۱۱۳۷۴۷۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

«بدترین چیز خوب» در پرسپولیس

نقش و سهم مهدی ترابی در به‌ راه‌اندازی بازی تهاجمی پرسپولیس به قدری زیاد و بزرگ شده که در عین بالیدن به آن باید نگران شد

ایران ورزشی: نقش و سهم مهدی ترابی در به‌ راه‌اندازی بازی تهاجمی پرسپولیس به قدری زیاد و بزرگ شده که در عین بالیدن به آن باید نگران شد زیرا همیشه این احتمال هست که او روزی مصدوم یا سه ‌اخطاره و یا به‌ دلایلی از فرم عالی دور شود و در آن صورت سرخ‌ها نمی‌دانند که در حرکات رو به‌ جلوی خود چگونه عمل کنند.

این یک دلخوشی و البته نشانگر اقبال مساعد قرمز‌های تهرانی است که کوشش ترابی برای لژیونر شدن و ماندن طولانی‌مدت در چنین وضعیتی ثمر نداد و او فقط یک نیم فصل در لیگ قطر دوام آورد و به پرسپولیس بازگشت و بعد از فقط سه چهار هفته تلاش برای هماهنگ شدن مجدد با قرمز‌ها به این مقصود نائل آمد و به همان هافبک آزاد مؤثر قبلی آنها تبدیل شد که عقب می‌نشیند و توپ را تصاحب و با آن مانور و به‌ سمت جلو حرکت می‌کند و به ‌هر طریق ممکن فرصت‌سازی و برای حریفان تولید خطر می‌کند. در این روند یا ترابی در سایه کار پا به توپ خود یارانش را صاحب موقعیت گلزنی می‌کند و یا خودش در انتهای حرکتی قرار می‌گیرد که شروع کننده آن بوده و ضربه نهایی را هم می‌نوازد.

یک چیز غیر قابل برابری

پرسپولیس در روزهایی که فاقد این سلاح بوده، به شهادت ناظران و کارشناسان در ایجاد کردن امواج تهاجمی مؤثرش به مشکلاتی اساسی برخورد کرده و سخت و کم و بد گل زده است. اینکه ترابی ذاتاً یک بازیکن مستعد و پا به‌ توپ و فرصت‌ساز است، اتفاق خوبی به شمار می‌آید و باید آن را گرامی شمرد اما قضیه یک سوی منفی بزرگ هم دارد و آن هم بلاتکلیف و پا در هوا ماندن تیم وی در روزهایی است که او به هر دلیلی مردی نشان ندهد که وصفش را آوردیم و یا مصدوم و بیمار باشد و اصلاً به مسابقه نرسد.

در چنین روزهایی سایر عناصر بازیساز و فرصت‌‌طلب پرسپولیس باید ابتکار عمل را در دست گیرند و با اینکه از وحید امیری و در درجاتی پایین‌تر سعید آقایی و علی شجاعی می‌توان چنین چیزهایی را در سمت چپ میدان طلب کرد و در سمت راست هم می‌توان با مثلث‌هایی متشکل از شیری، نعمتی و عبدی کارها را تا حدی به پیش برد اما این ابزار همان کارآیی را ندارند که ترابی یک تنه در بهترین روزهای خود آن را بروز می‌دهد. حتی می‌توان استدلال و ابراز امیدواری کرد که در روزهای غیبت یا نزول ترابی امثال امید عالیشاه و احسان پهلوان هستند تا با تکیه بر تکنیک قوی و هوش و جنگندگی‌شان ارائه طریق کنند و با اینکه عالیشاه در دو فصل اخیر در این زمینه عالی ظاهر شده و پهلوان هم در برخی روزها گره‌گشای کار پرسپولیس و یک گلساز فرصت‌شناس نشان داده اما باید اذعان داشت که ترابی در روز خوبش از همه آنها سر است و چیزی که او به تیمش می‌دهد به ندرت از سوی سایرین تکرار شده و آن چیز سرعت، مهارت فنی، قوه بازیخوانی و ایجاد گشایش است که سرخ‌ها عادت کرده‌اند در دو سه فصل اخیر اکثر بردهای خود را در سایه آن پایه‌گذاری و جست‌وجو کنند.

«او» رونالدو و مسی نیست اما...

اگر قرار باشد نام و توصیف اضافه‌ای از شرایط فوق ارائه بدهیم، باید متذکر شویم که اقتدار ترابی به ‌رغم همه محسنات آن بدترین چیز خوبی است که می‌توان در پرسپولیس و یا هر تیم دیگری سهواً یا عمداً پایه‌گذاری و آن را نشان کرد. خوب است چون تا وقتی که هست و برقرار نشان می‌دهد، از آن تیم پیروزی و خوشبختی می‌بارد و بد است، زیرا وقتی نیست و به‌طور موقتی یا طولانی‌مدت از صحنه کنار گذاشته می‌شود، تیم مربوطه چیزی با همان میزان کارآیی ندارد تا سریعاً جانشین عنصر مثبت از دست رفته کند. مکانیسم و نحوه عملکرد هر تیم باید بر پایه کارها و ابتکارات و تاکتیک‌هایی باشد که از کلیت و تلاش گروهی نفرات‌ نشأت بگیرد و همه یا اکثریت در آن سهیم باشند ولی اگر فقط یک نفر تأمین کننده تمامی آن گشایش‌ها و توفیق‌ها و یا پدید آورنده قسمت عمده آنها باشد باید به حال آن تیم نگران شد زیرا همیشه روزی می‌رسد که آن فرد به‌گونه‌ای زیر سایه برود و تیم را ترک کند و در آن صورت مکانیسمی که روی کاکل آن فرد به حرکت در می‌آمده، در دست سایرین فقط با اجرایی نه چندان عالی همراه می‌شود و به تبع آن تیم به حداکثر بیلان و نتایجی که در دوره حضور و تجلی مجری و طراح اصلی آن مکانیسم نائل می‌شد، دست نخواهد یافت.

ترابی فقط رونالدو و مسی نیست که اگر نباشد تیمش به کلی زیر و رو شود و به ‌سوی نابودی برود اما سهم و حوزه عمل او در پرورش و اجرای بازی تهاجمی پرسپولیس در سه سال اخیر به درجه‌ای رسیده که هر شادی فعلی مرتبط با کارهای او و پیروزی‌های حاصل از آن با کابوس روزهای غیبت وی نیز همراه است. روزهایی که به ‌هر حال دیر یا زود از راه خواهند رسید و پرسپولیس باید از حالا فکری جدی درباره آن بکند و اقداماتش را برای ترمیم وضعیتی که تشریح کردیم به اجرا درآورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج