adexo3
۱۱۸۶۱۰۸
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

عملکرد فاجعه مهاجمان در نیمه‌اول لیگ ۲۱

بازی‌های نیم‌فصل در لیگ برتر کشورمان به‌پایان رسید و با نگاهی به جدول گلزنان لیگ امسال به یک آمار عجیب و ناامید‌کننده می‌رسیم.

فرهیختگان: برای هواداران فوتبال، تماشای بازی هجومی بهترین و لذتبخش‌ترین سرگرمی است، در کشور ما هم معمولا بیشتر از سایر خطوط عملکرد خط حمله و بازیکنان هجومی مورد بررسی قرار می‌گیرند. جالب اینکه بسیاری از هواداران احساسی فوتبال اگر مثلا یک دروازه‌بان در یک بازی ۱۰ سیو داشته باشد، اعتقادشان این است که وظیفه‌اش را انجام داده اما کافی است مهاجم تیم ‌محبوب‌شان در یک بازی مثل شهرآورد دروازه حریف را -ولو به‌طور شانسی- باز کند، آن وقت است که آقای مهاجم تا مدت‌های طولانی در بورس خواهد بود و نزد هواداران تیمش به اوج محبوبیت می‌رسد.

بازی‌های نیم‌فصل در لیگ برتر کشورمان به‌پایان رسید و با نگاهی به جدول گلزنان لیگ امسال به یک آمار عجیب و ناامید‌کننده می‌رسیم. در گزارش امروز به عملکرد بهترین گلزنان نیم‌فصل پرداخته‌ایم و مقایسه آماری هم با برترین گلزنان سه فصل اخیر داشته‌ایم.

آقای پنالتی یا آقای گل؟‌

گادوین منشا، مهاجم نیجریه‌ای‌تبار مس‌رفسنجان آقای گل لیگ ایران تا این مقطع از فصل به‌حساب می‌آید. منشا ۸ گل به‌ثمر رسانده که از این تعداد فقط ۲ گل را در جریان بازی زده و برای ۶ گل دیگر زحمت زیادی نکشیده؛ فقط توپ را برای نقطه پنالتی کاشته و یک ضربه و تمام. البته پنالتی زدن هم تمرکز و دقت می‌خواهد و‌ نمی‌خواهیم پنالتی‌های گادوین را لوث‌ کنیم، بلکه این ضعف فوتبال ماست که آقای گل نیم‌فصل با ۲ گل در جریان بازی در صدر جدول گلزنان قرار دارد.

مدافع مس هم می‌توانست آقای گل باشد

برای این‌که بهتر آمار فاجعه‌بار گلزنی مهاجم‌های لیگ برتری را بررسی کنیم، یک مثال ساده می‌زنیم. عقیل کعبی، مدافع مس‌رفسنجان در این فصل یک گل به‌ثمر رسانده، اگر ۶پنالتی را که منشا وارد دروازه حریفان کرده، به همبازی خود می‌سپارد و عقیل پنالتی‌ها را به گل تبدیل می‌کرد، الان یک مدافع بهترین گلزن نیم‌فصل فوتبال ایران بود. شاید خنده‌دار باشد اما با بررسی عملکرد چند مدافع دیگر گلزن لیگ برتری می‌بینیم اگر آن مدافع‌ها هم پنالتی‌های تیم‌هایشان را می‌زدند، الان در کورس آقای گلی قرار داشتند.

مهاجم‌های خارجی در صدر

پس از منشا که عنوان بهترین گلزن نیم‌فصل را یدک می‌کشد، لوسیانو پریرا مهاجم برزیلی فولاد و کوین یامگا وینگر فرانسوی استقلال قرار دارند، البته این دو بازیکن خارجی هم فقط ۳ بار در جریان بازی موفق به گلزنی شده‌اند و برای رسیدن به ۴ گل دیگر به خطای مدافع رقیب و سوت داور و نقطه پنالتی نیاز داشتند. به‌عبارتی سه بازیکن فهرست اول گلزنان لیگ برتر کشورمان خارجی هستند و درمجموع ۲۲ گل به‌ثمر رسانده‌اند که ۱۴ گل از روی نقطه پنالتی و فقط ۱۰ گل این خارجی‌ها در جریان بازی به‌نتیجه رسیده است. آماری که با گلزن‌های برتر کشورهای ۲ اروپایی هم قابل‌قیاس نیست اما اگر بخواهیم عمق فاجعه را بیشتر درک کنیم، یک مثال دیگر می‌زنیم، روبرت لواندوفسکی آقای گل فعلی بوندسلیگاست. این مهاجم لهستانی در ۱۸ بازی برای بایرن ۲۰ گل به‌ثمر رسانده که فقط سه تا از گل‌هایش از روی نقطه پنالتی به‌دست‌آمده است‌. پاتریک شیک، بازیکن اهل جمهوری چک که برای بایرن لورکوزن توپ می‌زند با ۱۷ گل زده (یک گل از روی نقطه پنالتی) در تعقیب لواندوفسکی برای ربودن آقای گلی است.

مهاجم‌هایی که نه پنالتی‌زن هستند و نه گلزن!

وضعیت مهاجم‌های ایرانی لیگ کشورمان ناامیدکننده‌تر از آمار آقای گلی در فصل جاری است؛ آل‌کثیر و عبدی از پرسپولیس، بابایی از تراکتور و اسلامی و کوشکی از نساجی و پیکان در کورس با ۴ گل زده برای کسب آقای گلی در تعقیب بازیکنان خارجی لیگ هستند. مهاجمانی که هر ۴ گل خود را در جریان بازی به‌ثمر رسانده‌اند و شاید اگر پنالتی‌زن اول تیم‌شان بودند وضعیت‌شان در جدول برترین گلزن‌ها بهتر از این بود.

آمار قابل‌تامل از سه‌فصل پیش

با بررسی عملکرد مهاجم‌های لیگ برتر در سه‌فصل گذشته به نکات قابل‌تاملی می‌رسیم. آقای گل فصل پیش لیگ کشورمان سجاد شهباززاده، مهاجم سپاهان بود که ۲۰ گل زد که فقط ۳ گلش را از روی نقطه پنالتی به‌ثمر رساند و آمار امیدوارکننده‌ای برای مهاجم ایرانی به‌حساب می‌آید اما سجاد ۳۲ ساله است و سال‌های پایانی فوتبالش را سپری می‌کند و شانسی برای حضور در اردوی تیم ملی ندارد. وضعیت دو دوره قبل‌تر هم نگران‌کننده است؛ جایی که مهاجم‌های ایرانی نظاره‌گر بردن توپ طلا توسط شیخ دیاباته (۱۵گل) و سال قبل‌تر از آن هم لوسیانو پریرا و کی روش استنلی(۱۶ گل) -به‌طور مشترک- بودند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج