۱۲۱۳۱
۵۵۱۸
۵۵۱۸
پ

بیرنگ می گوید ساختن برنامه ای با این شکل دزدی است

«بفرمایید شام ایرانی» در پرشین تی وی

درحالی که «بفرمایید شام ایرانی» به عبور از خط پایان نزدیک شده و کم کم می توان انتظار پخش آن را در شبکه خانگی داشت، به یک باره یک آگهی تبلیغاتی در شبکه ماهواره ای «پرشین تی وی» همه چیز را به هم ریخت. آگهی ای که در آن از مردم دعوت کرده که برای شرکت در مسابقه «بفرمایید شام» شرکت کنند

درحالی که «بفرمایید شام ایرانی» به عبور از خط پایان نزدیک شده و کم کم می توان انتظار پخش آن را در شبکه خانگی داشت، به یک باره یک آگهی تبلیغاتی در شبکه ماهواره ای «پرشین تی وی» همه چیز را به هم ریخت. آگهی ای که در آن از مردم دعوت کرده که برای شرکت در مسابقه «بفرمایید شام» شرکت کنند. هنوز بفرمایید «شام ایرانی» توزیع نشده گویا صاحب دیگری هم پیدا کرده است. بفرمایید شام ایرانی، برنامه ای است که در این روزها درگیر حواشی زیادی شده است. اول اینکه ارشاد شرایطی برای ساخت ادامه قسمت ها گذاشته که بیژن بیرنگ در این باره اظهار کرده که هرچه بگویند انجام می دهیم و هر اصلی را که بخواهند در قسمت های جدید رعایت می کنیم.

چند شب قبل سعید رجبی فروتن، مدیرکل دفتر نمایش خانگی ارشاد، در برنامه هفت گفت: «اگر اصولی که ارشاد گفته رعایت شود مجوز پخش این هشت قسمت ضبط شده هم داده می شود». در همین زمان آگهی جالبی از شبکه پرشین TV پخش شد. با این عنوان: «بفرمایید شام ایرانی: ثبت نام و پخش از تلویزیون جهانی پرشین تی وی». تماسی با این شبکه گرفتیم و تهیه کنندگان این برنامه مدعی شدند ما از این نام استفاده کردیم چون برای مردم این عنوان آشنا بود ولی در اصل اسم برنامه ما این است «فرهنگ ایرانی، غذای ایرانی» و مسابقه ما هیچ ربطی به «بفرمایید شام» ندارد و ساختار آن کاملا متفاوت است. طبق اطلاعات به دست آمده تماشا، مشخص شد در هر مسابقه پنج شرکت کننده حضور دارند که هر شرکت کننده نماد یک خانواده است. در این برنامه از مردم عادی برای مسابقه استفاده می شود و یک مجری هم مسابقه را اداره می کند و شرط حضور هم پرداخت پانصد هزار ریال برای شرکت در برنامه است. برنده هر قسمت هم در نهایت به فینال برنده ها عوت می شود. عوامل این برنامه که قرار است ساخته شود، ما را به شخصی به نام مهندس عرصعی(؟) وصل کردند که حاضر نبود بگوید در پرشین تی وی چه سمتی دارد. او ادعا کرد که ما مجوز ارشاد داریم و از چند روز دیگر فیلمبرداری سری اول ما آغاز می شود: «شبکه ما یک شبکه قانونی و مجوزدار در جمهوری اسلامی است و اگر طبق ضوابط جمهوری اسلامی کار کنیم، مشکلی به وجود نمی آید».

«بفرمایید شام ایرانی» در پرشین تی وی

حال ممکن است این سوال به ذهن برسد که مگر می شود یک برنامه با دو شکل مختلف در یک کشور ساخته شود و مشکلی به وجود نیاید؟ طبق خبرها گروهی که اولین بار به فکر ساخت این برنامه در ایران افتاد، موسسه سینما رسانه ۲۴ بود. این درحالی است که بیرنگ می مگوید: «ما برای پروانه ساخت از ارشاد مجوز گرفته و اقدام کرده ایم و اگر یک برنامه با همین شکل ساخته شود این به معنای دزدی است. درست است که در کل دنیا این مسابقه تهیه می شود اما در ایران من اولین کسی هستم که این طرح را پیشنهاد داده ام و هشت قسمت هم ساخته شده و آماده پخش است. مسابقه ای جذاب با حضور چهره های مطرح سینما و تلویزیون. چرا یک شبکه با نام «بفرمایید شام ایرانی» آگهی جذب شرکت کننده می دهد؟ خب به ما هم در ارشاد گفتند نام آن را فرهنگ و غذای ایرانی بگذارید ولی ساختار همان مسابقه است که بعد از گفت و گوهای متعدد با این نام موافقت شد. چگونه یک شبکه ماهواره ای مجوزدار جمهوری اسلامی می تواند همین مسابقه ای را که ما آغاز به ساختنش کرده ایم بسازد؟ در همین زمینه سخنگوی موسسه سینما ۲۴ که پروانه ساخت «بفرمایید شام ایرانی» بیرنگ را در دست دارد، به تماشا گفت: «قطعا پرشین تی وی مجوز ساخت برنامه ای مثل ما را ندارد. اگر این شبکه برنامه ای با این ساختار بسازد ما از آنها شکایت می کنیم. مجوز تولید بفرمایید شام ایرانی در ارشاد به نام ماست. در اداره نظارت و ارزشیابی این برنامه به نام ما ثبت شده است. این شبکه اجازه این کار را ندارد و در ایران طرح مسابقه آشپزی بفرمایید شام فقط به نام ما ثبت شده است. هر برنامه ای جذابیت خودش را دارد. کار ما این ویژگی را دارد که شرکت کننده های ما هنرمندان محبوب و معروف کشورمان هستند و مخاطب آنها را دوست دارد. ما حتما روی همین آگهی جذب شرکت کننده که با نام بفرمایید شام ایرانی است اعتراض و شکایت خواهیم کرد.» فرجی، دبیر شورای پروانه ساخت در این باره به تماشا توضیح داد: «طرح بفرمایید شام ایرانی از طرف موسسه سینما رسانه ۲۴ در ارشاد ثبت شده و تقاضای پروانه ساخت دارد یعنی این طرح به نام این موسسه است من نمی دانم از نظر حقوقی اگر گروه دیگری این برنامه را بسازند آیا آقای بیرنگ و موسسه سینما ۲۴ می توانند شکایتی بکنند یا خیر. قطعا آقای سجادپور می توانند بهتر پاسخگو باشند».

علیرضا سجادپور، رئیس اداره نظارت و ارزشیابی بر آثار به تماشا گفت: «من فقط از برنامه ای که بیژن بیرنگ درخواست ساخت و تولید آن را داده بود اطلاع دارم و از این برنامه ای که شما می گویید اطلاعی ندارم و در جریان نیستم. الان ما در حال بررسی نهایی روی بفرمایید شام ایرانی به کارگردانی بیژن بیرنگ هستیم که می خواهیم با اعضای شورای پروانه نمایش یک جلسه بگذاریم و به جمع بندی نهایی درباره این اثر برسیم. درباره این طرح دوم هم باید بگویم تا سازندگان آنها به طور رسمی به ما درخواست پروانه ساخت ندهند، نمی توانم در این باره اظهارنظری کنم». حالا باید دید دعوای بفرمایید شام ایرانی سر از کجا درمی آورد.

خبر ندارم چون ماهواره ندارم

سعید رجبی فروتن، مدیر دفتر شبکه فنی ارشاد که چند شب قبل خبر پخش احتمالی بفرمایید شام ایرانی را در برنامه «هفت» اعلام کرد در این مورد به تماشا گفت: «شورای پروانه ساخت قواعدی را ارائه می دهد که باید تهیه کننده آن را رعایت کند. این به من ارتباطی ندارد ولی من خبر دارم که اگر این قواعد رعایت شود بفرمایید شام ایرانی پخش خواهد شد». به گفته رجبی فروتن تقاضای پروانه ساخت و نمایش خانگی بفرمایید شام ایرانی ارائه شده و این طرح به نام موسسه سینما ۲۴ ثبت شده. البته نه ثبتی که آثار سینمایی و داستانی انجام می دهند: «قاعده ای که در مورد آن آثار وجود دارد درمورد آثار سینمای خانگی وجود ندارد. اما قطعا شورای پروانه ساخت و نظارت و ارزشیابی آثار آن قدر هوشیار هستند که وقتی گروهی بیاید و بخواهد طرحی را ارائه بدهد که قبل از آنها یک گروه دیگر همان طرح را ارائه داده اند از این قضیه جلوگیری کند. من اساسا از ساخت این برنامه که شما می گویید اظهار بی اطلاعی می کنم چون ماهواره ندارم و خبر آن را نشنیده ام قطعا آقای بیرنگ از شنیدن این خبر ناراحت هستند. درست است؟»

منبع: روزنامه تماشا

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

«بفرمایید شام ایرانی» در پرشین تی وی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج