۱۰۱۹۸۰۶
۵ نظر
۵۰۰۶
۵ نظر
۵۰۰۶
پ

این قهرمانی را باید به نام کریم و سیدجلال نوشت

قهرمانی زودهنگام پرسپولیس در لیگ برتر با پیروزی در مسجدسلیمان نهایی شد و این نتیجه با پیروزی برابر آخرین تیمی صورت گرفت که موفق شده بود پرسپولیس را در لیگ برتر شکست بدهد و همین موضوع شادی سرخ‌ها را بیشتر می‌کرد.

فرهیختگان: قهرمانی زودهنگام پرسپولیس در لیگ برتر با پیروزی در مسجدسلیمان نهایی شد و این نتیجه با پیروزی برابر آخرین تیمی صورت گرفت که موفق شده بود پرسپولیس را در لیگ برتر شکست بدهد و همین موضوع شادی سرخ‌ها را بیشتر می‌کرد. با قطعی شدن قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر حالا زمان آن فرا رسیده که عملکرد پرفرازونشیب سرخ‌ها در لیگ برتر مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و این تیم زیرذره‌بین کارشناسان برود تا مشخص شود که چه عواملی باعث شد تا تیمی که در بدترین ساختار مدیریتی چند سال اخیر قرار داشته توانسته تا این حد مدعی باشد. برای این منظور با کارشناس فوتبال و عضو اسبق هیات‌مدیره پرسپولیس همکلام شدیم. گفت‌وگو با بیژن ذوالفقارنسب را در ادامه می‌خوانید.

پرسپولیس خیلی زود قهرمان لیگ برتر شد. شما نقش مدیریت را در این موفقیت چطور می‌بینید؟

تصور من بر این است که در مدیریت فوتبال مهم‌ترین فاکتور ثبات است تا مدیران باشگاه بتوانند با کادرفنی و کادر بازیکنان هماهنگ شوند و آنها کنار یکدیگر حضور داشته باشند و بتوانند در این حضور موارد مثبت خود را شناسایی کرده و تقویت کنند و نکات منفی را دور بریزند تا به یک تیم کامل تبدیل شوند. اما این اتفاقات در پرسپولیس دیده نشد و البته حتی در فدراسیون فوتبال کشور هم دیده نمی‌شود و در هیچ کجای دنیا این بلاها بر سر تیمی که چند سال است قهرمان می‌شود را نمی‌آوردند. حالا اگر می‌بینید که با همه این اتفاقات باز هم پرسپولیس قهرمان می‌شود را باید به موارد دیگری ربط داد. شما به برف و باران در طبیعت نگاه کنید. یکجا باعث شکوفایی و نعمت می‌شود و جایی دیگر باعث سیل و خرابی!

یعنی هیچ نقشی برای مدیران در این قهرمانی قائل نیستید؟

به‌نظر من اگر پرسپولیس قهرمان شده مدیریت باشگاه هنر نکرده است. مسئول فعلی باشگاه شاید یک آدم بسیار معمولی باشد که فصل بعد پرسپولیس را به فلاکت برساند. باشگاه تا زمانی که زیرساخت درست و ساختار اقتصادی صحیح نداشته باشد نمی‌تواند در موفقیت‌ها نقش داشته باشد و نمی‌تواند برای حضور پرقدرت در عرصه رقابت‌ها برنامه‌ریزی داشته باشد.

اگر نقش مدیریت باشگاه را نادیده بگیریم چه عواملی می‌توانند در این قهرمانی مقتدرانه دخیل باشند؟

هدف و منظور من این نیست که پرسپولیس شانسی صاحب این قهرمانی شده است که اگر این‌طور بود برای چهار سال ادامه پیدا نمی‌کرد. من احساس می‌کنم این اتفاق با هنرمندی یک‌سری افراد در تیم به‌دست آمده است. حالا شاید برخی از آنها بازیکن باشند یا اعضای کادرفنی. آنها در تیم نقش معرفتی داشته‌اند و روی توان آنها تیم سرپا ایستاده است.

یعنی حضور کالدرون در ابتدای فصل و انتخاب‌هایش هم برای شما قانع‌کننده نیست؟

به‌نظر من کالدرون هم یک مربی معمولی بود که در ابتدای فصل هواداران باشگاه هم خیلی از او راضی نبودند، اما همین مربی با کمک یک‌سری بازیکنان و مربی تیم توانست روزهای خوبی را در پرسپولیس تجربه کند.

نامی از این نفرات که به آن اشاره دارید نمی‌برید؟

بهتر است که نام ببرم. شما از نام کریم باقری در پرسپولیس نمی‌توانید عبور کنید یا نمی‌توانید سیدجلال حسینی را به‌عنوان یک رهبر در زمین نادیده بگیرید. من فکرمی‌کنم نقش این دو نفر در موفقیت‌های امسال خیلی بیشتر از نقش برانکو و کالدرون بوده است. خیلی از بازیکنان تیم هم با الگو قرار دادن این دو نفر سبک زندگی‌شان را حرفه‌ای کرده‌اند تا تیم در شرایط ایده‌آل قرار بگیرد. من در تیم‌های زیادی بازی و مربیگری کرده‌ام و نقش نفراتی مثل باقری و حسینی را به‌خوبی درک می‌کنم. به‌نظر من فایده کریم باقری برای پرسپولیس بیشتر از سه عضو هیات‌مدیره بوده است!

پس با این اظهارات شما باید بگوییم که اگر پرسپولیس همین دو نفر را حفظ کند فصل آینده هم مدعی است.

نه، من نگفتم اینها کافی است اما در مقطع کنونی به کار پرسپولیس آمدند. من می‌گویم باشگاه باید به سمت بین‌المللی شدن پیش برود و از چارچوب اینکه توسط دو یا سه نفر اداره شود خارج و به سمت استانداردی برود که حتی بدون مربی و سرمربی هم راه خود را دنبال کند. برای این مهم باید ساختار درست باشد و امکانات استاندارد باشد و از ظرفیت باشگاه به بهترین نحو ممکن استفاده شود. شاید اطلاعات من اشتباه باشد اما شنیده‌های من مبنی‌بر این است که پرسپولیس امسال از لحاظ اقتصادی شرایط بغرنجی را پشت‌سر گذاشته است.

دقیقا همین‌طور است و حتی بازیکن عراقی این تیم تا همین چند وقت پیش 6 درصد از قراردادش را دریافت کرده بود.

همین رسن که شما به آن اشاره کردید بازیکنی است که به‌خاطر انسانیت و جبران لحظات خوبی که هواداران باشگاه برای او رقم زده‌اند حاضر به ادامه حضورش در تیم شده است، اما حالا شنیده می‌شود که قصد جدایی دارد. چرا باید جدا شود؟ خب وقتی حق و حقوقش را نگیرد پیشنهادات تیم‌های دیگر وسوسه‌اش می‌کند که برود و برای زندگی‌اش هم فکری بکند. پرسپولیس ظرفیت اقتصادی بالایی دارد اما اینکه پول‌هایش کجا خرج می‌شود را نمی‌دانم. از این درآمدها باید ۷۰ درصد خرج کادرفنی و بازیکنان شود، اما... .

نقش یحیی را در تیم و موفقیت‌هایش چطور می‌بینید؟

گل‌محمدی از آن دسته افراد اخلاق‌مداری است که می‌تواند در درازمدت نقش خود را در تیم دیکته کند اما در این شرایط خود او هم می‌داند که سیدجلال و باقری در تیمش تا چه حدی تاثیر‌گذار بوده‌اند، اما این ثبات هم در هر تیمی یک دوره و عمری دارد و درنهایت باید ساختار مدیریت درست شود.

حالا فکر می‌کنید پرسپولیس لایق این قهرمانی با این اختلاف امتیاز بود؟

بله، صددرصد این تیم لایق قهرمانی و اختلاف امتیازش هم منطقی بود. من فکر می‌کنم نفراتی که به آن اشاره کردیم در تیم‌های دیگر مثل استقلال و سپاهان حضور نداشته‌اند و البته مشکلات اقتصادی در تیم‌های دیگر هم وجود دارد. هرچند از نظر من برخی تیم‌ها پول دارند ولی درست خرج نمی‌کنند.

سوال آخر اینکه پرسپولیس باید با تیم جدیدی به رقابت‌های آسیایی برود. این به نفع پرسپولیس است یا به ضررش؟

قطعا به نفع‌شان است. آنها این فرصت را دارند که تیم خود را تقویت کنند و اگر بازی‌های تدارکاتی خوبی هم برای این تیم در نظر گرفته شود قطعا می‌توانند نتایج خوبی کسب کنند که این هم از نظر فوتبالی به پرسپولیس کمک می‌کند و هم اقتصادی، چراکه بردهای آسیایی و حضور در مراحل بالاتر پاداش‌های خوبی از AFC نصیب پرسپولیس می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      احسنت احسنت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باید بنام وزیر وآقازاده اش بنویسید!

    • بدون نام

      حالا دیگه میخواین سلطانی فرو.......

    • صنعتیم

      چقد بی انصاف. پس بابا مسعود چی؟ داورا و کمیته انضباطی وای لنگیا چقد نمک نشناسن.پاپا مسعود دیگه اینا رو کمک نکن نگا هیچ اسمی ازت نیوردن بشکنه دستت که نمک نداره

    • صنعتیم

      چقد بی انصاف. پس بابا مسعود چی؟ داورا و کمیته انضباطی وای لنگیا چقد نمک نشناسن.پاپا مسعود دیگه اینا رو کمک نکن نگا هیچ اسمی ازت نیوردن بشکنه دستت که نمک نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج