۱۳۵۳۶۵۳
۱۰ نظر
۸۰۲۹۳
۱۰ نظر
۸۰۲۹۳
پ

شش زنی که ایرانی‌ها تا ابد فراموش نخواهند کرد

آرش خوشخو طی یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد کاراکترهای زن ماندگار در فیلم‌های ایرانی را بررسی کرد و به تحلیل برخی از این نقش‌ها پرداخت.

برترین‌ها: آرش خوشخو طی یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد کاراکترهای زن ماندگار در فیلم‌های ایرانی را بررسی کرد و به تحلیل برخی از این نقش‌ها پرداخت.

این منتقد سینما نوشت:

داشتم فکر می کردم نقش هدی زین العابدین در زالاوا چقدر شبیه پریناز ایزدیار فیلم ابد و یک روز است! با همان محدوده رفتار و کاراکتر. همان نوع ترکیب  بغض و خوشقلبی و نجابت! یکی دکتر دهکده‌ای کردنشین در دهه پنجاه در نبرد با اجنه وجهل و آن یکی دختر  جنوب شهر تهران معاصر با برادران دغل و معتاد. اما کاراکتر هر دو شخصیت شبیه هم هستند.  بدون هیچ رنگ‌بندی متمایزی. آدم‌هایی که وجه ممیزه رفتاری خاصی ندارند جز اینکه آدمای خوب و البته خوش‌چهره ای هستند. اصلا فاصله کاراکتر خانم زین العابدین در زالاوا با کاراکتر ایشان در سریال رهایم کن مگر چقدر است؟

شش زنی که ایرانی‌ها تا ابد فراموش نخواهند کرد

داشتم فکر می‌کردم معتمدآریا و مریلا زارعی بدون هیچ تلاش مضاعفی می‌توانستند نقش‌های همدیگر را در فیلم‌های مختلف بازی کنند و هردو به سادگی می‌توانستند با یکسری خصوصیات یکسان ستاره فیلم‌های خانم بنی‌اعتماد شوند. داشتم فکر می‌کردم ترانه فیلم برادران لیلا که همان ترانه فیلم فروشنده است! داشتم فکر می‌کردم به خانم ریما رامین‌فر و شبنم مقدمی که می‌توانند تا ابد یکسری رفتار و حرکات و گریه‌ها و خنده‌ها را در همه فیلم‌ها تکرار کنند و مدام کاندیدای جایزه شوند. داشتم فکر می‌کردم به استعداد مسلمی مثل طناز طباطبایی که تا به حال هیچ نقش به یاد ماندنی به دست نیاورده است.

بازیگران زنی  که در دایره واقعگرایی کلیشه‌ای سینمای ایران  به دام افتاده اند  همین طور در تله تصور مردانه از معشوقه پاک اثیری و شاید هم برعکس به سادگی با حفظ کردن و مراعات چند تیک رفتاری و گفتاری، بدون رنج و زحمت خاصی در هنر بازیگری،  پول درو می‌کنند!

شش نقش خاص از کاراکترهای زن سینمای ایران را جدا کرده‌ام.  نقش‌هایی که رنگ دارند، خاص هستند و کاراکترشان از محدوده کسالت بار و تکراری همیشگی سینمای ایران فراتر رفته‌اند. 

در ادامه این مطلب همراه ما باشید

نیکی کریمی / سارا

شش زنی که ایرانی‌ها تا ابد فراموش نخواهند کرد

خلاصه داستان: سارا که شوهرش حسام در بیمارستان بستری است بدون اطلاع او از گشتاسب، همکار حسام، برای عمل جراحی پول قرض می‌کند و در ازای این پول سفته می‌دهد، ولی به جای ضامن خودش آن‌ها را امضا کرده است و...

نکته: فیلم یک اثر کاملا فلسفی‌ست، سختی نقش برای کریمی این بود که باید در کمینه‌ترین حالت خودش ایفای نقش می‌کرد و زیبایی‌اش در پستوی کاراکتر قرار می‌گرفت، الب زیر نگاه مهرجویی بود و کار درآمد.


هدیه تهرانی / کاغذ بی خط

شش زنی که ایرانی‌ها تا ابد فراموش نخواهند کرد

خلاصه داستان: داستان این فیلم از یک صبح پاییزی در ساعت ۷ شروع می‌شود. جهانگیر (خسرو شکیبایی)، رؤیا (هدیه تهرانی) و ۲ فرزندشان شنگول و منگول، اعضای خانواده‌ای چهارنفره هستند که زندگی‌ای معمولی را سپری می‌کنند، اما در این بین، رؤیا موقعیتی متمایز دارد، از این حیث که دائم در حال خیالبافی و داستان سرایی است و...

نکته: تهرانی در این فیلم در نقش زنی ظاهر می‌شود که در میان تفکر سنتی همسر و خانواده‌اش اسیر است  اما می‌خواهد بنویسد و تفکر کند و به جلو برود. گرچه اساس نقش این بازیگر به سایر نقش‌هایش شباهت دارد اما، نوع بازی او در این فیلم به پختگی رسیده و کاراکترش را به بهترین شکل ممکن تصویر می‌کند.


ترانه علیدوستی / پذیرایی ساده

شش زنی که ایرانی‌ها تا ابد فراموش نخواهند کرد

خلاصه داستان: داستان این فیلم در مورد یک زوج است با نسبتی نامشخص و از جایی نامشخص که با دلیلی نامشخص، 200 کیسه اسکناس هزار تومانی را در منطقه ای کوهستانی می‌خواهند به افراد مستحق بدهند. البته نه با نیتی خیرخواهانه، بلکه احیاناً از سر جنون و دیوانه وار و البته دیوانگی

نکته: بازی در این فیلم برای «ترانه علیدوستی» نامزدی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش زن را به همراه داشت. او شخصیت جسورانه و متفاوتی را در این فیلم بازی کرد که تحسین بسیاری را برانگیخت.


لیلا حاتمی / رگ خواب

شش زنی که ایرانی‌ها تا ابد فراموش نخواهند کرد

خلاصه داستان: مینا بعد از جدایی از همسرش به دنبال شغل و محل اسکانی می‌گردد. در این مسیر با کامران، مدیر رستورانی که در آن کار می‌کند آشنا می‌شود. کامران سرپناهی به او می‌دهد. مینا تحت تأثیر حمایت‌ها و محبت‌های کامران به او دل می‌بازد و...

نکته: هنرمندی فوق‌العاده لیلا حاتمی در این فیلم مخاطب را با مینا همراه می‌کند شخصیتی که سنتی است اما می‌خواهد رفتار مدرنی داشته باشد و مینا را می‌توان نمونه کامل‌تری از حال و روز یک زن ایرانی عصر حاضر در سینما دانست که غیرقابل پیش‌بینی است.


نگار جواهریان / طلا و مس

شش زنی که ایرانی‌ها تا ابد فراموش نخواهند کرد

خلاصه داستان: سیدرضا طلبه‌ای که به تازگی با خانواده‌اش به تهران آمده، تا در کلاس‌های استاد اخلاقی که وصف او را بسیار شنیده‌است شرکت کند. اما متوجه بیماری اسکلروز چندگانه همسرش زهرا می‌شود و به ناچار برای تهیه هزینۀ درمان او تغییراتی در شیوۀ زندگی‌اش می‌دهد...

نکته: شاید از معدود بازیگرانی که بشود به عنوان یک بازیگر تکنیکال رویش حساب باز کرد، نگار جواهریان باشد. جواهریان از آن بازیگرهایی است که شخصیت را مال خود می‌کند و زهرا سادات «طلا و مس» البته برایش یک سیمرغ بازیگر اول زن را هم به ارمغان آورد.


الناز شاکردوست / تی تی

شش زنی که ایرانی‌ها تا ابد فراموش نخواهند کرد

خلاصه داستان: ابراهیم، استاد فیزیک دانشگاه که روی تئوری پایان دنیا کار می‌کند، در بیمارستان با خانم نظافتچی عجیبی به نام تی تی آشنا می‌شود که به روش رحم اجاره‌ای، فرزند زوج ناباروری را باردار است. آشنایی این دو آغاز ماجرایی بزرگی است که زندگی هردوشان را تغییر می‌دهد...

نکته: بازی خوب و همزاد پندارانه‌ای که توسط بازیگر اصلی فیلم یعنی الناز شاکردوست به نمایش گذاشته شده بار اصلی فیلم و ارتباط با مخاطب را به دوش میکشد که به خاطره‌انگیز بودن فیلم کمک شایانی کرده.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      ما بیشتر اختلاص گران را فراموش نمی‌کنیم

    • ناشناس

      مگه آدمای ایندوره تا ابد هستن که تا ابد فراموش نشن

    • یاسمن

      چه دلی به حالمان سوزاندن که به یادشان باشیم با این فشار زندگی یادمان نیست دیروز را چطور سپراندیم

    • ناشناس

      خیلی سریع از ذهنها فراموش میشن چون چیزی ندارن که ارزش به یاد سپردن داشته باشن

    • پارسا

      واسه ما شرایط اقتصادی،اجاره خونه،دنبال کار بودن بی نتیجه،موندن واسه جهازیه ووووفراموش نخواهد شد

    • شاکی

      برای چی اینا باید تو یادمون بمونه اگر قرار به یادمون باشه اولیش پلرتیشیا تو گالیور ۲- لیلی بیت تو بلفی و لیلی بیت ۳- آلیس تو رامکال ۴- نل در دختری به نام نل ۵- کوزت در بینوایان ۶- حنا وبقیه

    • ناشناس

      اولین گزینه گوگوش

    • ناشناس

      مگه تو این گرفتاریا اینا یاد ادم میمونه

    • ناشناس

      تی تی فیلم افتضاحی بود، البته منکر بازی خوب النار شاکردوست در فیلم نیستیم ، متاسفانه فیلم تی تی خیلی ضعیف بود و عجیب اینکه سر و صدا کرد

    • کورش

      دیگه ازاین فکرها نکن مغزت پوک میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج