اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۵۲۶
۱۹ نظر
۵۰۰۶
۱۹ نظر
۵۰۰۶
پ

شکستن تابوی چند همسری در سیما

شبکه دو سیما در برنامه جمع ما، با دعوت از یک مرد سه زنه و طرح حرف های پرده درانه او، جامعه را شوک زده کرد.

شنبه شب در برنامه «جمع ما» یک اتفاق غیرمنتظره افتاد. چون همه کسانی که حوالی ساعت ۲۱ منتظر نشسته بودند ببینند آزاده نامداری، برای پرونده ویژه «وفاداری» چه کسی را دعوت می کند، مردی را جلوی دوربین دیدند که آمده بود تا در کمال خوشحالی و خونسردی، درباره تنها هنرش یعنی داشتن سه زن، صحبت کند. او به اینکه می تواند همزمان، سه زن داشته باشد افتخار می کرد و معتقد بود که بسیار خوشبخت است و مدام می گفت که داشتن سه زن خیلی خوب است، خوش می گذرد و همه اش تنوع و سرگرمی دارد.

این مرد ۳۹ ساله، خودش را فردی بسیار با صداقت معرفی کرد و در جواب نامداری که پرسید فکر می کنید آدم وفاداری هستید؟ و اصلاً تعریف تان از وفاداری چیست؟ هم گفت: «بله تا جایی که بتوانم وفادارم. وفاداری یعنی اینکه آدم کاری را که خانمش را می رنجاند و خانواده اش را خراب می کند انجام ندهد. من هم خطا نکرده ام. اگر سه تا زن گرفتم به خاطر این بود که می توانستم، میلم می کشید.» او حتی به این نکته هم اشاره کرد که از آنجایی که زیاد کار نمی کنم و در کارم تنوع چندانی ندارم، داشتن سه زن برایم تنوع است. در ادامه وقتی نامداری به او گفت آدم که نباید به زن نگاه سرگرمی داشته باشد، بدون اینکه به فکر دفاع از خودش بیفتد و کارش را غیر از این جلوه دهد فقط گفت: «من آدم صادقی هستم. الان هم دارم واقعیت را می گویم. الان کاملاً با این خانم ها راحت زندگی می کنم.»


شکستن تابوی چند همسری در سیما


این مرد نماینده مردان سه زنه استحضور یک مرد با سه همسر که برای ازدواج با هیچ کدامشان دلیل موجهی نداشته و با صراحت اعلام می کند که برایش تنوع دارد و خیلی هم بهش خوش می گذرد در یک برنامه زنده تلویزیونی که از رسانه ملی روی آنتن می رود، مسأله چندان موجهی نیست. هر چند رسالت برنامه «جمع ما» این باشد که هر بار براساس یک موضوع، نماینده هر گروه یا آدمی که کار خاصی انجام می دهد را مهمان برنامه اش کند، اما آیا بیان چنین مسایلی آن هم از شبکه ای که نامش «شبکه کودک» است و بیشتر کودکان قرار است مخاطبش باشند، درست است؟

این سوال را با آزاده نامداری، مجری این برنامه در میان می گذاریم و از او می خواهیم تا علت انتخاب چنین فردی برای این برنامه را توضیح دهد. او می گوید: «این فرد، نماینده کسانی است که واقعاً به این شکل زندگی می کنند و در اطراف ما هم تعدادشان کم نیست.» نامداری در جواب به این سوال که ممکن است در واقعیت، دزد، قاچاقچی یا افراد پست و متجاوزی هم دور و اطرافمان وجود داشته باشند، اما آیا اینکه تصویرشان را در رسانه ملی نشان دهیم و حتی از آنها بخواهیم بیایند و درباره زندگیشان توضیح بدهند کار درستی است؟ هم می گوید: «ما نمی توانیم روی واقعیتهای جامعه سرپوش بگذاریم. من در یک پرونده با عنوان وفاداری، سراغ چهار فرد مختلف جامعه رفتم تا معنای مختلف وفادار بودن را تعریف کنم.»

او درباره اینکه چرا هنگام صحبت با این فرد و پاسخ های غیرمنطقی اش هیچ واکنشی نشان نداده و او را به چالش نکشیده هم توضیح می دهد: «من حق قضاوت روی زندگی افراد را ندارم. طبق قولی که به آنها می دهم نباید هنگام گفت وگو هیچ موضعی داشته باشم. یک مرتبه نمی توانم به مهمان برنامه بگویم خاک بر سرت! بنابراین بهترین روش کارم این است که او را با سوال هایم وادار کنم از خودش بگوید و خودش خودش را تخریب کند.» اما باز هم حتی اگر صحبتهای نامداری درباره میدان دادن به تمام آدم های جامعه درست باشد، می شود منکر اثر مخرب چنین برنامه ای روی مردم به خصوص قشر نوجوان و جوان جامعه شد؟ صحبت های مردی که با جسارت و اعتماد به نفس بالا از این مسأله می گوید که سه تا زن گرفته تا بهش خوش بگذرد، در ذهن مردم جامعه چه بازتابی خواهد داشت؟!

موجه بودن مسأله زن دوم در سریال های تلویزیونی این اولین باری نیست که در رسانه ملی، شاهد عادی جلوه داده شدن پدیده دوزنی میان مردان هستیم. اولین بار نوروز سال 83 بود که سریال «بانویی دیگر» با این مضمون ساخته شد و اعتراض بسیاری را میان جامعه زنان برانگیخت. اعتراض ها درباره این سریال که پدیده ازدواج مجدد را به راحتی میان قشر روزنامه نگاران به تصویر کشیده بود، تا جایی بالا گرفت که عده ای حتی مقابل انجمن صنفی روزنامه نگاران تحصن کردند، اما هیچ کدام از این اعتراض ها جدی گرفته نشد و در سال های بعد، سریال هایی مثل؛ «مسافری از هند»، «پیامک از دیار باقی»، «میوه ممنوعه»، «روز حسرت» و... باز هم به مسأله همسر دوم موجه جلوه دادن این قضیه وارد شدند.

هر بار پس از پخش هرکدام از این سریال ها، اعتراض هایی کوتاه مدت از روانشناسان، جامعه شناسان و کارشناسان رسانه منتشر می شود و هر بار بدون نتیجه و رسیدن به هیچ مقصدی در هاله ای از ابهام باقی می ماند. حتی دکتر اعظم راودراد، استاد علوم ارتباطات و معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، اردیبهشت سال گذشته در برنامه «اردیبهشت» شبکه چهار به عنوان مهمان بحث «تقویت و تحکیم خانواده در رسانه»، حاضر شد و به شدت به عملکرد صدا و سیما در این زمینه انتقاد کرد و گفت: «در واقع ازدواج مجدد، گذاشتن نام قشنگ روی خیانت به همسر اول است، حتی بسیاری از مردان در مراجعاتی که به من داشته اند از طرح مکرر موضوع زن دوم در صدا و سیما ناراحتند!» او به این مسأله هم پرداخت که عدم خلاقیت تهیه کنندگان، سپردن امور به افرادی خاص و تکراری و عدم توجه به جوانان و نوآوری از سوی مسئولین صدا و سیما به سیاست ترویج زن دوم دامن زده است.»

با وجود تمام این بحث ها و اعتراض ها، وقتی همچنان سریال هایی از این قبیل ساخته می شوند و حتی به افرادی اینچنینی اجازه داده می شود تریبونی برای مطرح کردن خودشان داشته باشند معلوم نیست آینده نسل جوان به کجا خواهد رسید!

منبع: روزنامه هفت صبح

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

شکستن تابوی چند همسری در سیما

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sana

      با سلام.متاسفم برای خودمون.برای ایرانی.برای انسانیت.زمانی که علم اونقدر پیشرفت کرده که انسانها در مورد ماه و عالم فضا با هم بحث میکنند ما نشستیم میگیم مرد چند تا زن بگیره خوبه! ما مسلمانی رو هم به سخره گرفتیم.

    • بدون نام

      من این برنامه مرد سه زنه رو دیدم و همینطور حلقه ازدواج رو رو انگشت خانم آزاده نامداری. می خوام بدونم اگه شوهر خانم آزاده نامداری هم دو زنه بود باز هم این حرف رو می زد که اجازه ندارم یا قول دادم و این حرفهای بی معنی این خانم حتی به عنوان یک مجری خانم که می تونست نماینده همه زنهای ایران باشه به خودش اجازه نداد این آقای هوس باز رو به چالش بکشه!!!!

    • بدون نام

      من این برنامه مرد سه زنه رو دیدم و همینطور حلقه ازدواج رو رو انگشت خانم آزاده نامداری. می خوام بدونم اگه شوهر خانم آزاده نامداری هم دو زنه بود باز هم این حرف رو می زد که اجازه ندارم یا قول دادم و این حرفهای بی معنی این خانم حتی به عنوان یک مجری خانم که می تونست نماینده همه زنهای ایران باشه به خودش اجازه نداد این آقای هوس باز رو به چالش بکشه!!!!

    • MONA

      متاسفم براي اين آقا و تمام مردهايي كه مثل ايشون به خانم ها نگاه مي كنند
      ايشون تنوع طلب نيستند بلكه بسيار هوس باز و بي قيد هستند
      البته به نظر من تمام اين مسائل تقصير خود ما خانومهاست كه به همديگه احترام نميزاريم
      متاسفم براي همسر دوم و سوم اين آقا كه...

    • sahar

      iagar mikhahid chizi ra nabood konid aslan be an fekr nakonid har che bishtar dar morede an fekr konid va sohbat konid ghodratmand tar mishavad

    • بدون نام

      به نظر من این حقیقت بود و مثل همیشه تلخ بنظر رسید ما انسانها در زندگی دنبال هرچه باشیم به آن میرسیم این آقا هوس بود؟ نمی دانم ولی هر چه بود به آن رسیده بود ما می توانیم به دنبال چیزهای دیگر باشیم این که دیگران را در به دست آوردن هداف غیر از آنچه ما میخواهیم محکوم کنیم به نظرم خودخواهی است به عبارتی می تواند به دست می آورد میتوانی و میخواهی به دست آور

    • نگین

      به نظر شما اگر راجع به معضلی صحبت نکنیم حل میشه ؟ در ضمن من هم قسمتی از این مصاحبه رو دیدم و اگر دقت کرده باشین گفتن که همسر اولشون مشکل پزشکی داشته و با همسر دومشون از نظر مادی توافق نداشتن و اگر خانوم اولشون مشکل پزشکی نداشتن امکان نداشت دوباره ازدواج کنن . به نظر من این آقا مرد ساده ای بوده که حاضر شده بیاد توی تلویزیون و خودشو مورد قضاوت همه قرار بده . در حالیکه همۀ ما آدمهایی رو می شناسیم که خیلی ایده آل صحبت می کنند ولی در خفا چندتا زن و صیغه و غیره دارن و ما خوشحالیم چون نمی دونیم . و نکتۀ دیگه ای که باید بهش توجه کرد اینه که وقتی این آقا چندتا زن گرفته ، یعنی چندتا زن هم اشتباه کردن . در ضمن به نظر من پدیدۀ چند همسری مثل طلاق یا خیانت در کشورهای خارجی می مونه که خیلی هم متداول هست و ما هم چون در یک زمانه زندگی می کنیم با استرسها و مشکلات یکسان ، بهرحال به اون سمت می ریم ، به سمت غریزۀ حیوانی که بعد از جفت گیری باید به دنبال جفت دیگری گشت !

    • هستی

      سلام به عنوان یک مسلمان قرآن راقبول دارم/ولی ازنظراجتماعی واقعیت راقبول کنیم/درحالی که فسادجنسی درخفابیدادمیکنه بعضی ازافراد باعنوان شغلی وباسواد جامعه چه حرفهایی میزنندمثل اینکه ازکرۀ ماه تازه اومدند.

    • mehrdad

      سه زنه بودن بدون شک اشتباه است، ولی نباید به این موضوع با تندروی و از روی احساس نگاه کرد. هرکس آزاد تا زندگی خودش رو خودش انتخاب کنه، و اطرافیان شخص در این انتجاب بی تاثیر نخواهند بود.

    • رضا

      دمش گرم . در قرآن گفته اگه عدالت رعايت بشه تا چهار تا جا داره . اگه خانمها كمي از حق خودشون گذشت كنن و به آقايون اجازه بدن همسر ديگري اختيار كنن ديگه زن بي شوهر نداريم و فساد در جامعه كم ميشه . چه اشكالي داره يك مرد زن دار يك زن بيوه يا شكست خورده در زندگي قبليشو بگيره و ازش حمايت كنه .

      پاسخ ها

      • علی

        قران گفته اگر عدالت رعایت شود پس اگر نتوانستید به یک زن اکتفا کنید متا سفانه ما از دین مبین اسلام به نفع خود سوء استفاده می کنیم اگر تمام احکام دین را رعایت میکردیم دیگر معضلی در جامعه نداشتیم اسلام مخالف خیانت دروغ وعدم تعهد نسبت به فرزندان و همسر است در عصر جاهلیت بدلیل هرج و مرج جنسی و زنان متعدد(بیش از ده زن) مساله تعدد زوجین از طرف خدااصلاح گردید و ازدواج با بیش ازچها ر زن را مجاز ندانست لطفا بیشتر مطالعه کنید اسلام دین خوبیهاست با این اراجیف چهره اسلام را در نزد سایر ادیان بد جلوه ندهید

    • setare

      che farghi mikone ye adami ke hamzaman ba chand nafare fekresh kharabe hala che ba aghd che bi aghd .mosalmoonie faghat too hamin nist reza khan.khodet cheghad eslamo raayat mikoni ke in harfesho chomagh kardii ?

    • ننه دلاور

      اگه خانومها با چنین مردهایی همکاری نکنن - یعنی اولا با مردهای متاهل ازدواج نکنن و دوست نشن، و دوما اگه همسرشون بهشون خیانت کرد باهاش راه نیان که پس فردا برگرده بگه "همه اش لذت و سرگرمیه" - می شه به حل این مشکلات امیدوار بود.
      این مرد پولداره. زن دوم و سومش هم به خاطر پول باهاش ازدواج کردن.تا وقتی خود زن ها حاضرن برای پول با مردهای متاهل یا مسن، پولدار و عیاش رابطه داشته باشن انتظار دیگه ای نمی شه داشت.

    • parnian

      moteasfane aksare mardha zan ro be cheshme tafriho sargarmi mibinan,vaghean kheili moteasefam,akhe chera injooryan,pas bateneo vojdane adama chi shode akhe,koja rafte,hala mishe 1 nafar be man bege esme in aali jeneb chie chon man barnamaro nadidam????

    • shirin

      ا این خانم مجری میتونست نماینده زنان ازاده ایرانی باشه.اما نماینده مردها بود.فکر کنم حاضر ه زن دوم بشه.

    • بدون نام

      ترویج مساله چند همسری اهانت به شعور مردان است یعنی انقدر در کنترل امیال نفسانی و غرایز ضعیف هستند که چاره ای جز این نیست چرا نمی فهمند!!!

    • بدون نام

      در تاریخ ایران شیرزنانی داریم که سالها رنج پرستاری از همسرجانباز یا بیمارشان رابا افتخار به دوش می کشند اما اگر زنی در این جامعه اندکی مشکل جسمی پیدا کرد مرد خیلی راحت طبق قانون مجوز ازدواج مجدد دریافت خواهد کرد آیا این است عدالت خداوندی کمی انصاف داشته باشید ای کاش مجریان قانون صلاح کل خانواده را در نظر می گرفتند و جواز فروپاشی خانواده این قدر راحت صادر نمی شد

    • ناشناس

      به این شیوه تیشه به ریشه خانواده ها زده میشه و اسمش رو هم میذارن حمایت از خانواده

    • نور

      یکی اصلا مشکلی داره خواستگار مجرد نداره چون خواستگار مطلوب نداره زن دوم شدن رو انتخاب می کنه. یعنی در وضعی که براش پیش اومده براش چند همسری گزینه خوبیه. مشکل اینجاست که این وضع نسبتا خوب یه چیز نا خوشایند برا زن اول است . این رو باید حل کرد نه اینکه به هم بد و بیراه بگیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج