۱۲۶۸۴۵۲
۷ نظر
۲۳۳۲۱
۷ نظر
۲۳۳۲۱
پ

بشنوید؛ پنج سند از مردی که تمام ایران را عاشق کرد

شب گذشته محمدعلی حافظ‌الکتب معروف به محمدعلی شیرازی، شاعر و ترانه‌سرا در ۸۱ سالگی درگذشت.

برترین‌ها: شب گذشته محمدعلی حافظ‌الکتب معروف به محمدعلی شیرازی، شاعر و ترانه‌سرا در ۸۱ سالگی درگذشت. عباس سجادی - شاعر -  با تایید خبر درگذشت محمدعلی شیرازی - ترانه‌سرای پیشکسوت - گفت: آقای شیرازی حدود یک ماهی بود که دچار مشکلات حاد ریوی شده بود؛ البته او سال‌ها بود که مشکل ریوی داشت و با کمک دستگاه اکسیژن تنفس می‌کرد اما یک ماه اخیر دچار مشکل حاد تنفسی بود و در نهایت در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان محب مهر تهران بستری شد و روز گذشته ۲۵ آذر بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت.

او ترانه‌های زیادی خلق کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به ترانه‌ قطعه‌های زیر آسمان شهر، وقف پرنده‌ها، زندونی، چرا نمی‌‍رقصی و سلطان قلب‌ها اشاره کرد. در مطلب زیر این پنج ترانه پرطرفدار را به همراه متن و مشخصات کامل این آثار را آورده‌ایم. ترانه‌هایی که از میان ده‌ها اثر این شاعر به اقبال عمومی بیشتری دست یافته‌اند. 

سلطان قلب‌ها

بشنوید؛ پنج سند از مردی که تمام ایران را عاشق کرد

سلطان قلب‌ها / عارف 

شعر یه دل می‌گه برم برم یه دلم می‌گه نرم نرم یکی از اشعار به یاد ماندنی و خاطره‌انگیز محمد علی شیرازی است که توسط انوشیروان روحانی به عنوان آهنگساز و عارف به عنوان خواننده اجرا شده است و در فیلمی به همین نام محصول سال ۱۳۴۷ با بازی محمد علی فردین مورد استفاده قرار گرفت و از این فیلم به عنوان یکی از مشهورترین فیلم‌های سینمای ایران یاد می‌شود.

زیر آسمان شهر 

بشنوید؛ پنج سند از مردی که تمام ایران را عاشق کرد

زیر آسمان شهر / امیر تاجیک

زیر آسمان شهر سریالی کمدی است که در سال ۱۳۸۰ خورشیدی از شبکه ۳ سیما پخش می‌شد. در این سریال، در قالب روایتی طنز، زندگی قشرهای مختلف شهر در کنار یکدیگر به تصویر کشیده شده‌است و تمام داستان از قسمت اول در یک آپارتمان می‌گذرد که چند همسایه در آن زندگی می‌کنند؛ از جمله یک دکتر و پسرش، زن و شوهری جوان و پیرزنی با دخترش. این سریال یکی از موفق‌ترین و پرمخاطب‌ترین سریال‌های ایرانی در چند دهه اخیر بوده است و علاوه بر همه ویژگی‌های ماندگار این مجموعه، تیتراژ آن با صدای امیر تاجیک نیز بسیار خلاقانه و نو بوده و سال‌ها در ذهن مخاطب باقی مانده است. 

چرا نمی‌رقصی 

بشنوید؛ پنج سند از مردی که تمام ایران را عاشق کرد

چرا نمی رقصی / ویگن

از دیگر ترانه‌های بسیار زیبا و شنیدنی چند دهه اخیر می‌توان به قد و بالای تو رعنا رو بنازم با صدای ویگن اشاره کرد که توانست به موفقیت خیره کننده‌ای برسد و این اثر نیز سروده محمدعلی شیرازی است و خود ویگن آهنگسازی‌اش را بر عهده داشت. ویگن از نخستین خواننده‌های ایران بود که با گیتار در صحنه ظاهر شد و ایرانیان او را به عنوان «سلطان جاز» می‌شناختند. او هنرمندی بود که از همان ابتدا با سبکی نو وارد دنیای موسیقی پاپ شد و این اثر جهش بزرگی در موفقیتش داشت و رفته‌رفته بر معروفیتش افزود.

وقف پرنده‌ها

بشنوید؛ پنج سند از مردی که تمام ایران را عاشق کرد

وقف پرنده‌ها / قاسم افشار 

«وقف پرنده‌ها» اولین کار اجرا شده قاسم افشار به طور حرفه‌ای بود که در واقع معرفی خوبی برای او در جامعه موسیقی به حساب می‌آمد. این کار از طریق واحد موسیقی سازمان صدا و سیما برای اجرا در اختیار قرار گرفت. این قطعه به علاوه چند کار انگشت‌شمار دیگری که همزمان با این اثر ساخته و پخش می‌شدند در آن دوران تازگی عجیبی در فضای کلی موسیقی داشت که از رسانه ملی پخش و شنیده می‌شد. شعر این کار نیز از سروده‌های محمدعلی شیرازی و آهنگسازی آن بر عهده اکبر آزاد بود با تنظیم زیبای بهروز صفاریان که کار را شنیدنی‌تر کرد.

آی آدمای مهربون واجبه که کمک کنیم  /  فکری برای بستن زخمهای شاپرک کنیم

واجبه که جلا بدیم آبی آسمونی رو  /  وقف پرنده ها کنیم دونه ی مهربونی رو

زندونی 

بشنوید؛ پنج سند از مردی که تمام ایران را عاشق کرد

زندونی / داریوش

زندونی یک ترانه جذاب از محمدعلی شیرازی که آهنگسازی و تنظیم انوشیروان روحانی جذابیتش را چندین برابر کرد و این اثر با این ملودی هیچ گاه از ذهنمان پاک نخواهد شد. داریوش علاوه بر این در دوران پهلوی نیز به علت خواندن آهنگ‌های سیاسی مانند جنگل، بن‌بست، بوی گندم، علی کنکوری و گل بارون‌زده، چندین بار دستگیر و زندانی شد و ماجرای بازداشت او با وجود توضیحات مختلف با جزییات مشخص از طرف نامدارانِ درگیر در این پرونده، هم‌چنان «پر سؤال و گلایه و تردید» است. 

وقتی که دل تنگه فایدش چیه آزادی / زندگی زندونه وقتی نباشه شادی

آدم که غمگینه دنیا براش زندونه / ما بین صد ملیون بازم تنها میمونه

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ملوسک

      روحش شاد😭😭😭

    • ناشناس

      یاد قدیم هابخیر!مردم شاد بودن!

    • ناشناس

      روحش شاد وهمچنین روح فردین

    • ناشناس

      انصافا غوغا کرده با این اشعار.

    • رضا رضایی

      روحش شاد رفیقم بود

    • علی

      چرا پس نداشتید داریوش بخونه

    • ناشناس

      درودبرتمام هنرمندان ایران زمین ویادهنرمندانی که دربین ما نیستندتاهمیشه ی تاریخ زنده وماندگار.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج