adexo3
۳۸۸۶۱۸
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

چگونه اینفانتینو، رئیس یوفا را تعیین کرد؟

این مرد اسلوونیایی ۴۸ ساله روز چهارشنبه در هتل ریسورت لاگونیسی در آتن به عنوان رئیس اتحادیه انجمن های فوتبال اروپا(یوفا) برگزیده شد.

ورش سه: الکساندر سفرین، حقوقدان برجسته ای که از سال ۲۰۱۱ ریاست فدراسیون اسلوونی را بر عهده داشت، موفق شد با ۴۲ رای در مقابل ۱۳، رقیبش مایکل وان پراگ رئیس قدرتمند فدراسیون هلند را که بیست سال از او پیرتر بود را شکست دهد.

بدین ترتیب الکساندر سفرین هفتمین رئیس کنفدراسیون اروپاست و خصوصا نخستین کسی که از سرزمین های بلوک شرق سابق به این مقام می رسد. هر چند جانشین میشل پلاتینی از حمایت قاطع رای دهنده ها بهره مند شد، ولی برای عموم مردم چهره ای ناشناخته است. قبل از او میشل پلاتینی با برخورداری از حمایت فدراسیون های کوچک در سال 2007 روی صندلی ریاست یوفا نشست اما با تعلیق و سپس انفصالش توسط فدراسیون بین المللی فوتبال(فیفا) از پاییز 2015 این صندلی خالی مانده بود.

تا همین ۳ ماه پیش چه کسی فکر می کرد الکساندر سفرین حقوقدان و کارشناس مسائل جنایی و بازرگانی جانشین پلاتینی شود؟ این اسلوونیایی که از ۸ ژوئن کمپین خود را آغاز کرد، ابتدا مورد حمایت کشورهای اسکاندیناو قرار گرفت و بعد از آن فدراسیون های منطقه بالکان، ایتالیا، ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه را با خود همراه کرد.

اکثریت 55 عضو کنفدراسیون اروپا مجذوب تصویری شدند که سفرین از خود به نمایش گذاشته بود: یک مدیر کاربلد و مردمدار، عضو کومیسیون انضباطی فیفا و کسی که هدفش برقراری "تعادل کامل" بین ملت های اروپاست. آنها ماموریت به پایان رساندن دوره میشل پلاتینی(مارس 2019) را به او واگذار کرده اند، مدیریت نهادی ثروتمند که درآمدش از یورو 2016 بالغ بر 1.93 میلیارد یورو برآورد شده است.

وارث پلاتینی

سفرین که در دفتر کارش در حومه لیوبلیانا مدیریت جمعی از وکلا را به عهده دارد و در کنار شغل خود کاراته و بسکتبال بازی می کند، پیشنهاد محدودیت دوره ریاست یوفا و اعضای کمیته اجرایی را داده بود، همچنین ایده ایجاد یک کمیته بازرسی و "تاکید بر امنیت و حفاظت از بازی و جلوگیری از اعمال ناشایستی چون دوپینگ و شرط بندی های غیرقانونی" و تلاش برای توسعه فوتبال بانوان.

در مراسم رای گیری، سفرین از بیلان میشل پلاتینی تمجید کرد. او قبلا در مصاحبه با لوموند گفته بود: "پلاتینی برای فدراسیون های کوچک و متوسط زحمات زیادی کشیده است. من عادت ندارم به کسی که این همه تلاش برای فوتبال اروپا کرده پشت کنم و به فراموشی بسپارم".

رئیس جدید یوفا از مدافعین بسط رقابت های یورو به 24 تیم بود و مدعی است که هدفش "ایجاد مساوات بیشتر بین باشگاه های بزرگ و کوچک، مردان و زنان، اغنیا و فقرا" است و برای "شفافیت بیشتر" مبارزه می کند.

وی قبل از بیست و دومین کنگره فوق العاده کنفدراسیون از رای مثبت به اصلاحات لیگ قهرمانان انتقاد کرده بود. طبق فرمول جدید از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ چهار کشوری که بالاترین رتبه یوفا را دارند(اسپانیا، آلمان، انگلیس، ایتالیا) می توانند با چهار باشگاه بطور مستقیم وارد فاز گروهی لیگ قهرمانان شوند."یک گروهی این تصمیم را در شرایطی اتخاذ کرد که گفتگوی درستی بین همه اعضا برقرار نشده بود و باشگاه ها و فدراسیون ها از این تصمیم عصبانی هستند"، این شکایت را سفرین در حالی مطرح کرد که کسی از موضع وی نسبت به محتوای این اصلاحات اطلاعی ندارد.

در همان مصاحبه با لوموند، سفرین قول داده بود به دعوای بین یوفا و فیفا پایان دهد. دعوایی که از زمان جدایی و سقوط زوج پلاتینی-بلاتر آغاز شده بود: "وضعیت گذشته، که یوفا و فیفا دائم توی سر هم می زدند دیگر نباید تکرار شود"

باور کنید من مستقل هستم

سفر اردیبهشت امسال جیانی اینفانتینو، رئیس جدید فیفا و مدیرکل سابق یوفا(2009-2016) به اسلوونی، موجب ایجاد سوء ظن هایی نسبت به همسازی منافع بین این دو شد. سوء ظنی که سفرین قویا سعی در محو آن دارد: "آقای اینفانتینو برای افتتاح مجتمعی برای تمرینات ما آمده بود چون میشل پلاتینی در پست خودش انجام وظیفه نمی کرد و نمی توانست برای افتتاحیه حضور داشته باشد. من از پشتیبانی اینفانتینو و پلاتینی خوشحالم ولی فکر می کنم آنها خواهان دخالت در انتخابات نیستند. باور کنید من مستقل هستم. خوشحالم که با وجود همه این حمایت ها، هیچگاه شرط و شروطی برای من گذاشته نشده و در ازای آن چیزی بدهکار کسی نیستم."

با این حال یک هفته پیش، مجله نروژی یوسیمار نتایج تحقیقی را منتشر کرد که پرده از ارتباطات پنهانی بین سفرین و اینفانتینو برمی داشت. جزئیاتی از اینکه چطور رئیس فیفا در سایه برای گزینش این اسلوونیایی در راس یوفا فعالیت کرده است. طبق این تحقیقات، رئیس فوتبال بین الملل که وظیفه داشت بدور از این نبرد سیاسی بماند، در خفا رهبری ارکستر کمپین سفرین را از طریق یک نروژی به نام کیتیل سیم به دست گرفته بود. کیتیل سیم به سِمَت "مدیر استراتژیک" فیفا از طرف اینفانتینو منصوب شده بود.
این واسطه از اواخر اردیبهشت فعالیت خود را برای جلب آرای کشورهای اسکاندیناو به نفع سفرین آغاز کرد. به کشورهای اسکاندیناو قول برگزاری یورو ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۸ داده می شود و کارل اریک نیلسون، رئیس فدراسیون سوئد نیز در ازای حمایتش از این حقوقدان جوان قول معاونت یوفا را دریافت می کند.

مجله یوسیمار فاش کرده است که جیانی اینفانتینو دو ماه پیش به سفرین قول داده بود توماژ وسل، دوست هموطن او را به ریاست کمیته بازرسی فیفا منصوب کند. بدین ترتیب توماژ وسل که رئیس دیوان مالی جمهوری اسلوونی است جانشین دومنیکو اسکالای ایتالیایی-سوئیسی شد، همان کسی که مجادله اش با اینفانتینو در ماه اردیبهشت او را مجبور به استعفا کرد. این تصادفات وقتی حیرت انگیزتر می شود که بدانیم وسل دو هفته پیش مامور تعیین تکلیف حقوق رئیس فیفا(1.5 میلیون فرانک سوئیس) و پایان دادن به تشنجات ناشی از یک سری ابهامات مالی در پرونده 6 ماهه ریاست اینفانتینو در راس فیفا شد.

از نظر بسیاری از کارشناسان مسائل جهانی فوتبال، سفرین از همین ابتدا به عنوان یک رئیس ضعیف و تحت نفوذ اینفانتینو شناسایی می شود. اتهامی که رئیس جدید یوفا به شدت رد می کند: "چشم انداز من از یوفا، سازمانی است عادل با فرصت های برابر برای همه اعضا".
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج