از دیروز تا حالا محبوبیت اندی از شجریان بیشتر شده است
کسانی که کیانوش عیاری را میشناسند، میدانند که او در طول پنج دهه فعالیت سینماییاش همیشه آدمی بیپیرایه، صریح و خارج از قاعدههای مرسوم بوده است.
برترینها: کسانی که کیانوش عیاری را میشناسند، میدانند که او در طول پنج دهه فعالیت سینماییاش همیشه آدمی بیپیرایه، صریح و خارج از قاعدههای مرسوم بوده است. همین روحیه است که سبب شده فیلمهایی بسازد که در عین سادگی، جسارت و نوآوری را به رخ میکشند. چند روز پیش اما این ویژگی در حوزهای غیر از سینما خود را نشان داد: در یک برنامه اینترنتی وقتی از او خواسته شد بین محمدرضا شجریان و اندی یکی را انتخاب کند، بیهیچ ملاحظهای گفت «اندی». پاسخ او موجی از بحث و جدل به پا کرد، چرا که شجریان برای دههها نماد «موسیقی فاخر» و حتی «صدای اعتراض» معرفی شده بود.
این شجریان برای ملت، آن شجریان نیست
عیاری در توضیح انتخابش گفت که موسیقی اصیل ایرانی و نماد برجستهاش، شجریان، اغلب برای او کسالتآور است؛ در حالی که اندی با ریتم و انرژیاش بیشتر به زندگی واقعی ربط دارد. این گزاره در نگاه اول شاید ساده و حتی عامیانه به نظر برسد، اما در بطن خود نقدی عمیق بر یک سنت فرهنگی است. شجریان در دهههای شصت و هفتاد به واسطه محدودیتهای رسمی و همچنین جایگاه خاصش، به شمایلی مقدس بدل شد. او نهتنها نماینده «هنر متعالی» شمرده میشد، بلکه در دوره اصلاحات به صورت نمادین صدای آزادیخواهی هم تصویر شد. در این میان هر گونه نقد به او، یا با سکوت مواجه میشد یا با خشم طرفداران.
دوران اندیها و شبپرهها شده؛ شک نکنید
با این حال، مرور تاریخی نشان میدهد که این قداست چندان هم بیحاشیه نبوده است. بسیاری از منتقدان یادآوری میکنند که در سالهای پس از انقلاب، حذف یا کمرنگ شدن صداهایی مثل گلپا، هایده و حتی بخشی از موسیقی پاپ، همزمان با اوج گرفتن شجریان و همراهانش اتفاق افتاد. در واقع، همانگونه که جریان رسمی موسیقی در دهه شصت اجازه ظهور بسیاری از سبکها را نمیداد، شجریان و حلقه اطرافش هم به نوعی از این انحصار سود بردند. بنابراین جایگاه اسطورهای او نه فقط محصول نبوغ فردی، که نتیجه شرایط تاریخی خاص هم بود.
از این به بعد خوشگلا باید برقصن!
عیاری با انتخاب اندی، به شکلی نمادین این روایت را به چالش کشید. اندی برای سالها نماد «موسیقی سطحی» تلقی میشد؛ خوانندهای پرانرژی برای مجالس و شادیها، اما بینصیب از «اعتبار هنری». همین دوگانه بود که باعث میشد او در قیاس با شجریان همواره در جایگاهی فرودست قرار گیرد. اما حالا وقتی یک کارگردان معتبر سینمای ایران او را ترجیح میدهد، مرزهای قدیمی سست میشوند.
این اتفاق را میتوان نشانه آغاز دورانی تازه در نگاه به موسیقی و فرهنگ عامه دانست؛ دورانی که در آن «غمگین بودن» لزوماً به معنای «وزین بودن» نیست، و موسیقی پرشور و شاد هم میتواند بازتابی از زندگی واقعی باشد. در چنین چشماندازی، اندی نه به عنوان رقیب شجریان، بلکه به مثابه نماینده نوعی تجربه زیسته مطرح میشود: تجربه شادی، رقص، و امید به زندگی.
اینها همه را بذارید کنار ریبرندینگی که از شهرام شبپره در سالهای اخیر شده، انگار بخشهایی از جامعه ایرانی دارد علیه تمام نمادهای جمود و سکون طغیان میکند، انگار که کارزار بازپسگیری زندگی به راه افتاده، اینجاست که دیگر پخش شدن یا نشدن ربنا مساله بخشهای زیادی از مردم نیست.
نظر کاربران
کاش یه روزی بشه اندی بیاد در شهرهای محروم ایران بخون
شما یه کم زیادی تو عمق ماجرا فرو رفتی! واقعیت همه جای دنیا همینه که اکثر مردم طرفدار موسیقی پاپ هستن نه سنتی و فولکلور. اصلا واسه همینه که بهش میگن «پاپ» که از پاپیولر میاد! ربطیم به شجریان و اندی و وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران نداره جهانیه!
چه تفکر کوته بینانه ای . ادبیات و اشعار غنی موسیقی را به اوج می رسانه نه یک مشت اراجیف در قالب موسیقی تند و احمقانه . مسخ کردن انسانها در شعرهای تو خالی با ریتم تند هیچ ارزشی ندارد حتی باید تقبیح شود . غنای موسیقی و شعر و ادبیات چنان با هم مچ هستند که به هر اهنگ و شعری نمیشه گفت هنر
موزیک امثال اندی و شب پره فقط بکار نوجوان ها میخوره که هیچ شناخت و درک و علاقه ای به موسیقی فاخر و ادبیات فاخر ندارند آقای عیاری خیلی کوته بین هست.شجریان نماد آواز و موسیقی سنتی فاخر ایران بوده و هست..آقای عیاری بهتره با همون خوشگلا برقص ن زندگی کنه!
کم چرت و پرت بگین.
پیر و جوان نداره ، کاملا سلیقهای هست
من خودم هیچ شناختی از موسیقی ندارم ولی از بچگی سنتی را پسندیدم و هنوزم
اصلا متوجه نمیشم چرا بخش بزرگی از جامعه ب اندی و شبپره و لیلا و شهره و غیره علاقه دارن
جامعه هم استاد شجریان را احتیاج داره و هم خواننده هائی مثل اندی را
یعنی الان هر چی عیاری گفت؟! مگه جاهل شاخ و دم داره!
از کی تا حالا اینکه کیانوش عیاری چی گوش میده انقدر مهم شده؟!
محمدرضا شجریان به جای خود بسیار موسیقی فاخر با صدای عالی دارد که همچنان نیز نماد خودش را حفظ کرده
اندی هم به جای خود خیلی آهنگ های شاد و زیبایی خوانده
اصلا هم یا هم سبک هایشان قابل مقایسه نیست هر کدام در سبک خود عالی هستند
پاسخ ها
عالی گفتی دمت گرم
آزادی خواهی فرقه اصلاح طلب و رسانه هایش از جنس آزادی خواهیه ابو محمد جولانیه...
آدمهایی مثه شما..استبداد را..ولنگاری را..زیربارزور رفتن و..تمام عمررعیت این حکومت و اون حکومت رابرای دوریال معاشتون ببیراهه رساندید والا روز امروز کسی که لااقل هرازگاهی تریبون دسشه بایستی آلام مردم ودردهای صنایع غاز مردم رابازگو کند وتدبیر و راه حل برایش بازکند ولی متاسف برای شما که فقط یک اسم تو خالی اسید وفقطططط قر کند ورقص ووووووو رامیبینید .؟؟@من هم سن شما هستم نگی بچه هستم ولی هنوز یک قدم نه برای وطنم بد خواستم ونه برای مردمم...وتاپای جان برای وجب وجب خاکم میجنگد حال شماهراسمی میخاید روش بزاری مختارید ...بدن و روح روان آدمی درطول شبانه روز هرساعت هرازگاهی باچیزی به سیری کاش باب میرسد ...وفص وقروفر همواره دوای دردنیسش...واقعا برای شماهامتاسفممم...یکبارندیدم مثلا شماهنرمندان و تریبون داران این مملکت برایتون راه راازچااااااااه به این مردم شریف نشون بدید فقط حرررررف وا هی رویاپردازی بیخیالی اینه رسالت شماها
اندی بغیر از آهنگ های شاد، آهنک های نوستالژیک و غمگینی داره که ارزش شنیداری بالایی داره و بیشتر از همه چیز شخصیت مثبت اندی و انرژی خوبی که از سمتش ساطع میشه دلیل تأثیرگذاری و محبوبیتشه
ان،دی شده من امروز