۱۱۳۶۳۴۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

دربی‌بازترین دربی‌باز پرسپولیس کیست؟

طی چند سال اخیر جواد خیابانی بین اهالی فوتبال به عنوان گزارشگری که هر گزارش‌اش حاوی نکات بامزه، گاف‌ها و حرف‌های عجیب و غریب بوده شناخته شده است.

ایران ورزشی: طی چند سال اخیر جواد خیابانی بین اهالی فوتبال به عنوان گزارشگری که هر گزارش‌اش حاوی نکات بامزه، گاف‌ها و حرف‌های عجیب و غریب بوده شناخته شده است. او یک بار در یکی از برنامه‌هایی که به عنوان مجری در آن حضور داشت از یکی از میهمانان خود در آستانه دربی پرسید دربی‌بازترین دربی‌بازی که در دربی دیده چه کسی بوده؟ سؤال خیابانی البته به لحاظ مفهومی غلط نبود اما پشت هم ردیف کردن این کلمات و تشکیل این جمله سنگین و پیچیده کمی عجیب به نظر می‌رسید.

در عین حال اگر حالا و در آستانه بازی پنجشنبه شب پرسپولیس مقابل استقلال بخواهیم این سؤال را فقط در حوزه تیم کنونی پرسپولیس مطرح کنیم برای پیدا کردن پاسخش کار راحتی نخواهیم داشت.

روزی روزگاری در همین تیم پرسپولیس بازیکنانی حضور داشتند که انگار ساخته شده بودند برای دربی. مثلاً بهروز رهبری‌فرد که مدافع میانی بود اما وقتی به اذن علی پروین در دفاع راست به میدان می‌رفت تا جلوی نفوذهای نیکبخت را بگیرد بهترین بازی‌اش را ارائه می‌داد و ستاره تیمش می‌شد چون اهمیت و اعتبار این بازی بزرگ و جایگاهش نزد هواداران را به خوبی درک کرده و به نوعی این مسابقه و سرنوشتش در پایان ۹۰ دقیقه با پوست و خونش عجین شده بود.

یا مرحوم علی انصاریان که هنوز بعد از شش ماه از رفتنش سخت است بگوییم مرحوم هم در دربی‌ها همین مدلی بود. او هم از جمله نفراتی بود که رگ گردنش قلمبه می‌شد و بیرون می‌زد تا نکند اگر توپ رد شد بازیکن هم رد شود. البته طبیعتاً همیشه هم موفقیت در کار نبود وگرنه علیرضا اکبرپور از علی انصاریان عبور نمی‌کرد تا تک گل سرنوشت‌ساز یکی از دربی‌های دهه ۷۰ را به ثمر برساند.

پرسپولیس دربی‌باز زیاد داشته. بازیکنانی که ضمن برخورداری از قدرت فنی بالا و توانمندی مثالزدنی‌شان در این بازی جان‌شان را وسط می‌گذاشتند تا تیم‌شان حداقل بازنده نباشد و معمولاً آخر بازی می‌شد با انگشت نشان‌شان داد.اما می‌خواهیم درباره تیم فعلی صحبت کنیم. تیمی که بازیکنانش از نسل علی انصاریان، بهروز رهبری‌فرد، نادر محمدخانی یا مجتبی محرمی فاصله گرفته‌اند و بیشتر دنبال ارائه فوتبال فنی هستند و با خشونت و رژه رفتن روی مخ بازیکن روبه‌روی‌شان در طول دربی کاری ندارند. غالب بازیکنان امروزی ضمن اینکه دوست دارند در این بازی بزرگ خودنمایی کنند و مثلاً با گل زدن یا دادن پاس گل اسم‌شان را در تاریخچه دربی‌ها ثبت کنند اما بیشتر به فکر موفقیت تیم و ارائه نمایشی موفق در قالب کار گروهی هستند که بسته به توانمندی‌های‌شان و اینکه چقدر در جو این بازی غرق شوند یا خیر موفق می‌شوند یا نمره پایینی می‌گیرند.

در ترکیب امروز پرسپولیس حامد لک در دو دربی این فصل لیگ برتر به میدان رفته که در یک بازی دو گل خورد و در بازی دوم کلین‌شیت کرد اما نباخته. حامد به خاطر تأکید روی پرسپولیسی بودنش طی ده سال گذشته در دربی بیشتر از تمام بازیکنان تازه‌وارد جلوی چشم است و به نوعی می‌شود او را دربی‌بازترین بازیکن تیم فعلی پرسپولیس حساب کرد. یکی که هم از حیث فنی و هم مقابله با تیم حریف می‌تواند نفر اول تیم باشد هر چند آن عقب بایستد و در طول مسابقه دقایقی طولانی در جریان بازی نباشد.

اگر عیسی آل‌کثیر هم در زمین بود می‌شد او را یکی دیگر از دربی‌بازها به حساب بیاوریم. عیسی هم از چند سال قبل روی پرسپولیسی بودنش تأکید کرده و ضمن گلزنی به استقلال با پیراهن تیم‌های دیگر در اولین دربی‌اش موفق به گلزنی شده و به خاطر آنچه باعث محرومیتش شد برای رویارویی با استقلال تا روزی که فوتبال بازی کند انگیزه وحشتناکی خواهد داشت. فقط کافی است شادی گلش بعد از گلزنی در دربی ۲۴ اردیبهشت را به خاطر بیاورید.

از بین بازیکنان با تجربه پرسپولیس هر سه کاپیتان تیم موفق به گلزنی شده‌اند که البته گل جنجالی سیدجلال به خاطر شکست ۳ بر ۲ مقابل تیم منصوریان در لیگ شانزدهم کمتر از گل پیروز کننده عالیشاه یا احمد نوراللهی به خاطر مانده است. وحید امیری هم در دربی رفت لیگ امسال گل زد.برخی بازیکنان پرسپولیس مثل مهدی شیری، سیامک نعمتی یا احسان پهلوان هم با پیراهن تیم‌های دیگر موفق به گلزنی مقابل استقلال شده‌اند اما اتمسفر دربی چیز دیگری است و تصویر و عطر گلی که در این مسابقه بروید تا سال‌های سال در خاطر هواداران باقی خواهد ماند.از این جهت مهدی عبدی شاید یک استثنا باشد و بتوان او را مهجورترین دربی‌باز پرسپولیس طی دو فصل اخیر دانست. عبدی که در اولین لمس توپش به عنوان بازیکن پرسپولیس در لیگ برتر در دربی گل زد حالا با سابقه دو گل در این مسابقه بزرگ آن هم طی چهار مسابقه که در دو تای آنها دقایق بسیار کوتاهی بازی کرد و در یکی دیگر هم ذخیره بوده آمار فوق‌العاده‌ای بجا گذاشته و بر پایه همان آمار دنبال درخشش در دربی است کما اینکه اگر آن آشتباه بزرگ در آفساید گرفتن فرار او در لحظات پایانی بازی برگشت لیگ مقابل استقلال انجام نمی‌شد شاید عبدی جزو سه گله‌های تاریخ دربی بود.

در نهایت اینکه تیم فعلی پرسپولیس علی انصاریان و بهروز رهبری‌فرد ندارد که روز دربی حتی در پست غیر تخصصی بدرخشند و ستاره میدان شوند -اگر نمایش وحید امیری که در دربی دو ماه قبل در نقش مدافع چپ بهترین بازیکن تیمش بود را حساب نکنیم- اما می‌شود منتظر درخشش بازیکنانی مثل حامد لک، عیسی آل‌کثیر و حتی مهدی عبدی در این دربی بود و شاید حتی یکی از نفرات تازه‌وارد تیم مثل مغانلو و پهلوان در این حوزه ورود کنند یا مثلاً مهدی ترابی و احمد نوراللهی خودی نشان بدهند و با درآوردن بازی نشان دهند علاوه بر اینکه فوتبالیست‌های قابل و درجه یکی هستند می‌توانند به جمع دربی‌بازترین‌های تاریخ پرسپولیس هم ورود کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج