adexo3
۱۰۷۰۴۶۴
۱۲۹ نظر
۵۰۰۷
۱۲۹ نظر
۵۰۰۷
پ

آیا استقلالی‌ها، شنبه باید پرسپولیسی شوند؟

در آستانه فینال حساس پرسپولیس و اولسان، یکی از سؤالات مهم این روز‌ها این است که آیا این مسابقه برای ایرانی‎ها جنبه ملی دارد؟ آیا ایرانی‌ها – فارغ از اینکه طرفدار کدام تیم و کدام رنگ هستند - باید در این بازی خواهان پیروزی نماینده ایران باشند؟ آ

روزنامه همشهری: در آستانه فینال حساس پرسپولیس و اولسان، یکی از سؤالات مهم این روزها این است که آیا این مسابقه برای ایرانی‎ها جنبه ملی دارد؟ آیا ایرانی‌ها - فارغ از اینکه طرفدار کدام تیم و کدام رنگ هستند - باید در این بازی خواهان پیروزی نماینده ایران باشند؟ آیا رقبای سنتی پرسپولیس در ایران بابت اینکه در این فینال ته دلشان با اولسان است و برای شکست پرسپولیس دقیقه‌شماری می‌کنند، باید عذاب وجدان داشته باشند؟ قواعد فوتبال دنیا در این زمینه چه می‌گویند؟ آیا این قواعد فوتبال ایران را هم در بر می‌گیرند؟ جمعی از اهالی تحریریه همشهری به این سؤالات پاسخ‌هایی متفاوت داده‌اند.

مرزهای جهان فوتبال را به رسمیت بشناسیم
محمد عدلی- روزنامه‌نگار

طرفداران تیم رقیب اولسان هیوندای در لیگ کره‌جنوبی پست‌هایی در حمایت از پرسپولیس منتشر کرده‌اند و خود را در فینال آسیا طرفدار قهرمان غرب آسیا دانسته‌اند. حتی تصاویری از گل تیمشان به اولسان را منتشر کرده‌اند و گفته‌اند پرسپولیسی‌ها می‌توانند با این تصویر مقابل رقیبشان در فینال آسیا کُری بخوانند. طرفداران فوتبال در شرق آسیا که حسابشان مانند سطح امکانات و فوتبالشان، از غربی‌ها جداست؛ اما وقتی طرفداران الهلال عربستان هم علیه النصر توفان توییتری به راه می‌اندازند و شادی خود از برد پرسپولیس مقابل رقیب داخلی‌شان را به اشتراک می‌گذارند، به این مفهوم است که طرفداران تیم‌های باشگاهی از منطق جغرافیایی و سوسیالیستی تبعیت نمی‌کنند.

آنها دنیای خود را دارند و در آن جهان، مرزبندی‌ها با نقشه کره زمین، متفاوت است. حتی منازعات سیاسی میان کشورها و تعصبات شوونیستی در این دنیا جایی ندارد. مرزها بین تیم‌های باشگاهی و رقبای سنتی در داخل کشورها آنقدر پررنگ و غیرقابل مذاکره است که حضور یک تیم در رقابت بین‌المللی نمی‌تواند، فضا را برای رقیب داخلی تلطیف کند. اینکه عده‌ای مسابقه پرسپولیس در فینال آسیا را به بازی ملی تعبیر می‌کنند، به‌طور عادی و با منطق هواداری در فوتبال، برای طرفداران استقلال معنا ندارد اما قابل درک است که در ایران امکان عادی بودن شرایط در غیرسیاسی‌ترین بخش جامعه نیز وجود ندارد.

فشار بین‌المللی به ایران و انزوایی که براساس مناسبات سیاسی رقم خورده، به‌گونه‌ای بر جزئیات زندگی خانواده‌ها سایه افکنده که خشم و نفرت را فراتر از مرزهای فوتبالی رسانده است. مسائل سیاسی و بین‌المللی در سال‌های اخیر مرزهای جغرافیایی میان ایران و بسیاری از کشورها را پررنگ ساخته است شاید به همین دلیل باشد که در رویدادهای بین‌المللی احساس تنهایی برای ایرانی‌ها پررنگ می‌شود. شاید این حس عزلت باشد که مسابقات باشگاهی را برای ایرانی‌ها به رقابت ملی تبدیل می‌کند. فریاد شادی به حسرتی بدل شده است که شاید رقبای داخلی پرسپولیس هم حاضر باشند به بهانه قهرمانی پرسپولیس در آسیا، آن را نه از عمق وجود اما با صدایی که به گوش خارجی‌ها برسد، سر بدهند.

هواداری و نفس کشیدن در تاریخ مشترک
سروش خسروی- روزنامه‌نگار

مهم‌ترین عامل هواداری از تیم ملی، عموما احساس همبستگی با یک «تاریخ مشترک» است که از نگاه توده‌ها در کالبد یک تیم متبلور شده؛ به‌نظر من در فرهنگ هواداری باشگاهی هم «تاریخ مشترک» نقشی اساسی دارد. برای خود من این تاریخ معادل ۴۰سال از ۴۶سال زندگی‌ام بوده است.

آیا استقلالی‌ها، شنبه باید پرسپولیسی شوند؟

هیچ‌گاه درک نکرده‌ام چگونه از کسی که نزدیک نیم قرن زخمی دربی 6گله سال 52بوده، عکس «عمو مهراب» را با آن چهره برزیلی‌طور روی درکمد اتاقش نداشته، گل‌های از راه دور علی پروین تکرار نشدنی را به هما و اکباتان ندیده، پوستر پشت جلد کیهان ورزشی را با تیتر؛ «فرارهای 8برای 3گل» را، پس از برد 3-صفرسال 65، سال‌ها بر دیوار اتاقش نصب نکرده، کسی که هیچ وقت در زندگی‌اش محدوده زیر پل تاج را به افتخار مغازه ساندویچی فرشاد پیوس، به نام فرشاد آقای گل سند نزده، استقبال باشکوه هواداران در ورزشگاه کارگران از سلطان را به یاد ندارد و هیچ‌گاه تلاقی ارتش سرخ روی سکوها و سبزی چمن آزادی و ترانه «پرسپولیس خسته» برایش شوق‌انگیز نبوده؛ می‌توان انتظار داشت شریک این شادی یا غم باشد؟ اجازه دهید من شوق و غم ارتش سرخ‌ را تا ابد فقط با آن پسر بچه‌های دبیرستانی تقسیم ‌کنم که؛ در یکی روزهای دهه 70، کلاسور به دست، از دیوار دبیرستان البرز پایین پریدند تا آخرین بازی مرتضی کرمانی مقدم را، با پیراهن سرخ پرسپولیس، پیش از ترانسفر به الغرافه قطر، از روی سکوهای روبه‌روی جایگاه، ببینند.

خدا می‌دونه که حقشه
حامد فوقانی- روزنامه‌نگار

اینجا تهران است؛ با همه ویژگی‌های این روزه خودش؛ نه بندر مارسی، نه لندن، نه مادرید، نه میلان و نه دورتموند. اینجا پایتخت کشوری است که امروزه از همه طرف تحت فشارهای گوناگون محاصره اقتصادی و سیاسی قرار گرفته؛ فشارهای نابخردانه‌ای که تا مغز استخوان ورزش‌مان هم نفوذ پیدا کرده است؛ فشارهایی که نمی‌گذارند ترازوی قضاوت درباره عیسی آل‌کثیر درست کار کند و کفه سنگین این همه دلیل موجه به سود ایران، پایین بیاید. حال در این روزگار دشوار، تنها دو عامل می‌تواند پرسپولیس را در بازی نهایی لیگ قهرمانان آسیا برنده کند؛ دو عاملی که در عرض هم هستند و نه در طول. یکی داشتن نگاه ملی به بازی ۲۹آذر است و دیگری ارائه ظرفیت حداکثری توانمندی‌های تیم و بازیکنان.

اینجا ایران است و نه فرانسه، ایتالیا، انگلیس آلمان و... کشورهایی که مردم‌شان به خوبی ما عمق ناعدالتی و حق‌خوری را نمی‌فهمند. ما چه پرسپولیسی دوآتیشه باشیم، چه استقلالی تیفوسی یا چه طرفدار تراکتورسازی، سپاهان و صنعت نفت و حتی چه بسا فوتبالی نباشیم، این روزها با خیلی شهروندان دیگر شهرها تفاوت داریم و باید حالا تمام قد از نماینده کشورمان حمایت کنیم. ما نمی‌توانیم مثل شهروندان مارسی که به‌خاطر مغلوب شدن پاری‌سن‌ژرمن در فینال فصل گذشته لیگ قهرمانان برابر بایرن‌مونیخ در خیابان‌ها شادی کردند یا دورتموندی‌هایی که از قهرمان نماینده ژرمن‌ها مغموم و ناراحت شدند، رفتار کنیم. اینجا ایران است و باید به بازی پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا ملی نگاه کرده و فارغ از رنگ‌ها، یکصدا گفت: «پرسپولیس قهرمان میشه، خدا می‌دونه که حقشه».

«سرخ» مثل ته‌دیگ سیب‌زمینی
علی عمادی- روزنامه‌نگار

چند وقت پیش در فضای مجازی از قول یک توریست خارجی نقلی جالب دست به‌دست می‌شد با این مضمون که ایرانی‌ها یک تکه نان را زیر برنج می‌گذارند و می‌پزند و بعد سر آن با هم دعوا می‌کنند. راست و دروغ نقل، گردن راوی اما وقتی پای خارجی می‌آید وسط، ماجرا می‌شود «ملی»؛ هرچه هست، حقیقت را که نمی‌شود کتمان کرد. همیشه خدا سر سفره برای ته‌دیگ بیشتر با دوست و آشنا و خانواده کلنجار می‌رویم؛ چون ته‌دیگ پدیده جذابی است که نمی‌توان از آن گذشت. برنده کسی است که سینی و دیس ته‌دیگ زودتر به او برسد و قیل و قال، مال باقی که چیزی هم به آنها بماسد. آنهایی که سرشان از این نمد بی‌کلاه می‌ماند، فیلسوف‌مآب می‌شوند. سری به تأسف برای مرافعه‌کنندگان تکان می‌دهند که این کارها برای چیست؟ بعضی‌وقت‌ها هم گلوله نمک می‌شوند و تکه‌ای نان بربری یا یک سیب‌زمینی پوست نکنده می‌گذارند وسط سفره که بفرمائید سر این هم دعوا کنید!

اما غیراز خدا، بقیه هم می‌دانند که ته‌دلشان برای یک تکه ته‌دیگ چه غنجی می‌رود؛ بماند! مهم‌تر از خود ته‌دیگ، نوع آن است؛ با اینکه بالاخره ته‌دیگ روی زمین نمی‌ماند ولی برای برخی‌شان کار بیخ پیدا می‌کند و برای بعضی کار به تعارف هم می‌رسد.برای ته‌دیگ‌هایی که بی‌واسطه حاصل چسبیدن برنج، ته قابلمه‌های قدیمی رویی هستند، سروصدای زیادی به‌پا می‌شود؛ خرت خرت کندن آن تا چند کوچه دورتر هم شنیده می‌شود اما تهش دو قاشق ته‌دیگ هم از آن درنمی‌آید. خلاقیت هم لزوما به نتیجه خیلی مطلوب نمی‌رسد؛ مثل ته‌دیگ کاهو یا اسفناج که معمولا تا آخر سر سفره می‌مانند و فقط هستند. ته‌دیگ ته‌چین و نان لواش هم جذابیت دارد اما وقتی پای ته‌دیگ سیب‌زمینی در میان باشد قضیه فرق می‌کند.

آیا استقلالی‌ها، شنبه باید پرسپولیسی شوند؟

برگه‌های کوچک و بزرگ سیب‌زمینی ته‌دیگ شده که از فرط برشتگی «سرخ» می‌شوند همه‌جا طرفدار سینه‌چاک دارد. این ته‌دیگ هرکجای ایران روی اجاق برود، خوردنی است، از مشهد تا اهواز؛ از تبریز تا سیرجان تفاوتی ندارد همه‌جا پرطرفدار است و این یعنی موضوع «ملی» است. ته‌دیگ‌های زمختی که به ضرب آب خورش از گلو پایین می‌رود و ته بساط هر چلویی پیدا می‌شود، ملی نیستند؛ نوش‌جان هر که دوست دارد؛ این ته‌دیگ «سرخ» سیب‌زمینی است که به قول «نقی» در سریال «پایتخت» باید روی چشم گذاشت. این وسط یادم نمی‌آید تا حالا ته‌دیگ «آبی» دیده باشم که بخواهد طرفدار هم داشته باشد...

این یک بازی ملی نیست و هست
محمدرضا نصیری- روزنامه‌نگار

۱- پرسپولیسی‌ها از استقلالی‌ها و احتمالا سپاهانی‌ها و تراکتوری‌ها که در سال‌های اخیر شانه‌به‌شانه برای این تیم رجز خوانده اند انتظار‌دارند به دیدار فینال آسیا به چشم بازی ملی نگاه کنند. بارسلونایی‌ها هم هر وقت رئال مادرید در اروپا بازی دارد، متعصبانه پشت تیم هموطن خود هستند. رئالی‌ها از باخت ۲-۸ بارسا و کام‌بک خوردن‌های پیاپی این تیم در لیگ قهرمانان سرخورده و دلشکسته می‌شوند. منچستری‌ها هر بار همشهری‌شان - سیتی- یک بازی اروپایی در پیش دارد به این بازی به چشم بازی ملی نگاه و مسخره کردن تعداد جام‌های رقیب را متوقف می‌کنند. تیم‌های رومانیایی، کروات و دیگر باشگاه‌های رقیب و دشمن در اروپای‌شرقی زمانی که تیم‌های رقیب و دشمن‌شان در اروپا بازی می‌کنند، سلاح‌ها را غلاف می‌کنند و پرچم باشگاه دشمن را در دست می‌گیرند. لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند، قورباغه‌ها ابوعطا می‌خوانند.

۲- وقتی استقلالی‌ها به‌خاطر ۲‌قهرمانی آسیا در فرمت قدیم و با تعداد اندک بازی و تیم‌های شرکت‌کننده سال‌هاست ۲ستاره خود را در چشم پرسپولیسی‌ها فرو‌می‌کنند و قرمزها به تمسخر پلاکارد با مضمون «آسیا تخصص ماست» و به مقایسه این جمله با نتایج آبی‌ها می‌پردازند، چرا باید فینال شنبه آینده یک بازی ملی باشد؟ چه اشکالی دارد قرمزها ۲حضور خود در فینال آسیا در ۴سال اخیر را به رخ رقیب بکشند و آبی‌ها کری بخوانند که پرسپولیس تاکنون در فینال آسیا گلی نزده؟ همین سپاهان و ذوب‌آهن مگر چندین سال به غول‌های فوتبال پایتخت کنایه نزده‌اند که شماها رنگ فینال آسیا در فرمت جدید را ندیده‌اید؟

۳- نه؛ این یک بازی ملی نیست اما هست. قهرمانی پرسپولیس علاوه بر ارزی که وارد کشور می‌کند، اعتبار هم برای فوتبال ایران می‌آورد. پاتوسی، بازیکن آفریقایی سابق استقلال و فعلی فولاد آرزو کرده پرسپولیس قهرمان آسیا شود، نه به‌خاطر اینکه این یک بازی ملی است -که ربطی به او ندارد- و نه به‌دلیل انتقام گرفتن از تیم سابق؛ قهرمان شدن پرسپولیس از نظر پاتوسی حضور او در لیگ برتر فوتبال ایران را توجیه‌پذیر می‌سازد.

او بعد از قهرمانی پرسپولیس در آسیا می‌تواند در مطبوعات آفریقای‌جنوبی سرش را بالا بگیرد و با افتخار بگوید در لیگی توپ می‌زند که یکی از تیم‌های این لیگ قهرمان آسیا شده. ۲حضور پیاپی در فینال ۴سال اخیر می‌تواند روی نگاه کنفدراسیون فوتبال آسیا به سهمیه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان قاره تأثیر‌بگذارد. شاید همین استقلال یا تراکتور یا سپاهان که یک فصل تمام با پرچم ژاپن برای پرسپولیس کری خواندند، از این قهرمانی سود ببرند. درست است؛ زور دارد تیم رقیب تو قهرمان آسیا شود و هوادارانش مدت‌ها برایت کری بخوانند، اما جز این، همه جنبه‌هایش مثبت و منشأ خیر است.

آیا استقلالی‌ها، شنبه باید پرسپولیسی شوند؟

4- شاید قهرمانی در لیگ قهرمانان و نه در جام باشگاه‌های آسیا با فرمول قدیمی که 3‌قهرمانی در آن داشتیم و پاک شدن عدد صفر مقابل نام ایران در تاریخچه این لیگ بتواند منافع ملی دیگری هم داشته‌باشد. کی‌روش پیش از آنکه به کلمبیایی‌ها طعنه بزند که در زمان آخرین قهرمانی آنها در کوپا آمریکا هنوز گوگل اختراع نشده بود، کنایه مشابهی به ایرانی‌ها زده و گفته بود: «آخرین باری که تیم ملی ایران در آسیا قهرمان شد، هنوز من به دنیا نیامده بودم»! کسی نپرسید آخرین باری که خودش در جایی قهرمان شد، هنوز هیچ‌کس روی کره‌زمین به دنیا نیامده بود، اما شاید اگر تیم‌ملی با بدشانسی در جام‌ملت‌های2004 از قهرمانی باز‌نمی‌ماند، سابقه قهرمانی ما این‌چنین دستمایه استهزای یک بیگانه قرار‌نمی‌گرفت.

شاید مربی خارجی بعدی سرخابی‌ها به حقه مشابه دست بزند و در توجیه ناکامی‌های احتمالی‌اش بگوید آخرین باری که یک تیم باشگاهی ایرانی در آسیا قهرمان شده، در جاده‌های آسیا با گاری سفر می‌کردند و بین راه مقصد برگزاری مسابقات گرگ‌ها بازیکنان بعضی تیم‌ها را می‌خوردند تا تعداد تیم‌های حاضر به حدنصاب نرسند. قهرمانی یک تیم باشگاهی در لیگ قهرمانان و تیم ملی در جام‌ملت‌ها می‌تواند تودهنی محکمی به بیگانه‌های ریزه‌خوار سفره احسان فوتبال ایران باشد که برای توجیه شکست‌های خود به چنین بهانه‌هایی دست‌می‌یازند.

عزم ملی فقط برای تیم ملی
محمود مولایی- روزنامه‌نگار

اگر یک مسابقه باشگاهی، مسابقه ملی محسوب شود، از جذابیت‌های فوتبال و هواداری آن می‌کاهد. هواداران تیم‌های باشگاهی تعلق به یک باشگاه دارند و هواداری از یک تیم و با رقیب دانستن یک تیم یا تیم‌هایی، به حیات خود ادامه می‌دهند. این حیات می‌تواند شور و هیجان را در یک بازی یا حتی در یک تورنمنت افزایش دهد؛ به‌اصطلاح با کَل‌کَل و کُری‌خوانی. حالا اینکه تیم باشگاهی در یک رقابت بین‌المللی حضور پیدا کند، نیازمند یک عزم ملی باشد، چندان به صلاح نیست و به‌نظر، با روح فوتبال سازگار نباشد.

البته حضور یک تیم باشگاهی در یک رقابت بین‌المللی می‌تواند عزمی را در میان مسئولان ورزش ایجاد کند که امکانات و شرایط مناسبی را برای تیم کشور خود فراهم کنند. برای هواداران فوتبال اما عزم ملی نیازمند بازی «تیم ملی» است و در سطح باشگاهی یک رقیب همیشه باید رقیب باشد و بماند، به‌خصوص در مورد تیم‌های پُرطرفدار مانند استقلال و پرسپولیس. حالا فرقی هم نمی‌کند، چه سرخ‌ها در فینال لیگ قهرمانان آسیا باشند و چه آبی‌ها.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تیم محبوب وزیر ورزش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا اون روز و نیاره کیسه کشای فاسد بخوان از تیم مردمی پرسپولیس کبیر حمایت کنن

      • بدون نام

        بابا مسعود لنگی

      • رضا

        منظورت نادی الاستقلال سعودیه . همون که وزیر ورزش و بابا مسعودتون مربی قهرمان برانکو رو فراری داد تا تیم کیسه بیاد بالا اما بازهم نتواست.

      • بدون نام

        لنگ لنگه کجاش ملیه

      • بدون نام

        قرمز کیسه سوز
        حالا حالا ها باید بسوزید

      • جعفر

        7نیمه نهایی 4فینال و2 قهرمانی خاری در چشم تیم بابا مسعود...

      • بدون نام

        چش تون دربیاد اره اصلا بابامسعودوعشق است بسوزززید ال کیسه

    • بدون نام

      آقای نویسنده طرفدار لنگ ، ما استقلالی ها تیم پیروزی رو ملی که هیچ، در حد محلات هم حساب نمی کنیم ،الکی حماسی نکن ، تحریم هستیم ، مقاومت کردیم، ولی ظلم و ستم سلطانی فر را بر نمی تابم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        خخخخخ
        شما کی هستین که لیاقت حمایت و داشته باشین؟؟؟؟

      • ابی

        شما برید کیستون رو بکشید شمارو چه به فینال آسیا.باز یه هفته صدرنشین شدید زبون درآوردید

      • رباعی

        مهم‌نیست شما از عقده هاتون دم بزنید.مهم اینه‌که پرسپولیس برای بار دوم، فینالیست آسیاست. چیزی که شما آرزوشو دارید.
        البته می دونم که الان‌می‌خواید به جام چهارجانبه تون بنازید. خخخخ

      • بدون نام

        افرین

      • بدون نام

        به دعای گربه بارون نمیباده شما که بسوزد بسوزییییییببد

      • بدون نام

        بیچاره تیمی که کیسه بخواد ازش حمایت کنه

      • بدون نام

        شما فقط وزیر را بابا صدا کنید

      • بدون نام

        محمد

      • محمد

        احسنت بر شما داداش

      • بدون نام

        لایک داری

      • دختر تاجی

        احیانا ما باید چرا عقده قهرمانی آسیارو داشته باشیم؟
        ۲بار قهرمان آسیا شدیم
        لنگه ك یبارم نشده هنوز آرزوشو داره

      • امیردریس

        احسنت عالی فقط ی سوال آیا اگر استقلال فینال میرفت الان هواداران پیروزی طرفدار سرورشون میشدن؟

      • حامدم

        آخه معلومه کجات میسوزه عزیزم

    • بدون نام

      مهم عقده س که باید تخلیه بشه
      فینال واقعی آسیا ندیدن که عقده دارن

      پاسخ ها

      • آیدین پرسپولیسی

        صدتا لایک داری

      • ممج اقا

        امیدوارم که تا روزی که زنده ام نبینم هیچ کیسه تنی طرفدار ارتش سرخ بشه.شما با همون تیم در پیت افتابه ایتون خوش باشید مام هیچوقت به طرفداری شما نیاز نداشتیمو نخواهیم داشت..

      • بدون نام

        اونجا دیگه بابا مسعود لنگی نیست اونجا آسیا هست جام رو با اسنپ براتون نمیارن از ما گفتن

      • بدون نام

        خخخخ ارتش سرخ
        منظورتون همون پیروزی لنگی هست

      • بدون نام

        بدبخت اون موقع که مافینال اسیامیدیدیم شماداشتی تیله بازی میکردی تیمتم داشت تولدت جشن میگرفت برودعاکن به جون بابامسعود

      • دختر تاجی

        حالا خودم بجای بابا مسعود با اسنپ براشون میارم

      • بدون نام

        ارتش سرخ وجدانن این طرفدارای لنگ فازشون چیه

      • بدون نام

        شمالطف کنیدیه گل توفینال بزنید ماهم حمایت میکنیم تاشایدبختتان بازبشه اگه فینالهای استقلال الکیه چراشمانتونستیدیه بارشه بریدفینال شماکه بودیدولی نتونستید بریدشرمنده

    • مهردادآبادانی۴فقط پوکر

      پرسپولیس ۲ یکسال در میان داره فینال واقعی آسیا بازی میکنه تعجبی نداره که عقده گشایی کنن
      هرچه تلاششون بیشتر ، خیانت و سوزششون آشکارتر خخخخخخخخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو کلا چندسالته عمو جون؟فکر کنم هفت یا هشت سالت باشه چون,دید واطلاعات فوتبالیت در همین حد هست.

      • بدون نام

        خخخخخ خیانت رو شما و بابا مسعود میکنین که لیگ یک کشور رو اسنپی کردین فقط برای یه تیم
        تیم پیروزی در آرزوی یک گل در آسیا

      • اس اسی

        لنگ تو پنجاه و اندی سال‌ دوبار اومده فینال طرفداراش گوش مارا سوراخش کردن از بس زیادی خزوعبلات گفتن درحالے ک ماتاجیا با چهار فینال آسیا و دو ستارہ خوشگل یه حسرتی برای لنگیا گذاشتیم ک ابدیہ ام ان شااللہ اولسان لنگ و جر بدہ ۔۔ما هم اولسان و حمایت میکنیم مگہ اون سالہا ک استقلال با تیماے شرقی بازی داشت همین شما لنگیا از جوبیلو و اف سی سئول حمایت کردین ب همین زودی یادتون رفت

      • اس اسی

        نخیر کے گفته ماتو آسیا یکے هستیم تیم مافقط تاج کبیر آسیا ست لنگ و چ ب قہرمانے آسیا

      • اس اسی

        لنگے بودن حماقت میخاد ن لیاقت

      • باورصاد

        کدام فینال فقط آبرو وحیثیت فوتبال ایران رازیرسئوال بردند

      • علی

        فرض بگیریم که 4تا فینالی که سرورتون رفته 4جانبه بوده خوب شما کجا بودید که نتونستید حداقل تو 4جانبه برید فینال؟

    • آریایی

      پرسپولیسی شدن لیاقت میخواد

      پاسخ ها

      • جعفر

        حالت خوبه

      • مهدی

        به نظرم کیسه باید حمایت کنه این بازی رو از پرسپولیس واس خودش خوبه
        ...

      • بدون نام

        لنگی شدن حماقت میخواد

      • ۱۴۰۰

        آره لیاقت میخواد .پرخاشگر .بیادب و......

      • تاج آبی آسمان

        آره خوب لیاقت شما هموون لنگه :)

      • محسن جاریانی

        همین نگاه غلط علت عدم باور ملی بودن این مسابقه میشه!!!به عنوان یک استقلالی امیدوارم پرسپولیس قهرمان بشه و جشن بگیریم

      • جواد

        لازم نکرده کیسه کش پرسپولیسی بشه ،بذار فعلا صدر و تمیز کنن تا بیایم

      • بهروز

        آره

      • مردپرسپولیسی

        دقیقا ولی بعضی ندارن .

      • بدون نام

        خداروشکرکه مانداریم شماداریت

      • دختر تاجی

        عمرا تاجیا لنگی شن
        حالت مث اینکه خوب نیس
        اشکالی نداره مال فینالیست شدنتونه از عقده فینالیست شدن بالاخره بیرون اومدین

      • علی

        بیشتر حماقت می خواد.

    • بدون نام

      به شخصه نه استقلالی بودمو هستم
      تیمای ایرانی هم به اسیا برن حمایت میکنم چون میدونم نه وزیری پشتشع و نه مافیایی خودشه و خودش....البته بجز لنگ پلیس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وای که شما چقد ماهارو میخندونین. خدا نکشتتون خخخخخخخ
        خدا این شل مغزهای متوهم و ازمون نگیر خخخخخ

    • بدون نام

      بایدی در کار نیست

    • ستار

      این بازی ملی نیست وفقط مال پیروزی هست

      پاسخ ها

      • perspoolic

        بازی پرسپولیس ملی است

      • بدون نام

        پیروزی از کی تا حالا ملی شده

      • بدون نام

        ۱۱:۲۰
        البته از نظر شما

    • بدون نام

      خیر خیر خیر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جوون جوون جوون
        لاکت نپره اینجوری به خودت فشار میاری
        خخخخخ

    • بدون نام

      اصلا 100% ناخوداگاه طرفدار اولسان میشن، برای طرفداران هر دو تیم به این شکله طرفدار تیم مخالف نمیشن و دلشون که همیشه ببازه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پرچم.اولسان‌در‌ایران.بالا‌‌هست...وروزشنبه‌درقلب‌هواداران‌استقلال‌است...شنبه‌ما‌کره‌ای‌هستم‌و‌به‌امید.باخت‌لنگ‌...

      • گمنام

        پرسپولیس از اوان موقعی ملی شد که کیسه تو لیگ برتر با گل گهر بازی داشت،پرسپولیس کبیر تو جام باشگاه های جهان با بایرن مونیخ

    • جعفر

      فتبال یعنی ازادی
      فوتبال یعنی جهان بدون مرز
      فوتبال یعنی انتخاب بدون تحمیل
      فوتبال یعنی نه به نژاد پرستی
      فوتبال یعنی عشق
      پس از فوتبال هر جوری که عشقتون میکشه لذت ببرید

    • بدون نام

      داستان نسازید.سیاست ب فوتبال ربط نداره.ب امید قهرمانی اولسان

    • ۱۴۰۰

      آره .بیادب وپرخاشگر بودن لیاقت میخواد

      پاسخ ها

      • راد

        چقدر صغری کبری چیدی سرمون درد گرفت لنگی ها چون مغرور و متکبرن حقشون بردن نیست میگن همه بد هستن ما خوبیم

    • بدون نام

      من سپاهانی هستم ولی انشالله پرسپولیس پرچم ایران را بالا میبره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این نشانه شعور و غیرتته چیزی که اینروزها خیلیا ندارن .

      • بدون نام

        باز دمه شما اصفهانیا گرم استقلالیا که دارن سکته میکنن ما رفتیم فینال قهرمانم میشم ایشالله

      • اولسان قهرمان

        شما پرسپولیسی ها چقد ادعا داریم خودتونو میاین جای طرفدارای تیمای دیگه میکنین بعد نظر میدین کل ایران به غیر هوادارای پرسپولیس از پرسپولیس متنفرن
        پرسپولیس تیم ملی نیست که طرفداریش رو بکنیم پس هواداری تیم مقابل یعنی اولسان هیوندای رو میکنیم

      • بدون نام

        هدف اصلی سرود ملی است آبی و قرمز در صحنه بین الملی فرقی ندارند من استقلالی هستم دعا میکنم که پرسپولیس با دست پر برگردد خواهش میکنم پیامهای ناروا به هم ندهید

    • بدون نام

      پیف

    • بدون نام

      پرسپولیسی ها جنبه ندارن، ، و بی جنبه ترینها هستن، تیم حکومتی، کل دولت ،حکومت جمع شدن لااقل یک کاری بکنه، خدا جای حق نشسته ،

      پاسخ ها

      • بهروز

        ساکت

    • ؟؟؟؟

      اس اس سرورو هرچی پیروزی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دیدن حال و روزتون خیلی باحاله
        خدایا این عزت و از ما و این ذلت و از این کیسه کشا نگیر خخخخخخخ

      • بدون نام

        آقا بعد یک قرن یاد بگیرین اس اس آث میلان پیراهنش قرمز بوده نه آبی.

    • بدون نام

      لازم نیست پرسپولیسی باشن اولسانی نباشن

    • ریحانیان

      این اولسان منه دوستش دارم

    • علی تاجی

      انشاالله که کمتر از ۶تا میخوره بر میگرده ودل کل تیمهای پاک ایرانو شاد میکنه.

    • لنگی منفور

      لنگ اگه بدون کمک بابا مسعود و بقیه عوامل دولتی به فینال میرسید ارزش داشت نه الان

    • بدون نام

      نه هر کس اختیار خودش رو داره

    • بدون نام

      اگربجای پرسپولیس استقلال درفینال آسیابود.باورداشته باشید طرفداران منطقی پرسپولیس ازاستقلال حمایت میکردند.کمی هم منطقی باشیم

    • دختر پرسپولیسی

      آره دیگه تو آسیا یکی هستیم

    • بدون نام

      مثل این میمونه که تو فینال اروپا بارسا طرفدار رئال باشه
      یا منچستر طرفدار لیورپول
      ما ایرانی ها کلا تو همه چی عقب مونده ایم
      ملی یعنی چی؟؟ ملی یعنی همون تیم ملی تموم شد و رفت

    • مهرداد ج

      من یک استقلالی هستم وافتخار هم میکنم
      دو بار قهرمان آسیا شدیم..
      و برای نمایند ایران تیم محبوب پایتخت
      پرسپولیس دعا میکنم قهرمان اسیا بشه
      و همه مردم ایران شادی بکنن انشاءالله.

    • بدون نام

      مااستقلالی هاهرگز طرفدار لنگی نمیشیم

    • بدون نام

      وطن فروشی نکنن نخواستیم حمایت کنن

    • کاظم خان

      عمرالنگی بشیم

    • اس اسے تیفوسے هزارآتیشہ

      من بعنوان یک استقلالی اصیل دعا میکنم تیم کشورم درفینال آسیا شش تا گل از اولسان نوش جان کنہ تا دیگه هوس فینال رفتن و کاپ آسیا گرفتن براے همیشه نکنہ ب همین جام هاے اهدایی بابا مسعودتون دلخوش کنین

      پاسخ ها

      • ابرقهرمان

        اخه وجدانا استقلال با اون مربی بیشعورش درحد نام کبیر پرسپولیسه .بعدشم استقلالیها فکر میکنن طرفدار باشن یانه واسه پرسپولیس اهمیت داره .الکی خودتون رو قاطی هر چیز میکنید

    • بدون نام

      آرزوی باخت برای پرسپولیس مهم نیست،وطن فروشی وخیانت به کشورمان ودادن اطلاعات به بیگانه بد است. پرسپولیس همین حالا هم قهرمان است

    • امیر

      به امید باخت تیم پیروزی . اولسان قهرمانه

    • خواجه

      انشالله قهرمانی اولسان،ما از لنگ نفرت داریم .تمام

    • بدون نام

      عمراً

    • بدون نام

      اقا چه ربطی داره مگه سیتی بازی داشته باشه اروپا یونایتد میاد طرف دارش میشه نه چرای الکی سیاسی بازی میکنید نمیدونم میگید غیرت یا چیزای دیگه این فرهنگ کوچیک و بی خود ما اینجوری میگه طرفدار یعنی همین بخدا هرکی میگه دوست داره استقلال یا پرسپولیس نتیجه بگیره طرفدار اگه بگه دروغ میگه زیادگویی نکنید سیاسی هم نکنید حرف چرت میزنن

    • ب تو چه

      ن نمیخاد کیسه کشا بزا صدر تمیز کنن تا بیایم کیسه کشا میخوایی بترکین که نرفتین فینال

    • س

      کیسه‌کش بیجا کرده خودشو به پرسپولیس کبیر بچسبونه
      همون از دکل عرب و کره‌ای ‌و ژاپنی بره بالا بهتر و مفیدتر خودش که هیچ نیست :))))

    • حجت

      تبعیض بد است ، همه تبعیض را متوجه می شوند ، سطانی فر هم بین استقلال و پرسپولیس تبعیض اعمال کرد ، اول سطانی فر منفور شد و بعدش تیم مورد علاقه اش منفور شد ، قبل از سطانی فر بین استقلال و پرسپولیس کری خوانی معقولی و طبیعی بود اما با سیاست های غلط بابا مسعود دیگر انزجار از تیم مورد نظرش را نمی توان کتمان کرد . حالا ناراحت هست که چرا تیم مورد علاقه اش منفور همه تیم هاست ؟ ولی نمی داند با بخشنامه به مردم نمی تواند دوست داشتن تیمی را تحمیل کند .

    • بدون نام

      ما نخوايم با اينا دوستي كنيم بايد به كي بگيم؟؟

    • آرتان

      الکی ملی نکنید,همین لنگیا بارها تو بازیهای استقلال ,پرچم تیم مقابل رو آوردن,چیزی که عوض داره گله نداره,انشاله لنگ حقیر ببازه

    • بدون نام

      تمام کره به جز طرفداری اولسان میخوان پرسپولیس قهرمان شه و حتی غرب اسیا تمام میخوان پرسپولیس قهرمان شه چون ارزششو داره تیم ما انقدر طرفدار داره نیازی به این طرفدارای سه تایی نداره بابا ۴روز اومدین صدر دارین خودتونو میکشین برین فینا حتما باید اوریان برین تو زمین بازی

    • بدون نام

      تمام این خبرناهارای لنگی که در مقاله بالا برای تیم محبوبشون حماسه سرایی کردن ، مثل این که یادشون رفته که طرفداران تیم قرمز پایتخت در آخرین دوره جام ملت ها چه نگاهی به تیم ملی ، تکرار می کنم تیم ملی ایران داشتند .
      نگاه ملی فقط مخصوص تیم ملی ست . لنگ تیم ملی نیست .

    • بدون نام

      لباس بیشخصیتی ابی در بیارید لباس سرورتون رو تن کنید چشاتونم دراد

    • بدون نام

      کیسه هایی که خواب فینال اسیا هم ندیدن ،معلومه نارحتند

    • بدون نام

      لنگ کجاش ملیه
      به امید برد پاکی برابر فساد

    • ب ت چه

      ب امید خدا ما میبریم

      و نیازی ب کیسه کشا نداریم وطن فروش ها کیسه کش

    • پرسپولیس بودنم افتخاره

      نیازی به چند کیسه نیس ماخودمون یه ارتش سرخ ایم

    • بدون نام

      لا لا لا عمر

    • ms

      من هیچ زمانی پرسپولیسی نمیشوم

    • بدون نام

      بابا لنگیا شما با علی پروین اسطورتون نرفتید فینال آسیا الان با شیری رفتین فینال آسیا معلومه که دست فیفا تو کاره

    • وحیدپور

      صد سال نیاز به طرفداری شما استقلالی های متوهم نداریم.مشتی دری وری در ذهنتون ریختید و چند سال عدم نتیجه گیریتون فقط بهانه های چرت و پرته

    • بدون نام

      کیسه زمانی رفت اسیا قهرمان شود که کلا ۴تا تیم با هم بازی میکردن
      الان که تیم ها زیاد شده و رفگقابت سخت تر حرفی برای گفتن اصلا ندارن تو اسیا
      فقط چسبیدن به اون دوتا ستاره ابکی و الکی

    • بدون نام

      پرسپولیس انقدر پرطرفدار هست که نیاز به حمایت استقلالیها نداره، این فینال واسه ما هستش نه استقلال،،،

    • بدون نام

      ما استقلالی ها هیچ وقت پرسپولیسی نمیشویم ولی از برد پرسپولیس در فینال اسیا خوشحال میشویم ما کری داریم اما دشمن هم نبستیم

    • احمدی

      من استقلالی دوآتشه هستم ولی شنبه همه خونواده سرخ سرخیم،،به عشقه پرسپولیس،هرکس هم غیر این باشه تو ایرانی بودنش شک کنید،،افتخار همه ایرانه قهرمانی پرسپولیس،،روز شنبه آسمان آبی به عشق پرسپولیس قرمز میشه

    • بدون نام

      نیاد روزی که ''کیسه کش'' بخواد از سرورش طرفداری کنه.
      لعنتیای دو ستااااره....!! خخخخخخخ

    • تنها

      خدا میدونه جز لنگیا کسی دوس نداره لنگ حکومتی ببره

    • حسین

      من امیدوارم پرسپولیس قهرمان باشه که آقایون دست از ادیت کردن بقیه تیم ها بردارن
      همین مسابقات پرسپولیس با خرید های جدیدش وارد مسابقات شد و استقلال نه
      اینجور قهرمانی ها هیچ ارزشی نداره

    • کیسه کشی تا کی؟

      الاستقلال سعودی

    • بدون نام

      من لنگی نیستم ونمیخوام لنگی باشم به امید پیروزی اولسان کره بر لنگ

    • بدون نام

      آخه این لُنگ چیه که بخواد حمایت بشه؟در حد تیم زمین خاکی هم نیست چی برسه به حمایت

    • Ahmad

      بیشتر نویسنده ها و روزنامه نگاران ورزشی مثل برنامه های فوتبالی تلویزیون متاسفانه طرفداری قرمزا رو میکنن و بمعنای واقعی مافیایی شده این تیم. هرچی دلش خاسته اومده نوشته و توهین هم کرده ب قهرمانیای استقلال . امیدوارم ب خاک سیاه بشینه این تیم

    • بدون نام

      ۷ نیمه نهایی
      ۴ فینال
      ۲ قهرمانی آسیا
      حالا فرض کنیم که خدای نکرده قهرمان هم بشن خب میرسن به رکورد پاس همدان
      پس با حمایت بابا مسعود و نابود کردن فوتبال کشور نمیتونید روی خودتون اسم ملی بذارید . لنگ همیشه لنگه کجاش ملیه

    • بدون نام

      من که اگه پرسپولیس با اسراییل بازی کنه بااسراییلم

    • نیما

      اصلاااااااا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج