adexo3
۱۱۰۰۷۷۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

چمنیان: شهر خودرو، نفعی برای استان نداشت!

عباس چمنیان یکی از مربیان خوب و با‌دانش خراسانی است که سابقه فعالیت طولانی‌مدت در تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان را دارد و موفقیت‌های زیادی هم کسب کرده.

روزنامه خراسان: عباس چمنیان یکی از مربیان خوب و با‌دانش خراسانی است که سابقه فعالیت طولانی‌مدت در تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان را دارد و موفقیت‌های زیادی‌ هم کسب کرده. این مربی مشهدی شهریور‌ماه امسال با پیشنهاد باشگاه تراکتور به‌عنوان مشاور فنی انتخاب‌ و طی قراردادی‌ هم در رده بزرگسالان و هم در رده پایه تراکتور مشغول به فعالیت شد. اما با توجه به شروع مسابقات لیگ‌ برتر در‌کنار علی منصوریان قرار گرفت تا بیشتر به تیم بزرگسالان کمک کند. هر‌چند‌ تیم تراکتور فراز‌و نشیب‌‌هایی داشت و منصوریان به‌خاطر یک‌سری مشکلات پس از چند هفته از تیم جدا شد.

اما چمنیان در‌کنار مسعود شجاعی که به‌عنوان سکاندار تیم بزرگسالان انتخاب شد به عنوان مربی فعالیت کرد و تا نیم‌فصل اول در این تیم پرطرفدار و قدیمی حضور داشت اما در نیم‌فصل دوم با تغییر کادر‌فنی به صورت توافقی از تراکتور جدا شد. البته او ‌ در‌ادامه از چند تیم در سطح لیگ برتر و دسته یک پیشنهاد‌‌هایی هم داشت، اما ترجیح داد‌ در میانه‌های فصل سکاندار تیمی که شرایط خوبی ندارد را عهده‌دار نباشد. ولی در‌مجموع ‌چمنیان تجربیات گران‌بهایی از حضور در این تیم به‌دست آورد که‌ می‌تواند به فوتبال خراسان کمک کند. به این بهانه گفت‌و‌گویی با این مربی ۵۶ ساله درباره حضورش در تراکتور و سرنوشت شهرخودرو داشتیم که در ادامه تقدیم‌‌ می‌شود.

قبول دستیاری مسعود شجاعی

این مربی مشهدی در نیم‌فصلی که در تراکتور حضور داشت، بیشتر به تیم بزرگسالان باشگاه کمک‌‌ می‌کرد. به‌خصوص‌ زمانی که مسعود شجاعی به‌طور موقت سرمربی شده بود، تقریبا تمام کارهای تمرینی و غیره زیرنظر چمنیان بود. وی در این‌باره‌‌ می‌گوید: «طی صحبت‌‌هایی که در ابتدای فصل شد‌، قرار بود ‌هم در رده پایه و هم در رده بزرگسالان به باشگاه تراکتور کمک کنم. اما با توجه به شروع مسابقات و کمک به رده بزرگسالان‌، فرصت خاصی برای بهسازی رده‌های پایه پیش نیامد.

حتی خود علی منصوریان هم از این ایده استقبال کرد و همکاری خوبی با هم داشتیم. اما با گذشت کمتر از ۵ هفته و درحالی که هنوز تفکرات منصوریان پیاده‌سازی نشده بود، این سرمربی از باشگاه جدا شد. سپس مسعود شجاعی به طور موقت سکاندار تیم تراکتور شد.‌ طی صحبت‌‌هایی که شجاعی داشتم به تفاهم رسیدیم که‌ در حوزه فنی به او کمک کنم. بر‌خلاف تصورات، مسعود شجاعی از نظر شخصیتی خیلی خوب و محترم است و‌ ‌تفکرات‌مان خیلی نزدیک بهم بود.

برای همین در طی‌۱۰ هفته‌ای که در تبریز بودم، روزهای خیلی خوبی داشتیم.» وی تصریح‌‌ می‌کند: «تراکتور هم در این فصل باشگاه خاصی است. نه به لحاظ قدمت، بلکه حضور همزمان ۳ کاپیتان تیم ملی و دیگر بازیکنان بزرگ در تراکتور باعث شد تا این باشگاه خاص و منحصر به فرد باشد. برای همین کار کردن در‌کنار این بازیکنان که حرفه‌ای هم هستند‌، کار ما را راحت‌‌ می‌کرد. ارتباط خیلی خوبی با این ۳ نفر داشتیم و می‌توانم بگویم نقطه عطف مربیگری من در همین فصلی که گذشت‌، است.» چمنیان همچنین درباره همکاری با مسعود شجاعی هم‌‌ می‌افزاید: «مسعود شجاعی انسان عاقل و خردمندی است.

از طرفی تا حدودی رفتار‌و گفتار ما هم خیلی بهم نزدیک بود. یکی از دلایلی که باعث شد تا دستیاری شجاعی را قبول کنم، بحث روحیات و اخلاق او بود. در طول‌۱۰ هفته مسابقات هیچ مشکلی نداشتیم و هر ایده‌ای را با هم در‌میان‌‌ می‌گذاشتیم. به نوعی فضای تعاملی بود و با چالشی رو‌به‌رو نبودیم.»

پیشنهاد همکاری از سایر تیم‌ها

چمنیان در پاسخ به این سوال که چرا از تراکتور جدا شده‌، اظهار‌‌ می‌دارد: «تراکتور در طول فصل یک سری کمبود‌‌هایی از نظر بازیکن داشت. برای همین مسعود شجاعی به باشگاه اعلام کرد‌ تا نیم‌فصل هدایت تیم را بر‌عهده دارد. در‌پی همین مسئله من هم به باشگاه اعلام کردم با نبودن شجاعی دیگر تمایل به ادامه همکاری ندارم و سپس کادر فنی جدیدی هم اضافه شد و تغییراتی بوجود آمد که ما هم در شرایط دوستانه از هم جدا شدیم.

به نظرم حلقه مفقوده در فوتبال این است که جدا شدن مربیان از باشگاه‌ها حرفه‌ای نیست و در فضای محترمانه شکل نمی‌گیرد. همین باعث لطمه زدن به فوتبال‌‌ می‌شود. اگر حرفه‌ای شدن را یدک‌‌ می‌کشیم، باید نگاه‌ ‌و رفتار حرفه‌ای هم داشته باشیم.» وی اضافه‌‌ می‌کند: «به عنوان یک مشهدی که فرصتی فراهم شد تا در تراکتور کار کنم و تجربیاتی به‌دست آورم، خیلی خوب بود.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا از تیم‌های دیگر هم پیشنهادهایی داشته و یا دارد،‌‌ می‌گوید: «در پایان نیم‌فصل اول از سوی یک باشگاه لیگ‌برتری پیشنهاد همکاری داشتم که به جمع‌بندی نرسیدیم. حتی الان هم از لیگ دسته یک هم چند پیشنهاد دارم. اما در عرصه مربیگری اصلی دارم که در میانه‌های فصل معمولا هدایت تیمی را بر‌عهده نمی‌گیرم. چون کار ساده‌ای نیست و به نوعی تیمی را بر‌عهده‌‌ می‌گیرم که حتما شرایط خاصی دارد. حتی دوست ندارم‌ جای یک مربی که در‌حال کار است، بگیرم.» وی تصریح‌‌ می‌کند: «معمولا در انتخاب‌هایم وسواس خاصی دارم. بیشتر از مسائل مالی و منافع خودم به لذت مربیگری و احساس موثر بودن در تیم فکر‌‌ می‌کنم. اگر جایی بستر مناسب برای کار کردن باشد و تفکراتم با باشگاه همخوانی داشته باشد، همکاری‌‌ می‌کنم.»

تصور اشتباه از شهرخودرو

این مدرس ای‌اف‌سی درباره تیم پدیده‌(شهرخودرو) که اکنون به سرنوشت تیم‌های پیام و ابومسلم دچار شده‌،‌‌ می‌گوید: «کسانی که از فوتبال کشور شناخت خوبی دارند، از همان روز اول که باشگاه شهرخودرو وارد تیم‌داری شد، پیش‌بینی‌‌ می‌کردند که این باشگاه زمانی به تلاطم‌‌ می‌خورد. اگر اتفاقی برای این تیم نمی‌افتاد، جای تعجب داشت.‌ چنین برندی با کمک به فوتبال استان وارد تیم‌داری شد. اما خودش نفع برد، ولی فوتبال خراسان رضوی هیچ نفعی نبرد. این طبیعی است که یک بنگاه اقتصادی وارد عرصه فوتبال شود و سود هم بکند. اما از طرفی باید به فوتبال آن شهر هم سود برساند که باشگاه شهرخودرو این چنین نبود» وی در ادامه سخنان خود تصریح‌‌ می‌کند: «متاسفانه‌ طی ۲ دهه اخیر ، همیشه تیم‌های خراسانی نه تنها نفعی به فوتبال استان نرسانده‌اند، بلکه ضرر هم زده‌اند. اگر تاکنون باشگاه شهرخودرو هزینه کرده، یا از سوی کمک‌های شهری بوده و یا از فروش بازیکنان فراهم شده است.»

چمنیان درباره آینده تیم فوتبال استان این‌گونه‌‌ می‌گوید: «تنها راه حل این است که دولت ورود کند و برای مشهد به عنوان یک کلان‌شهر که دارای ظرفیت‌های زیادی است، تیم را به مجموعه دولتی واگذار کند، وگرنه مجموعه خصوصی هیچ قدرتی ندارد و پس از چند سال تیم داری از بین‌‌ می‌رود. می‌شود گفت خصوصی‌سازی در کشور ما جواب نمی‌دهد.» وی در پایان سخنان خود‌‌ می‌گوید: «در‌حال‌حاضر حضور احسان اصولی رئیس هیئت فوتبال استان را در هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال به فال نیک‌‌ می‌گیرم چراکه خیلی‌‌ می‌تواند به فوتبال استان کمک کند و همین باعث شده تا انتظار از هیئت فوتبال هم بیشتر شود. لذا هنوز به تحولات در فوتبال استان نیاز داریم که اول باید نگرش و سیستم اجرایی تغییر کند، وگرنه باز‌هم باید شاهد فراز ‌ونشیب‌ها و بی‌ثباتی در فوتبال شهرمان باشیم.»‌

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج