۱۳۲۷۹۰۲
۲ نظر
۲۰۸۰۴
۲ نظر
۲۰۸۰۴
پ

سفر دختر ۱۷ ساله به دنیای مُردگان پر بیننده شد

ماکوتو شینکای یکی از بزرگترین کارگردانان دنیای انیمه است و طوری با روح و روان آدم بازی می‌کند و طوری تخیل و واقعیت را با همدیگر در می‌آمیزد، که کمتر کارگردانی در دنیای انیمه می‌تواند تا این حد به قلب مخاطب خود نزدیک شود.

برترین‌ها: ماکوتو شینکای یکی از بزرگترین کارگردانان دنیای انیمه است و طوری با روح و روان آدم بازی می‌کند و طوری تخیل و واقعیت را با همدیگر در می‌آمیزد، که کمتر کارگردانی در دنیای انیمه می‌تواند تا این حد به قلب مخاطب خود نزدیک شود. شینکای در انیمه Suzume به مسائل مختلفی از جمله آسیب‌های فردی، ترومای از دست دادن عزیز، فداکاری و دیگر ترس‌های انسانی و همچنین مساله عشق می‌پردازد. با نقد این انیمه همراه ما باشید

سفر دختر 17 ساله به دنیای مُردگان پر بیننده شد

انیمه سوزومه داستان دختری ۱۷ ساله به همین نام است که در یک شهر آرام در جنوب غربی ژاپن زندگی می‌کند. یک روز در حین رفتن به مدرسه، با یک مرد مسافر جوان جذاب و البته مرموز روبرو می‌شود که می‌گوید دنبال یک «در» است! سوزومه به دنبال این مرد می‌رود و می‌بیند که این مرد به زور در حال بستن یک در است؛ دری که یک کرم عظیم‌الجثه قرمزرنگ از آن بیرون آمده و سایه‌اش کل شهر را فرا گرفته اما هیچکس جز سوزومه این کرم را نمی‌بیند. سوزومه می‌فهمد که از این درها در سرتاسر ژاپن وجود دارند و کرم غول پیکری که زیر ژاپن زندگی می‌کند، سعی دارد تا از آنها بیرون بیاید و هر بار که بیرون می‌آید؛ یک زلزله بزرگ را به وجود می‌آورد. خاندان این مرد جوان نسل اندر نسل به دنبال بستن این درها و جلوگیری از فجایعی مثل زلزله بودند و با مشکلی که برای این جوان پیش می‌آید (او ناگهان تبدیل به یک صندلی می‌شود!) سوزومه هم به او کمک می‌کند تا بتواند کارش را پیش ببرد.

سفر دختر 17 ساله به دنیای مُردگان پر بیننده شد

داستان بالا بیش از حد عجیب و غریب است اما شینکای به زیبایی همه چیز را پیش می‌برد و از استعاره‌ها استفاده می‌کند. انیمه Suzume در ابتدای امر یک داستان تخیلی را روایت می‌کند که سعی دارد دلیل زلزله‌های مکرر در شهرهای ژاپن را گردن یک کرم غول آسای قرمز رنگ در زیر این کشور بیندازد اما هرچه که داستان پیش می‌رود، انیمه معنای عمیق‌تری پیدا می‌کند و حرف‌هایش را در قالب این داستان سورئال، به بهترین نحو ممکن بیان می‌کند.

باید بدانید تقریباً سالانه 1500 زمین لرزه در ژاپن رخ می دهد و اینکه کارگردان اثر خواسته تا حرف‌هایش را با زلزله‌های مکرر در ژاپن مخلوط کند و آمیزه‌ای از جادو و واقعیت را در گره زلزله‌های این کشور درهم آمیزد، تصمیمی درست از سوی کارگردان بوده تا مخاطبین اصلی خود یعنی شهروندان ژاپن را میخکوب اثر خود کند و نگاهی که شینکای به مضمون غم از دست دادن یک عزیز در زندگی دارد؛ نگاهی است که از انیمه‌های استودیو جیبلی واقع‌گرایانه‌تر و تلخ‌تر است و از همین رو انیمه در یک سوم پایانی خود، تبدیل به اثری می‌شود که می‌تواند اشک مخاطب را در بیاورد. این سنگین بودن داستان و وجود سایه غم در طول انیمه، کاری کرده که شینکای این بار دست به دامن کمدی هم بشود و برخلاف انیمه‌های قبلی خود، صحنه‌های کمدی زیادی در انیمه جای دهد. در واقع ترکیب این صحنه‌ها با داستان کلی انیمه است که می‌تواند مخاطب را ۲ ساعت سرپا نگه دارد و او را تبدیل به یک توده سیاه افسرده نکند!

سفر دختر 17 ساله به دنیای مُردگان پر بیننده شد

نیمه اول انیمه مخاطب را داخل یک گرداب پر از علامت سوال می‌اندازد و در نیمه دوم، یک به یک سوالات پاسخ داده می‌شوند و مشخص می‌شود که ما در تمام مدت مشغول دیدن چه چیزی هستیم. سوزومه در تمام زندگی خود با غم و اندوهی همراه بوده که درباره آن با کسی صحبت نکرده است. تنهایی سوزومه در ابتدای انیمه مشخص است و  عشق او مانند یک نفرین، تبدیل به صندلی شده و ذره ذره بیشتر در کالبد این سه پایه فرو می‌رود. سوزومه برای اینکه بتواند عشق خودش را نجات دهد، باید یک بار برای همیشه با ترومای خود روبرو شود. او باید به دنیای مردگان برود، جایی که در دوران خردسالی به آن سر زده بود و همه چیز هم از همان روز شروع شده بود. تمام سفری که سوزومه دارد، از یک شب برفی آغاز شده که از خانه خاله خود (بخوانید سرپرست خود) فرار کرد و در تاریکی شب به دنبال مادرش گشت اما چیزی پیدا نکرد به جز یک در، دری که مرز بین این دنیا و دنیای تنهایی و غم و اندوه سوزومه است.

سفر دختر 17 ساله به دنیای مُردگان پر بیننده شد

از نظر فنی اگر بخواهیم نگاهی به انیمه Suzume بیندازیم باید کارهای پیشین شینکای را به یاد بیاوریم و بدانیم که او در طراحی رئال کارهای خود شهرت دارد. این بار نیز او امضای شخصی طراحی خود را در این انیمه جاری ساخته است. نحوه بازی انیماتورها با امواج آب، خطوط مو، بافت سایه و انعکاس نور در چشم من فقط یک شکل نوآورانه از هنر انیمه است. این فیلم حومه ژاپن را با نماهایی وسیع از جنگل های سرسبز و جویبارهای آرام به تصویر می‌کشد و با نزدیک شدن به پایتخت، این طراحی را خشن‌تر و ناآرام‌تر می‌کند. توجه به جزئیات در جلوه های بصری فیلم چشمگیر است و هر نما با دقت ترکیب شده و متفکرانه اجرا شده است.

این انیمه به دلیل داستان ماجراجویانه و اکشن خود طرفداران زیادی را جذب خود کرد. همچنین تم فانتزی این انیمه نیز در محبوبیت بالای آن بی‌تاثیر نبود. کسانی که عاشق داستان و مانگاهای فانتزی هستند، بی‌شک از تماشای این انیمه نهایت لذت را خواهند برد. اگر شما نیز هنوز انیمه سوزومی نو توجیماری را تماشا نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم هرچه زودتر نسبت به دانلود آن اقدام کنید تا از تماشای این انیمه مهیج ژاپنی جا نمانید!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      میومد بین مردم ایران

    • ناشناس

      ممنون. لطفا بیشتر نقد انیمه و معرفی برامون بذارید❤️

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج