adexo3
۳۵۵۷۰۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

تابلوی «ایست» مقابل یک چهارم داوران فوتبال

مسائل داوری در سال‌های اخیر بخش اعظمی از حاشیه‌های فوتبال را به خود اختصاص داده است و برای شروع فصل جدید نیز با مردود شدن نزدیک به یک‌چهارم داوران فوتبال در تست آمادگی جسمانی شوک بزرگی به جامعه داوری وارد شده است.

روزنامه شهروند: مسائل داوری در سال‌های اخیر بخش اعظمی از حاشیه‌های فوتبال را به خود اختصاص داده است و برای شروع فصل جدید نیز با مردود شدن نزدیک به یک‌چهارم داوران فوتبال در تست آمادگی جسمانی شوک بزرگی به جامعه داوری وارد شده است. اتفاقی که روز گذشته در تست آمادگی جسمانی داوران لیگ برتری رخ داد، مسئولان داوری کشور را هم متعجب کرده تا به دنبال راهکاری برای جلوگیری از یک بحران باشند.

لیست بلندبالای مردودی‌ها

از صبح روز گذشته در زمین شماره یک ورزشگاه آزادی، تست آمادگی جسمانی داوران و کمک داوران لیگ برتری برگزار شد. کلاس‌های توجیهی ٩٥ داور و کمک داور از ابتدای هفته جاری آغاز شده بود و در روز آخر تست آمادگی جسمانی همانند هر‌سال برگزار شد. بعد از انجام این تست که بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد، برخی از عوامل ناظر و اجرایی خبر از رد شدن داوران متعددی در این تست را دادند. با این‌که اخبار ضدونقیضی دراین‌باره شنیده شد، به گفته شاهدان عینی نزدیک به ٢٥ داور و کمک داور در مجموع در تست‌های آمادگی جسمانی رد شده اند. از مطرح‌ترین داورانی که نمره مردودی آوردند، می‌توان به یدالله جهانبازی و البرز حاجی‌پور اشاره کرد که در سال‌های اخیر جزو داوران شاخص فوتبال ایران بودند.

تست‌ها سخت‌تر شد

با این‌که هر ‌سال از بین نزدیک به ١٠٠ داور و کمک داور شاید فقط ٢،٣ نفر نمی‌توانستند تست‌های آمادگی جسمانی را پشت سر بگذارند، امسال افزایش چند برابری تعداد آنها باعث شد تا صدای داوران مردود نیز دربیاید. یدالله جهانبازی که در تست آمادگی جسمانی رد شده، دراین‌باره می‌گوید: «در دوی ٧٥ متر متحمل دومین خطا شدم و نتوانستم نمره قبولی را کسب کنم. تست امسال نسبت به ادوار گذشته بسیار سخت‌تر شده بود تا جایی که حدود ١٠،١٢ داور و ١٤،١٥ کمک داور نتوانستند این تست را به سلامت پشت سر بگذارند.»

از تأیید تا تکذیب مسئولان

مردود شدن تعداد قابل ملاحظه‌ای از داوران لیگ برتری باعث شد تا مسئولان داوری نیز شوکه شده و صحبت‌های ضدونقیضی انجام دهند. مسعود عنایت، رئیس دپارتمان داوری در ابتدا از مردود شدن ٢ داور خبر داد. حسین عسگری یکی از مدرسین کلاس‌های داوری اما نظر متفاوتی داشت و اعلام تعداد زیادی از داوران در تست دیروز رد شدند که این موضوع جای تاسف دارد. از سوی دیگر فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران در اقدامی عجیب تمام اخبار را تکذیب و اعلام کرد که امروز اسامی نهایی داورانی که در این تست‌ها نمره قبولی گرفته‌اند، اعلام می‌شود.

احتمال برگزاری تست مجدد

مردود شدن تعداد زیادی از داوران لیگ برتری و احتمال دست خالی ماندن کمیته داوران در طول مسابقات لیگ برتر با توجه به قضاوت‌های بین‌المللی برخی از داوران باعث شد تا مسئولان به فکر طرح برگزاری تست مجدد بیفتند. مسعود عنایت رئیس دپارتمان داوری دراین‌باره می‌گوید: «باید ببینیم که به داوران مردودی نیاز داریم یا خیر. در صورتی که نیازمند بودیم مجددا تست خواهیم گرفت تا یکسری از آنها به جمع داوران اضافه شوند.»

مرادی: داوران با تست‌ها آشنا نبودند

مسعود مرادی، کارشناس داوری فوتبال درباره دلایل رد شدن داوران در تست‌های آمادگی جسمانی به «شهروند» می‌گوید: «برای هر تورنمنت و مسابقات چه در لیگ‌های کشورها و چه مسابقات قاره‌ای و بین المللی، تست آمادگی جسمانی جنبه ورودیه برای داوران را دارد. در ایران هم این اتفاق هر‌سال رخ می‌دهد اما تصورم این است که این عدم قبولی و مردودی خیلی مرتبط با آماده نبودن داورها نیست. با توجه به تغییراتی که اخیرا از سوی فیفا برای برگزاری تست‌های آمادگی جسمانی ایجاد شده، داوران کشورمان آشنایی کامل را نداشتند و به همین دلیل می‌شد پیش‌بینی کرد که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. نوع تست‌ها تغییر کرده و داوران با توجه به نداشتن زمان کافی برای آشنایی با تست‌های جدید، نتوانستند خودشان را با شرایط تطبیق دهند.»وی با اشاره به احتمال برگزاری تست مجدد می‌افزاید: «اینکه تست آمادگی جسمانی مجددا برای داوران مردودی برگزار شود، به مدیریت داوری کشور بازمی‌گردد. البته این موضوع کاملا قانونی است اما این‌که در چه زمانی برگزار شود، مشخص نیست. قطعا تست‌ها سخت‌تر شده و باید یک فرصت دیگر به داوران داد. فکر نمی‌کنم این موضوع باعث ایجاد شائبه عدم آمادگی داوران شود و صرفا به دلیل تغییر نحوه برگزاری تست‌ها است.»

زنگ خطر به صدا درآمد

هنوز یادمان نرفته اشتباهات داوری در هفته‌های آغازین لیگ پانزدهم باعث شد تا جنجال بزرگی در فوتبال ایران به وجود آید و حتی کار به وزارت ورزش بکشد. به نظر می‌رسد اوضاع داوری فوتبال ایران تعریفی ندارد و مسئولان فدراسیون فقط به برگزاری کلاس‌های توجیهی پیش فصل بسنده می‌کنند و به جز چند داور ایرانی که در مسابقات بین‌المللی قضاوت می‌کنند، سایرین از علم روز دنیا و حتی تغییرات به وجود آمده در قوانین اطلاع چندانی ندارند. بهتر است از همین حالا و قبل از رخ دادن فاجعه فکری به حال داوری فوتبال کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج