adexo3
۳۹۲۱۶۸
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

جنگ نیابتی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال

٣٠٩٠ و ٣٠٤٠؛ این دو عدد این روزها عامل یک چالش جدی در فوتبال ایران‌اند.

روزنامه شرق: ٣٠٩٠ و ٣٠٤٠؛ این دو عدد این روزها عامل یک چالش جدی در فوتبال ایران‌اند. فوتبالی‌ها حتما با این اعداد آشنا هستند. ٣٠٩٠ حدود ‌چند سالی است که روی پیراهن استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی دیده می‌شود. ٣٠٤٠ هم مانند ٣٠٩٠ بارها در اطراف بازی‌های لیگ تبلیغش دیده شده و از سوی برخی مجریان خاص تلویزیون درباره‌اش صحبت شده است.

در واقع ٣٠٩٠ و ٣٠٤٠ سامانه پیامکی هواداری است. با این سازوکار که کاربران با خطوط تلفن همراهشان عضو این سامانه‌ها می‌شوند، هزینه‌ای پرداخت می‌کنند و خدماتی را از جمله گرفتن‌اخبار دریافت می‌کنند.

٣٠٩٠ متعلق به همراه اول است و ٣٠٤٠ وابسته به فناپ ( از زیرمجموعه‌های بانک پاسارگاد).

این دو سامانه از ابتدای این فصل تبدیل به عامل اختلاف بین سازمان لیگ فوتبال و سه باشگاه پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی شدند.

داستان از این قرار بود که فناپ در فصل تجدید به عنوان مسئول تبلیغات محیطی لیگ انتخاب شد. در دو فصل قبل شرکت ایران‌نوین، حامی مالی سازمان لیگ بود که این شرکت تبلیغاتی بنا بر دلایلی نتوانست به صورت کامل تعهدات مالی‌اش را عملی کند و در این فصل فناپ جای ایران‌نوین را گرفت. مشکل از آنجایی شروع شد که فناپ سامانه ٣٠٤٠ را به عنوان سامانه هواداری لیگ برتر معرفی کرد. اینجا بود که موازی‌بودن دو سامانه هواداری ٣٠٩٠ و ٣٠٤٠ مسئله‌ساز شد.

استقلال و پرسپولیس با ٣٠٩٠ قرارداد دارند و تأکید داشتند تبلیغات آنها و سامانه هواداری‌شان باید در دست این سامانه باشد و در سوی دیگر سازمان لیگ اصرار داشت تمامی باشگاه‌ها باید از حامی مالی سازمان لیگ پیروی کنند. به این ترتیب جنگ اعداد شروع شد.

امیر عابدینی، سرپرست سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال، بارها در حمایت از ٣٠٤٠ به مدیریت باشگاه پرسپولیس حمله کرد. در سوی دیگر هم علی‌اکبر طاهری، سرپرست باشگاه پرسپوليس، به عابدینی و سازمان لیگ تاخت. کار به جایی کشید که طاهری در اعتراض به حذف ٣٠٩٠ و اصرار سازمان لیگ و فدراسیون به استفاده از ٣٠٤٠ از سمت خود استعفا داد که وزیر ورزش این استعفا را نپذیرفت و در نهایت این استعفا موجب شد ٣٠٩٠ به عنوان تنها سامانه هواداری پرسپولیس معرفی شود.

این تنش در این هفت هفته به یک بحران تبدیل شد. بارها حامیان هر یک از سامانه‌ها علیه دیگری مصاحبه کردند. فدراسیونی‌ها پرسپولیس، تراکتورسازی و استقلال را تهدید کردند که اگر از ٣٠٤٠ تمکین نکنند، جریمه می‌شوند. از طرفی پرسپولیس و استقلال هم هوادارانشان را تشویق کردند که تنها به ٣٠٩٠ رجوع کنند و به سمت ٣٠٤٠ نروند. در این فضای عجیب، امیر عابدینی هفته پیش خبر داد این دو سامانه در حال رسیدن به یک راه‌حل برای همکاری‌اند. ظاهرا فعلا راهی پیدا نشده است چراکه سه‌شنبه در جریان دیدار استقلال- ذوب‌آهن این دعوا علنی‌تر هم شد. قبل از شروع بازی مسئولان بازی، بنرهای ٣٠٩٠ را جمع کردند. در ورزشگاه چون متعلق به وزارت است، در ابتدا بنرهای ٣٠٩٠ نصب شده بود.

در آن‌سو هم در ادامه همین دعوا مسئولان باشگاه استقلال بازیکنانشان را از مصاحبه با رسانه‌ها منع و عنوان کردند آنها تنها با دوربین ٣٠٩٠ مصاحبه خواهند کرد، تصمیمی که برای خبرنگاران مشکلات زیادی آفرید. در همین رابطه حجت‌الله بهمنی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ، با اشاره به پایین‌کشیدن بنرهای مربوط به اسپانسر باشگاه استقلال قبل از دیدار این تیم مقابل ذوب‌آهن اصفهان در ورزشگاه آزادی گفت: «تمامی محیط‌های تبلیغاتی متعلق به دیدارهای لیگ برتر در اختیار سازمان لیگ است و ما اجازه نمی‌دهیم اسپانسر دیگری به غیر از اسپانسر سازمان لیگ با آنها اقدام به تبلیغ کند. این موضوع، عرف بین‌المللی است. همه باشگاه‌های فوتبال ایران باید از محل درآمدهای سازمان لیگ سهم داشته باشند و یکی از راه‌های درآمدزایی، استفاده ما از تبلیغات محیطی در جریان رقابت‌هاست. اجازه نمی‌دهیم استقلال یا پرسپولیس دست به تبلیغ برای باشگاه‌ خود از طریق یک اسپانسر که سودی برای سایر باشگاه‌ها ندارد، بزنند». این در حالی است که تراکتورسازی در بازی سه‌شنبه با سیاه‌جامگان از ٣٠٩٠ استفاده کرد، سرخابی‌ها هم در هفته‌های ابتدایی با حضور این سامانه به میدان رفتند. بهمنی از جریمه این سه باشگاه خبر داد: «اگر تراکتورسازی این کار را انجام داده باشد، قطعا موضوع را پیگیری می‌کنیم. در بحث استقلال و پرسپولیس نیز باید بگویم آنها در گذشته چنین کاری انجام داده‌اند اما ما هم با این باشگاه‌ها نامه‌نگاری کردیم و هم با مراجع ذی‌صلاح تا استقلال و پرسپولیس جریمه شوند».

نبرد این دو سامانه به نوعی رویارویی غیرمستقیم وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال هم شده است. دو باشگاه استقلال و پرسپولیس زیرمجموعه وزارت ورزش‌ هستند. طبیعی است که وزارت حامی مدیرانش در استقلال و پرسپولیس باشد. در همین راستا محمود گودرزی چند روز پیش بدون آنکه نامی آورده باشد، به حمایت از ٣٠٩٠ پرداخت. هر دو سامانه هم از این تنش متضرر شدند. تکلیف این دو سامانه مشخص نیست. ٣٠٤٠ از اینکه به شکل انحصاری تبلیغات در اختیارش قرار نگرفته است، شاکی است. ٣٠٩٠ هم برخلاف سال گذشته در این فصل با اقبال چشمگیر هواداران روبه‌رو نشده و درآمد مطلوب چندده‌میلیاردی فصل قبل را نداشته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جوان بدبخت بیکار

      پول مردم بدبخت تو جیب کیا میره/ اخرشم باشگاها میلیلارد میلیارد بدهی دارن** این وسط بازیکن خارجی گرفتن پرسپولیس منو کشته خدایی 4 تا خارجی گرفته حدودن 5 میلیارد تومن پول بیت المال ** این گناه کبیره نیست که پول جوان های بدبخت بره تو جیب دلال ها و مدیران 5 میایارد بابت نشستن رو سکو نیمکت این فوتباله یا کار چاقکنی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج