۱۲۸۶۸۸۷
۱۰ نظر
۱۰۴۱۸۳
۱۰ نظر
۱۰۴۱۸۳
پ

همه دنیا عاشق این خَر شدند و برایش غش و ضعف می‌کنند

«ای او» فیلم غمگین و کشداری است که گاهی حوصلۀ مخاطب را سر می‌برد؛ اما نکتۀ درخشان فیلم توانایی آمیختن احساسات انسانی با زندگی یک حیوان زبان‌بسته است. حیوان این فیلم را می‌توان نمادی از یک عاشق ساده‌دل دانست که زبان جامعه را بلد نیست.

برترین‌ها: «ای او» فیلم غمگین و کشداری است که گاهی حوصلۀ مخاطب را سر می‌برد؛ اما نکتۀ درخشان فیلم توانایی آمیختن احساسات انسانی با زندگی یک حیوان زبان‌بسته است. حیوان این فیلم را می‌توان نمادی از یک عاشق ساده‌دل دانست که زبان جامعه را بلد نیست. یرزی اسکولیموفسکی کارگردان اهل لهستان، فیلم EO را با الهام از فیلم «ناگهان بالتازار» اثر روبر برسون ساخته است. این فیلم دربارۀ زندگی یک الاغ است و جهان انسان‌ها را از چشم او به ما نشان می‌دهد.

همه دنیا عاشق این خَر شدند و برایش غش و ضعف می‌کنند

فیلم‌هایی که جهان را از چشم حیوانات می‌بینند در حال حاضر گونه‌ای رو به رشد و افزایش‌اند همانطور که اخیرا شاهد فیلم «گاو» (Cow) از آندریا آرنولد یا فیلم مستند «گوندا» (Gunda) ساخته ویکتور کوساکوفسکی با محوریت یک خوک بودیم.

فیلم EO عضو جدیدی از این رشته فیلم‌ها است اما بسیار پیچیده‌تر و البته خیالی‌تر که اودیسه وجودی یک الاغ را به تصویر می‌کشد و تنها وجه اشتراکش با فیلم برسون قهرمان آن‌ است؛ قهرمانی که در این فیلم تخیلاتش با نوعی خیال‌انگیزی پرزرق و برق شکوفا می‌شود که مستقیما در جهت خلاف ریاضت برسونی قرار می‌گیرد.

بار احساسی قوی، نوعی آگاهی زیست محیطی بسیار معاصر و نوعی از فیلم‌سازی که در بالاترین سطح کیفی می‌تواند تا حد خوبی از خود نوعی غریب‌بودن به نمایش بگذارد، همه این‌ها توانسته EO را به عنوان فیلمی مطرح کند که قادر است روی پای خودش بایستد.

همه دنیا عاشق این خَر شدند و برایش غش و ضعف می‌کنند

داستان فیلم از یک سیرک آغاز می‌شود؛ جایی که ای‌او به عنوان یک ستارۀ نمایش در آن زندگی می‌کند. ای‌او به همراه دختر جوانی به اسم کاساندرا در سیرک نمایش اجرا می‌کند. اما خیلی زود به دلیل تصویب قانونی که به‌کارگیری حیوانات در سیرک را منع می‌کند، صاحبان سیرک مجبور می‌شوند ای‌او را رها کنند.

این رهایی آغاز ماجرایی پر از رنج و اتفاقات گوناگون برای این الاغ است. او ابتدا از یک پناهگاه حیوانات سر درمی‌آورد و پس از آن اسارت در دست یک کارگر، طرفداران یک تیم فوتبال، یک باند تجارت غیرقانونی و یک اشراف‌زادۀ جوان را تجربه می‌کند. اما در همۀ این احوال او همیشه به یاد کاساندرا است؛ تنها کسی که در زندگیش با او به شکلی واقعی و عمیق مهربان بوده و انگار او را فقط به خاطر خودش می‌خواسته است. کاساندرا هم دلش با ای‌او است، اما بعد از نامزد شدن با یک مرد جوان دیگر نمی‌تواند حیوان مورد علاقه‌اش را همراه خودش داشته باشد.

اگر تا پیش از این «سگ» را یک اثر به‌دردنخور‌ می‌دانستید و تیموتی شالامی آدم‌خوار به اندازه کافی برای‌تان جذاب نبود و دل‌تان برای یک اثر جاده‌ای درام، دلهره‌آور با زیبایی‌های اعجاب‌انگیز تنگ شده بود تا پا جای بزرگانی همچون «مدمکس: جاده‌ی خشم» بنهد، Eo اینجاست تا این رسالت سنگین را بی‌نقص روانه‌ی مقصد نهایی کند.

همه دنیا عاشق این خَر شدند و برایش غش و ضعف می‌کنند

البته با این تفاوت که هرچه‌قدر مکس دیوانه، فیلم هار و جنون‌آمیزی بود که موزیک منفجرکننده‌ای داشت و بیننده را در فانتزی و صحرای گرمش خفه می‌کرد، «ایو» فیلمی است که آرام‌سوز، ملایم و صلح‌جو مخاطبش را به بزنگاه دعوت می‌کند. هر دو فیلم نیز با وجود ماهیت متفاوت‌شان (یکی بلاک باستر و دیگری از تیر و طائفه‌های سینمای هنری) زیبایی‌های بصری تحیرآوری دارند. اولی گرم، طلایی، گداخته و آتشین است و دومی سرد و سرمه‌ای در دنیای یخ‌زده و بی‌روح ما انسان‌ها قصه‌سرایی می‌کند.

ایو نه مثل فیلم‌های کریستوفر نولان که بر پایه‌ی علم فیزیک و معماهای دیوانه‌‌وار پیاده شده‌اند مخ بیننده را هدف می‌گیرد و نه مثل فیلم‌های دارن آرنوفسکی شامل پلات‌توییست‌های مدهوش‌کننده و محتوای سخت‌فهم پر از استعاره و نماد است. ایو را کم‌سن و سال‌ترین مخاطبان سینما هم می‌توانند درک کنند و از زیبایی‌هایش لذت ببرند و تنها نکتۀ منفی فیلم این است که روند داستان نسبتا کند و کشدار و یکنواخت پیش می‌رود و این همراه با فضای افسرده و غمگین فیلم می‌تواند باعث دلزدگی یا سر رفتن حوصلۀ مخاطب شود. به همین خاطر اگر کسی به دنبال تماشای یک فیلم با تعریف معمول و فراز و نشیب‌های جذاب داستانی باشد، احتمالا EO را چیزی جز یک شکنجۀ یک ساعت و نیمه نخواهد یافت.

شاید به نظر برسد که مضمون اصلی این فیلم همانطور که خیلی از منتقدان اشاره کرده‌اند، روایت رنج‌های حیوانات باشد؛ روایتی که می‌خواهد خشونت و تلخی‌های زندگی انسان‌ها را از نگاه معصومانۀ یک حیوان به ما نشان بدهد. اما لایۀ عمیق‌تری هم در فیلم وجود دارد که اتفاقا جنبۀ هنرمندانه و درخشان فیلم هم به همان لایه مربوط می‌شود.

همه دنیا عاشق این خَر شدند و برایش غش و ضعف می‌کنند

اسکولیموفسکی در یک سطح عمیق از فیلم توانسته احساسات انسانی را خیلی خوب در قالب زندگی یک الاغ به ما نشان بدهد. در واقع می‌شود گفت الاغ این فیلم نمادی از یک انسان عاشق با قلبی ساده و پاک است که در دنیایی پیچیده و آکنده از خشونت و سوء‌استفاده، هرگز امکان رسیدن به محبوبش را پیدا نمی‌کند.

اولین صحنۀ این فیلم ظاهرا یکی از اجرا‌های ای‌او و کاساندرا در سیرک را به ما نشان می‌دهد، اما رنگ قرمز تصویر و نوع حرکات بازیگر و الاغ طوری است که انگار شاهد یک صحنۀ عاشقانه میان دو دلداده هستیم. اشک ریختن الاغ در فراق کاساندرا، بی‌تابی‌های عاشقانه‌اش و پیدا شدن یک رقیب عشقی برای او، همگی نمادپردازی‌هایی دلنشین هستند که نشان می‌دهند ای‌او در عمیق‌ترین لایۀ فیلم الاغ نیست بلکه یک انسان ساده‌دل است که از چشم جامعۀ عاری از معصومیت مثل یک الاغ به نظر می‌رسد.

همه دنیا عاشق این خَر شدند و برایش غش و ضعف می‌کنند

حتی خود کاساندرا هم با وجود علاقه‌ای که به ای‌او دارد، دارد در همین جامعه زندگی میکند و به همین خاطر است که در لحظۀ انتخاب (یعنی در صحنه‌ای که نامزدش به او می‌گوید باید بین من و خر یکی را انتخاب کنی) زندگی معمولی با یک آدم را برمی‌گزیند. ای‌او زبان‌بسته است؛ نه به همان معنایی که همۀ حیوانات زبان‌بسته هستند بلکه به همان معنایی که آدم‌های مظلوم و ساده‌دل، زبان پر از دروغ و فریب جامعه را بلد نیستند.

اگر شما هم به دنیای فیلم و سریال علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم  این فیلم را حتما تماشا کنید 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      خر حیوانی آرام زحمتکش و کم توقع و غذایش کاه است چون یونجه و شبدر را به اسبش میدهد اما همین خر پدرقاطر است و شوهر مادیان

    • غزالی

      اگر نوشته کارو را در مورد خر خوانده شده بودندزودتر به این مطلب می رسیدند که هر عاقل تر از انسان است چون ما برای خود قانون وضع کرده ایم،ولی اجرا نمی کنیم اما او قانونی وضع نکرده که اجرا کند با نه

    • یاسمن

      اروپاییها به انسان ارزش نمیگذارند هی جنگ و وحشت ایجاد میکنند حالا چی شده خره ارزش پیدا کرده اگر آدمند به حق اولیه سیاهپوستان احترام بگذارند

    • هامان

      فقط خرها عاشق خر میشوند

    • ناشناس

      عزیزدلم ،اگر من بودم حیوان زیبایم رو انتخاب میکردم در این دنیای بد و زشت هیچ چیزی جای عشق و محبت و عاطفه پاک حیوانات مظلوم و معصوم خدا رو نمیگیره،

    • unco

      این توهم شماست، به جز خاورمیانه تمام دنیا در صلحه، البته منکر این نکته نمیشیم که یه تعداد اندکی آدم بیشعور همه جای دنیا پیدا میشه

    • ناشناس

      حیوانات از انسان بهترند

    • zirechatresher

      در میان تمام موجودت
      آن مخلوقی که برای
      کبوتر بودن ساخته شده است
      هرگز کرکس نمی شود
      واین در میان هیچکدام
      از مخلوقات دیده نمی شود
      جز آدمیزاد /ویکتور هوگو

    • بهار بوستانی

      زبان بسته بهتر که گویا به شر

    • ایرانی

      دنیا بر عکسه کسی که چیزی نمیداند میگویند مگر خری در حالیکه این حیوان زبان بسته هیچ توقعی جز بار کشیدن نداره بعضی حیوانات حیوان نیستن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج