اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۶۶۴۱
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

بهروز غریب پور: بودجه اپرای حافظ اندازه یک بازیکن درجه ۳ است

۲۵۰ میلیون تومان بودجه این اپرا بوده است که اندازه یک بازیکن درجه ۳ است که به تیمش گل می زند.

خبرگزاری پانا: بهروز غریب پور با اشاره به بودجه اپرای عروسکی حافظ گفت: ۲۵۰ میلیون تومان بودجه این اپرا بوده است که اندازه یک بازیکن درجه ۳ است که به تیمش گل می زند.

نشست خبری اپرای حافظ با حضور بهروز غریب پور، امیر پور خلج آهنگساز و علی پاکدست دستیار کارگردان در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست غریب پور با اشاره به حمایت‌های مالی موسسه توسعه هنرهای معاصر، اداره کل هنرهای نمایشی و بنیاد فرهنگی هنری رودکی از اجرای این نمایش گفت: لحظه‌شماری می‌کنم حافظ روی صحنه بیاید و دغدغه سالیان من به گونه‌ای به اجرا برسد که هم لسان‌الغیب و هم ملت ایران که عاشق حافظ هستند،‌ رضایت داشته باشند.

بهروز غریب پور: بودجه اپرای حافظ اندازه یک بازیکن درجه 3 است

وی خاطر نشان کرد: با وجود همکاری‌های بسیار خوب با بهزاد عبدی در ساخت موسیقی دو نمایش اپرای عروسکی «عاشورا» و «مولوی»، اپرای عروسکی «حافظ» به گونه‌ای است که باید گام‌های بلندتری برای ساخت موسیقی آن برداشته شود. خوشبختانه در این اثر با آقای امیر پورخلجی که از پدیده‌های موسیقی ایران است آشنا شدم. او به رغم جوانی در زمینه موسیقی ایرانی بسیار توانمند است.

غریب‌پور در بخخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که که برای ساخت این اثر به تعزیه ایران توجه ویژه‌ای داشته است گفت: تعزیه نوعی از اپرا است که ما در آن سابقه دیرینه داریم. در دوره قاجاریه امیرکبیر به گردآوری نسخ تعزیه می‌پردازد اما این موضوع از دید تاریخ‌نگاران ما مغفول می‌ماند در حالی که تعزیه در دوره قاجار یکی از دوره‌های اوج خود را سپری می‌کند.

وی با اظهار تاسف از گرایش هنرمندان ایرانی به اپراهای غربی افزود: بعد از امیرکبیر گردآوری نسخه‌های تعزیه پیگیری نشد و بعدها علاقمندان به اپرا به جای اینکه به سمت تعزیه بروند به سراغ غربی‌ها رفتند و متاسفانه هیچ یک از اپراهای ایرانی در میان مردم جا باز نکرده‌اند.

بهروز غریب‌پور درباره همکاری اش با چکناواریان نیز اظهار کرد: این مشکل در اپرای عروسکی «رستم و سهراب» وجود داشت، زیرا خوانش آوازها به شیوه غربی بود اما در کارهای بعدی‌مان چنین مشکلی نداشتیم. خوشبختانه در اپراهای عروسکی «عاشورا» و «مولوی» تلاش کردیم، اپرا یی نزدیک به موسیقی و اهنگسازی ایرانی داشتیم که این سه اپرا نماینده بر حق اپرای ایرانی هستند.

بهروز غریب پور: بودجه اپرای حافظ اندازه یک بازیکن درجه 3 است

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تجهیز تالار فردوسی اشارذه کردو گفت: ما ایرانی‌ها ضرب‌المثلی بسیار خوبی داریم که «گنج در ویرانه است». این سعادت را داشتم ویرانه‌ها را آباد کنم. وقتی قرار بود اپرای عروسکی «رستم و سهراب» را اجرا کنم پیشنهاد شد در تالار وحدت تمرین و اجرا کنیم اما این پیشنهاد با آرزوهای من منافات داشت و دوست نداشتم کاری اجرا کنم که بعدها بایگانی شود.

وی یادآور شد: این تالار گرچه از وحدت کوچکتر است اما از آن مجهزتر است. بودجه‌ای که به کارهای ما می‌دادند از سهم کارگردانی خودم همیشه چیزی برای تجهیز سالن کنار می‌گذاشتم. تجهیزات کارگاهی‌مان به گونه‌ای است که می‌توانیم از خارج از کشور سفارش بگیریم. خوشبختانه در حال حاضر سیستم نوری و صوتی تالار «حافظ» ارتقا پیدا کرده ، چیدمان صندلی‌ها عوض شده و بخش عمده‌ای از فضا آگوستیک شده است

غریب‌پور همچنین با اشاره به دوره تاریخی که از زندگی حافظ اقتباس شده است اظهار کرد: میان حافظ و شاه ابواسحاق رابطه عمیقی وجود داشته است. این شاه به مدت ۱۲ سال حافظ را همراهی و حمایت کرده است. نمایش ما از لحظه‌ی حمله به فارس و قتل شاه ابواسحاق شروع می شود و تا مرگ حافظ ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: تصوری که مردم از حافظ دارند با تماشای این اپرا اصلاح می‌شود، چرا که در مورد این شاعر افسانه‌سازی‌های بسیاری شده است.

بهروز غریب پور: بودجه اپرای حافظ اندازه یک بازیکن درجه 3 است

این کارگردان همچنین با اشاره به سفرهای بین‌المللی گروه تئاتر «آران» برای اجرای اپرای عروسکی «حافظ» اظهار کرد: گروه ما دعوت‌های متعددی دارد، اما هر بار که سفر می‌کنیم باید محموله‌ای چهار و نیم تنی حمل کنیم و اعضای گروهمان هم ۳۰ نفر هستند که همه اینها کار را دشوار می‌کنند. فعلا برای حافظ سفری پیش‌بینی نکرده‌ایم اما اگر حمایت شویم اپرای عروسکی عاشورا را در یکی از بزرگترین جشنواره‌های دنیا در لهستان اجرا می‌کنیم.

بهروز غریب‌پور در ادامه سخنان خود درباره لزوم ساخت عروسکهای جدید برای اپرای حافظ گفت: عروسک‌های این اپرا با آثار قبلی‌مان متفاوت است. پیشنهاد می‌شد از همان عروسک‌های قبلی استفاده کنیم در حالی که یک عروسک شخصیت و کاراکتر دارد و نمی‌توان از عروسک رستم به جای حافظ استفاده کرد.

وی با اشاره به بودجه اپرای عروسکی حافظ گفت: کل بودجه ما ۲۵۰ میلیون تومان است که فقط دستمزد یک بازیکن فوتبال باشگاه درجه سه است که به تیم خودی گل می‌زند. اما ما داریم به دنیا گل می‌زنیم شرم آور نیست از یونسکو پول بگیریم؟!

غریب پور تصریح کرد: اگر من جای وزیر بودم، برابر بودجه اعلام شده به گروه «آران» پاداش می‌دادم. زیرا نمایشی را اجرا می‌کنیم که اثری ملی، فاخر، مرتبط با اسلام و ایران است همان چیزی که وزیر ارشاد بارها در سخنانش بر لزوم پرداختن به آن اشاره کرده است.

وی اضافه کرد: ما برای اجرای این اثر بودجه حداقلی داشته‌ایم اما به خاطر همین هم ۲۵۰ هزار بار خدا را شکر می‌کنم که حافظ روی صحنه می‌رود.

این هنرمند تئاتر درباره حمایت‌های مالی از این پروژه نیز اظهار کرد: برای تامین بودجه تلاش فوق‌العاده‌ای کردم. افرادی در بخش خصوصی حاضر شدند تمام بودجه نمایش را بپردازند اما واهمه داشتم به این اشخاص انگ بزنند که با گروه یا دسته‌ای خاص ارتباطی دارند و برای ما مشکلاتی پیش بیاید.

بهروز غریب پور: بودجه اپرای حافظ اندازه یک بازیکن درجه 3 است

بنابراین این موضوع را با معاونت هنری و مدیر پیشین بنیاد رودکی مطرح کردم و از آن‌ها پرسیدم آیا شما حاضرید موسسه‌ای نیمه ایرانی، بودجه تولید این اثر ملی را تامین کند و خوشبختانه بعد از ماه‌ها دربه دری حرف‌های من اثر گذاشت.

غریب‌پور در ادامه درباره حمایت‌های اداره کل ارشاد استان فارس از این پروژه گفت: اداره ارشاد شیراز هیچ کمکی نکرد و به جای آن پیشنهادی دردناک به ما ارائه داد. آن‌ها گفتند اجازه بدهید از یونسکو بودجه طلب کنیم. چیزی که مضحک‌ترین و غمناک‌ترین پیشنهاد بود.

این هنرمند با اظهار تاسف از ارائه این پیشنهاد از سوی اداره کل ارشاد استان فارس گفت: آیا ما باید به یونسکو می‌گفتیم می‌خواهیم درباره لسان‌الغیب کاری اجرا کنیم و شما به ما کمک کنید.

بهروز غریب‌پور تاکید کرد: متاسفانه یاد گرفته‌ایم برای بزرگداشت مفاخری مانند فردوسی ، حافظ، سعدی، یک گروه موسیقی دعوت کنیم که خواننده‌اش فالش می‌خواند در حالی که در بزرگداشت فردوسی می‌توان اپرای عروسکی «رستم و سهراب» را اجرا کرد.

کارگردان نمایش بینوایان همچنین درباره سخنان برخی از گروه‌های تئاتر عروسکی مبنی بر انحصاری شدن تالار «فردوسی» به بهروز غریب‌پور گفت: به روح خیلی اعتقاد دارم. سال ۴۸ که دانشجو بودم صدها خواننده در تالار رودکی برنامه اجرا می‌کردند که امروز روحشان اینجاست و خودشان نیستند.

بهروز غریب پور: بودجه اپرای حافظ اندازه یک بازیکن درجه 3 است

مهم این است تالاری درست شد که آن‌ها ، ما و آیندگان در آن کار می‌کنیم. جایی که ما کار می‌کنیم اصطبل دانشکده افسری دوره رضاشاه بوده که بارها تغییر کاربری داده و حالا تالار «فردوسی» است.

وی اضافه کرد: دوستان فراموش کرده‌اند، بهروز غریب‌پور در طول ۳۰ سال فعالیتش نزدیک ۱۷ سالن ساخته است. اگر امروز به خیلی از این سالن‌ها بروند دربان‌شان مرا نمی‌شناسد چه رسد به مدیرانشان! حتی مرا به خیلی از سالن‌ها راه نمی‌دهند. اگر امروز بخواهم در خانه هنرمندان ایران که از زمان مخروبه بودنش تا زمان ساخته شدنش حضور داشته‌ام و هشت سال مدیرش بوده‌ام، سخنرانی کنم باید از مدیرعاملش اجازه بگیرم.

غریب‌پور خاطرنشان کرد: کسانی که فکر می‌کنند من برای خودم سالن ساخته‌ام کودکانه فکر می‌کنند. نگاهی که در آثار ما وجود دارد این است که بیاموزیم به مال و مقام دنیا دل نبندیم. گروه ما نزدیک به ۴۰ نفر عضو دارد که هر زمان لازم باشد، همه جارو دستمان می‌گیریم و سالن را حفظ می‌کنیم.

او با اشاره به سال‌های طولانی فعالیتش در تئاتر یادآور شد: کارگردانی هستم که از ۱۴ سالگی کار کرده‌ام. کسی حق ندارد به من سالن ندهد مگر اینکه کارم خوب نباشد. در این ۳سال که برای آماده کردن اپرای عروسکی «حافظ» وقت گذاشتم، می‌توانستم سالی یک بار کار کنم. از سوی دیگر این شیوه عروسکی نخی که من کار می‌کنم به دلیل سختی و مهارتی که لازم دارد، در دنیا منسوخ شده است.

بهروز غریب پور: بودجه اپرای حافظ اندازه یک بازیکن درجه 3 است

در بخش پایانی این نشست غریب‌پور با اشاره به سالروز تولد حافظ خطاب به مسئولان ارشاد استان فارس گفت: به مسئولان ارشاد شیراز می‌گوییم آماده باشید ما ۲۰ مهر برای بزرگداشت حافظ به شیراز می‌آییم تا هم به زیارت این شاعر برویم و هم به او نشان بدهیم که فرزندان ایران به یادش هستند.

یادآور می شود، در این نشست علی پاکدست دستیار غریب پور گفت: به مدت ۱۴ سال با بهروز غریب‌پور همکاری می‌کنم، این همکاری را مایه افتخار خود می دانم واجازه بدهید همین طور ادامه بدهیم.

این هنرمند تئاتر عروسکی در پاسخ به این سخن که عده‌ای تالار فردوسی را تالار انحصاری گروه تئاتر «آران» می‌دانند توضیح داد:‌ اینکه عده‌ای فکر می‌کنند باید تالار فردوسی را چند منظوره کنند اشتباه بزرگی است، ما باید سالن‌های دیگر ایجاد کنیم. خیلی اشتباه است که برای ساختن چیزی چیز دیگری را خراب کنیم.

در بخش دیگری از این نشست امیر پورخلجی آهنگسازی که ساخت موسیقی این اثر را بر عهده دارد درباره همکاری دو ساله‌اش با گروه تئاتر عروسکی «آران» گفت: تاخیر در اجرای این اثر موجب شد با دقت بیشتری کار کنیم و می‌توان گفت این اثر از هر جهت یک اتفاق جدید است.

پورخلجی به پیشینه اپرای فارسی در ایران اشاره کرد و گفت: آنچه ما مورد توجه قرار داده‌ایم بیشتر به شیوه آلمانی است. از سوی دیگر با یکسری مخالف‌خوان‌ها که در تعزیه فعالیت می‌کنند همکاری کرده‌ایم و از سازهای ایرانی هم بسیار بهره گرفته‌ایم.

در ادامه تهمینه محمدی یکی از دستیاران کارگردان در توضیحات کوتاهی کشف استعدادهای جوان را یکی از ویژگی‌های اپرای عروسکی حافظ دانست و گفت: برای موسیقی این اثر از حدود ۹۰ خواننده تست گرفتیم و به جز صدای آشنای علیرضا قربانی نزدیک به سی صدای جدید می‌شنویم.

به گفته او، کار ضبط این اپرا از آبان سال گذشته شروع شده و تا خرداد امسال ادامه داشته است.

یادآور می شود، غریب‌پور در پایان این نشست غزلی از حافظ خواند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج