اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۵۳۸۸۷
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

اسپانيا و آلمان؛ دو مسير متفاوت

بازى دو تيم آلمان و اسپانيا تنها ديدارى جذاب و دوستانه نخواهد بود، بلكه رويارويى دو تيمى است كه فاتح دو دوره اخير جام جهانى فوتبال بوده اند و براى رسيدن به موفقيت راه هاى متفاوتى را طى كرده اند.

طرفداری: اسپانيا براى سال هاى متمادى فوتبال جهان را به تسخير خود آورده بود و بين سال هاى ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ موفق به كسب قهرمانى در سه تورنمنت بزرگ شده بود، دو قهرمانى در رقابت هاى يورو و يك مرتبه فتح جام جهانى. اما در جام جهانى ۲۰۱۴ برزيل چنين اقتدارى خدشه دار شد و لاروخا حتى موفق به صعود از مرحله گروهى اين رقابت ها نيز نشد تا آلمان با فتح فينال ماراكانا، چهارمين ستاره را به خانه خود برد.

اما دليل اصلى موفقيت اين فاتحان دو جام جهانى اخير چه بوده است؟ فدراسيون فوتبال اين دو كشور چه فلسفه اى را دنبال كرده اند؟ كار بر روى فوتبال پايه چه تاثيرى در اين موفقيت داشته است و چه اشخاصى تعيين كننده مسيرهاى پيشرفت فوتبال اين دو كشور بوده اند؟

اسپانيا و آلمان؛ دو مسير متفاوت

كار بر روى فوتبال پايه

بى ترديد موفقيت هر فدراسيونى با اهميت دادن به فوتبال پايه رابطه اى مستقيم دارد. در فوتبال آلمان چنين اتفاقى در هزار سوم ميلادى و پس از رسوايى مانشافت در رقابت هاى يورو ۲۰۰۰ اتفاق افتاد. هنگامى كه آلمان تنها با كسب يك امتياز از آن رقابت ها كنار رفت، مسئولان فوتبال اين كشور تغييرات گسترده اى را براى پيشرفت فوتبال آلمان برنامه ريزى كرده و به اجرا گذاشتند.

در فصل ۲۰۰۲/۰۳ فدراسيون فوتبال آلمان ۳۸۷ مكان را براى ترويج فوتبال پايه در سراسر اين كشور افتتاح نمود كه همگى آنها امروزه نيز فعال هستند. در اين مكان ها مى بايست استعدادهاى جوان هر منطقه اى شناخته شده و آموزش ديده شوند.

ماتياس سامر درسال ۲۰۰۶ به عنوان مدير ورزشى فدراسيون فوتبال آلمان انتخاب گرديد و كار بر روى جوانان را از الويت هاى برنامه هاى خود قرار داد. باشگاه هاى فوتبال آلمان نيز مجبور به كار بر روى فوتبال پايه شدند چون در غير اين صورت مجوز فعاليت آنها از سوى فدراسيون اين كشور لغو مى شد. براى تيم هاى ملى فوتبال آلمان در همه رده هاى سنى يك فلسفه خاص در نظر گرفته شد تا بازيكنان ملى پوش از فوتبال پايه بتوانند خود را با فلسفه و ايده اى خاص انطباق دهند.

اسپانيا و آلمان؛ دو مسير متفاوت

فلسفه هاى متفاوت

اما در اسپانيا نتيجه نگرفتن لاروخا در يك تورنمنت سبب ايجاد تغييرات اساسى در فوتبال اين كشور همانند آلمان نشد. فوتبال اسپانيا از مدت ها پيش براى كسب عنوانى در تورنمنتى در سطح ملى با مشكل مواجه شده بود، تا سال ۲۰۰۸ پيش از شروع هر تورنمنتى، از لاروخا به عنوان يكى از مدعيان نام برده مى شد، اما به دلايل مختلف اين تيم از رسيدن به موفقيت باز مى ماند.

در حال حاضر در فوتبال اسپانيا رئال مادريد سمبل بازى تهاجمى و سريع و بارسلونا سمبل بازى با مالكيت بالاى توپ به حساب مى آيند كه هر دو سيستم و فلسفه اى كاملا متفاوت هستند، اين مسئله تا ساليان متمادى مشكل اصلى فوتبال اسپانيا به خصوص در بخش جوانان بود. فرانسيسكو ريكو لوزانو از كارشناسان فوتبال اسپانيا در اين رايطه معتقد است:"در تيم هاى اتلتيكو مارديد، والنسيا و سويا بيشتر فوتبالى فيزيكى دنبال مى شود، اما در بارسلونا، اسپانيول و ويارئال بيشتر بر روى فوتبالى كنترلى تمركز مى شود." و ايجاد تركيبى درست و موثر از دو نوع فلسفه فوتبال متفاوت براى سال هاى متمادى مشكل اصلى فوتبال اسپانيا بود.

در سال ۲۰۰۴ با افتتاح مركز تمرينات لاروخا در مادريد تغييراتى اساسى در روند كار فدراسيون فوتبال اسپانيا پديد آمد، تمركز بر روى تمرينات تيم ملى اسپانيا با توجه به تجهيزات موجود در اين مركز به شدت افزايش يافت و برنامه هاى آموزشى مدون و مدت دارى براى مربيان اسپانيايى در نظر گرفته شد.

موفقيت ها و عناوبن

اهميت دادن بر فوتبال پايه در آلمان خيلى زود به بار نشست و تيم زير هفده ساله هاى اين كشور در سال ۲۰۰۷ به مقام سومى جام جهانى دست يافت، در سال ۲۰۰۸ تيم زير نوزده ساله هاى آلمان قهرمان اروپا شد و همين اتفاق براى تيم هاى زير هفده سال و زير ۲۱ سال آلمان در سال ۲۰۰۹ نيز تكرار شد، به همين دليل فدراسيون فوتبال آلمان از سوى يوفا در سال ۲۰۰۹ به عنون برترين فدراسيون در زمينه كار بر فوتبال پايه انتخاب شد. عنوانى كه پيش از اين در چهار سال متوالى به اسپانيا رسيده بود.

به اين موفقيت ها مى بايست قهرمانى تيم زير هفده ساله هاى آلمان در سال هاى ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ و همچنين كسب نايب قهرمانى جام جهانى همين تيم در سال ۲۰۱۱ را نيز اضافه نمود. در سال ۲۰۱۴ ميلادى نيز تيم زير نوزده سال هاى آلمان موفق به فتح رقابت هاى اروپايى شد.

اسپانيا به صورت سنتى يكى از قطب هاى اروپا در زمينه فوتبال پايه اى مى باشد با اين وجود موفقيت لاروخا در بين سال هاى ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ نتيجه و پيامد موفقيت تيم زير بيست و يك ساله هاى اين كشور در سال هاى قبل از اين دوران نبوده است.در مجموع اسپانيا چهار مرتبه در تورنمنت هاى زير بيست و يك ساله ها موفق بوده اند كه آخرين آنها در سال هآى ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ اتفاق افتاده است،‌زمانى كه تيم ملى بزرگسالان اين كشور پيش از اين به اوج خود رسيده بود در واقع موفقيت لاروخا با تيم زير و بيست و يك ساله هاى اين كشور هم زمان رخ داده است و حتى ضعيف تر شدن اين دو تيم نيز به صورت هم زمان اتفاق افتاده است، چون علاوه بر نتيجه نگرفتن لاروخا در جام جهانى برزيل، تيم زير بيست و يك ساله هاى اين كشور نيز با قبول شكست در بازى پلى آف مقابل صربستان موفق به صعود به رقابت هاى جام جهانى نشده است. در هفته گذشته نيز همين تيم با نتيجه ۱:۴ مغلوب بلاروس شده بود.

ثبات و پيوستگى فعاليت ها

فدراسيون فوتبال آلمان در سال هاى اخير در زمينه انتخاب كادر هدايت مانشافت ثبات خوبى داشته است، سال ۲۰۰۴ يورگن كلينزمن جانشين رودى فولر و توانست با همكارى يوگى لوو به عنوان دستيار آلمان را به رده سوم جام جهانى خانگى برساند. بعد از كناره گيرى كلينزمن به يوگى لوو اعتماد شد و از آن زمان به بعد يوگى لوو در كادر هدايت آلمان ها مشغول به فعاليت بوده است.

فوتبال آلمان در گذشته نيز بارها شاهد جايگزينى سرمربى مانشافت با دستيارش بوده است و علاوه بر يوگى لوو نفراتى نظير هلموت شون، يوپ دروال و اريك ريبك نيز با سپرى شدن چنين پروسه اى به عنوان سرمربى تيم ملى آلمان انتخاب شده اند. هانسى فليك دستيار سال هاى گذشته يوگى لوو در تابستان گذشته از سمت خود كناره گيرى كرد و به تازگى توماس اشنايدر سرمربى سابق اشتوتگارت جايگزين او شده است.

در اسپانيا نيز در سال ۲۰۰۴ تصميمات مهمى اتخاذ گرديد، لوئيز آراگونز سرمربى لاروخا جانشين ايناكى سائز شد، آراگونز تغييرات گسترده اى را در تيم ملى اسپانيا انجام داد و بازيكنان نيز با تغيير پست خود در تيم ملى نسبت به باشگاه هاى خود مشكلى نداشتند و كمال همكارى را با وى در اين زمينه انجام دادند.آراگونز بازيكنانى نظير ژاوى هرناندز و آندرس اينيستا را از آكادمى جوانان بارسا به لاروخا آورد و فلسفه بازى بارسلونا مبنى بر فوتبال مالكانه و كنترلى را نيز براى تيم خود برگزيد. ويسنته دل بوسكه سرمربى بعدى لاروخا نيز در جام جهانى ۲۰۱۰ و يورو ۲۰۱۲ نيز با استفاده از همين فلسفه اسپانيا را به موفقيت هايى فراموش نشدنى رسانده است.

نگاه به آينده

به نظر مى رسد آلمان ها در آينده فوتبال نيز حرف هايى براى گفتن داشته باشند و قهرمانى تيم زير نوزده ساله هاى اين كشور در تابستان گذشته نيز شاهدى بر اين ادعا است. رقباى اروپايى آلمان ها نيز در اين فاصله غافل نبوده اند، جايزه كار برتر بر فوتبال پايه در سال ۲۰۱۳ از سوى يوفا به فرانسه و در سال ۲۰۱۱ به اسپانيا تعلق گرفته است.

اسپانيا با وجود ناكام ماندن در جام جهانى برزيل باز هم از مدعيان اصلى رقابت هاى يورو ۲۰۱۶ به حساب مى آيد و آلمان نيز مى بايست بعد از پشت سر گذاشتن دوران ضعيف پس از جام جهانى، فرم ايده آل گذشته خود را بار ديگر پيدا نمايد.

لاروخا بازيكنان جوانى همچون ايسكو و تياگو را از تيم زير بيست و يك ساله هاى فاتح جام جهانى ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ در اختيار دارد ولى بحثى اساسى در خصوص نحوه بازى اين تيم در اسپانيا وجود دارد. آيا اين تيم مى بايست فلسفه بازى مالكانه و كنترلى خود با توجه به بازيكنانى كه در اختيار دارد را ادامه دهد؟ به هر حال اسپانيا به آسانى جواز حضور در رقابت هاى يورو ۲۰۱۶ را به دست خواهد آورد و بعد آنها دو سال فرصت خواهند داشت تا بر روى فلسفه خود براى كسب موفقيت در جام جهانى ۲۰۱۸ كار كند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج