۲۸۹۹۱۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

تبانی آلمان و اتریش در جام‌جهانی ۱۹۸۲

تیم‌های آلمان و اتریش پس از ۲۵ سال به تبانی در جام‌جهانی اعتراف کردند.

خبرگزاری ایسنا: ۲۵ ژوئن سال ۱۹۸۲ در مولینون خیخون اسپانیا، اتفاقی رخ داد که در آن به فوتبال بی‌حرمتی شد. الجزایر در اولین بازی گروهی جام جهانی اسپانیا و در کمال شگفتی، آلمان بزرگ را شکست داد و شانس صعود به مرحله بعد را پیدا کرد اما تبانی دو تیم آلمان و اتریش، مانع این اتفاق شد.

آخرین پیکار مرحله گروهی بین آلمان و اتریش برگزار شد. اگر ژرمن‌ها با نتیجه یک بر صفر در این دیدار پیروز می شدند، هر دو تیم صعود می کردند. چند روز پیش از بازی، از تقلب صحبت می شد و به همین دلیل بازی زیر ذره‌بین قرار گرفت.

اما در بازی دو تیم نشانی از تبانی دیده نمی شد. در دقیقه ۱۰ هروبش تنومند، گل نخست آلمان را به ثمر رساند. در این لحظه طبق گفته برخی از شاهدین، شوماخر که دروازه‌بان آلمان بود، کلاه سفید بر سر داشت. بعدها کشف شد استفاده از این کلاه نشانه توافق آلمان با اتریش است. توافق وجود داشت اما دو تیم، فوتبال بازی کردند. بازیکنان توپ را از سمتی به سمت دیگر می فرستادند که بازی به کندی انجام شود. این اتفاق موجب خشم تماشاگران شد.

در نهایت این دیدار با یک گل به پایان رسید. الجزایر اعتراض کرد اما چیزی عوض نشد. هر سه تیم گروه، دو پیروزی و چهار امتیاز داشتند ولی تفاضل گل تیم آفریقایی کمتر بود و به همین جهت، حذف شد. این موضوع به عنوان بی‌حرمتی اروپایی ها به سایر تیم‌ها قلمداد شد. کشورهای این قاره تنها به منافع خودشان فکر می کردند و نمی خواستند پیشرفت تیم های دیگر قاره ها را ببینند.

۲۵ سال بعد، بریجل، مدافع تیم ملی فوتبال آلمان که در آن دیدار حضور داشت، در یک روزنامه عربی به همه چیز اعتراف کرد و گفت: «دو تیم این تصمیم را گرفتند که ما را تحت فشار قرار ندهند.» جهان فوتبال اما تحت تاثیر این افشاگری قرار گرفت. رباح ماجر در این‌باره گفت: «عصبانی بودم. تبانی بی شرمانه‌ای بود.»

فدراسیون فوتبال الجزایر از فیفا خواست روی این قضیه تحقیق کند و خسارت ناشی از این موضوع را به الجزایر بپردازد. آنها خواستار ریشه‌کن کردن اینگونه بی عدالتی ها شدند تا مانع از تکرار آن شوند اما اتفاقی نیفتاد.

آلمان‌ها اما توسط اولی اشتیلیکه، پل برایتنر و هرالد شوماخر تبانی را رد کردند اما شاکنر اتریشی در این‌باره اظهار کرد: «می‌خواستم بازی کنم. توپ می خواستم تا گلزنی کنم اما دیگران اجازه این کار را به من ندادند.» بریجل به من گفت: «چرا اینقدر می دوی؟ بایست! همچنین از نیمکت تیم اشاره هایی به من می شد تا متوقف شوم. در نهایت تسلیم شدم. در حقیقت نتیجه یک بر صفر نیز ما را به مرحله بعد می رساند.»

فیفا اما نسبت به این تبانی واکنشی نشان نداد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج