۱۳۶۷۴۹۷
۳۹ نظر
۵۹۱۷۵
۳۹ نظر
۵۹۱۷۵
پ

غمگین‌ترین آهنگ‌هایی که شنیدنش حالتان را خراب می‌کند

برخی قطعات هستند که هر بار که غمگین می‌شویم در ذهنمان احضار می‌شوند. قطعاتی برای تمام لحظات غمگین عمر.

برترین‌ها: برخی قطعات هستند که هر بار که غمگین می‌شویم در ذهنمان احضار می‌شوند. قطعاتی برای تمام لحظات غمگین عمر. اینجا از تحریریه برترین‌ها خواستیم که غمگین‌های عمرشان را با ما به اشتراک بگذارند، شاید شما هم با برخی از آن‌ها موافق باشید، همراهِ این مطلب شنیدنی باشید.

غمگین‌ترین آهنگ‌هایی که شنیدنش حالتان را خراب می‌کند

قصه من / هایده 

ایمان عبدلی: نام این قطعه‌ای که همه با عنوان «مثل باد سرد پاییز» می‌شناسند، در واقع «قصه من» است. شروع قطعه که ملودی را خیلی سریع عرضه می‌کند و شنونده را منتظر نمی‌گذارد، در ابتدا فکرش را نمی‌کنید قرار است با چنین فضای تلخ و سنگینی متوجه شوید، اما به محض شروع اجرای خواننده، غم خودش را آوار می‌کند. «مثل باد سرد پاییز...» تصویر و تخیلی که احیانا از «باد پاییز» داریم، تصویر غربتِ سرمازده‌ی شب‌های غلیظی پاییزی‌ست که اتفاقا برخلاف تلاش اهالی ادبیات خیلی بی‌رحم و و مهلک است. کار با این وصف شروع می‌شود و دائم و دائم شنونده را در یک بغضِ مکنده فرو می‌بَرَد. «آسمونِ مست تشنه‌ خون» و راوی که « رگ و ریشه‌هاش سیاه » شده، موزیک خلوت و در عین حال کوبنده پیش می‌رود تا آن پایان کُشَنده: «میگم این همش یه خوابه»

قصه من / هایده 


درخت / ابی

سعید خرمی: هم‌ذات‌پنداری با ترانه «درخت» طی این سالها دائما عمیق و باورپذیر بوده، حکم یک همدم شاید. قصه، قصه آخرین درخت دشتی‌ست که هنوز، شکنجه تبرزن (زندگی) را تحمل کرده و با این که تنش از شلاق تبر کبود شده، اما هنوز سرپاست. با اینکه درخت همچنان پابرجاست اما این استقامت از سر ریا و شعار نیست. جایی از ترانه که می‌گوید «نعره ای نیست ولی اوج یک صداست» احتمالا از سر خستگی هست که نمی‌تواند سکوت و درماندگی خودش را بشکند. گویی تبر زندگی دائم به تنش و روح ضربه میزند و او در حال نابودی هست و کاری برنمیاد.

درخت / ابی


طلوع / سیاوش قمیشی

حسن قربانی: این آهنگ زیبا برای من نوعی دوگانگی را پیش می‌آورد، جوری که در دنیایی موازی زندگی می‌کنیم؛ به قول اشعار سهراب سپهری صبح خواهد شد و به این کاسه آب، آسمان هجرت خواهد کرد و سخن زیبای احمد شاملو: اندوهش غروبی دلگیر است؛ در غربت و تنهایی همچنان که شادی‌اش طلوع همه آفتاب‌هاست.  زندگی را جوری دیگر باید دید جوری دیگر قدم گذاشت و جوری دیگر زیست در دنیای موازی خودت را پیدا کن حالا که میخوان شب و روز به هم دیگه دروغ بگن تو خودت را پیدا کن، در دنیا موازی صدای هم را می‌شنویم اگر بهم نرسیم این شعر نمایانگر دنیای موازی هست.

غمگین‌ترین آهنگ‌هایی که شنیدنش حالتان را خراب می‌کند

طلوع / سیاوش قمیشی


خالی / ابی 

مینا پرویزی: برای من این قطعه دوگانه وحشتناک زندگی را یادآوری می‌کند که به قصد سرپا ماندن دست‌آویزی به آخرین بهانه‌ی زندگی ( عشق ) میزند. اما به گِل نشسته‌تر از آن است که عشق مرهمی باشد، مثل همان جمله‌ای که می‌گوید «ای دریغ از من ، که بی‌خود مثل تو گمشدم ، گمشدم تو ظلمت تن....» در تمام آهنگ مخاطب می‌داند که بهانه‌ی خوبی را برای ادامه رنجِ عمیق زندگی انتخاب نکرده اما باز هم دوگانگی بیم و امید دست از سر او بر نمی‌دارد. به امید یک حباب بیهوده معلق در هواست که از قضا غم او را دوچندان می‌کند. خانه‌ای در ماندن بنا کرده است و با التماس از معشوق سعی دارد که کِرِختی و سختی زندگی را جبران کند و آخر قصه را آن جور که می‌خواهد تمام کند ، همان جایی که می‌گوید.

بی تو می‌میرم / همه بود و نبود / بیا پُر کن منو ای خورشید دل سرد...

خالی / ابی 


جزیره / قمیشی 

المیرا فلاحیان: 11سالگی اولین مواجهه با «جزیره» قمیشی بود. جزیره قمیشی متفاوت‌ترینِ ترانه‌هایی بوده که گوش داده‌ام، ترانه‌ای تمام‌نشدنی برای تمام لحظات غمین، اصلا انگار که هر بیت ترانه قلبم را از جا می‌کَند. سیاوش قمیشی در این ترانه، جزیره خاکی و صمیمی و گرمی شده بود. جزیره بی‌جان دل می‌دهد به کسی که به خاکش قدم گذاشته و ناگهان تمام جانِ شاید بی‌جانش آرزو می‌شود برای داشتن عشق او. اما این عشق زیبا، سرانجام خوشی ندارد و جزیره در نهایت تنها می‌ماند. تنها می‌ماند و در اوج تنهایی‌اش می‌خواند:«دیگه رو خاک وجودم نه گُلی هست نه درختی، لحظه‌های بی تو بودن میگذره اما به سختی.» پایان تلخی که هم آن روزهای 11 سالگی و هم همین امروز از هر روایت غم‌انگیزی برای من گریه‌دارتر بوده.

جزیره / قمیشی 


بُردی از یادم / ویگن 

 

غمگین‌ترین آهنگ‌هایی که شنیدنش حالتان را خراب می‌کند

معصومه جهانی‌پور: این موزیک به گوش همه‌مون آشناست و مگه میشه به دلمون نشینه با صدای خاطره‌انگیز ویگن و صدای همیشه ماندگار دلکش، مگه میشه دوستش نداشت. این ترانه با همه غمی که داره شیرینه اینکه چه جوری غم می‌تونه شیرین باشه و به دل بشینه چیزیه که این ترانه قدیمی رو متفاوت کرده و فکر نمی‌کنم کسی گوش کنه و دلش نخواد بارها و بارها تکرار شه. ویگن تو این آهنگ از بی‌وفایی یار می‌خونه و همزمان اونو به شمع سحر تشبیه می‌کنه و آرزوش اومدن یار در بَر است تا برایش از جان گذرد ، همین‌قدر عاشق همین‌قدر شیدا و همین‌قدر شیفته. به نظرم با این که هممون این موزیک رو حفظیم و هزار بار تکرار کردیم یه بار دیگه عمیق به موسیقیش دل بدیم و رهایی و دلتنگیش رو احساس کنیم و باهاش پرواز کنیم 

بردی از یادم / دادی بر بادم / با یادت شادم / دل به تو دادم / در دام افتادم / از غم آزادم

بردی از یادم / ویگن 


دستای تو / داریوش

علیرضا باقرپور: یک آغاز حسرت‌بار، یک فقدان و حس عمیق تنهایی. انگار غربتی ازلی به آدم تحمیل شده و دائما و همیشه این حس با تمام قوا قلب را بمباران می‌کند. ولی قلب او هنوز هم باورش نشده که خاطرات به دست باد سپرده شدند. هنوز هم تشنه تکرار تصویر لحظاتی‌ست که در کوچه‌های گمنام شهر ثبت شدند و گویی هر لحظه به یاد آن ثانیه‌ها زندگی را می‌گذراند.  «یاد» همانند عضوی نامرئی همیشه با انسان همراه است و این همراهی گاه ویرانگر و گاه مصداق آبادی‌ست. در نیمه دیگر ماجرا خورشیدی تابان نیز اعلام موجودیت کرده و گرمای حضورش بود که دستانی را مجاب به پاک کردن گونه‌های خیس شرقی غمگین داستان می‌کرد. همه چیز از همین حس و حال نشات گرفته؛ ملودی غمبار و ترانه‌ای که ویران می‌کند. یک مانیفست از «تنهایی» به وسعت تاریخ بشریت. انگار در آخر غصه این دستان تو بود که باید می‌بود و تمام غم‌ها را می‌شست و می‌برد به جایی که نمی‌دانم و نمی‌دانی کجاست.

غمگین‌ترین آهنگ‌هایی که شنیدنش حالتان را خراب می‌کند

دستای تو / داریوش


چشم من / داریوش

آیدا فلاحیان: شاید اصلی‌ترین رسالت آهنگ‌هایی که به گوش شنونده‌ها می‌رسند، بیان احساسات خودشان از زبان غریبه‌ایست که تا به حال ندیده‌اند. اما گاهی ترانه‌ها طوری از درون آدمی خبر می‌دهند که نمی‌توان آن‌ها را بیان‌کننده‌ای صرف دانست. ترانه‌ی "چشمِ من" به قلم اردلان سرفراز در جایگاه ترانه‌ای غم‌زده، شاید شبیه به مُسَکنی برای تمام درد‌های انباشته شده در قلب شنونده عمل می‌کند و او را به ساعتی هم‌نشینی با غم خود دعوت می‌نماید. شنیدنِ "دل هیشکی مثل من غم نداره،مثل من غربت و ماتم نداره" از حنجره‌ی گرم داریوش، چشمان هر شنونده‌ای را به گریه دعوت می‌کند‌ و او را از بند سنگین دردهایش رها می‌سازد. گریه برای آنکه رفته و دیگر هیچوقت باز نمی‌گردد...

چشم من / داریوش

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      حیف این هنرمندان حیف.
      استاد قمیشی که آهنگساز درخت ابی و خیلی از کارهای ماندگار هست و است حسن شماعی زاده آهنگساز دستای توی داریوش. عجوبه اند

    • متین ابراهیمی نژاد

      همشونو هر روز گوش میدم فوق العادن. یکی از یکی بهتر

    • ناشناس

      بسیار عالی

    • یاسمن

      حالمان خراب هست

    • محمدرضا

      و صبحت‌بخیرعزیزم و همه‌رفتن
      از نصرالله معین

    • مجیدم

      به نظر من .تمام بغض قناریها. داریوش از همه اینا غمگین تره

    • ناشناس

      دنیای این روزای من هم قد آغوشم شده
      انقدر دورم از تو که دنیا فراموشم شده
      این آهنگ داریوش هم جزو غمگیناس

    • ناشناس

      واقعا چه آهنگهایی . آدم از شنیدنش لذت میبره .

    • ناشناس

      مرسی برترینها همه عالی آثار ماندگار غمگین واقعیت تلخه ولی هست و با گوش دادنشون......

    • ناشناس

      این داریوش است که بر تار جان مینوازد

    • ناشناس

      میخوام مثل دیونه ها
      سر بزنم تو کوچه ها
      بپرسم از همسایه ها
      اون بی وفا رفته کجا
      اون بی وفا رفته چرا
      دیگه منو نمیخواد نمیخواد
      دیگه پیشم نمی آد نمی آد
      شعر از حاج رمضان محرمی شعبان زاده
      خواننده اللهیار صالح

    • ناشناس

      یکی از یکی بهتر...
      چه غمی دارد قصه من و خالی و جزیره.
      مگه میشه با شنیدن این آهنگ ها آدم غمگین نشه!؟
      چقدر استادانه ساخته شده اند همشون.

    • ناشناس

      ترانه دستای تو از داریوش یک آهنگ فنا ناپذیره از همون موقع که ساخته شد ، خونده شد و بعد روی فیلم دشنه صدا گذاری شد تا امروز همچنان با منه ، هر موقع می شنوم یا حتی موقعی که با خودم زمزمه میکنم غم سنگین و زیبا به دلم میشینه ای کاش مادرم زنده بود کاش زندگی به عقب بر می گشت دوباره با عشق واقعی زمینگیرم میشدم و ای کاش همون موقع تموم میشد و مرگ آرزو ها رو نمی دیدم

    • ناشناس

      بمان مادر داریوش روگوش کنید ازهمه اینها غمگین تره

    • پارسا

      سیاوش قمیشی بی نظیره

    • ناشناس

      یاد جوانی با آهنگ ها بخیر

      پاسخ ها

      • ناشناس

        واقعا غم انگیزه🥺

    • ویولن

      ترانه های گهواره و زندگی از گوگوش خیلی از این ترانه ها تلخ تر هستند

    • ناشناس

      عالی بود 👌👌
      فقط داریوش ، ای که بی تو خودمو تک و تنها می بینم

    • ناشناس

      اهنگ گهوار گوگوش خیلی غم انگیزه مخصوصا برای کسانی که مادرشون رفته

    • ناشناس

      ای بابا روزی بود که ... حالا اومدین از اینا میگین

    • محمد مهدی غضنفری

      سلام ، تعجب می کنم چرا کسی از اثر ماندگار خواننده عزیز کشورمان امید سلطانی به نام بارون یاد نمی‌کنه ، حتماً دوستان با من هم عقیده هستند که یکی از غمگین ترین آهنگهایی که تا حالا شنیدیم ترانه بسیار زیبای بارون با صدای امید سلطانی ، خواننده عزیز و با احساس کشورمان هست ،
      باران می‌بارد امشب
      دلم غم دارد امشب
      .......

    • ناشناس

      پس چرا تقدیر و علامت سوال شادمهر و نزاشتی

    • ناشناس

      چقدر آهنگ های بیاد ماندنی هستند ...هر چی گوششون میکنی، بیشتر و بیشتر دوست داری گوش کنی

    • ناشناس

      چشم من داریوش

    • مجیدم

      چرا شاهرخ نبود. آهنگ غروب شاهرخ دل آدمو خون می کنه

    • ناشناس

      آسمون با من و تو قهره دیگه ....هر کدوم از ما تو یک شهر دیگه

    • ناشناس

      چنان دل کندم از دنیا که
      شکلم شکل تنهاییست .... ببین مرگ مرا در خویش که مرگ من تماشاییست داریووووووووش

    • ناشناس

      سراب و آواز تنهایی از بانو هایده

    • سایه خیال

      آهنگ «روزای روشن خداحافظ» هایده رو یادتون رفت بزارین

    • hvvj

      داریوش که کلا افسرده میخونه

    • بانوي ايراني

      قصه درخت قصه ي تك تك ما ايرانيا تو ايرانه

    • بانوي ايراني

      آهنگ طلوع سياوش قميشي فقط اونجاش كه ميگه (این روزها دنیا واسه من از خونمون کوچیک تره) ميخوام زار بزنم

    • بانوي ايراني

      مثل اينا ديگه نمياد

    • ناشناس

      آهنگ جدایی از معین

    • بانوي ايراني

      چه جالب خانم هايده ميگه منو از تنم بگيري تو ترانه هام مي مونم...

    • بانوي ايراني

      خورشید روشن ما رو دزدیدن
      زیر اون ابرای سنگین کشیدن
      همه جا رنگ سیاه ماتمه
      فرصت موندنمون خیلی کمه

    • ناشناس

      عجب

    • ناشناس

      از بین آهنگهای جدید کارهای علیرضا قربانی این حس رو داره
      نمانده در دلم دگر توان دوری....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج