adexo3
۲۶۳۵۳۸
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

كريمي: به کرار با کرارها برخورد کرده‌ام!

فیروز کریمی به روال دو فصل اخیر جایی بین مربیان لیگ برتری در دور رفت ندارد.

خبر ورزشی: فیروز کریمی به روال دو فصل اخیر جایی بین مربیان لیگ برتری در دور رفت ندارد. او دو فصل پیش در فاصله سه هفته تا پایان لیگ ذوب‌آهن را از سقوط نجات داد و فصل قبل همین کار را با ملوان تکرار کرد...

آقافيروز، اين روزها را چطور مي‌گذرانيد؟

كسي كه ۴۰ سال از عمرش را كنار فوتبال بوده، معلوم است كه نمي‌تواند دور از عرصه و صحنه باشد. من هم پيگير فوتبال در تمام سطوح و عرصه‌ها هستم.

اين داستان تيم اكسين كرج و ليگ ۲ چيست؟ برخي تصور مي‌كنند شما مربي يك تيم ليگ دو شده‌ايد!

من اگر بتوانم جايي كمك فوتبال و جوانان كنم، حتماً مي‌روم و دنبال جايگاه و پست و لقب نيستم اما در مورد اكسين وقتي سايپا از كرج رفت، مسئولان اين استان به درستي متوجه يك خلأ شدند و براي پر كردن اين جاي خالي به من مأموريت دادند كه امتياز تيمي را خريداري نموده و نماينده شايسته‌اي براي استان البرز بسازيم كه مال خودمان باشد و براي خودمان بماند.

شما خودتان هم ساكن كرج هستيد؟

بله و خيلي از فوتباليست‌ها اينجا هستند. ما استعدادهاي جوان بسياري در استان البرز داريم كه جايي براي ديده شدن ندارند و اين تيم قرار است فرصت عرض‌اندام آنها باشد.

همه مي‌روند ليگ يك، چرا شما رفتيد ليگ ۲؟

آن مثال را شنيدي كه گربه دستش به گوشت نمي‌رسد و مي‌گويد من نقرس دارم؟ خيلي‌ها را مي‌شناسم كه دقيقاً در همين شرايط بودند و بعد شعار دادند كه ترجيح داديم از پايه شروع كنيم و قدم به قدم جلو بياييم و... اما من راستش را مي‌گويم. ما رايزني هم كرديم و همه كارها شده بود اما در قدم آخر معامله جور نشد!

سرمايه خريد تيم با شما بود يا مسئولان استان؟

با مسئولان استان. من از اول حكم يك مشاور را داشتم، چه براي مديران و چه از نظر فني. به هر حال ساختن يك تيم از ريشه تا برگ هزار جور دنگ و فنگ دارد.

و ناچار رفتيد سراغ ليگ دو كه ديرتر شروع مي‌شد؟

بله. ما تيم را تشكيل داديم و تمرينات را شروع كرده بوديم و ديگر نبايد كار عقب مي‌افتاد.

اين اكسين چيست؟

يك شركت پايه يا هولدينگ در امر سرمايه‌گذاري است كه در صنايع و محل‌هاي مختلف اقتصادي و تجاري سرمايه‌گذاري مي‌كند.

از آن دسته سرمايه‌گذاراني كه يكي، دو سال مي‌آيند و بعد مي‌روند؟

نه. اگر از آن دسته بودند، سراغ من نمي‌آمدند و من با آنها كار نمي‌كردم. اين عده براي كار بلندمدت آمده‌اند.

تا الان كه مشكل مالي نداشته‌ايد؟

نه خوشبختانه. تمام قراردادها سر موعد پرداخت شده و همه چيز روي روال و حرفه‌اي است.

چقدر به صعود اميدواريد؟

خيلي، صددرصد.

الان سرمربي اكسين كيست؟

علي لطيفي.

و اگر تيم به دسته اول صعود كند، شما كنارش مي‌مانيد؟

بله، قطعاً.

موافقيد از كرج بياييم بيرون؟ نظرتان در مورد اتفاق سپاهان و داستان فركي - محرم چيست؟

محرم نويدكيا يك مهره تثبيت شده و زحمتكش براي سپاهان است كه در دهه‌هاي اخير شناسنامه اين باشگاه بوده و ارزشي فراتر از يك بازيكن دارد اما فراموش نكنيد فوتبال ورزشي تيمي و گروهي است. در قالب تيم، محرم هم يكي مثل ۲۸ بازيكن ديگر است و بايد كاملاً تابع سرمربي باشد. فرض كن شما مربي بازيكني هستي كه دو روز قبل به تيم آمده و كارايي بيشتري نسبت به كاپيتان تيم ملي و كاپيتان ۲۰ سال اخير تيم شما دارد. كدام را مي‌گذاري؟ معلوم است كه مربي بايد به منافع جمع و تيم فكر كند نه يك بازيكن. حالا مارادونا باشد!

دربي را ديديد؟

بله.

از نظر فني چطور بود؟

همان‌طور كه شب مسابقه در تلويزيون گفتم. آنجا گفتم بازي مساوي مي‌شود ولي نه از آن مساوي‌هاي خواب‌آور و بي‌خاصيت! براي اين حرفم دليل آوردم و ديديد كه همان هم شد.

من اين برنامه را نديدم. دليل شما را هم دوست دارم بدانم.

هر دو تيم بازيساز ندارند، پس مجبورند براي حمله تا دقيقه ۶۰، ۷۰ پا به توپ به قلب دفاع حريف بزنند و بعد كه خسته شدند، رو به بازي هوايي و ارسال‌هاي بلند بياورند. براي هر دو نوع بازي هم هر دو تيم مهره كافي داشتند. اين برنامه را نديدي يا كلاً نمي‌بيني؟

راستش كلاً نمي‌بينم چون كارشناساني مي‌آورند كه در عمرمان آنها را نديده‌ايم و دوزار هم فوتبال نمي‌فهمند!

شب قبل برنامه ما در يك كانال ديگر، آقايي را آورده بودندكه با افتخار هفت بار گفت از روي سكوهاي ورزشگاه، بازي بارسلونا، بايرن و رئال را ديده! بعد هم مي‌خواست بگويد خيلي بلد است، به بازيساز مي‌گفت پلي‌ميكر! يك جمله گفت كه مجري هم نفهميد به چه زباني حرف مي‌زند: «در منطقه زون بين وينگر و پلي‌ميكر ميك‌آپ!»

در قديم كسي كه مي‌خواست نشان بدهد خارج بوده يا درس خوانده، از كلمات قلمبه استفاده مي‌كرد. اين‌ها صد سال عقب هستند!

دقيقاً، طرف نه بازيكن بوده، نه مربي، نه داور، نه خبرنگار و معلوم نيست از كجا مي‌آيد كه مي‌شود كارشناس! درد همين‌هاست.

به عنوان سرمربي سابق استقلال اين تيم را چطور مي‌بينيد؟

اگر ساپورت مالي به‌موقع باشد و جو روحي تيم و اعصاب بازيكنان را به هم نريزند، اين استقلال در هر دو جام قهرمان مي‌شود. البته نمي‌خواهم توقع و بار رواني روي تيم ايجاد كنم، مي‌خواهم از زحمات مظلومي بگويم كه در اين شرايط و اوضاع چنين تيم قدرتمندي را آماده كرده است.

اگر شما سرمربي استقلال بوديد، با كرار چه مي‌كرديد؟

همه مرا مي‌شناسند! نيازي نيست بگويي اگر سرمربي بودم به كرار با كرارها روبه‌رو بوده و هميشه همه ديده‌اند چه‌كار مي‌كنم! براي من كل تيم مهم است و وقتي يك نفر باعث شود اعصاب تيم به هم بريزد، يا بقيه حس كنند تبعيض هست، او بايد برود. حتي اگر ديگران با راه او نروند، دلسرد مي‌شوند و براي جلوگيري از اين حس نبايد بگذاريد اصلاً كار به اينجا برسد.

در ماجراهاي كروش با دبيركل فدراسيون هم كه موضع شما همان قبلي است؟

مگر جايگاه‌ها عوض شده كه موضع من عوض شود؟ البته يك اعتراضي بكنم، حقيقتاً فكر نمي‌كردم يك مربي بتواند روزي عليه دبيركل فدراسيوني كه در استخدامش است، حرف بزند! يك اتفاقي هم درون خودم افتاد. من سال‌هاي سال فكر مي‌كردم جايگاه رياست و دبيركلي فدراسيون حرمت و قداست خاصي دارد اما حالا فهميدم خيلي هم مهم نيست نه آن‌جور كه ما فكر مي‌كرديم! مطمئن باش جناب كروش فتح ‌بابي كرد كه بعد از اين خيلي‌ها به اين مسير خواهند رفت. وقتي حرمت‌ها بشكند، هيچ‌كس در امان نيست و اگر قرار بود برخوردي شود بايد تا الان مي‌شد.

مي‌دانم كه شما به شخص اسدي علاقه خاصي هم داريد.

۴۰ سال در بطن اين فوتبال بودم و بالا و پايين همه چيز را مي‌دانم. دست تمام زحمتكشان را مي‌بوسم و براي همه احترام قائلم ولي ديگر كسي نيست كه فيروز كريمي او را نشناسد. به جرأت مي‌گويم به جز مصطفوي هيچ دبيركلي در فدراسيون‌هاي بعد از انقلاب مثل اسدي تمام ويژ‌گي‌ها را با هم نداشته و اثرگذاري او بعدها نيز تكرار نخواهد شد.

منظورتان از تمام ويژگي‌ها با هم چيست؟

يعني الماس روي انگشتري فدراسيون. كسي كه بازيكن تيم ملي بوده، بعد تا فوق‌تخصص جراحي قلب درس مي‌خواند و از نظر اعتقادي هم عضو خانواده شهيد و برادر جانباز است. ديگر چه فاكتوري بايد داشته باشد كه ندارد؟

به نظر شما تيم اميد به المپيك مي‌رسد؟

چرا كه نه؟ من كه خيلي به اين تيم اميدوارم البته به شرطي كه نصف حمايت‌هاي لازم و آنچه براي كروش مهياست را در اختيار خاكپور هم بگذارند. ايراني‌ها با نصف امكانات مي‌توانند اندازه خارجي‌ها بازدهي داشته باشند.

مثلاً‌ چه امكاناتي؟

همين كه ليگ هر بار به خاطر تيم ملي ۲۰ روز ،۲۰ روز تعطيل مي‌شود، كار كوچكي است؟ شما ببين تمام مربيان گلايه دارند و صد درصد به‌حق هم هست. سازمان ليگ و شخص آقاي تاج نيز كه گناهي ندارند و مطابق قانون عمل مي‌كنند اما آن طرف آيا تمام بازيكناني كه تيم اميد مي‌خواهد را به آنها مي‌دهند؟ اين تريبون وسيع رسانه‌اي كه در اختيار كروش هست، در اختيار تيم اميد هم هست؟

مرسي از وقتي كه گذاشتيد. چيزي هست كه بخواهيد بگوييد؟

نه. ممنون از لطف شما. ان‌شاءا... هر چه خير است، همان شود و بهترين اتفاقات براي تيم‌هاي ملي و باشگاهي ما بيفتد. همين‌جا از مهندس تاج هم تشكر مي‌كنم كه در چارچوب قانون بيشترين تعامل و همكاري را با ما و ساير باشگاه‌ها داشته‌اند و دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج