۲۰۳۶۳۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

«رادیو هفت» تولیدی شد

برنامه محبوب تلویزیون با شمایلی جدید برمی‌گردد

«رادیو هفت» را باید یکی از بی‌حاشیه‌ترین برنامه‌های تلویزیون دانست. برنامه‌ای که پنج سال از آغاز اولین قسمت آن می‌گذرد و تا به امروز بیش از ۱۰۰۰ برنامه را بر روی آنتن برده است.

فرارو: «رادیو هفت» را باید یکی از بی‌حاشیه‌ترین برنامه‌های تلویزیون دانست. برنامه‌ای که پنج سال از آغاز اولین قسمت آن می‌گذرد و تا به امروز بیش از ۱۰۰۰ برنامه را بر روی آنتن برده است. اما گویا این بی‌حاشیه بودن در سال جدید ادامه پیدا نکرد و آغاز مجدد آن را به تعویق انداخت. به گفته مدیران شبکه حال دیگر برنامه «رادیو هفت» باید به سمت تولیدی شدن حرکت کند. مشکلی که پدیدآوردنگان برنامه با مذاکره در پی برطرف کردن آن برآمدند و تنها توانستند یک روز از آن را به حالت زنده بازگرداند. به این ترتیب «رادیو هفت» با اندکی تغییرات از ۱۶ خرداد به آنتن تلویزیون بازمی‌گردند.

برنامه محبوب تلویزیون با شمایلی جدید برمی‌گردد

رادیو هفت از ابتدای تولیدش قصد داشت تا آخر شب‌هایی مفرح و توام با آرامش را برای مخاطبان فراهم کند. این برنامه سال‌های اول شب‌ها ساعت ۲۳ از شبکه آموزش پخش می‌شد؛ زمانی که در هیچکدام از شبکه‌های تلویزیونی برنامه شبانگاهی وجود نداشت؛ آن هم هرشب با مجری‌ای متفاوت. پس از آن کم کم این قبیل برنامه‌ها سر از تلویزیون درآوردند؛ مثلا بعد از خط شکنی رادیو هفت در پخش موسیقی پاپ، برنامه‌های «هفت ترانه» و «ساعت ۲۵» شبکه‌های شما و تهران ساخته شدند و آیتم «نسیم آرامش» هم شیوه متن خوانی رادیو هفت را در پی گرفت.

در مقابل اما این برنامه در کنار حفظ امضای خاص خود در شبکه آموزش باقی ماند. آیتم‌های این برنامه در دو استودیو ضبط و تولید می‌شود که یک استودیو برنامه‌های تولیدی همچون خوانش متن‌ها و گفت‌وگو‌ها را ضبط می‌کند و استودیو دیگر جایی است که مجریان «رادیو هفت» آن را زنده روی آنتن می‌برند و در این بخش با توجه به مسائل و دغدغه‌هایی که در جامعه و یا میان افراد وجود دارد موضوعات برنامه تعیین شده و با مخاطبان نوعی تعامل صورت می‌گیرد. همان مناظره‌ها و گفتگوهای جنجالی.

برنامه محبوب تلویزیون با شمایلی جدید برمی‌گردد

به گفته منصور ضابطیان یکی از مجریان اصلی و از بنیان گذاران رادیو هفت، علت رادیویی بودن برنامه بحث سادگی بود. او گفته: «ما به دنبال سادگی بودیم و فرمت رادیو می‌توانست رسیدن به این مسئله را برای ما آسان‌تر کند. اگرچه ما با این فرمت می‌خواهیم سادگی رادیویی را داشته باشیم اما باید بدانیم با این حال این برنامه از خیلی دیگر از برنامه‌های تصویری تصویری‌تر است، ما در این برنامه تصویرهایی می‌بینیم که در هیچ برنامه دیگری نمی‌بینیم اما به واسطه متن خوانی‌هایی که در استودیو یک و دو داریم و فضایی که به رادیو خیلی نزدیک است اسم برنامه را رادیو هفت گذاشتیم.»

به مرور برنامه رادیو هفت در میان مردم شناخته شد و طرفداران پر و پا قرص خودش را پیدا کرد. تا جایی که هنوز بعد از گذشت پنج سال به عنوان برند شبکه آموزش شناخته می‌شود. بسیاری از هنرمندان، ورزشکاران و افراد شناخته شده که کمتر پیش از این در تلویزیون حاضر شده بودند به رادیو هفت آمدند و در استدیو دو برنامه اجرا کرده و یا متن خوانی کرده‌اند. مثلا اجرای موسیقی گروه پالت آن هم بدون ساز به یکی از خبرساز‌ترین برنامه‌های این برنامه تبدیل شد.

ساختار برنامه بر اساس غافلگیری مخاطب‌ است. به این صورت که بیننده نمی‌داند در هر برنامه چه افرادی می‌آیند و متن می‌خوانند. و همین خصوصیت به طور قطع برای او دیدن این برنامه را جذاب‌تر خواهد کرد. شوک‌‌هایی که در برنامه‌های ویژه‌ بیشتر هم هستند.

برنامه محبوب تلویزیون با شمایلی جدید برمی‌گردد

خود ضابطیان در این باره می‌گوید: «در طول تاریخ تلویزیون هیچ برنامه تلویزیونی نداشتیم که به اندازه رادیو هفت مه‌مان هنرمند داشته باشد و به عبارتی باید بگویم هر شب رادیوهفت، در حقیقت یک ویژه برنامه است. مهمان‌های ما محوریت برنامه را تشکیل نمی‌دهند و خودشان بخشی از برنامه هستند. هر کدام از ما در گذشته با هر یک از این هنرمندان آشنایی داشتیم که دعوتشان کردیم. اما از مقطعی به بعد برایمان جالب بود که خود هنرمندان با ما تماس می‌گرفتند و می‌خواستند تا در برنامه حاضر شوند و به عبارتی این رابطه دوسویه شد.»

محمد صوفی تهیه کننده برنامه هم با تاکید بر آنکه رادیو هفت قالبی مشخص و امضای خاصی دارد اما میزان تغییراتش از هر برنامه دیگری بیشتر است گفت: «فرم کلی برنامه‌ در طول ۵ سال اخیر تغییری نکرده اما همواره در طول این سال‌ها سعی کردیم تغییر داشته باشیم. رادیو هفت یک برنامه مجری محور نیست و هست. رادیو هفت برنامه‌ای برای کودکان نیست و هست. رادیو هفت برنامه مخصوص ادبیات یا موسیقی نیست و هست. این تنوع سبب می‌شود تا جای زیادی برای مانور باقی بماند.»

با اینحال برنامه موفق رادیو هفت در روزهای نوروز به علت مشکلات مالی ادامه پیدا نکرد. تهیه کنندگان برنامه حاضر نبودند هر اسپانسری را به برنامه راه دهند تا ارتباط خوبی را که با مخاطبانشان برقرار کردند از بین نروند. به این ترتیب تنها منتخبی از برنامه‌های رادیو هفت در طول ایام نوروز از شبکه آموزش پخش شد. تهیه کنندگان رادیو هفت گفتند که ترجیح می‌دهند تا در این مدت استراحت کنند و طبق وعده سری جدید برنامه از ۳۱ فروردین را بر روی آنتن ببرند اما چنین نشد.

در این زمان بود که زمزمه‌های تغییر در ساختار رادیو هفت شنیده شد. گویا مدیران شبکه آموزش طی جلساتی از رادیو هفتی‌ها خواسته بودند تا دیگر برنامه را به صورت تولیدی ادامه دهند و نه زنده. با توجه به آنکه به عقیده سازندگان برنامه ماهیت «رادیو هفت» به زنده بودنش است و باعث شده ‌مخاطبان زیادی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، پخش برنامه به تعویق افتاد تا دو طرف بتوانند طی جلساتی نظراتشان را به هم نزدیک کنند.

برنامه محبوب تلویزیون با شمایلی جدید برمی‌گردد

به هر حال رویکرد جدید شبکه آموزش آن بود که عمده برنامه‌ها به صورت تولیدی بر روی آنتن بروند. به این ترتیب رویکرد برنامه‌ها هم باید تغییر می‌کرد. با آنکه رادیو هفت پیش از این با ۱۱۱۷ برنامه به صورت زنده بر روی آنتن شبکه آموزش رفته بود از این فاعده مسنثنی نبود.

سرانجام طی جلسات میان مدیران قرار شد رادیو هفت از ۱۶ خردادماه به روی آنتن برود. با این تفاوت که روزهای شنبه تا چهارشنبه به صورت تولیدی و روز پنج‌شنبه با توجه به میزان بالای مشارکت مخاطبان با برنامه، به شکل زنده پخش شود.

به این ترتیب برنامه «رادیو هفت» به کارگردانی و تهیه کنندگی منصور ضابطیان و محمد صوفی پس از توقفی دوماهه و با حفظ فضای همیشگی به پخش خود ادامه می‌دهد. مشخص نیست که پس از این همه سال پخش روتین و مستمر حال تبدیل شدن یک برنامه زنده به برنامه تولیدی می‌تواند بر نظر مخاطبان تاثیر بگذارد یا نه. در این سری هم پخش موسیقی آرام، قصه‌خوانی، گفت‌و‌گو دربارۀ موضوعات مرتبط با آرامش، حافظ‌خوانی و معرفی کتاب ادامه می‌یابد. علاوه بر آن در دوره جدید شاهد اجرای مجریان خانم نیز خواهیم بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج