این خواننده  باشند.

جنجال ژاله، جای خالی رویا و مصائب عصر جدید

صابری ادامه داد: با این کار هیچ چیزی از ارزش های هنری و شخصیت شهریار کریمی کاسته نمی شود و قطعاً نزد مردم محبوب تر و دوست داشتنی تر خواهد شد و مردم و قوم بزرگ لر به این خواننده افتخار می‌کنند.

امین درخشان، مدیرکل فرهنگ استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در واکنش به این مسئله اعلام کرد: به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که میلیون‌ها بیننده تلویزیونی منتظر اجرای موسیقی محلی یکی از هنرمندان خود باشند که با سهل انگاری بی تدبیری و ناهماهنگی، موجب رنجش خاطر احساسات مردم عزیز این استان شوند.

وی افزود: اصالت فرهنگی قوم لر و مردم استان کهگیلویه و بویراحمد قدمتی به درازای تاریخ و شهرت جهانی دارد، مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در عرصه های مختلف برای عزت ملی و استقلال میهن اسلامی همواره در عرصه‌های مختلف خوش درخشیدند و نامی ماندگار از خود برجای گذاشتند، بی تدبیری در برنامه زنده عصرجدید پذیرفته نیست و باید جبران شود.

درخشان اظهار کرد: به عنوان خادم مردم در عرصه فرهنگ و هنر نسبت به این موضوع که موجب دلخوری بین مردم و اهالی فرهنگ و هنر استان کهگیلویه و بویراحمد و قوم‌لر شده است انتظار داریم دست اندرکاران و تهیه کنندگان این برنامه ضمن عذرخواهی از ساحت گرانبهای مردم، توضیحات لازم را بدهند.

ماجرا آنجایی جالب می‌شود که پای ژاله صامتی، یکی از داوران این برنامه به این اتفاق باز می شود و طبق شنیده‌ها، ژاله صامتی با تحکم به او گفته است که آمدی تهران باید لهجه‌ات را حذف کنی! تا آنجا که موجی از اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی رابه همراه داشت.

برخی کاربران اظهارات منتسب به ژاله صامتی را نظر کارشناسی و فنی نسبت به این خواننده تلقی کرده‌اند و برخی دیگر آن را توهین آمیز به این فرد و قوم لر دانسته‌اند.

جنجال ژاله، جای خالی رویا و مصائب عصر جدید

در همین رابطه صالح حجت الاسلامی، منتقد سینما در یادداشتی به نقد و بررسی داوران جدید این برنامه پرداخته است که در بخشی از آن می‌خوانیم:

* فصل سوم عصر جدید به رغم تغییر در دکور و حضور پررنگ تماشاچیان در سالن، یک پاشنه آشیل بزرگ دارد. ترکیب جدید داوران این دوره‌اش به شدت ضعیف به نظر می رسد و شاید تنها نقطه روشن آن، امین حیایی باشد که در بسیاری از موارد می تواند با تکیه بر تجارب حرفه‌ایش، مستدل از نظرش دفاع کند. اگرچه مجید اسماعیلی جایگزین جدی‌تری برای سیدبشیر حسینی به نظر می رسد اما واقعا جای آریا عظیمی نژاد و رویا نونهالی خالی است.

* جدای از نداشتن اشراف و اطلاعات و آشنایی کافی سایر داوران برای قضاوت بینارشته ای که لازمه داوری یک چنین مسابقه استعدادیابی است، این فصل عصر جدید دچار حد اعلایی از برخوردهای احساسی در جهتی خلاف ماهیت این مسابقه شده است.

* وقتی یک جوان بیست ساله روستایی، برای اولین بار در عمرش بروی صحنه حاضر شد و به شهادت داوران به بهترین و بکرترین شکل ممکن هنرنمایی کرد و خواند، داور احساسی برنامه به قول خودش با حسی مادرانه از هموار کردن مسیر پیشرفت او سرباز زد و خیلی حق به جانب، از همه پرسید که اگر از روستا به شهر بیاید آینده شغلی او‌چه خواهد شد. وی با برشمردن مراحل سختی که برای یک خواننده حرفه ای شدن در مقابل آن جوان وجود دارد، سعی کرد که این روستایی مستعد و دیگران را متقاعد کند که اگر همانجا و در روستا بماند برایش بهتر است و در این میان هیچ کس نبود که بگوید موسیقی محلی ما هم نیاز به حمایت دارد و این جوان می تواند مورد حمایت قرار بگیرد بدون اینکه بکر بودنش از او گرفته شود.

* از این گذشته، این داور از آن جوان پرسید مگر در مرحله بالاتر چه کار دیگری می خواهی برای ما انجام دهی جز اینکه باز هم مانند امشب بخوانی؟! مگر گزینه های خوانندگی دیگری که برای مرحله بعد انتخاب شده اند قرار است چه کنند جز خواندن قطعه ای دیگر؟ ماجرا وقتی بسیار عجیب شد که شرکت کننده دیگری برای مرحله بعد انتخاب شد که حتی خواندنش تقلیدی بیش نبود ولی به آن جوان بدویِ بکرِ مستعد ترجیح داده شد.

* اگرچه در نهایت احسان علیخانی و اسپانسر برنامه با یک حمایت نقدی آن جوان را به روستایش مشایعت کردند اما با دلایلی واهی استعدادش نادیده گرفته شد.

شاید همه چیز خوب باشد شایدم نه!

مهدی بذرافکن، فعال فرهنگی نیز در نقد کیفیت داوران و مجری عصر جدید می‌گوید:

جنجال ژاله، جای خالی رویا و مصائب عصر جدید

* کارن همایون فر با آن سابقه درخشان در هنر موسیقی و آهنگ سازی، به نظر جدی‌ترین و بی‌تعارف ترین داور برنامه عصر جدید است.او که از سواد بالایی برخوردار است به دور از شور و احساس، بر پایه منطق و واقعیت داوری کرد و اسیر دخالت های احسان علیخانی هم نشد.

جنجال ژاله، جای خالی رویا و مصائب عصر جدید

* ژاله صامتی شاید تنها نکته ای که بتوان درباره او گفت، کل کل هایش با مجری برنامه است که البته لازمه برنامه اینچنینی نیست! و اقدامی بیهوده است.

جنجال ژاله، جای خالی رویا و مصائب عصر جدید

* مجید اسماعیلی که به نوعی جایگزین سیدبشیر حسینی شده هم فقط از بقیه مهربان‌تر است!

جنجال ژاله، جای خالی رویا و مصائب عصر جدید

* امین حیایی هم که دو فصل داور بوده و نیازی به توضیح ندارد. او در همان برنامه اول با بالا رفتن از طناب، بار خودش را بست و آمادگی‌اش را به رخ همه کشید!

جنجال ژاله، جای خالی رویا و مصائب عصر جدید

* علیخانی نشان داد به انتقادات گذشته توجهی نکرده و همچنان دوست دارد با برانگیختن احساسات داوران در کارشان دخالت کند؛ هرچند تیرش به سنگ خورد!

* اما از نظر من تاریک ترین بخش اجرای علیخانی در فصل سوم عصر جدید، زمانی بود که سه آتش نشان، برنامه خود را اجرا کردند. پس از این اجرا کارن همایون فر دیدگاهش را درباره اجرای آنان گفت.

* همایون فر به درستی به نبود داستان و هدف در اجرای آتش نشانان اشاره کرد و گفت که من اینجا فقط سه مرد قدرتمند دیدم بدون آن که برنامه و داستان خاصی برای اجرایشان داشته باشند.

* در این لحظه علیخانی با بیانی شبیه تمسخر گفت که: «پس انتظار داشتید سه مرد گوگولی اینجا باشند». همایون فر از این سخن ناراحت شد. این را به راحتی می شد از چهره اش فهمید اما به روی خودش نیاورد.

* دخالت های گاه و بی گاه علیخانی در کار داوران که مسبوق به سابقه هم هست فاکتورهای مثبتش را تحت تاثیر قرار داد تا او نتواند در اجرای صحیح برنامه‌اش موفق باشد.

همزمان با تدوام حاشیه‌های عجیب و غریب در فصل سوم «عصر جدید» برخی کاربران به ماجرای ممانعت از اجرای شهریار کریمی، خواننده کهگیلویه و بویراحمدی و اظهارات ژاله صامتی واکنش نشان داده که در ادامه بخشی از آن را اینجا منعکس کردیم:

جنجال ژاله، جای خالی رویا و مصائب عصر جدید

برخی از واکنش‌های کاربران فضای مجازی:

* میلاد، فعال توئیتری در حساب کاربری خود نوشت: یه پسر چوپان اومده عصر جدید آواز فولک میخونه. ژاله صامتی با تحکم بهش میگه اومدی تهران باید لهجه ت رو حذف کنی! ما اصلا نژاد ستیزی نداریم!

* کاربری به نام  مریم از صامتی دفاع کرد و گفت: کاش من یه بار ژاله صامتی رو از نزدیک ببینم و محکم بغلش کنم، مثل سیب بهشتی میمونه. حرفش منطقی بود.

* ترانه هم در نقد اظهارات ژاله صامتی عنوان کرد:  عصر جدید یک پسر چوپان خواننده آورده؛ یک استعداد بکر، ژاله صامتی رای منفی می دهد چون از آینده پسرک در دنیای پرزرق و برق هنر بیم دارد و علیخانی پیشنهاد می کند پسرک در عروسی های محلی بخواند. برنامه استعدادیابی نیست یک شوی استعدادکشی است.

* یک فعال رسانه‌ای به اسم محمد هم در حمایت از نقد این خواننده گفت: صامتی نگفت باید لهجت رو حذف کنی. اما اگه بخاد توی مسیر حرفه ای موسیقی قرار بگیره دلال‌های موسیقی که شما بهش میگید تهیه کننده هم اسمش رو تغییر میدن هم لهجش رو.

* میثم نیز قضاوت این داور عصر جدید را اینگونه به باد انتقاد گرفت: ‌‎ژاله صامتی ما میدونیم راه امثال شما از مردم جداست،خیلی وقته میدونیم که شما با این لحن نه هنر بلدی نه سوادشو داری،از خودتون اومدن گفتن که نقشا تو مهمونی وقتی دارن کوک میزنن تقسیم میشه،پس فک نکن خودت خیلی با استعدادهستی،کاش بدونی ماها چقد شمارو میشناسیم.

* کاربری دیگر با نام مونا هم اینگونه تحلیل کرد: کل صامتی حرفش این بود که راه داری و نباید زندگیتو رها کنی بیای تهران برای درآمد از خوانندگی بعد. شکست بخوری از این مونده از اینجا رونده بشی.  هرجورم حساب کنی خواننده ی قوی نبود. حرف او خیلی هم فنی و دقیق بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      یک مشت دلقک بیکار

    • ناشناس

      مگه بد میگه، الان همایون مگه شیرازی نبود، اسپانسر 10 سال استثمار کرد، پس شما خیلی تو باغ نیستید

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اگه به استثمار باشه هیچکس اندازه تهرانیا استثمارگر نیست

    • فامیل دور

      دیگه مسخرشو دراوردن هرچی گروه مسخره نینجا و کاراته بازی رو دارن میفرستن مرحله بعد.. گروهها هم یاد گرفتن چند تا بچه رزمی کار میزارن تو گروهشون و به راحتی میرن مرحله بعد .. همین دیشب گروهی که بیت باکس زد و اون دو نفری که با زانوشون کار نمایشی انجام دادن حقشون بود برن بالا اما بازم یکی از همین گروهای مسخره نینجا که جنگولک بازی درمیارن و اون گروهی که حافظه شون خوب بود رو فرستادن بالا در صورتیکه تو هیج برنامه استعدادیابی تو هیچ کجای جهان هیچ کدوم از این گروههایی که کارهای ابتدایی رزمی رو انجام میدن یا این کارای معمولی حفظ اعداد رو انجام میدن اصلا تو مسابقه راه نمیدن.. نه جذابیت دارن نه خلاقیت در مقایسه با گروه بیت باکس و اون گروه تاتر با زانو داشتن..

    • ناشناس

      جای اون مجریای مسخره که مایه طنز بودند خالی
      خودشون فکاحی بودند

    • ناشناس

      احسان علیخانی همش سعی داره با روایت های کاملا احساسی،نظر تماشاچی ها و داوران رو تغییر و ما ایرانیا هم که بنده احساسات.خب چرا نمی‌ذاری بنابر تواناییش انتخاب بشه؟؟
      داوران هم خوب نیستن این فصل،ژاله صامتی خیلی بیش از حد احساساتیه و رأی هایی که میده پشتش نقد کاملی نیست و اسماعیلی هم بعضی اوقات غیرمنطقیه.تنها داور خوبی که جدیده کارن همایونفره

    • ناشناس

      آخر برنامه ی دیشب سانسور شد چرا اونو نمی گویید و بدون هیچ عذرخواهی برنامه ی دیگری پخش شد

    • ناشناس

      هرچند نه اجراشو دیدم نه صداشو شنیدم ولی بهترین خواننده تاریخ ایران میشه. حتی از عمو حسن هم بهتر میشه.

    • مننمنم

      ژاله صامتی از خوانندگی چی میدونه که نظر میده،تازه بر فرض محال میگیم حرفاش درسته، میتونست دوستانه و محترمانه بهش بگه

    • ناشناس

      عصر جدید یک برنامه در سطح مبتدی است . یعنی چی دو تا اجرای بدرد نخور ( کاراته کار ها و روزخونه ) طلایی میدید . این طلایی ها حق اجرا های دیگه از جمله دختر ۷ ساله دوبلور و خواننده جوان بود .
      و درباره ی داوران هم به جرئت میتونم بگم بهترینشون کارن همایونفر هستش که اصلا با احساس مثبت یا منفی نمیده و حرفش و مثبت و منفیش با پایه و اساس!

    • مهدی

      واقعا هنوز موندم چطور اون زوج استند اپ کمدی که اصلاخوب نبودن رو با دو چراغ قرمز فرستادن مرحله بعو خواننده خوش صدایی که اون شب خوند رو همینطور الکی حذف کردن ...

    • ناشناس

      ترکیب داوران به جز خانم صامتی که بعضاً احساساتی رای میده خوبه. تیکه ها و خوشمزه بازی در آوردن علیخانی وسط اجرا تمرکز شرکت کننده ها رو میگیره و خیلی لوس و نا به جاست. البته دخالت و اصرار علیخانی برای تغییر رای داوران هم نقطه ی ضعف به حساب میاد‌.

    • ناشناس

      بابا ژاله صامتی خودش لره چتونه تا چیزی میشه یقه پاره میکنین نمیشه که با لهجه خواننده حرفه ای شه چیز بدی گفته؟

    • ناشناس

      دیگه همه هم لازم نیست خواننده بشن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج