اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۱۲۶۵
۸ نظر
۵۱۵۹
۸ نظر
۵۱۵۹
پ

«خانه اجاره‌اي» سريالي كه نمي‌خواهد زياد خارق‌العاده باشد

هفت صبح: سري جديد سريال «خانه اجاره‌اي» به تازگي روي آنتن رفته، سريالي كه حالا با تعويض كارگردان و اضافه كردن چند بازيگر جديد از جمله بهنوش بختياري و حميد لولايي مي‌خواهد سري در ميان سرها دربياورد.این گزارش از پشت صحنه‌ اين سريال كمدي را بخوانيد

«خانه اجاره‌اي» سريالي كه نمي‌خواهد زياد خارق‌العاده باشد
هفت صبح: سري جديد سريال «خانه اجاره‌اي» به تازگي روي آنتن رفته، سريالي كه حالا با تعويض كارگردان و اضافه كردن چند بازيگر جديد از جمله بهنوش بختياري و حميد لولايي مي‌خواهد سري در ميان سرها دربياورد.این گزارش از پشت صحنه‌ اين سريال كمدي را بخوانيد

اسفند ماه پارسال بود كه پخش سري اول «خانه اجاره‌اي» به كارگرداني رامين ناصر نصير و با حضور بازيگراني چون مهران غفوريان، بيژن بنفشه‌خواه و ارژنگ اميرفضلي از شبكه سه آغاز شد. اين مجموعه از ابتدا قرار بود يك 90شبي جديد باشد ولي آنچه در اسفند ماه روي آنتن رفت نمونه ناموفقي از اين جنس كمدي بود و براي جذب مخاطب فاصله زيادي با مجموعه‌هاي موفقي مثل «زير آسمان شهر»، «نقطه چين»، «پاورچين» و «شب‌هاي برره» داشت. با فرا رسيدن نوروز 91 كار ساخت و پخش اين مجموعه متوقف شد. با توجه به عدم استقبال مخاطبان تقريبا پرونده‌ اين سريال بسته شده بود تا اينكه از حدود خرداد ماه خبر ساخت سري دوم اين مجموعه در 75 قسمت جديد و با تعويض كارگردان و برخي بازيگران به گوش رسيد و بالاخره اواخر خرداد ماه شاهد احمد‌لو با اكيپي از بازيگران جديد از جمله حميد لولايي، بهنوش بختياري، اشكان اشتياق و پروين قائم مقامي‌ ساخت سري جديد را آغاز كرد. پايان ماه رمضان وعده‌اي بود كه مديران شبكه سه براي روي آنتن رفتن سري جديد اين مجموعه داده بودند و از شنبه هم پخش سري دوم آغاز شد. اين تغيير و تحولات اساسي كه گويا قرار است به وسيله آن مخاطبان را با سريال متفاوت‌تري مواجه كند بهانه خوبي بود تا به پشت صحنه ‌اين مجموعه برويم و از حال و هواي توليد آن گزارشي تهيه كنيم كه در ادامه مي‌خوانيد.

كار سخت كارگردان جوان

«خانه اجاره‌اي» سريالي كه نمي‌خواهد زياد خارق‌العاده باشد

آپارتماني ۴ طبقه واقع در كوچه آرش غربي در خيابان ظفر لوكيشني است كه سري دوم مجموعه خانه اجاره‌اي در آن ساخته مي‌شود. سري اول هم در همين لوكيشن ساخته شد. همزمان با ما مهران غفوريان هم از راه مي‌رسد. البته تصوير‌برداري كار آغاز شده و چهار بازيگر زن مجموعه يعني بهنوش بختياري، شهين تسليمي، نعيمه نظام دوست و پروين قائم مقامي ‌در سكانسي مقابل هم قرار گرفته‌اند. احمدلو هم پشت مانيتور كارگرداني در حال هدايت بازيگرانش است. احمدلو كه رمضان پارسال سريال كمدي «سه دنگ، سه دنگ» را براي شبكه پنج كارگرداني كرده بود در اين سريال براي اولين بار كار با دو دوربين را تجربه مي‌كند. در بخش اول صحبت‌هاي ما با احمد‌لو، او به تفاوت اين تجربه با تجربه‌هاي قبلي‌اش اشاره مي‌كند:« از لحاظ ساختار، فرم، گرافيك و اجرا فرق دارد و كمي ‌سخت‌تر است ولي از لحاظ خلق يك اثر هر دو سختي‌هاي خود را دارند كه مهم‌ترين سختي‌اش جذب مخاطبان سخت‌گير تلويزيون است.» البته او معتقد است كلا اين‌گونه كارهاي آپارتماني از لحاظ ساختاري خيلي با هم متفاوت نيستند و مهم‌ترين برگ برنده هر كدام از اين كارها متن قوي و خوب است.

تلاش كارگردان براي درست بازي كردن

«كات!» در همين يك سكانس بارها اين كلمه از زبان كارگردان خارج مي‌شود. احمدلو هر بار به دليل اينكه احساس مي‌كند يك جاي كار ايراد دارد تصويربرداري را متوقف مي‌كند. او با اينكه به شدت روي صحنه‌هايي كه گرفته مي‌شود حساسيت دارد ولي معتقد است در اين سريال نبايد از او انتظار داشت كه كار خيلي متفاوتي در زمينه كارگرداني انجام دهد: «‌به لحاظ كارگرداني خيلي نمي‌توانم كار متفاوتي انجام دهم فقط بايد سعي كنم در اين زمين بازي كه در اختيارم قرار داده شده درست بازي كنم كه ‌اين درست بازي كردن عبارت است از تعريف كردن درست قصه و بازي درست گرفتن از بازيگران.» متن سكانس را مي‌بينم، ديالوگ‌هايي كه بازيگران مي‌گويند تقريبا همان‌هايي است كه روي كاغذ نوشته شده ولي بازيگران به فراخور تجربه و توانايي‌هايشان تكيه كلام‌ها و جملات جديدي را به بازي خود اضافه مي‌كنند. معمولا شاهد احمدلو با اين بداهه پردازي‌ها موافق است و با كمي ‌اصلاح از آنها استفاده مي‌كند. در اين بين سهم بهنوش بختياري در ري اكشن‌هاي خاص و تكيه كلام‌هاي في‌البداهه بيشتر از بقيه است.

كمبود وقت و ضربه‌اي كه خواهد زد

«خانه اجاره‌اي» سريالي كه نمي‌خواهد زياد خارق‌العاده باشد

«خواهشا همه حواسشان باشد كه سكانس را تمام كنيم، بچه‌ها واقعا وقت نداريم.» احمدلو در كنار همه شوخي‌ها و هيجاني كه سر صحنه دارد با گفتن اين جمله نشان مي‌دهد استرس زيادي دارد. او به شدت از نظر زمان در مضيقه است و معتقد است اين مسئله به شدت به كيفيت كار ضربه خواهد زد:« اگر بخواهيم با خودمان و مخاطب صادقانه برخورد كنيم بايد بگويم اين تعجيل‌ها در نهايت به كيفيت سريال آسيب خواهد زد و خيلي هم متاسفم از ‌اين همه تعجيل و شتاب‌زدگي كه وجود دارد و البته ‌اين همه شتاب‌زدگي فقط مخصوص اين جنس كارها نيست بلكه در اكثر كارهاي تلويزيوني ما اين كمبود زمان را مي‌بينيم. ما هر چقدر هم يك گروه حرفه‌اي باشيم و بازيگران‌مان درجه يك ولي اين اتفاق تاثير منفي خودش را خواهد گذاشت.»حق هم دارد. به گفته كيوان جمالي دستيار كارگردان و برنامه ريز سريال قرار بود از پنج تير ماه كه تصوير برداري سري دوم آغاز شد تا زمان پخش كه حدود دو ماه بعد بود ۳۰ قسمت آماده شود كه فعلا ۲۳ قسمت آماده شده، از طرفي قرار است اين مجموعه ۷۵ قسمت باشد و اين يعني تا اواخر آبان ماه و در دو ماه گروه بايد بيش از ۵۰ قسمت را بسازد.

مسئله‌اي كه در روزها و هفته‌هاي آتي كار توليد را بسيار سخت و طاقت‌فرسا خواهد كرد. اين سختي وقتي بيشتر مي‌شود كه جمالي مي‌گويد فيلمنامه‌ها روز به روز نوشته مي‌شود و رسيدن به موقع فيلمنامه‌هاي هر روز حالت خوش بينانه قضيه است. گويا متن ۲۵ قسمت اول كار به سرپرست نويسندگي امير برادران نوشته شده ولي برادران به دليل يكسري مشكلات از سرپرستي گروه نويسندگان كنار مي‌رود و با اينكه هنوز هم با گروه همكاري مي‌كند ولي ادامه كار را علي مسعودي در دست مي‌گيرد. احمدلو در خصوص متن‌هايي كه تيم نويسندگانش مي‌نويسند، مي‌گويد: «ما متن‌هاي خوب، متوسط و ضعيف داريم و تمام تلاش‌مان اين بوده كه كمتر به سمت متن‌هاي بد برويم. طبيعت اين كارها به‌ اين صورت است كه شما به دليل انواع و اقسام محدوديت‌ها نمي‌توانيد خيلي به ‌ايده‌آل‌هاي ذهني‌تان نزديك شويد. بارها بوده كه متن‌هايي از كار به شدت من را هيجان زده كرده و به آن خنديدم و بارها هم متن‌هايي بوده كه به نظرم اصلا خوب نبوده و ردشان كردم. بعضي متن‌ها روي كاغذ خيلي خوب بوده ولي در اجرا درنيامده و بالعكس.»

۲ بازيگر؛ يكي تازه‌وارد و ديگري مانده از سري اول

«خانه اجاره‌اي» سريالي كه نمي‌خواهد زياد خارق‌العاده باشد

پس از پايان سكانس مناظره خانم‌ها فرصتي مي‌شود كه با يكي از بازيگران به جا مانده از سري اول و يكي از بازيگران جديد مجموعه گپ كوتاهي بزنيم. نعيمه نظام‌دوست از سري قبلي در كار باقيمانده است. او و آرش نوذري تنها زوج اين آپارتمان محسوب مي‌شوند. او در خصوص علت اينكه در مجموعه دوم هم حضور دارد مي‌گويد: «‌من و آرش نوذري در قسمت قبل ازدواج كرديم و تنها زوج اين مجموعه محسوب مي‌شويم به همين دليل يك سري مسائل‌ و داستان‌هايي كه قرار است به خانواده ربط دهند در خانه ما اتفاق مي‌افتد و به نظرم سريال نياز داشت كه يك چنين خانواده‌اي در آن حضور داشته باشد.»

نظام‌دوست كار با هر دو كارگردان خانه اجاره‌اي را تجربه جالبي مي‌داند و تفاوت اين دو كارگردان را اين گونه توضيح مي‌دهد: «به نظرم ناصر‌نصير، آدم بسيار آرامي بود كه آرامش خاصي را به سريال وارد كرد و طنز خيلي زيادي در كار ديده نمي‌شد، ناصر‌نصير سريال را بيشتر شبيه يك زندگي واقعي كارگرداني كرده بود ولي شاهد احمد‌لو چون شخصيتي اكتيو و فعال دارد سعي كرده شوخي‌هايي در كار وارد كند كه هيجان و خنده بيشتري به مخاطب بدهد.» پروين قائم مقامي‌ را هم كه خاطرتان هست، پارسال در مجموعه موفق ساختمان پزشكان نقش مادر دكتر نيما افشار را بازي مي‌كرد. يكي از نكات جالب توجه حضور قائم مقامي‌ در اين سريال اين است كه او راضي شده در سريالي بازي كند كه فيلمنامه‌اش را داماد خوش‌فكرش، پيمان قاسم‌خاني ننوشته ولي خودش كه از حضور در اين پروژه راضي است: «نقش را بسيار دوست دارم، پررنگ و قشنگ است. اميدوارم زحمت‌هايي كه مي‌كشيم نتيجه خوبي داشته باشد.» او در مورد كار با مجموعه بازيگران سريال هم مي‌گويد: «با بعضي از بازيگران مجموعه از جمله نعيمه نظام‌دوست و بهنوش بختياري تجربه همكاري داشته‌ام ولي در كل گروه بازيگران بسيار خوب و خونگرمي ‌داريم كه فكر مي‌كنم همين مسئله باعث شود كه نتيجه كار خيلي مثبت و خوب باشد.»

محدوديت بازيگر مشكل اصلي

«خانه اجاره‌اي» سريالي كه نمي‌خواهد زياد خارق‌العاده باشد

در تصوير‌برداري سكانس بعدي، حميد لولايي كارش شروع مي‌شود. در اين سكانس قرار است لولايي به دخترش خبر بدهد كه كار پيدا كرده، احمدلو و لولايي هر دو اصرار دارند براي اينكه سكانس تداوم حسي داشته باشد به صورت سكانس-پلان گرفته شود و اين كار لولايي و بختياري را مشكل مي‌كند. پس از هفت يا هشت بار بالاخره احمدلو اعلام رضايت مي‌كند اما با ديدن لولايي و بختياري در يك قاب به ‌اين فكر افتاديم كه چند بار اين دو بازيگر را در كارهاي مختلف با هم ديده‌ايم. اصلا چرا هميشه تركيب بازيگران اين گونه كمدي‌ها خيلي شبيه به هم هستند؟ با اينكه ساختمان پزشكان پارسال كمي ‌از اين فضاي تكراري دور شد ولي در خانه اجاره‌اي ما باز هم با تركيب‌هاي آشنا مواجه مي‌شويم. احمدلو در اين زمينه كاملا خودش را تبرئه مي‌كند: «‌اين مشكل من نيست، مشكل بضاعت سينما و تلويزيون ايران است.

ما در تعداد بازيگراني كه بتوانند اين گونه كارها را خوب و درست اجرا كنند محدوديت زيادي داريم. ضمن اينكه تماشاچي ما هم انتظارات مشخصي از اين گونه سريال‌ها دارد شايد اگر من از بازيگران جديد يا گمنام استفاده مي‌كردم با توجه به جنس كار همه از من مي‌پرسيدند چرا از بازيگران امتحان پس داده ‌اين كار استفاده نكرده‌ام. البته سعي كرده‌ام تعادل را در استفاده از انواع و اقسام بازيگران حفظ كنم.» البته قرار است در ادامه سريال ما شاهد حضور يك سري بازيگران مهمان باشيم حتي احتمال دارد يكي، دو بازيگر جديد هم به عنوان بازيگر اصلي به مجموعه اضافه شوند.

رابطه خوب بازيگر و كارگردان

كم‌كم مي‌خواهيم از گروه جدا شويم كه مهران غفوريان هم كارش آغاز مي‌شود. به گفته غفوريان او و شاهد احمدلو ارتباط بسيار خوبي با هم برقرار كرده‌اند كه همين ارتباط خوب، غفوريان را به نتيجه كار اميدوار كرده است: «در اين كار در زمينه‌هاي مختلف پيشنهادهاي زيادي به شاهد احمدلو مي‌دهم كه خدا را شكر شاهد تقريبا با همه آنها موافق است. در زمينه بازيگري هم يك بخشي از كار را خودم با تجربه‌هاي گذشته‌ام جلو مي‌برم و بخشي را هم شاهد به عنوان كارگردان از من مي‌خواهد كه اجرا كنم. در كل فكر مي‌كنم رابطه و تعامل خوبي بين من و شاهد احمد‌لو برقرار است كه ‌اين مسئله باعث مي‌شود احساس كنم كه هم كيفيت بازي خودم و هم كل كار نتيجه قابل قبولي خواهد داشت.»

البته مصاحبه ما با غفوريان و نعيمه نظام‌دوست كمي ‌بيشتر از آن چيزي كه فكر مي‌كرديم طول كشيد، غفوريان صحبت‌هاي بسيار جالبي در خصوص خودش و سال‌هاي اخير بازيگري‌اش كرده و نظام‌دوست هم از تجربه‌هاي سال‌هاي اخيرش گفته كه به زودي متن كامل هر دو مصاحبه را در هفت صبح چاپ خواهيم كرد. ما در حالي لوكيشن «خانه اجاره‌اي» را ترك مي‌كنيم كه احمدلو در آخرين حرف‌هايش به ما مي‌گويد ادعاي خاصي در مورد اين كار ندارد: «ادعا نمي‌كنم قرار است كار خارق‌العاده‌اي انجام دهيم ولي در نهايت سعي مي‌كنيم آن چه به پخش مي‌رسانيم و روي آنتن مي‌رود نزديك‌ترين اندازه به ذهنيت و هدف ما كه سرگرم ساختن و خنداندن مردم است برسد.» ما هم اميدواريم اين اتفاق رخ دهد. خيلي وقت است مردم به يك سريال تلويزيوني درست و حسابي نخنديده‌اند.

ليست عوامل

«خانه اجاره‌اي» سريالي كه نمي‌خواهد زياد خارق‌العاده باشد

تهیه‌کنندگان: محمد کاشانی، حمید رحیمی، کارگردان: شاهد احمدلو، کارگردان تلویزیونی: محمود رضایی، سرپرست نویسندگان: امیر برادران، علي مسعودي، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: کیوان جمالی، گروه کارگردانی: فرهاد محمودی، تمنا احمدلو، تصویربردار:‌ مسعود رجبیان، محسن زارع، صدابردار: سیامک نیازی، ‌طراح لباس: شراره احمدی، نورپرداز: محمد اهوازی، طراح گریم: مرتضی متقی، عکاس: شهاب احمدلو، بازيگران: مهران غفوریان، حمید لولایی، بهنوش بختیاری، شهین تسلیمی، نعیمه نظام‌دوست، پروین قائم‌مقامی، عباس جمشیدی، اشکان اشتیاق، آرش نوذری، بهشاد مختاري و امیر کاظمی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سحر

      تا الان که خیلی حجالب نبوده...

      پاسخ ها

      • محمد

        تاالان که خیلی جالب نبوده...

    • بهاره

      بدم میاد ازین فیلمه

    • آلیس

      سریال جالبیه

    • sara

      اصلا از این فیلم خوشم نمیاد. بازیگرای خوبش حذف کردن.

    • بدون نام

      چرت تر از سریال خانه ی اجاره ای ندیدم حیف از بودجه ی بیت المال که صرف ساختن چنین سریال بی محتوا و بدساختی شد

    • ااااا

      خیلی بده

    • ریانا

      سریال بی خودی هست و همین بی خودی اش ب نظر من باعث افت شدید این سریال شده . فصل 2 ام این سریال چرته خوشم نمیاد از این سریال ولی باید اعتراف کنم که: عاشق سریال مشهور ساختمان پزشکان هستم و هر چقدر هم تکراری باشه خوشم میاد ازش و نگاهش میکنم .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج