اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۴۱۴۶۷۹
۱۰ نظر
۷۱۹۷۷
۱۰ نظر
۷۱۹۷۷
پ

پنج فیلم ایرانی که به خاطر ساز و آوازشان ماندگار شدند

ماندگارترین موسیقی‌های تیتراژ تاریخ سینمای ایران را مرور کرده‌ایم.

برترین‌ها: موسیقی تیتراژ همیشه یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین ارکان برای جذب مخاطب و همچنین مطرح شدن اهالی این عرصه بوده ‌است. در تاریخ موسیقی ایران و از زمان پاگرفتن تلویزیون و سینما، قطعات ماندگاری مانند موسیقی متن فیلم قیصر شکل گرفته‌اند که با شنیدنشان خاطره‌‌های بسیاری در ذهن‌ ما نقش می‌بندد. تصمیم گرفتیم در این مطلب که با الهام از پرونده ویژه رسانه سینما نوین گردآوری شده نگاهی داشته باشیم به ماندگارترین موسیقی‌های تیتراژ تاریخ سینمای ایران. با ما همراه باشید.

طوقی / اسفندیار منفردزاده

«طوقی» تنها فیلم کارنامه علی حاتمی‌ست که متأثر از ساخته فیلم‌سازی دیگر (قیصر کیمیایی) است و با استعانت از تقریبا همه عوامل اصلی قیصر جلو دوربین بهروز وثوقی، ناصر ملک‌مطیعی، سرکوب و بهمن مفید، پشت دوربین مازیار پرتو و اسفندیار منفردزاده در نهایت حکایت خودش را می‌گوید.

پنج فیلم ایرانی که به خاطر ساز و آوازشان ماندگار شدند

موسیقی طوقی همسو با قیصر پیش می‌رود. مانند تمام المان‌های دیگر این دو فیلم حادثه‌ای از جنس ناموس‌پرستی در کمین است که شیرینی زندگی را به کام مرتضی (بهروز وثوقی) تلخ می‌کند.


رضا موتوری / فرهاد مهراد

پنج فیلم ایرانی که به خاطر ساز و آوازشان ماندگار شدند

رضا‌موتوری و دیالوگ‌هایش، موتورسواری‌اش و خشم و خروشش برای خیلی از سینماروهای سال‌های گذشته نوستالژی درد و حسرت بود. زدوخورد رضا با هم‌دستان سابقش در سالن سرباز سینما و نقش دست خونینش بر برپرده سفید. آن دست‌نگاره خون‌نقش دلالتی به شمار می‌آمد بر حک‌شدن رضاموتوری و جهان خیال و فکر پدیدآورنده‌اش مسعود کیمیایی در تاریخ سینمای ایران.

با صدای بی صدا

مثل یه کوه، بلند

مثل یه خواب، کوتاه

یه مرد بود، یه مرد

آواز فرهاد بر روی نت‌های منفردزاده رنگ و بوی مبارزه می‌دهد. نبرد با زمین و زمان برای طلب زندگی از قدرت و رسیدن به آرمان‌هایی که در این مسیر تعریف شده. یادآوری از این تیتراز ادای احترامی‌ست به صدای فرهاد که سال‌هاست تازگی دارد.


غریبه / بابک بیات

پنج فیلم ایرانی که به خاطر ساز و آوازشان ماندگار شدند

فیلم غریبه (١٣٥١) که جزو شاخص ترین فیلم های شاپور قریب به شمار می‌رود در بعضی ارزیابی‌ها نسبت به آثار فیلمفارسی نمره بالاتری دریافت کرده زیرا هرچند تم داستانی‌اش به تم‌های فیلمفارسی نزدیک است اما از ساختاری محکم‌تر و نسبتا متفاوت برخوردار است که می‌تواند این فیلم را در گروه فیلم‌هایی مانند کندو و یا طوقی جای دهد که در آن روزگار به نوعی پلی میان سینمای عامه‌پسند و سینمای پیشرو به شمار می آمدند.

ای خدا آه ای خدا از توی آسمونا

گوش بده به درد من که میخوام حرف بزنم

واسه یک روزم شده سکوتم رو بشکنم

تاوان عشق قاسم (بهروز وثوقی) در فیلم غریبه، «نرسیدن» نبود چرا که او رسیدن را به خوبی می‌دانست. قاسم را زندان غم دنیا از پا درمی‌آورد. همان جا که به رویای زندگی بهتر هجرت می‌کند اما به درب بسته می‌خورد. قاسم را بابک بیات با موسیقی دلنشینش روایت کرده و خب آواز کار نیز خود گویای همه چیز است.


دشنه / واروژان

پنج فیلم ایرانی که به خاطر ساز و آوازشان ماندگار شدند

فیلم دشنه از اولین کارهای فریدون گله نیست، از فاخرترین کارهای او نیز نیست، اما رنگ و بوی متفاوت فیلمسازی او را در خود دارد. رنگ و بویی که در موج نوی سینمای ایران ذائقه تماشاگر ایرانی را تغییر داد و انتظارات او را بالا برد. از خصوصیات فیلم های فریدون گله خلق کارکتری خاص و جدید است که تماشاگر را با خود همراه کرده و ستاره زندگی او می‌شود تا از او تقلید کند. در فیلم دشنه هم عباس آقا چاخان (با بازی درخشان بهروز وثوقی) نقش این کاراکتر خاص و جدید را دارد که مخلوق ذهن خلاق فریدون گله است.

آسمون سنگی شده خدا انگار خوابیده

انگار از اون بالاها گریه هامو ندیده

واروژان در موسیقی دشنه روایت یک نور را شرح داده. نوری که از غیرمنتظره‌ترین دریچه ممکن وارد زندگی کاراکتر عباس در فیلم شده و یادش تا آخرین لحظات نیز پاک نمی‌شود. دشنه شاید محزون‌ترین موسیقی متن تمام تاریخ سینمای ایران را داشته باشد. حزنی که با هر بار شنیدنش تازه می‌شود.


کندو / واروژان

پنج فیلم ایرانی که به خاطر ساز و آوازشان ماندگار شدند

کندو صریح‌ترین فیلم در نقد مدرنیته دوره پهلوی است. هیچ فیلم دیگری مثل کندو نتوانسته دستاورد‌های حکومت پهلوی را به چالش بکشد. ابی مانند قاسم سیاه جوان بی‌ریشه‌ای است که هیچ چیز ندارد. رفقایش او را نسیه‌خور می‌دانند. تضاد‌های جامعه از ابی یک موجود بی هویت ساخته که تنها افتخارش زندان رفتن است. ابی می‌خواهد انتقام تمام حسرت‌هایش را از جامعه بگیرد به همین خاطر همه تلاشش را می‌کند تا از سایه بیرون بیاید و به جنگ طبقه‌ای برود که او را نابود کرده و فرصت پیشرفت را از او گرفته است.

خسته از بار این بودنم نفس حبابم

بی‌تفاوت مثل برکه بی‌التهابم

کندو تلالو روز واروژان در تن خسته ابیِ فیلم است به نوعی که تنهایی‌اش از لحظه مرگ غریبانه‌تر جلوه می‌کند. موسیقی کندو، میراث بزرگ واروژان برای موسیقی ماست که سال‌های سال از زمان خودش جلوتر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مرلین

      اینها انتخاب شماست ..مثلا گوزنها از همه اینها بالاتره هم از نظر فیلمنامه و هم از نظر بازی بازیگرانش شما مهمترین و نگذاشتی این نظرشخصی خودته

    • ناشناس

      باکنارگذاشتن‌هنرمندان‌‌مردمی‌‌‌‌سینمای‌ایران
      فقط‌دلقک‌بازی‌‌وپاچه‌خواری‌شده.

    • آخرین سنگر سکوته

      بسیار زیبا و دوستداشتنی
      ممنون برترینها

    • داراشاد

      بهترین فیلم های فارسی که محتوا دارد بهروز وثوقی هنرپیشه اش است ولی حیف که کسانی که چرندیات پشت سرش گفتند مثل محسن مخملباف که محمد خاتمی حمایتش کرد وممنوع تصویرش کردند و می... گفته اگر اینها نماز و روزه هم بگیرند قبول نیست،،،،،،

    • علی۱۱

      دم برترینها گرم

    • رضا

      جالبه که هر پنج فیلم ماندگار رو سلطان بهروز وثوقی بازی کرده...

    • ناشناس

      عالی بود ، یاد و خاطره قدیما زنده شد بازم از این دست خبرها بذارین ممنون

    • پیمان

      واقعا ممنون از شما ولی موسیقی داش آکل و قیصر و چندتا فیلم دیگه رو هم کاش اسم میبردین گرچه همین‌ها هم جزو بهترینها هستند.ممنون از برترینها

    • علی

      زنده یاد ...واروژان فقید

    • مسعود

      موسیقی این ۵ فیلم که قطعا جزو شاهکارها هستند ولی غایب بزرگِ این فهرست "فریاد زیر آب" است با موسیقی جاودانه‌ی واروژان و بابک بیات و صدای جادویی داریوش (اگه چشمات بگن آره...) و البته موسیقی فیلم‌های دیگری مثل "تنگنا" از اسفندیار منفردزاده و "آدمک" از تورج شعبانخانی، هر دو با صدای ماندگار فریدون فروغی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج