۱۲۹۸۴۳۹
۲۴ نظر
۲۲۵۱۲
۲۴ نظر
۲۲۵۱۲
پ

این خانم سوگلیِ محبوب شاه جز زیبایی، چیزی نداشت

از ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ تا ۴ فروردین ۱۴۰۲ با یک وقفه چند ماهه به دلایل مسائل حقوقی پیش آمده و به خاطر شکایت نویسنده سریال نیمه تمام آهوی من مارال سریال «جیران» به شکل مداوم با مخاطبان خود در ارتباط بود.

برترین‌ها: از ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ تا ۴ فروردین ۱۴۰۲ با یک وقفه چند ماهه به دلایل مسائل حقوقی پیش آمده و به خاطر شکایت نویسنده سریال نیمه تمام آهوی من مارال سریال «جیران» به شکل مداوم با مخاطبان خود در ارتباط بود.   «جیران» سیزدهمین سریالی است که حسن فتحی در کارنامه کارگردانی خود دارد، اسماعیل عفیفه بیش از ۳ دهه بی وقفه در کسوت تهیه‌کنندگی سریال در شبکه‌های سیما حضور داشته و احسان جوانمرد که با سریال «بانوی عمارت» در نوشتن سریال تاریخی نامی شده و قبل از آن هم تجربه در نوشتن  انواع سریال دارد که او را تازه کار ندانیم. با چنین مثلث کارآمدی نوشتن و فراهم کردن و ساختن یک رومانس عاشقانه از حرمسرای ناصری باید نتیجه با طراوت، نشاط‌آور و خاطره‌انگیزی باشد، اما وقتی نتیجه همه این ۵۲ قسمت را مرور می‌کنیم، مهم‌ترین احساسی که برای ما به یادگار می‌ماند چیزی جز ملال نیست. 

این خانم سوگلیِ محبوب شاه جز زیبایی، چیزی نداشت

ملالی که «جیران» جاری کرد و باعث نشد نتیجه به جای پای فصل اول «شهرزاد» نرسد در به کارگیری الگوها نبود. در درام درباری که ۵۲ هفته قرار بود مخاطبان تورم زده و گرانی خورده را با خود همراه کند، از نیمه، نفس لازم را نداشت و وقتی هم از قسمت ۴۶ به بعد داستان جانی گرفت و بهتر و بهتر شد دیگر آنقدر تماشاگر پابند نبود که برای پایان بندی قابل قبول خودش را به قهرمان‌ها برساند.

از طرف دیگر انتخاب بازیگران برای مثلث اصلی روابط عاطفی جاری از شکارگاه تا حرمسرا به اندازه هوش ربایی از مخاطبان آتشین نبود. در میان همه بازیگرانی که نقش ناصرالدین شاه را بازی کرده اند (جمشید مشایخی، ایرج راد، عزت الله انتظامی...) بهرام رادان برای شاه جوان انتخابی ایده‌آل نیست. رادان بازیگر موفق نقش ها پرتحرک است. او با حرکت، سردی موجود در بیان و نگاهش را جبران می‌کند و نتیجه بازی رادان در نقش ناصرالدین شاه برای کسانی که تاریخ نمایش را دنبال می‌کنند اگر نگوییم ناموفق، نامتعارف است.

این خانم سوگلیِ محبوب شاه جز زیبایی، چیزی نداشت

پریناز ایزدیار هم بازیگر روز است. یعنی مورد توجه محافل و به دور از حاشیه و انتخاب اول بسیاری از پروژه‌ها اما انتخابش برای بازی در نقش جیران بیش از هرچیزی برای پرآوزاه کردن سریال بوده تا هرچیزدیگر. بالاترین هنر ایزدیار در سمیه «ابد و یک روز» باقی مانده و فتحی که تجربه کار با او را دارد چیزی از استعداد کشف نشده این بازیگر مهم این سال‌های سینما و تلویزیون ایران علنی نکرده. 

درباره امیر حسین فتحی و بازی در نقش سیاوش حرفی جز این باقی نمی‌ماند که آمدن نامش در سیاهه بازیگران «جیران» در جای سوم اعتباری برایش نیاورد. موقعیتی بود که سوخت و دودش به چشم مثلثی رفت که قرار بود ضلع جذابش او باشد. به هر حال «جیران» به پایان رسید و حسن فتحی ترجیح داد قسمت آخر سریال پر قصه‌اش را با پایان سلطنت ناصرالدین‌شاه به پایان برساند و نه جیران. بی شک شاه قاجار جزو شاخص‌ترین شاهان تاریخ ایران است که داستان‌ها و سرنوشت‌های بسیاری پیرامون زندگی‌اش وجود دارد. کشته شدن سریالی فرزندان ذکور شاه و از دست دادن سوگلی محبوبش در جوانی و حکومت ماندگاری که ۵۰ سال ادامه داشت همگی نشان از آن دارد که ناصرالدین‌شاه در تاریخ روایت‌های ایران زمین جایگاهی ویژه دارد.

این خانم سوگلیِ محبوب شاه جز زیبایی، چیزی نداشت

برای همین کارگردان سریال جیران نیز پایان این سریال پرماجرا را همچون روایت مکتوب تاریخی به سفر بی‌بازگشت شاه قاجار به ری و زیارت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی اختصاص داد تا پرونده این سریال عاشقانه در جایی بسته شود که شاه قاجار زخمی از تیر میرزا رضای کرمانی بر سر مزار خدیجه تجریشی که در مجاور حرم به خاک سپرده شده است جان بسپارد. پایانی دراماتیک برای شاهی که بعد از مرگ معشوقه‌اش دیگر نای حکومت نداشت و غصه فراق جیران هیچ گاه نتوانست او را سرپا نگه دارد.

نظر شما چیست؟ اگر شما هم این سریال‌ را تماشا کرده‌اید نظرات خود را با ما در میان بگذارید

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      با احترام به نظر دوستان یکی از ضعیف ترین سریال های آقای فتحی بود

      پاسخ ها

      • ناشناس

        نه قاجاریان انقدر خوشگل بود که سریال نشون داد نه زنها و دختراشون عکس زنهای عادی از دوره قاجار و ببینید خیلی بهتر از قاجارن

    • بی نام

      کاش توتلویزیون هم پخشش میکردین ماکه جای دیگه نداریم نگاه کنیم

    • ازادی

      سریال خوبی بود من راضی بودم منتقدان با کارگردان دشمنی دارند.

    • ناشناس

      زیبایی هم نداشت

    • ناشناس

      سریال خوبی بود دوست داشتم

    • عرفان

      سریالش عالی بود
      ۴یلمنامه و بازی بازیگران هم فوق العاده👌👌

    • ناشناس

      عااااالی بودن همشون مخصوصا سیاوش

    • ناشناس

      من اصلا ندیدمش چون از اول مشخص بود سریالش جذابیتی ندارد با اینکه بازیگرای کاردرست داشت جست و گریخته که از دوستان شنیدم بازیای همشون نمایشی بود تا واقعا بازیگری

    • gochihr

      باید عرض کنم خدمت اون دوستانی که ندیدن اصلا وقتتون رو تلف نکنید هم از نظر محتوای تاریخی هم از نظر فنی بی اندازه سریال ضعیفی هست، بازیگران به اندازه ای مصنوعی بازی میکنن که فک کنم خودشون هم واقفن برای اقا فتحی متاسفم یک لکه سیاه پررنگ در کارنامه کاریشون

      پاسخ ها

      • محب

        ببخشید مگه شما مورخ هستید میگیداز نظر تاریخی ضعیف بود،؟

    • اکبری


      خیلی سریال عالی بود همه قسمتهاش وتماشاکردم
      دمش گرم آقای فتحی

    • ناشناس

      مثل سلبریتی ها

    • محمد

      فارغ از بحث های هنری و بازیگری ظرافت در رفتارهای دربار و واکنش ها و گفتگو ها و نقل وقایع را خیلی دوست داشتم. در کل سریال خوبی بود.

    • ناشناس

      چرا اینارو تلوزیون نمیزاره لااقل تو تکرار آدم وقت کنه ببینه

    • حمید رضا

      سریال قشنگ و جذابی بود و تاریخ و تخیل نویسنده و کارگردان و نقش زیبای بازیگران این سریال رو جذاب کرده بود ،

    • دخیلی

      البته بهرام رادان هرقدر سریال جلوتر رفت، بازی بهتری داشت اما شاهکار این سریال برای من خانم زارعی بود در نقش مهدعلیا... بسیار مسلط با دیالوگ های زیبا... مجموعا با دیالوگها خوشحال بودم

    • ناهید بیگلی

      بسیار عالی .واقعا لذت بردیم.

    • ناشناس

      با احترام به زحمات عوامل و همینطور انتقاد منتقدین
      وقتی ما فیلم وسریال از کره جنوبی یا اسیای شرقی نگاه میکنیم و بدون توجه به تاربخ انها هنر هنرمندان را تماشا میکنیم؛ ایا هنرمندان ما لایق ان نیستند که از طرف مردم کشورشان حمایت شوند صد البته به شرط انکه هنرمندان نمک نخورند و نمکدان بشکنند

    • دریا

      فیلم ارزشمندی بود که بر اساس رخدادهای واقعی تاریخ ایران در دوره ناصرالدین شاه ساخته شده بود. بنابراین به طور قطع ارزش دیدن داره و به خاطر بازی خیلی خوب بازیگرای خوبش، سزاوار تقدیر و قدردانیه.

    • سهراب خَیطی

      ژانر عاشقانه بود؛ اما پشت تمام عاشق و معشوقها بیشتر مصلحت نشان داده شده که البته مسیر سریال درست طی شود ولی هیچ معشوقه ای جان فدا نشد!

    • ناشناس

      با توجه به برند اقای فتحی در تولید اثار فوق العاده قبلی این اثر جذابیت چندانی نداشت.

    • ناشناس

      بنده یه خسته نباشید به جناب فتحی و همکاران محترمشون عرض میکنم همه دوستان زحمت کشیدن وتونستن زندگینامه وسلطنت یکی از پادشاهان قاجار رو به تصویر بکشن.ویه تشکر ویژه از بهرام رادان خ ایزدیار وامیرجعفری عزیز.خسته نباشید

    • ناشناس

      حرمسرای شاه برای من اصلا جذاب نیست برای آقای فتحی متأسفم؛ این کارگردانها به مردم خیانت میکنند سلیقه مردم رو پایین نگه می‌دارند و فکر بیننده رو مشغول مسائل بی ارزش می‌کنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج