۱۳۸۷۲۹۵
۹۲ نظر
۹۵۰۵۳
۹۲ نظر
۹۵۰۵۳
پ

آقای همایون شجریان با احترام؛ لطفا دیگر کارِ آن خانم را نخوانید

همایون شجریان، خواننده سرشناس و فرزند استاد محمدرضا شجریان در حاشیه کنسرتش که در کانادا برگزار شده است ترانه خاطره انگیزِ هایده، خواننده زن قبل از انقلاب را خوانده که ویدیوی این بخش از کنسرتش در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده و با واکنش متفاوت کاربران مواجه شده است.

برترین‌ها: همایون شجریان، خواننده سرشناس و فرزند استاد محمدرضا شجریان در حاشیه کنسرتش که در کانادا برگزار شده است ترانه خاطره انگیزِ هایده، خواننده زن قبل از انقلاب را خوانده که ویدیوی این بخش از کنسرتش در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده و با واکنش متفاوت کاربران مواجه شده است.

انوشیروان روحانی، آهنگساز مشهور ایرانی به عنوان نوازنده مهمان در کنسرت همایون شجریان حضور داشت.

آقای همایون شجریان با احترام؛ لطفا دیگر کارِ آن خانم را نخوانید

این بخش از کنسرت همایون شجریان که در فضای مجازی پربازدید شده است را تماشا کنید:

در همین رابطه روزنامه هم میهن در یادداشتی تحت عنوان «پسر نوح» به قلم علی ورامینی، روزنامه نگار نوشت:

* تعبیری در روانشناسی وجود دارد به این معنا که وقتی سوت شروع جهان، به معنای زندگی هر فرد زده می‌شود، همه در یک نقطه قرار نداشته‌‌اند. سازوکار این جهان از همان نقطه شروع‌اش برای هرکس چنان عادلانه نیست؛ لااقل به عقل ناچیز ما چنین به نظر می‌رسد. یکی در همان بدو ورودش به دنیا در نقطه‌ای قرار می‌گیرد که دیگرانی شاید ده عمر دیگر هم می‌داشتند به آن نمی‌رسیدند.

* این از بخت یاری بعضی از آدم‌هاست که هستی، روزگار، آفریدگار یا هرچه بنامیم، نعمت‌هایی به آنها اعطا می‌کند که به همه نکرده است.  فرزند شجریان بودن در بستر فرهنگی ایران یا اساساً در ایران یکی از همین نعمت‌هاست. خاطرم هست که حسین علیزاده سال‌ها پیش در یادداشتی درباره نسبت هنر و ثروت نوشته بود و در پایان یادداشت گفته بود؛ یکی از شاگردان دست بلند کرد که در نهایت هنر بهتر است یا ثروت و من گفتم: «محمدرضا شجریان». محمدرضا شجریانی که سخت‌گیرترین منتقدان موسیقی و نق‌زن‌ترین آدم‌ها به او که می‌رسید، می‌گفتند و می‌گویند که او فر همایونی داشت.

* ما ترک محمدرضا شجریان نه‌فقط نام و ثروت او که شبکه‌ای حیرت‌انگیز از بزرگترین متفکران، هنرمندان، نویسندگان، شاعران و بزرگان هر طیف بود که حول او جمع شده بودند و همه آن بزرگان محمدرضا شجریان را احترام می‌کردند و ارج می‌نهادند. مصداق این حرف، سخنان ابتدا و انتهای کاست‌های خصوصی محمدرضا شجریان که در محفلی چیزی خوانده است. میزبانانش که معمولاً از متمولان هستند چنان درباره او و شأن او صحبت می‌کنند که انگار از خداوندگاری سخن می‌گویند. همین دست سخنان را در کلام بزرگان هر شاخه‌ای از فرهنگ می‌توانید ببینید.

* شجریان این راه را از معلمی مشهد و استودیوی استانی تا بزرگترین سالن‌های جهان و معتبرترین رسانه‌های دنیا در حالی تنها و بی‌هیچ پشتوانه‌ای طی کرد که به احترام پدر در ابتدای هنرمندی‌اش ناچار بود هویت خود نهان کند. او از سیاوش‌ بیدگانی نام عظیم محمدرضا شجریان را ساخت.

* همایون شجریان با این ماترک پا به عرصه موسیقی گذاشت. همو که بخت یارش بود تا شجریان زاده شود و در نقطه شروع جایی باشد که چندین عمر از بسیاری آدم‌ دیگر، جلوتر باشد. خیلی هم جلوتر باشد. چه کسانی که برای دیدن یک لحظه‌ای آدم‌هایی که هر آینه حول شجریان جمع شده بودند، باید عمری می‌دویدند و چه کارها نمی‌کردند که اقبال‌شان یار شود و اساتید آن‌ها را به حضور بپذیرند. همایون این بخت را داشت که اگر می‌خواست تنبک بنوازد بزرگترین تنبک‌نواز معاصر در کنارش بود، اگر می‌خواست کمانچه بیاموزد همانطور. نه‌فقط موسیقی، او اراده می‌کرد، ناب‌ترین شعرهای معاصر را از زبان خود شاعر می‌شنید و مهمترین متون فارسی را نزد نویسندگانش می‌توانست بخواند.

* شاید نگاهی به این ماترک، آن پدر، این همایون امروز را برای اهالی موسیقی ایرانی کمی نامأنوس کند؛ همایونی که دیگر سال‌هاست هیچ آواز نابی از او نشنیده‌ایم. ویدئوهایی که اخیراً از او به همراهی پیانو انوشیروان روحانی منتشر شده انگار آبی سرد است بر آتش امید آنان که هنوز امید داشتند میراث‌دار نام شجریان بتواند کار پدر را توسعه دهد یا نه، کاری بیافریند که از پس همه بر نیاید. اما گویی همایون مسیر دیگری ترجیح داده است؛ مسیری سهل‌الوصول برای توسعه دادن ماترک مادی شجریان و نه آواز او.

* کنسرت همایون شجریان  و انوشیروان روحانی حتماً که برای شرکت‌کنندگان در آن محفل اوقات خوبی خواهد ساخت و آنان را به وجد خواهد آورد. اما از منظری دیگر، منظری کلان‌تر، شأن آثاری این‌چنین در تاریخ موسیقی چیست؟ کارهای انوشیروان روحانی را پیشتر خوانندگانی خوانده‌اند، باصلابت‌تر و زیباتر از اجراهایی که از همایون دست به دست می‌شود. 

* آثاری که با نام آن خوانندگان و آن لحن‌ها در خاطره‌های جمعی حک شده است. حال پرسش این است که آیا همایون شجریان، میراث‌دار آن نام و سرمایه، رسالتش در این موسیقی خواندن قطعاتی برای ساخت محفلی دلنشین در آمریکای شمالی و اروپای غربی است؟ آیا در این برهوت موسیقی ایرانی نباید از همایون، همو که پدر از نوجوانی در کنار خودش نشاند و عزتش داد، انتظار داشت کاری کند که از دیگرانی شاید خیلی انتظار نرود؟

* البته که همایون شجریان به‌عنوان یک شخص می‌تواند به همه اینها جواب بدهد و بگوید، دوست داشتم که این مسیر را انتخاب کنم، دوست داشتم رفته‌رفته از اهل هنر فاصله بگیرم و سمت مارکت بروم و اصلاً مگر باید برای اینکه پسر محمدرضا شجریان بودم و چنین مسیری انتخاب کردم، جواب پس بدهم؟ این هم هست.

* ما فقط از یک حسرت می‌گوییم، شاید هم خیال‌اندیشی کردیم و اشتباه می‌کردیم. پسر نوح هم با دیگرانی نشست و راه و رسم دیگری جز پدر در گرفت. البته که مراد این نیست که همایون همچون پسر نوح است، ولی حتماً که با هم‌نشینانی جز هم‌نشنیان پدر نشست که راه و رسم هنرش دیگرگونه شد.

چند نمونه از واکنش کاربران در این رابطه را بخوانید:

* فرزانه توئیت زده است که به نظر من هیچ‌کس نباید هیچ آهنگی از هایده بخونه. اون صدای ملکوتی چنان فاصله‌ای از همه‌ی صداهای دیگه داره که وقتی کسی آوازی ازش رو‌ بازخوانی میکنه، خودش رو در مقام مقایسه قرار میده و ناخواسته سطح خودش رو پایین میره.

* اکانت توئیتری اگزیستانسیال هم در واکنش به خوانده ترانه هایده از سوی همایون شجریان گفت: ممکنه که این اجرا به زیبایی اجرای هایده نباشه ولی اینکه کسی مثل همایون بعد از این همه سال چنین ملودی رو اجرا کنه، از حیث متفاوت بودن صدا و حسن انتخاب، جالبه. در کل کنسرت انوشیروان روحانی با همایون شجریان از اون اتفاقات نادر موسیقیه. ای کاش من هم اونجا بودم.

* حساب کاربری حیران با انتقاد از همایون شجریان نظر داد: همایون شجریان جسارت زیادی داره، هر کاری که دوست داره بدون اینکه به عواقبش فکر کنه انجام میده، درسته تو این وادی درست و غلط نداریم، ولی خوندن یه آواز که قله اش با اختلاف فتح شده به پرستیژ هنریت بیشتر آسیب میزنه،بازخوانی آهنگ زلف نامجو و ای یار من هایده حکم تیشه به ریشه بود)).

* میثم هم اینگونه می نویسد: پسر واقعا  متعجبم از نادون‌هایی که به راحتی به همایون شجریان توهین می‌کنن چون آهنگی رو خونده تو کنسرت (به زیبایی و ژوستی هر چه تمام‌تر) که قبلا هایده خونده! چون شما هایده رو دوست داری، دلیل بر بد بودن خواننده دیگری نیست. دلیل تکنیکال داری، بفرما. نداری سکوت کن.

* مرسانا هم در توئیتر خود نوشت: یکی از خنده دار ترین اتفاقات این چند روز ، اعتراض گذوهی از دوستان به بازخوانی ترانه هایده ، توسط همایون شجریان بود لعنتی ها ترانه های جان لنون ، پل مک‌کارتنی ، باب دیلن بارها بازخوانی شده و خواهد شد ... شما از هایده صحبت میکنید؟!

* پیام در دفاع از همایون شجریان می‌گوید:  از شجاعتِ آقای همایون شجریان برای خواندنِ اثری که خانم هایده اجرا کرده بودند، لذت بردم. انشالله درایت و عقلِ سلیمِ ایشان، تکرارِ این شجاعت را مانع خواهد شد. گذشته از جنبه‌های فنی که در صلاحیتم نیست، تکرار یک تجربه‌ی دلچسب، به روشی دیگر یا شخصی دیگر، واقعا سخت است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      دمش گرم.
      معلومه که طالبان وشماها خوشتون نمیاد.
      بسوزید

      پاسخ ها

      • ناشناس

        با احترام به همایون عزیز، بازخوانی آهنگ بزرگانی چون هایده ریسک بزرگی است، برخی صداها قابل تکرار و بازخوانی نیستند، لطفا با احتیاط وارد این عرصه شوید

      • ناشناس

        حواسش نبود از شما اجازه بگیره چی بخونه

      • افلاطون رحیمی

        آقا طرف حال میکنه اینجوری بخونه ول کن تو رو خدا چون پدرش یه سبک میخونه حتما نباید که همایون هم در سبک پدرش بخونه پنج انگشت مگه یکیه اون دوست داشت اون سبک بخونه اینم دوست داره این سبکی بخونه دمش هم گرم خیلی هم با آهنگهاش حال میکنیم

      • ناشناس

        نویسنده عقده ای و مرتجع . از شما بیشتر از این انتظاری نیس . مرحوم شجریان و فرزندش در دل این مردم هستن . بی خودی مرکب قلم شکسته و بی ارزشت رو هدر نده

      • مجید تقی پور

        تا کور شود هر آنکس که نتواند دید

    • الف

      نویسنده محترم لطفا گوشهاتونو شستشو بدید تا آواز های ناب همایون شجریان را بشنوید...نوشته ی عحیبی بود

      پاسخ ها

      • ح

        کاش نویسنده بود ،از نوشته پیداست که فردی عقده ای و بی فرهنگ و هنر گریز هست ،شجریان در روح مردم جای دارد.

      • خسروپرویز

        چرا همین جوری به نویسنده حمله میکنید؟مگه ایرادی از آهنگ های هایده گرفته؟نویسنده داره میگه پدر فقید نو آقای همایون شجریان ، خسرو آواز ایران بود و هست و آثارش هنوز تا چندین دهه شنیده خواهد شد و از آنجایی که استاد همایون شجریان پدرش بوده و صاحب سبک، نباید کارهای قبلا خوانده شده را کپی برداری کنه،نباید دنبال لقمه های سهل الوصول بره این به کارهای قبلی همایون شجریان ضربه میزند و کم کم این خواننده بزرگ تبدیل میشه به پسر محمدرضا شجریان، پس استاد تلاش کن تا بخاطر پدرت هم شده نامی بماند از همایون شجریان نه اینکه همایون شجریان را یک خواننده کپی خوان ، یا مثه خیلی ها صداها را تقلید کد

    • Tahmaseb Rezaei

      هیچ خواننده ای مثل هایده نمیتونه بخونه و هزاران سال دیگه هم نمی‌توانند بخونند

      پاسخ ها

      • ناشناس

        ایول

    • رهگذر

      به عنوان یک شجریانی قدیمی در نهایت تعجب شخصی با نویسنده هم میهن موافقم متاسفانه! آن پدر کجا و این پسر کجا..‌

      پاسخ ها

      • شهروز

        امثال تو قبلا وجود پدرش را هم تحمل نمی‌کردید !

    • محمد

      خیلی هم عالی بود .

    • ناشناس

      نویسنده این متن شدیدا حال و هوای فراستی داره.
      همایون از پدرش هم داره میزنه بالاتر

      پاسخ ها

      • ناشناس

        ایول.

    • سهیل حسنی

      اینجاست که باید همایون شجریان به این دسته از منتقدانش بگه ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست. عرض خود میبری و زحمت ما میداری

    • ناشناس

      دو صدای بی نظیر

    • 2🍎🍎شلیل

      چراباهمه چیزوهمه کس مخالفین؟

    • پاپیون

      باز خوانی یک ترانه یا یک آواز قبلا هم سابقه داشته است.ترانه مرغ سحر را بیش از 5 نفر بازخوانی کرده اند.آقا افتخاری هم آلبومی از ترانه های خوانندگان قبل از انقلاب را بازخوانی کرده است.چه اشکالی دارد. اینقدر خرده نگیرید.

    • محمد

      هم میهن و ورامینی چرا شجریان زنده بود یک کلمه از این تعریفهارو ازشون در باره اش نشنیدیم؟ حالا معلومه که بد جوری سوختین و از راه مثلا دلسوزی دارید وارد میشید ، نه مردم خوب میدونند که شماها همیشه بر علیه هنر و هنرمند بودید حالا با حیله از در دیگه وارد شدیدکه مطمئنا موفق نخواهید بود و نمیتوانید ذره ای از صلابت و محبوبیت همایون بکاهید

    • ناشناس

      در این که آهنگ های اجرا شده به قدرت خواننده اصلی نبوده شکی نیست
      ولی این حجم نفرت پراکنی و حمله به شخصیت همایون شجریان نشان از قلم فروشی نویسنده و یا تمایل برای دیده شدن دارد

    • ناشناس

      به نظر من هایده خیلیم صدای خاصی نداره. یه کم صداش کلفته
      سحر زیبا که از شاگردان آقای نوری بوده می تونه حتی بهتر از هایده بخونه چون صداش خیلی کلفت نیست و قوی هم هست. سلامت باشه انشالله

      پاسخ ها

      • محمد

        صدای کلفت دوس ندای ؟؟؟؟؟

      • ناشناس

        اجازه بدید فقط افراد صاحب نظر در این زمینه قضاوت کنند

    • کورش

      میتونید ازمنظردیگه ای به قضیه نگاه بندازید،اینکه همایون خواسته یاد و خاطره هایده روزنده کنه و بزرگداشت او،،،نه رقابتی بوده و نه چیز دیگه ای شما بد بخودتون راه مدید خواهشا

    • سعید

      صداش بد نیست .ولی به قول معروف چرا عرض خود میبری وزحمت ما میداری.
      اون عمق واون اوج صدای هایده کجا این کجا.

    • ناشناس

      همش دخالت و فض لی در کار دیگران
      تورو خدا به جای این چیزا به فکر معیشت مردم و گرونی ها باشید

    • ناشناس

      همایون عالی می خواند . کلا اجرای ترانه های اساتید دیگر سخت است و پذیرش آن سخت تر.

    • ناشناس

      زنده باد موسیقی اصیل ایرانی

    • ناشناس

      یعنی اگه خواننده صداش خوب باشه ترانشو دیگه هیچکی نباید بخونه ؟ چرا ؟ مسخره نیست ؟

    • مجیدصدیق

      کلا اینا با محبوب شدن افراد بین مردم مشکل دارن

    • ناشناس

      نیازب به این حرفها نیست. سمی نباشید
      انو شیروان روحانی با همایون شجربان دو بزرگ موسیقی ایران یادی کردند از افتخار ایران با نوهایده .

    • ناشناس

      دم نویسنده گرم.حق مطلبو ادا کرده.شجریان کجا پسرش کجا

    • امير

      هر كاري كني مردم نظر و خودشونو تو زندگي هر كاري دوست داري انجام بده اگر به حرف مردم بخواي گوش بدي سر از بيراه در مياري

    • ناشناس

      به نظرتون دیگه وقتش نشده یه تجدیدنظری توی افکار پوسیده آتون بکنید؟خداوند زیباست وزیبایی رو دوست داره و هنر بخاطر زیباییش آرامبخش انسانهاست

      پاسخ ها

      • فری

        ای بابا چه توقعاتی داری شما

    • ناشناس

      کسی نگفته که همایون بد خونده فقط هایده عالی خونده

    • علی

      کار خوبی کرد. پدر مزحومش هم با ساز انوشیروان خوند. این کار همایون هم به خوبیهاش اضافه شد.

    • ناشناس

      سلام بنظرم نقد منصفانه اى نویسنده داشته چون همایون براى ما خیلى عزیزه و ازش انتظار داریم راه پدر را ادامه‌ بده البته که هایده بى نظیره

    • ن خ

      واقعا چقددددددر کوته نظر وخاله زنک هستین اتفاق خاصی نیفتاده یه آهنگ قدیمی و زیبا بازخوانی شده اینقدر براتون عجیییییبه

    • ناشناس

      👏👏👏👏👏

    • حمید رضا

      خونده که خونده ، آلبوم که نداده یه اجرایی کرده که جنبه نوستالژیک داره و خاطره بازی .تازه با اجازه و بودن صاحب خود اثر....چرا شلوغش میکنین...

    • علی

      واقعا یکی از مشمئز کننده ترین نقدهاییه که تو عمرم خوندم، کاملا فاقد منطق که نویسنده سعی داره نظر شخصی خودش رو به عنوان یک گزاره صحیح به خورد خواننده مطلب بده، این سطح از نفرت پراکنی علیه همایون واقعا محل تأمله!

    • خداداد


      کاش منم تو اون کنسرت بودم
      دو استاد یاد استادی فقید را زنده می دارند چه بهتر از این...

    • اسماعیلی

      هنر نکردی ، آثار قدیمی دیگران را باز خپانی می کنی .
      تقلید شعرو آواز دیگران سرقت هنری و ادبی است.
      خودت باش و از خودت تصنیفی ب یادگار بزار

    • رستم کمالی

      چطور آثارشون خوبه خودشون بده ؟!
      از کی تا حلا آثار دیگران را باز خوانی کردن
      هنر است ؟

    • م ع

      همایون فوق العاده س،اما این آهنگی که خوند به دل من هم ننشست،من طرفدار پروپا قرص همایونم البته

    • حجت

      این حجم از حماقت غریبه.
      اصلا کی گفته این ترانه مال هایده است؟
      ترانه بیش از صد سال قبل توسط میرزا علی اکبر شیدا سروده شده و معروفترین اجرای آن توسط استاد نادر گلچین صوزت گرفته و بعدها ستار و هایده و مهران مدیری هم خوانده اند. نویسنده مطلب سر سوزنی از موسیقی اطلاع نداره.

      پاسخ ها

      • علی

        منظورشون آهنگ ای یار منه نه تیر مژگان، هرچند اون رو هم صاحب اثر اونجاست و اجازه داده و این نقدها کاملا اشتباست

    • ناشناس

      اینطور که شما میگید هر خواننده‌ای که مرد اهنگهاشم باید با خودش به گور ببره، همایون خان هم احتیاج به تایید شما نداره، بزرگترین استادان موسیقی جهان بدون بغض و کینه که شما دارید ایشان را تایید کردند.

    • ناشناس

      کلاً همایون از زمان سحر دولتشاهی به بعد آثار قوی و مناسب کم داشته. دوست ندارم بگم افت کرده. ولی حتی شنونده ی عادی هم متوجه اختلاف سطح با کار های قدیمی ترش میشه. این سوای قضیه ی بازخوانی آهنگ هایده است.

    • حجت

      با این استدلال احمقانه پس کسی حق نداره شعر "علی ای همای رحمت" را بخونه چون قبلا هایده خونده؟؟؟؟

    • آریا

      ای دادبیداد تمام مشکلات وبدبختی های مردم حل شده فقط باید به همایون خرده بگیریم که چرااین آهنگ رو خونده ای بابا دوست داشته یادش نبود از هفتاد میلیون جمعیت نظرخواهی کنه

    • حمید

      در وصف هایده همین بس که استاد علی تجویدی یکی از مفاخر موسیقی ایران زمین می‌فرمایند صدایی به زیبایی صدای ایشان نشنیده ام.روح هر دو عزیز شاد.

    • ناهید

      سلام‌ به نظر من باز خوانی ترانه های قدیمی ایرادی نداره به شرط اینکه حداقل هم تراز اهنگ قدیمی باشد. به نظرم بهترین باز خوانی هایی که شده به وسیله علیرضا افتخارئ صورت گرفته مثلا در البوم‌یاد استاد مرحوم دلکش ا
      فتخاری خارق العاده اجرا کرده، یا دیدی که رسواشد دلم مرضیه یا بردی ازیادم ویگن وچندین ترانه دیگه واقعا افتخاری یک خواننده به تمام معنا پرقدرت وعالی باز خوانی ها را اجرا کرده است

    • لیلا

      😍👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏⚘🌹⚘🌹⚘🌹⚘🌹⚘🌹⚘🌹⚘🌹⚘🌹⚘🌹⚘⚘🌹⚘🌹⚘🌹⚘🌹⚘🌹⚘🌹🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥👌👌👌👌👍

    • اصلاحات خائن

      خونده که خونده دمش گرم ناز نفسش خدبیامرزه باباش و هاییده را بیامرزه باهم معین هم به کوری چشم اصلاح طلب ها میاد ایران

    • شهروند

      حتی استاد نصرت الله معین هم یکی از ترانه های بانو هایده را بازخوانی کرده است . همایون شجریان خواننده خوبی هست ولی ایشان نه در جایگاه اساتیدی مثل استاد محمدرضا شجریان است و نه در جایگاه استاد معین و نه هرگز و هرگز جایگاه هنری قابل مقایسه ای با بانو هایده فخر موسیقی ایران زمین دارد. بانو هایده بزرگ بود و هست و بزرگ خواهد ماند اگر قرار باشد مسند و جایگاه استادی را فقط به یک نفر در دنیای موسیقی فارسی زبانان بدهند بی شک از ان بانوی بزرگ موسیقی ایران هایده خواهد بود. هرکس در دنیای هنر موسیقی جایگاه خودش را خودش میسازد پسر استاد شجریان بودن هنر نیست و هیچ اعتبار هنری نخواهد داشت. لحن نوشتاری گستاخانه نویسنده نه اعتباری به همایون شجریان عزیز میدهد و نه اعتباری از صاحب اعتبار بزرگی چون بانو هایده اعتبار موسیقی ایران میگیرد.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        فک کنم متن را نخوندی؟ کجا به هایده توهین کرده و همایون تمجید کرده؟

    • قاسم

      جووونم به صدای همایون وهایده عزیز

    • نکوزاد

      استاد شجریان زمانی که همایون عزیز تصنیف با من صنما دل یک دله رو خواندند بسیار از پسر تعریف نمودند و فرمودند که من از این اجرا حیرت کردم ، در مورد جناب همایون کسانی میتونند نظر بدن که در حد ایشون باشند. ضمن اینکه بسیاری از کارهای جناب شجریان هم بازخوانی آثار گذشتگان بود و این موضوع در هنر موسیقی امری طبیعی است. ای کاش یه بار در زمان حیات استاد شجریان قدر و منزلت این ستاره بی بدیل و بی تکرار توسط کج فهم ها درک شده و بیان شده بود تا میشد گفت شما داری از منظر دلسوزی حرف میزنی

    • ح ع

      بنده به عنوان کارشناس موسیقی می‌گویم که سلیقه چیزی است در این راستا که نمی‌شود آنرا محدود کرد.ولی باز خوانی اثرها را خود مرحوم استاد هم زیاد انجام داده اند.ولی همایون عزیز از نطر تکنیک رعایت کرده اند.متاسفانه کار ما اینست که کسی را به عمد زیاد می‌بریم بالا واو را در جریان انتقادات زمین میکوبیم.لطفا برا این موسیقی و ترانه های به اصطلاح پاپ یا کلاسیک افتضاح که در داخل تولید میشه انتقادی بفرمایید.تمام اثر های ایشان آن تاثیر مثبت بر مخاطب خاص خود را دارد.همایون همایون است واستاد استاد.والسلام

    • آرش کمانگیر

      همایون خیلی وقته از پدرش فاصله گرفته نه میتوتندراه پدررا برودونه میتواندخودپدرباشدشجریان یکی بودودیگرهم همانندش نخواهدوازاینکه ازاین پسربخواهیم پدرباشد اشتباه چون نه جنم پدررا داردنه جرات پدررا داردنه توانایی پدر را داردونه بزرگی پدربه نظرمن این پسر هیچ شباهتی به پدرنداردازاینکه درحال حاضر به بیراه میروددلیلش همان خصوصیاتیست که دربالا گفتم شجریان دخترانش بخودش بیشتر شباهت دارندیا این پسروبه نویسنده متن بایدبگویم همایون خیلی وقته پدر را فراموش کرد توقعی ازش نداشته باش!!!

    • ناشناس

      من همین را میدانم هرچیزی در چهار چوب شریعت درسته .والا بیراهه است چه برای نسلها قبل و چه نسلهای دور دست

    • رضا

      همایون عزیزمثل همیشه گل کاشت
      عااااالی بود 👏💐

    • ایرج

      این بشر کلا بدنیا اومده گند بزنه به میراث استاد شجریان
      اون از کردی خوندنش
      اون از انتخاب رشته ورزشی،بوکس موسیقی سنتی،فرهنگ و هنر ایرانی،خخخ
      اینم ازاین
      موفق باشی داداش


    • چیا

      به نظر من خواننده ای، اگر بتونه اثری رو که بازخوانی میکنه از خواننده اصلی بهتر اجرا کنه،میشه بهش گفت خواننده توانا،که این مورد فقط در مورد علیرضا افتخاری صادق هستش،که بازخوانی هاش از خالق اثر هم بالاتره

    • ناشناس

      چی ربطی داره

    • آخرین سنگر سکوته

      چرا انقد شلوغش میکنید؟ زمین به آسمون اومده؟ الان هدف از این بازخوانی و اجرا این نبوده که بین مرحوم هایده و همایون اینکه کدوم یک بهتر و کدوم بدتر رو تشخیص بدن. صرفا این اجرا برای یاد بود و احترام و یک تجدید خاطره بشه همین . و در ضمن کی پیش میاد استاد روحانی و همایون وقت کنن کنار هم اجرا داشته باشن و مردم لذت ببرن؟ لطفا کیفشو ببرید همین رو اعصاب ملت هم راه نرید چرا همش دونبال جنجالید؟

    • A

      سلام قصد توهین ندارم اقای شجریان و فرزندانشان صداشان برای همه ایرانیان جالب نیست فرزندانشان هم که بعدازفقدان پدر رفتن خارج کسی که به وطنش پشت میکنه و به مردمش نیازی به این همه تکریم نیست زنده باد صدای زنده یاد گلپا و ایرج و قمر ملوک و دلکش و خانم مرضیه

    • مصطفی

      خدایا چرا این مغزهای پوسیده رو از ما نمیگیری

    • صادق

      باز خوانی ترانه کسی مگه جرمه

    • م

      انتقاداتی که از من می شود در واقع نوعی حسادت است که به من روا داشته شده و من خوشحالم که ان گونه بوده ام که حس حسادت دیگران را بر انگیخته ام
      همایون خان اگر از هایده بالاتر نباشه پایین تر نیست هر دو ستاره ای درخشان ایران

    • بهارستان

      درود بر نویسنده متن
      پس از مدتها یک متن نویسه هنری به تمام معنا خواندم.چنان که دلم نمی خواست به پایان برسد.نویسنده عزیز را نمی شناسم.اما قلم و اندیشه ی نویساگرش را می ستایم و برایش آرزوی بهترینها دارم.ای کاش بیشتر بنویسند و بیشتر به تحسینمان وادارند.مرحبا،حبذا،آفرینا

    • فرزاد

      اگه میخای از موسیقی لذت ببری عقده وتعصب رو کنار بذار
      تو نمیتونی عشق به استاد و پسرش رو کم کنی

    • ناشناس

      نه اون پدر اینقدر اسطوره بود که بعضی ها به مقام خدایی می رسونندش و نه این پسر حتی در اندازه اون پدر . بازخوانی ها بعضاً موفق هستند مانند آلبوم یاد استاد جناب افتخاری و ... اما تاکنون هیچ بازخوانی موفقی از ترانه های بانو هایده نشده و هرکه در این مسیر پا گذاشته خود تخریبی کرده . این پسر هم در غرور و ادعا کاملاً وارث برحق پدر هست .

    • ناشناس

      کاملا درسته

    • ناشناس

      مساله‌ای نیست که خونده؛ به نظر من هم به دلیل احترام و علاقه به هایده هست، ولی واقعا صدای هایده تکرار نشدنی هست و بی نظیر

    • Manoo

      با احترام به نظرهای دوستان باید عرض کنم موسیقی یک هنر است که نباید آنرا به هیچ چیز دیگر ربط داد.....شاید عدمِ شناخت این موضوع باعث شده که نظرها، بیشتر احساسی باشد تا منطقی ----موسیقی مانند هر چیزِ دیگری، باید ببینیم کاربردِ آن چیست...کمال الملک و تقاضای ِ نقاشی خاص را که میدانید...او آن را نپذیرفت و این فقط یک نظر شخصی است شاید برای یک نقاش دیگر خیلی هم خوب و با کلاس باشد...در هر حال باید علممان را زیاد کنیم
      ممنون

    • ناشناس

      اول آنکه استاد همایون شجریان تا به الان یاد پدر بزرگوارشان استاد محمدرضا شجریان رو بخوبی زنده نگاهداشته اند
      دوم نسل امروز میطلبد تا علاوه بر موسیقی صرفا سنتی آهنگهایی به روزتر را نیز از اساتید بنام ایران زمین بشنوند
      سوم یاد اساتید بزرگ موسیقی ایران همچون بانو هایده،دلکش،مرضیه،بنان و خیلی های دیگر توسط اساتید موسیقی حال حاضر ایران کاری بسیار پسندیده است و می بایست در چنین محافلی بیش از پیش از ایشان یاد شود.

    • ناشناس

      یه اجرای دلی بود و بسیار دلچسب، والا مو به تنم سیخ شد از زیبایی و خاطره بازی که این اجرا داشت... روح بزرگ بانوی آواز ایران خانم هایده شاد

    • بانو

      جالبه ،استاد زنده بودن و درموردشون هیچ حرف وتمجیدی زده نمیشد حالا به واسطه خوندن یه آهنگ نوستالژی از یه خواننده محبوب توسط همایون خان یادشون افتاده از ایشون تعریف کنن ،اون هم فقط براخراب کردن همایون شجریان
      به نظر من وخانوادم بهترین اتفاق رو رقم زدن و اهنگ رو به بهترین نحو اجرا کردن.روح بانو هایده شاد و حنجره همایون خان هم سلامت

    • مهران

      دم استاد همایون شجریان گرم

    • ناشناس

      همانطور که اول متن گفتی خودت هم چیزی حالیت نیست و بازخوانی ترانه‌های قدیمی هیچ اشکالی ندارد

    • علی

      با سلام هایده میدونید از کی دارید حرف میزنید هایده صدای ملکوتی داشت که هیچ خواننده ای ک قدیمی که جدید نمیتونه اهنگاشو با زخوانی کنه و تکرار نشدنیست ..من اسامی خوانندگان بی تکرار رو واستون میگم ..البته خوانندگان آقا رو براتون میگم ....
      داریوش ..قیمشی .عارف .ابی .شادمهر .مارتیک .فریدون فروغی .فرهاد .شهیار قنبری .گلپا .معین.حبیب ..این خوانندگانی هستند که بی نظیز و بی تکرار هستند ..
      حالا بین این خوانندگان از ناب ترین هاشو براتون میگم ..
      داریوش .قمیشی فریدون فروغی .گلپا.شهیار قنبری

    • بزرگمهر

      میشه بفرمایید کدوم اثر والایی رو خلق کرده که لایق لقب استاد همایونه؟

    • امیر

      هم همایون و هم هایده رو عشق است به کوری چشم بعضیا

    • سعید

      من که لذت بردم
      چه اشکال داره هردو مسلط به موسیقی ایرانی و هردو هم خوب خوندند
      نویسنده اصولا با موسیقی مشکل داره نه با متن آهنگ

    • Jaber

      ب نظر من هیچ ایرادی نداره ،کار همایون شجریان عزیز بسیار زیبا بود. هایده روحش شاد. اون روزنامه نگار هم خواسته خودشو مطرح. تا دیروز محمدرضا شجریان از نظر شما منحرف بود الان شد نوح پیغمبر ؟ بسه دیگه مصادره به مطلوب کردن

    • حسین

      موسیقی سنتی سینه به سینه به دست اهلش رسیده و هرکدام از اساتید با تلاش و زحمات شبانه روزی آثار فاخر و ماندگاری از خود به یادگار گذاشتن ولی متاسفانه الان دیگه کم شده و این موضوع به همایون یا دیگری هم خلاصه نمیشه...اساتید موسیقی هم استاد فن بودن هم اهل دل... اگه کسی الان میتونه مثه حافظ شعر بگه از همایون هم توقع بهتر از این رو داشته باشین. هرکسی تو زمونه و کار خودش محترم و گرامی هست.

    • ناشناس

      درود بر خاندان شجریان، باعث افتخار ایران زمین هستید، زنده باشید، ماشالله وخدا رحمت کنه پدر بزرگوارتونه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج