۱۳۱۴۷۰۳
۱۱۸۲۹
۱۱۸۲۹
پ

این آقا به خاطرِ سگش، ۱۴۰ نفر را در دو ساعت به قتل رساند!

خانم‌ها و آقایان افسانه انتقام‌جو دنیای آدمکشان با توپ پر بازگشته است.

برترین‌ها: خانم‌ها و آقایان افسانه انتقام‌جو دنیای آدمکشان با توپ پر بازگشته است؛ جدیدترین فیلم جان ویک بار دیگر پر از صحنه‌های مبارزه دیوانه‌کننده است و همچنان جایگاه خود را به عنوان یکی از بهترین فرنچایز‌های اکشن حفظ می‌کند. برای آگاهی از زیر و بم این اثر سینمایی با بررسی و نقد فیلم John Wick: Chapter 4 همراه ما باشید. یک توضیح این که ماجراهای جان ویک در قسمت اولش به خاطر به قتل رسیدن سگش شروع شده و تا حالا ادامه داشته.

این آقا به خاطرِ سگش، 140 نفر را در دو ساعت به قتل رساند!

همه می‌دانید در فیلم‌های جان ویک، چیزی به نام محدودیت وجود ندارد. این دنیایی است که در آن ضربه زدن به سر، کشتن را تضمین نمی‌کند و از دست دادن اندام فقط بخشی از کار است. این دنیایی است که کیانو ریوز می‌تواند گلوله‌ای را به سینه بردارد، از پشت بام بیفتد و قوی‌تر و انتقام‌جوتر از همیشه بازگردد. اما در «John Wick: Chapter 4» همه چیز رنگ و بوی تکامل به خود می‌گیرد.

استاهلسکی کارگردان فیلم جان ویک 4 و تیمش، سکانس‌های اکشن را به گونه‌ای ساخته‌اند که هم پر هیجان باشد و هم از لحاظ هنری به خوبی طراحی شده باشد. سکانس‌های اکشن فیلم سینمایی جان ویک: فصل 4، پر از نبردهای طولانی و تیراندازی‌های رعدآسا بین جان و ده‌ها نفری است که او را دست‌کم می‌گیرند و شما به عنوان بیننده یک فیلم اکشن و جنایی، انتظار دارید که بدلکاری‌ها و مبارزات فیلم در سطح بالایی باشد و این همان چیزی است که فیلم جان ویک 2023 به بیننده هدیه می‌کند. کارگردان این فیلم یعنی چاد استاهلسکی کیک بوکسور سابق، در صنعت سینما به عنوان یک بدلکار شروع به کار کرد و به عنوان بدلکار کیانو ریوز در ماتریکس هم فعالیت داشت. با شناخت خوب و کامل استاهلسکی از بدلکاری، تماشای صحنه‌های اکشن و بدلکاری با کیفیت و واقعی جان ویک 4 چندان هم دور از انتظار نبود! گویی در طول فیلم ما در دستان یک استاد اکشن هستیم.

این آقا به خاطرِ سگش، 140 نفر را در دو ساعت به قتل رساند!

فیلمبردار شگفت‌انگیز این فیلم یعنی دان لاستسن نیز با استاهلسکی همکاری کرده و مطمئن شده که اکشن و صحنه‌های مبارزات تمیز و بی‌رحمانه و البته سرگرم کننده باشد. تیراندازی‌ها بیشتر حس رقص را دارند تا مبارزات بی‌مزه بسیاری از فیلم‌های استودیویی. در نهایت وقتی ویک سر کار می‌رود، ظرافت و نبوغ فیلم از قبل هم بیشتر می‌شود و این را مدیون بازی نفس‌گیر و بی‌نظیر کیانو ریوز هستیم. ریوز دقیقاً می‌داند این شخصیت به چه چیزی نیاز دارد. بسیاری از بازیگران به شخصیتی که قبلاً اینقدر محبوب است، چیزهای غیرضروری اضافه می‌‌کنند، اما ریوز در این مورد بسیار هوشمندانه عمل می‌‌کند. شاید به همین دلیل هم ریوز را بعد از ماتریکس افسانه‌ای با سری فیلم‌های جان‌ویک به یاد می‌آوریم. در نهایت این همان فیلمی است که می‌توانید با جمع دوستان یا خانواده با صدای بلند تماشا کنید و از صحنه‌های اکشن و ماجراجویی جان ویک لذت ببرید.

فیلم جدید جان ویک اساسا یک داستان ساده را روایت می‌کند. قهرمان خسته و زخمی این فرنچایز که از ضرورت مبارزه مداوم رنج می‌برد، اکنون بیش از هر چیز می‌خواهد صلح را بشناسد. بنابراین، تغییری در رابطه بین او و سایر شخصیت‌ها وجود دارد. وینستون (ایان مک شین) که در قسمت قبل به شدت با ویک مخالفت کرد، به نقش متحد و مشاور باز می‌گردد. از سوی دیگر دوستان قدیمی بابا یاگا، کین (دانی ین) و کوجی (هیرویوکی سانادا) نیز روی صحنه ظاهر می‌شوند که سرنوشت آنها را در دو طرف سنگر قرار داده است.

این آقا به خاطرِ سگش، 140 نفر را در دو ساعت به قتل رساند!

اولی یا همان کین قرارداد کشتن دوست سابق را می‌پذیرد، البته زمانی که زندگی دخترش به خطر می‌افتد. اما دومین دوست و همراه جان ویک یعنی همان کوجی نیز عهد شکنی نمی‌کند. چرا که قانون سامورایی بودن به او اجازه نمی‌دهد که از مهمان نوازی امتناع کند، حتی اگر پایه‌های هتلی را که او اداره می‌کند به لرزه درآورد و خطر مرگباری را برای دختر محبوبش به همراه داشته باشد.

این تمام مسیری است که جان ویک را به سمت رویارویی با یک شرور کاریزماتیک به نام مارکی دوگرامونت (بیل اسکاشگورد) می‌کشاند. فیلم از نظر بصری و کارگردانی هنری تلفیقی از سنتی (با افزوده‌ای محتاطانه از عرفان) و مدرن است. اکشن و درگیری‌ها در طول فیلم از استفاده مدرن‌ترین سلاح‌های گرم تا دوئل‌های مربوط به دوران باستان و گذشته را دربرمی‌گیرد. دوستی و وفاداری نیز جزییات مهم شخصیت‌های درون فیلم هستند. بنابراین، تمام موارد فوق (و بیشتر) فیلم را به سطح بالاتری ارتقا می‌دهد. با این حال، نقطه قوت اصلی فیلم (و همچنین کل مجموعه) کماکان صحنه‌های اکشن است. علاوه بر اکشن و زیبایی بصری، یک عنصر متمایز نیز همراهی موسیقی است که عمدتاً بر صحنه‌های اکشن فوق الذکر تأکید ویژه می‌کند.

این آقا به خاطرِ سگش، 140 نفر را در دو ساعت به قتل رساند!

در پایان باید گفت: فصل پایانی جان ویک نتیجه‌ای بیش از رضایت بخش برای این مجموعه اکشن محبوب است. استاهلسکی به تعیین سطحی که قبلاً در پرده اول تنظیم شده بود، ادامه می‌دهد و منظره‌ای هیجان‌انگیز مملو از اکشن‌های بی‌وقفه ارائه می‌دهد که هم از نظر طراحی اکشن و هم از نظر بصری از تماشای آن لذت خواهید برد. کل تجربه دیدن این فیلم با یک موسیقی متن بازیگوش و مقدار قابل توجهی از طنز تکمیل می‌شود. بازیگران به رهبری ریوز جاودانه نیز در اوج خود هستند. به طور خلاصه، شما نباید این فیلم بزرگ را از دست بدهید.

منتقدان درباره جان ویکِ فصل چهار چه می‌گویند؟

دیوید فیئر: ما با عنصر غافلگیری وارد این مجموعه شدیم و فصل چهار را با احساس متمایزی از خرسندی ترک می‌کنیم.

مانولا دارگیس: خیلی ساده و یک بار دیگر پای کیانو ریوز در میان است، محوری که با آن بی‌ریایی فوق‌العاده‌اش، سبک مبارزه چشمگیرش،‌ و استواری و نرمی غافلگیرکننده‌اش این فرنچایز روی آن می‌گردد. مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد، هیچ چیزی تا به حال به اندازه بدن سالخورده، زیبا و خردشده ریوز در خطر نبوده است که ما را چنین متاثر کند.

این آقا به خاطرِ سگش، 140 نفر را در دو ساعت به قتل رساند!

اوئن گلیبرمن: فیلم به‌عمد به عنوان هدیه‌ای بیش از حد پرملات برای طرفداران «جان ویک» تدارک دیده شده است؛ و از این منظر، فیلمی موفق به شمار می‌رود.

ریچارد برودی: تقریبا نیم ساعت آخر این فیلم حدودا سه‌ساعتی، فوق‌العاده پرتنش، دلیرانه، شورانگیز و به‌شکل سطحی سرگرم‌کننده است. درست پس از این‌که فیلم را دیدم، نتوانستم دست از صحبت کردن درباره این پایان‌بندی بردارم؛ و به خاطر همین پایان‌بندی باقی فیلم ارزش دیدن و تاب آوردن را دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج