۱۱۳۷۱۵۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

پروژه کهکشانی مالکان قطری

این‌طور که از شواهد برمی‌آید، مالکان قطری باشگاه پاری‌سن ژرمن با تمام قوا وارد بازار نقل‌وانتقالات شده‌اند تا با خرید بازیکنان بزرگ و رفع نقاط ضعف خود به مدعی نخست فتح لیگ قهرمانان تبدیل شوند.

فرهیختگان: تابستان امسال برای پاری‌سن ژرمن بسیار پرهیاهو آغاز شده و این تیم فرانسوی با خریدهای نامدار و پرسروصدای خود تصمیم دارد تیمی پرستاره را راهی رقابت‌های لیگ این کشور و همچنین لیگ قهرمانان کند. این‌طور که از شواهد برمی‌آید، مالکان قطری این باشگاه با تمام قوا وارد بازار نقل‌وانتقالات شده‌اند تا با خرید بازیکنان بزرگ و رفع نقاط ضعف خود به مدعی نخست فتح لیگ قهرمانان تبدیل شوند.

درحال حاضر بسیاری از کارشناسان معتقدند پی‌اس‌جی با خریدهایی که تاکنون داشته، شانس اول رسیدن به فینال اروپا و حتی قهرمانی در این تورنمنت است و این نفرات تازه‌وارد می‌توانند کاری که این تیم دو فصل پیش در انجام آن ناکام ماند و در فینال به بایرن مونیخ باخت را تکمیل کنند. پاریسی‌ها تاکنون ۴ بازیکن به ترکیب خود اضافه کرده‌اند که البته سه مورد آنها بازیکنان آزاد بودند و تنها برای به‌خدمت گرفتن اشرف حکیمی از اینترمیلان مجبور به پرداخت رقم درخواستی این تیم ایتالیایی شدند.

پروژه کهکشانی مالکان قطری

۴ خرید بزرگ

پس از پایان فصل گذشته که با قهرمانی دور از انتظار لیل در لوشامپیونه همراه بود ناصر الخلیفی، رئیس باشگاه در پاسخ به این سوال خبرنگار روزنامه اکیپ که آیا در تابستان خریدهای بزرگی خواهند داشت، گفت: «ما مثل همیشه رفتار خواهیم کرد.» پاری‌سن ژرمن پس از اینکه به قطری‌ها واگذار شد، شیوه‌ای کاملا متفاوت را درپیش گرفت و خیلی زود به یکی از پرهزینه‌ترین تیم‌های اروپایی بدل شد.

آنها با خرید ستاره‌های فوتبال دنیا به‌دنبال قدرت‌نمایی در لیگ فرانسه و البته فراتر از آن در اروپا بودند. زلاتان ابراهیموویچ، دیوید بکام، ادینسون کاوانی، تیاگو سیلوا، خاویر پاستوره و داوید لوئیز تنها بخشی از نفراتی هستند که با پرداخت هزینه‌های زیاد جذب این تیم شدند تا مالک قطری به رویای خود برای رسیدن به جام قهرمانی اروپا دست پیدا کند. آنها در این مدت مربیان زیادی را نیز روی نیمکت خود داشتند، اما هیچ‌کدام نتوانستند این رویا را محقق کنند و تنها موفقیت این تیم به قهرمانی در جام‌های مختلف داخلی خلاصه می‌شد که البته گاهی همانند فصل پیش در رسیدن به آن هم ناکام می‌ماندند.

خلیفی در اواسط فصل پیش تصمیم به برکناری توماس توخل از مربیگری این تیم گرفت و مائوریتسیو پوچتینو را جانشین او کرد. توخل آلمانی که فصل قبل تیمش را تا فینال اروپا رسانده بود، قربانی اختلافاتش با لئوناردو، مدیر ورزشی باشگاه شد و مدتی بعد به چلسی پیوست. جالب اینکه آبی‌های لندن در پایان فصل قهرمان اروپا شدند و پاریسی‌ها با سرمربی آرژانتینی خود حتی از قهرمانی در فرانسه هم دور ماندند. به این ترتیب روسای باشگاه به‌سرعت به فکر ترمیم نقاط‌ضعف خود افتادند و به‌سراغ خرید نفرات جدید رفتند.

درحالی‌که تازه 2 هفته از شروع مهلت نقل‌وانتقالات تابستانی می‌گذرد، آنها 4 خرید موفق داشته‌اند. جورجینیو واینالدوم، هافبک هلندی لیورپول با پایان قراردادش و درحالی‌که انتظار می‌رفت راهی بارسلونا شود، ناگهان با این تیم فرانسوی قرارداد بست تا خط هافبک این تیم برای فصل بعد تقویت شود. سرخیو راموس هم در وضعیتی مشابه و درحالی‌که بازیکن آزاد بود، با این باشگاه به توافق رسید تا شاید پاریسی‌ها با اتکا به تجربه بالای او و سابقه 4 قهرمانی در اروپا به آنها کمک کنند تا بتوانند به مهم‌ترین هدف خود در سال‌های اخیر برسند. این تیم اگر چه درون دروازه خود کیلور ناواس را دارد که عملکرد خوبی در سال‌های اخیر داشته، اما باتوجه به اینکه جیان‌لوئیجی دونارونا قراردادش با میلان به پایان رسیده بود و فرصتی طلایی برای خرید این گلر جوان وجود داشت، به‌سرعت با او وارد مذاکره شدند تا بهترین بازیکن یورو 2020 را به ترکیب خود اضافه کنند.

دوناروما پس از قهرمانی با ایتالیا در این مسابقات، راهی پاریس شد تا قرارداد 5 ساله‌اش را رسمی کند و به این ترتیب آنها یکی از بهترین گلرهای کنونی فوتبال دنیا را به خدمت گرفتند. اشرف حکیمی نیز پس از قهرمانی با اینترمیلان در سری A با قراردادی 60 میلیون یورویی راهی فرانسه شد تا یکی از مهم‌ترین نقاط‌ضعف این تیم در سال‌های اخیر که نداشتن بازیکنان کناری خوب بود را برطرف کند. البته گفته می‌شود هنوز خریدهای این تیم به پایان نرسیده و تا پایان تابستان ممکن است ستاره‌های بیشتری به ترکیب این تیم اضافه شوند.

خریدهای احتمالی

یک از ستاره‌هایی که این تیم از مدت‌ها قبل به‌دنبال خرید او بوده و در این تابستان هم دوباره شایعاتی در زمینه احتمال انتقالش به PSG مطرح شده، پل پوگبا است که در آستانه آخرین سال قراردادش با منچستریونایتد قرار دارد و اگر این تیم انگلیسی نتواند قرارداد او را تمدید کند، مجبور است برای اینکه گران‌ترین خرید تاریخ خود را به‌عنوان بازیکن آزاد به تیم دیگری واگذار نکند، او را در همین تابستان به فروش برساند.

در خط میانی این تیم البته باتوجه به اینکه نفراتی چون واینالدوم، وراتی و سارابیا حضور دارند ترافیک زیادی دیده می‌شود و حضور پوگبا باعث می‌شود تا یکی از این نفرات نیمکت‌نشین شود. از طرف دیگر قرارداد قرضی مویزه کین نیز به پایان رسیده است و البته اگر اورتون تمایل داشته باشد، تیم فرانسوی تمایل زیادی به تمدید آن دارد. به نوشته رسانه‌های فرانسوی درصورتی‌که انتقال پوگبا اتفاق نیفتد، ادواردو کاماوینگا، پدیده جوان رن دیگر بازیکن مدنظر این تیم است که او هم احتمالا حدود 40 میلیون یورو برای این تیم هزینه خواهد داشت.

پاریسی‌ها همچنین خواکین کوریا، مهاجم آرژانتینی لاتزیو را نیز مدنظر دارند و باتوجه به اینکه هم لئوناردو و هم پوچتینو به بازی این مهاجم علاقه‌مند هستند، احتمال خریدش در هفته‌های آتی کم نخواهد بود. آنها حتی در این تابستان شرایط به‌خدمت گرفتن لیونل مسی یا کریس رونالدو را نیز بررسی کردند، اما هردوی این بازیکنان به‌نظر می‌رسد در باشگاه‌های خود ماندنی هستند و احتمالا فعلا تصمیمی برای جدایی نخواهند داشت. باتوجه به قوانین فیرپلی مالی که یوفا در سال‌های اخیر سختگیرانه به‌دنبال اجرای آن بوده، این تیم فرانسوی استراتژی خود را بیشتر روی خرید بازیکنان آزاد یا نفراتی که تنها یک سال دیگر از قراردادشان باقی مانده و می‌توان با قیمت کمتری آنها را به خدمت گرفت، قرار داده تا کمتر مجبور به هزینه شود.

در این میان تنها اشرف حکیمی یک استثنا بود که باتوجه به نیاز تیم برای خرید یک مدافع راست و قیمتی نسبتا خوبی که این مدافع 22 ساله مراکشی داشت این باشگاه تصمیم به خرید او گرفت. از طرف دیگر این تیم فرانسوی درطول فصل گذشته قرارداد برخی ستاره‌های خود ازجمله نیمار، دی‌ماریا، دراکسلر و برنات را تمدید کرده‌ و بخشی از بودجه خود را برای افزایش دستمزد آنها هزینه کرده است.

در چنین شرایطی لئوناردو تحت فشار زیادی قرار دارد تا بتواند تیم خوبی برای فصل جدید ببندد و از طرف دیگر باید مشتریانی نیز برای برخی بازیکنان که در برنامه‌های پوچتینو جایی ندارند پیدا کند. پاردس، آندر هررا، لاوین کورزاوا و تیلو کرهر همگی در فهرست مازاد تیم قرار دارند و قرار است به‌زودی این تیم را ترک کنند. این تیم درحال حاضر ترکیب بسیار ترسناکی را دراختیار دارد که می‌تواند هر حریفی را شکست دهد.

با این‌حال نباید فراموش کرد افزایش تعداد ستاره‌های تیم می‌تواند باعث ایجاد تنش در رختکن تیم شود. درحال حاضر کیلور ناواس از اینکه دوناروما به ترکیب تیم اضافه شده چندان راضی نیست و می‌داند که احتمالا باید نیمکت‌نشین این گلر جوان ایتالیایی شود. در خط دفاعی نیز با آمدن سرخیو راموس جای کیمپمبه تنگ‌تر شده و شاید پوچتینو مجبور به تغییر سیستم یا نیمکت‌نشین کردن این مدافع ملی‌پوش فرانسوی شود. الخلیفی همواره می‌گوید بلندپروازی‌های این باشگاه متوقف نخواهد شد و حالا پس از شکست در فینال و نیمه‌نهایی دو فصل گذشته با خریدهای خود نشان داد که می‌خواهد با قدرت فصل جدید را آغاز کند و هرگز از هدف خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

این خریدها شاید پیامی روشن برای کیلیان امباپه نیز باشد که باشگاه همانند آنچه او خواسته به‌دنبال ساختن تیمی است که بتواند قهرمان اروپا شود. مذاکرات برای تمدید قرارداد این ستاره جوان ادامه دارد، اما او پس از ناکامی‌های اخیر برای انجام این کار دچار تردید شده است. مدیران باشگاه با این خریدها نشان دادند عزمی جدی برای موفقیت دارند و شاید این 4 خرید مقدمه‌ای برای تمدید قرارداد امباپه باشد. پاریسی‌ها تا اینجای کار برنده نقل‌وانتقالات این فصل بوده‌اند و درطول این 10 سالی که مالکان قطری این باشگاه را خریداری کرده‌اند، هیچ‌گاه تا این حد پرستاره و مدعی جدی فتح لیگ قهرمانان نبوده‌اند.

دست باز پوچتینو

پوچتینو برای فصل جدید البته با دردسرهایی نیز مواجه خواهد بود. اگر خرید جدیدی در کار نباشد و تیم قرار باشد با همین نفرات فصل جدید را آغاز کند او در برخی پست‌ها با ترافیک بازیکن مواجه است و باید از بین ستاره‌هایش یکی را نیمکت‌نشین کند. این مربی آرژانتینی علاقه زیادی به سیستم 1-3-2-4 دارد و محتمل‌ترین تاکتیک پی‌اس‌جی برای فصل آینده همین سیستم خواهد بود. در این شرایط احتمالا مارکینیوش و رامسو مدافعان میانی خواهند بود و کیمپمبه نیمکت‌نشین می‌شود. نیمار نیز در مرکز زمین و پشت سر ایکاردی بازی خواهد کرد و امباپه و دی‌ماریا در جناحین حضور خواهند داشت.

استراتژی بعدی پوچتینو می‌تواند استفاده از سیستم سه‌دفاعه باشد و تیمش را با آرایش 3-4-3 راهی زمین کند. در چنین شرایطی راموس به‌همراه مارکینیوش و کیمپمبه سه مدافع تیم را تشکیل می‌دهند و در خط حمله ایکاردی از ترکیب خارج می‌شود تا امباپه در نوک قرار گیرد و نیمار و دی‌ماریا دو وینگر این تیم خواهند بود. در این سیستم وظایف دفاعی امباپه هم کمتر خواهد بود و دو هافبک کناری تیم که حکیمی و برنات خواهند بود وظیفه کمک به مدافعان را دارند.

اگر این مربی آرژانتینی بخواهد خط میانی تیمش را مستحکم‌تر کرده و در میانه زمین برتری را در دست داشته باشد، باید به‌سراغ سیستم 3-3-4 بروند که در این‌صورت ادریسا گویه به خط میانی اضافه می‌شود و ایکاردی به‌همراه کیمپمبه از ترکیب دور خواهند ماند. البته در این شیوه آندر هررا و لئوناردو پاردس هم می‌توانند در ترکیب تیم قرار بگیرند تا قدرت خط میانی تیم بیشتر شود. همچنین در دیدارهایی که تیم می‌خواهد شرایط تهاجمی‌تری داشته باشد، استفاده از دراکسلر به‌عنوان هافبک تهاجمی می‌تواند به موفقیت تیم کمک کند.

پوچتینو در فصل پیش‌رو به‌نظر با دست بازتری می‌تواند ترکیب و سیستم دلخواهش را انتخاب کند و شاید سرانجام بتواند طلسم ناکامی‌هایش برای رسیدن به عنوان قهرمانی در لیگ و اروپا را پایان بخشیده و به‌همراه این تیم فرانسوی فصلی درخشان را پیش‌رو داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج