adexo3
۱۲۸۹۱۸۳
۱۶ نظر
۲۴۸۸۲
۱۶ نظر
۲۴۸۸۲
پ

تمام داستان‌هایی که صداوسیما تعریف کرد و کسی باور نکرد

یک مرور کلی بر سریال‌هایی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه‌های مختلف رفتند، کافی‌ است تا به کیفیت عملکرد تلویزیون در تولید و پخش سریال‌ها در سالی که رو به پایان است، پی ببریم.

برترین‌ها: یک مرور کلی بر سریال‌هایی که از ابتدای سال 1401 روی آنتن شبکه‌های مختلف رفتند، کافی‌ است تا به کیفیت عملکرد تلویزیون در تولید و پخش سریال‌ها در سالی که رو به پایان است، پی ببریم. در سال‌های اخیر مرکز افکارسنجی صداوسیما، تحقیقاتی در زمینه میزان بینندگان سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیون در بازه‌های زمانی مختلف انجام می‌داد و نتایج را به صورت آماری منتشر می‌کرد و حالا مدتی است که بر خلاف تمام این سال‌ها از انتشار نتایج این نظرسنجی‌ها خبری نیست. میزان بازدید سریال‌ها در تلوبیون نیز نظرات مخاطبان درباره مجموعه‌هایی که از ابتدای سال روی آنتن رفتند و همچنین ارزیابی کیفیت آن‌ها ثابت کرد که سریال‌های تلویزیونی نتوانستند بینندگان فراوانی داشته باشند و در این شرایط، بازپخش مجموعه‌های تکراری بیشتر با استقبال مواجه شد. 

کمدی‌های ناموفق

تمام داستان‌هایی که صداوسیما تعریف کرد و کسی باور نکرد

در سال 1401، دست تلویزیون از پخش کمدی‌های خوب و پرمخاطب نیز خالی بود. در تعطیلات نوروز، فصل سوم مجموعه «زیرخاکی» روی آنتن رفت و با جذب 69 درصد بیننده توانست مانند فصول قبل مورد توجه قرار بگیرد، اما دیگر سریال کمدی نوروز یعنی «خداداد» با قصه‌ای کلیشه‌ای و شوخی‌های ضعیف با استقبال مواجه نشد و سریال «خوشنام» که رمضان امسال روی آنتن رفت نیز کیفیت بالایی نداشت. دیگر سریال‌های کمدی مانند «آزادی مشروط» در شبکه یک، «وضعیت زرد 2» و «جزر و مد» در شبکه دو، «چشم‌بندی» و «کتونی زرنگی» در شبکه سه و «زیر یه سقف» در شبکه نسیم نیز مجموعه‌های موفقی نبودند و نظر مخاطبان را جلب نکردند. می‌توان گفت تنها کمدی قابل دفاع و پربیننده تلویزیون در سال 1401  مجموعه «زیرخاکی 3» است.

دنباله‌دارهای کم‌مخاطب

تمام داستان‌هایی که صداوسیما تعریف کرد و کسی باور نکرد

طبیعتا سریال‌هایی که در فصل اول با استقبال فراوان مخاطبان رو‌به‌رو می‌شوند، ادامه‌ پیدا می‌کنند، اما تلویزیون سریال‌های ناکام خود را در فصل دوم و سوم تولید می‌کند. غیر از «زیرخاکی 3» که سریال پربیننده‌ای است، امسال مجموعه‌های دنباله‌داری مانند «از سرنوشت 4» و «وضعیت زرد 2» از شبکه دو روی آنتن رفتند که به ترتیب تنها حدود 26 و 10 درصد بیننده داشتند. سریال «نجلا 2» هم با وجود کیفیت قابل قبول فصل اول، اما در فصل دوم ضعف‌های زیادی داشت و بیننده فراوانی جذب نکرد.

سریال‌های استانی ضعیف در شبکه‌های سراسری

تمام داستان‌هایی که صداوسیما تعریف کرد و کسی باور نکرد

پخش مجموعه‌هایی که در مراکز استان تولید شده‌اند از شبکه‌های سراسری تلویزیون به خودی خود نقطه ضعف نیست، ایراد آن جایی است که این سریال‌ها کیفیت لازم را نداشته باشند و در باکس اصلی سریال شبانه پخش شوند. شبکه دو امسال ابتدا مجموعه «جزر و مد» را که محصول صداوسیمای مرکز خوزستان بود پخش کرد و از اواخر دی‌ماه نیز سریال استانی «ابر می‌بارد» محصول صداوسیمای مرکز گیلان را روانه آنتن کرد. کمدی «جزر و مد» رضایت مخاطبان را جلب نکرد و «ابر می‌بارد» نیز چندان دیده نشد.

سریال‌هایی با قصه‌های مشابه

تمام داستان‌هایی که صداوسیما تعریف کرد و کسی باور نکرد

یکی از نقاط ضعف سریال‌هایی که امسال روی آنتن رفتند، تولید و پخش مجموعه‌هایی با موضوعات یا قصه‌های مشابه است. نوروز 1401، دو سریال «زیرخاکی 3» و «نجلا 2» با حال و هوای دفاع مقدس، همزمان از شبکه دو و سه پخش شدند. هرچند که قصه و ژانر این مجموعه‌ها متفاوت بود، اما بخشی از قصه هر دو سریال در فضای اردوگاه اسرا می‌گذشت. دو مجموعه «بی‌نشان» و «آتش سرد» هم از لحاظ محتوا و قصه شباهت‌هایی با یکدیگر داشتند. شخصیت مثبت هر دو سریال با بازی پرویز فلاحی‌پور، جانباز دوران دفاع مقدس بودند و با فساد مالی مبارزه می‌کردند. ازدواج فرزندان خانواده کاراکترهای مثبت و منفی قصه با یکدیگر و اختلاف میان آن‌ها، به دلیل تفاوت افکار و عقاید خانواده‌ها نیز از اتفاقات مشترک هر دو اثر بود. شباهت «آتش سرد» و «بی‌نشان» از سوی رضا ابوفاضلی کارگردان «آتش سرد» نیز با انتقاد همراه بود.

حضور بازیگران تکراری در سریال‌ها

تمام داستان‌هایی که صداوسیما تعریف کرد و کسی باور نکرد

علاوه بر موضوعات و فضای مشابه سریال‌ها، معضل دیگر مجموعه‌هایی که امسال روی آنتن رفتند، حضور بازیگران تکراری در چند سریال است. مریم کاویانی در فاصله‌ای کم با سه سریال «راز ناتمام»، «آتش سرد» و «آزادی مشروط» در شبکه یک، دو و سه دیده شد. پرویز فلاحی‌پور با «بی‌نشان» و پس از آن برای مدتی «آتش سرد» و «آزادی مشروط» را به صورت همزمان روی آنتن شبکه یک و دو داشت. مهران رجبی با «خوشنام»، «وضعیت زرد 2» و «آزادی مشروط»، فریبا متخصص با «برف بی‌صدا می‌بارد»، «آتش سرد» و «گیل دخت»، مجید واشقانی با «از سرنوشت 4»، «بی‌نشان» و «عملیات رعد»، کاظم هژیرآزاد با «بی‌نشان» و «بی‌همگان» و اکبر رحمتی با «آزادی مشروط» و «بی‌نشان» نیز از بازیگرانی هستند که حضور پررنگی در تلویزیون داشتند.

پخش مجموعه تکراری از شبکه سراسری

تمام داستان‌هایی که صداوسیما تعریف کرد و کسی باور نکرد

یکی دیگر از مواردی که در کارنامه سریالی تلویزیون به چشم می‌آید، پخش سریال‌های تکراری از شبکه‌های سراسری دو و پنج است. شبکه دو با آغاز ایام عزاداری محرم، یکی از آثار قدیمی و تکراری یعنی تله‌ تئاتر «پیر وفا» را روانه آنتن کرد و پس از پایان آن نیز سریال تکراری دیگری یعنی «وفا» ساخته محمدحسین لطیفی را جایگزین کرد. مجموعه «پریدخت» به کارگردانی سامان مقدم نیز سومین سریال تکراری این شبکه بود که اوایل شهریور پخش شد. آنتن شبکه در 6 ماه دوم سال نیز از سریال تکراری خالی نبود. دی‌ماه دو مجموعه تکراری «رقص پرواز» و کمدی خارجی «بله آقای وزیر» روانه آنتن شدند. شبکه پنج نیز مردادماه بازپخش سریال «رسم عاشقی» محصول سال 84 و بهمن‌ماه تکرار سریال «پیدا و پنهان» محصول سال 91 را روی آنتن برد.

پخش یک سریال از ۲ شبکه

تمام داستان‌هایی که صداوسیما تعریف کرد و کسی باور نکرد

در سال 1401، شاهد یک اتفاق کم‌سابقه یعنی پخش یک سریال جدید همزمان از دو شبکه نیز بودیم. مجموعه پلیسی «شهباز» که ویژه شبکه پنج ساخته شد و قرار بود از این شبکه پخش شود، در کنداکتور شبکه یک هم جای گرفت و به صورت همزمان از این دو شبکه روی آنتن رفت. احتمالا این تصمیم به دلیل دیده شدن بهتر «شهباز» گرفته شده که در مقایسه با تولیدات شبکه پنج، کیفیت خوبی دارد. مجموعه تاریخی «گیل‌دخت» محصول شبکه آی‌فیلم نیز امسال به صورت همزمان از دو شبکه آی‌فیلم و یک روی آنتن می‌رود.

این مطلب با تغییراتی از روزنامه خراسان برداشته شده

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      نشتن میلیارد میلیارد می گیرند خوشبحالشان

    • ناشناس

      یک بازیگر همزمان در سه کانال سریال داره این واقعا مسخره هست

      پاسخ ها

      • ناشناس

        والا تو سریال های خانگی هم یک بازیگر در چند سریال همزمان بازی میکنه.

    • ناشناس

      میلی تعطیل

    • ناشناس

      ازصداوسیمامیخواهیم سریال دزدوپلیس رالغوکندمانندمادرشوهره تکراری وبیمعناست لطفاسریالهای قدیمی دهه شصت بگذاریدجان مادرتان

    • ناشناس

      هرچه بدربخورنبوده ولی برای هنرپیشه های درپیتی پول بوده..!

    • ناشناس

      اتفاقا نجلا واز سرنوشت خیلی هم پرمخاطب بودند وخوشنام هم اتفاقا خوب بود بعدم چرا به سریال پرمخاطب بی همگان اشاره نکردید برف بی صدا نی باردم که خوب بود الانم که گیلدخت وشهباز عالی اند والبته سری جدید دلستان یک شهر هم بدک نبود

    • ناشناس

      درضمن یادم رفت بگم بدنبود به سریال پرمخاطب مستوران‌هم اشاره می کردید

    • ناشناس

      مسخره ترین سریال برف بی صدا میبارد

    • ناشناس

      واقعا

    • ناشناس

      بهتر بود بودجه صدا و سیما و امکانتشان رو قطع می کردند به اندازه ی مخاطبانش درآمد داشته باشه الان که انحصار داره زمین و ساختمانش هم برای مردمه نمی تونه خودش رو اداره کنه باید چند هزار میلیارد هم از بودجه کشور رو بگیره

    • ناشناس

      مخاطب صفر بودجه میلیارد ها
      جمع کنید این مسخره کردن مردم رو

    • م

      اتفاقا سریال از سرنوشت خیلی مخاطب داشت اما تکراری بود سریال از سرنوشت شبیه سریال بچه مهندس هست.
      الان سریال گیلدخت داره پخش میشه و خیلی جذاب و پر مخاطب هست.

    • محمود

      متاسفانه تلویزیون نتونست بازیگران توانمندی که مردم را جلوی تلویزیون بیاره نگه دار مثل پرستوی.عطاران.عزتیو.....خیلی های دیگه وبجاش مهران رجبی و بعضی بازیگران بی احساس که توان جلب مخاطب راندارن به تلویزیون میارن من خبرها را میشناسم قبلاوقت سریالهامیرفتن تماشا ولی الان از تلویزیون بیزار رن

    • مینا

      مشکل اصلی سریال های ایرانی اینه که خیلی کش میاد بیننده الان مثل بیست سال قبل نیست که حوصله داشته باشه در عصر سرعت و تکنولوژی دیگه این کارا معنی نداره

    • حسین

      لطفا صداو سیما بودجه این فیلمارو بده به خود مردم
      ملت برن همون تام و جری رو هرروز ببین که هر چقد تکرار بشه لااقل دیدنی که هست خسته شدیم انقد مهران رجبی رو تو تلویزیون دیدیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج