۴۰۹۶۵۲
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

تجربه ناب بانوان فوتبالیست در سوئد

مهم‌ترین بازی تاریخ فوتبال بانوان ایران برابر تیم ملی سوئد، یکی از قوی‌ترین تیم‌های دنیا با رقم‌خوردن یک شکست سنگین برای تیم ملی کشورمان تمام شد.

روزنامه شرق: مهم‌ترین بازی تاریخ فوتبال بانوان ایران برابر تیم ملی سوئد، یکی از قوی‌ترین تیم‌های دنیا با رقم‌خوردن یک شکست سنگین برای تیم ملی کشورمان تمام شد. از ابتدا هم پیش‌بینی مي‌شد، دختران ایران مقابل تیمی که عنوان نایب‌قهرمانی بازی‌های المپیک را در کارنامه دارد، حرف زیادی برای گفتن نخواهند داشت. سوئدی‌ها جمعه‌شب در حالی در یک دیدار تدارکاتی؛ اما رسمی میزبان ایران بودند که این بازی را با نتیجه ٧ بر صفر به سود خود به پایان رساندند. نکته درخور توجه نتیجه به‌دست‌آمده این دیدار اینجاست که تیم حریف هر هفت گل خود را نیمه نخست به ثمر رساند و مشخص نیست اگر میزبان با میهمانش مدارا نمی‌کرد تا آخر نیمه دوم چند گل وارد دروازه کشورمان می‌شد! به‌هرحال با توجه به تفاوت قدرت دو تیم، ثبتِ این نتیجه عجیب هم نبود. سوئد تیم ششم رده‌بندی فیفاست و ایران تیم ٥٥.یک‌طرفه‌شدن بازی خیلی هم غیرمنتظره نبود. اتفاق جالب‌تر اینکه سایت اکسپرسن سوئد پس از به‌ثمر‌رسیدن هفتمین گل تیم ملی کشورش جمله‌ای احساسی را می‌نویسد: «سوئد نمی‌تواند یك گل بخورد؟ دوست دارم شادی بعد از گل بازیکنان ایران را ببینم».

منتخب بم و سیرجان به‌جای ایران

از یک ماه گذشته تاکنون در حالی خبرهای زیادی مبنی بر برگزاری دیدار مهم تیم ملی فوتبال بانوان ایران و سوئد منتشر شده که حواشی زیادی را به دنبال داشته است؛ از لغو سفر این تیم به این کشور تا سفر خسته‌کننده به گوتنبرگ و اعزام تیم‌های منتخب باشگاهی به‌جای تیم ملی. مقامات فدراسیون فوتبال مدت‌ها پیش در شرایطی قرارداد بازی دوستانه‌ای را با تیم ملی مردان این کشور بستند که درباره تیم ملی بانوان کشورمان هم این قرارداد را منعقد کردند. زمانی که برای برگزاری دیدار تیم ملی زنان در نظر گرفته شد، تابستان امسال بود که با مخالفت شورای برون‌مرزی وزارت ورزش و جوانان ابتدا به حالت معلق درآمد و بعدا لغو شد. شورای برون‌مرزی با اعتقاد به اینکه سفرهای دیگری هستند که در اولویت قرار دارند، با اعزام این تيم به سوئد مخالفت کرد؛ اما از آنجا که این دیدار تدارکاتی در تقویم فیفا ثبت شده و در رنکینگ رده‌بندی جهانی تأثیر‌گذار است، فدراسیون فوتبال چاره‌ای ندید جز اینکه در دقیقه ٩٠ دختران را به سوئد بفرستد.
چراکه در غیراین‌صورت باید غرامت قراردادی را که بی‌دلیل آن را لغو کرده بود، پرداخت می‌کرد. شرایط برای فدراسیون فوتبال وقتی سخت‌تر شد که این فدراسیون باید تیمی را به سوئد مي‌فرستاد که هیچ وجود خارجی‌ای نداشت. آخرین سرمربی تیم ملی بانوان مهناز امیرشقاقی بود که به دلیل نتایج ضعیف کنار گذاشته شد. از آن زمان تاکنون که نزدیک به دو سال می‌گذرد، تیم ملی فوتبال زنان شکل نگرفته است و کمیته بانوان این فدراسیون مجبور شده برای سفر به سوئد، دو تیم منتخب بم و شهرداری سیرجان را که تیم‌های بالای جدول لیگ باشگاه‌های کشور هستند به این کشور اعزام کند. این دو تیم استان کرمان قدرت‌های اصلی فوتبال ایران به شمار می‌روند و حدود ٨٠ درصد ملی‌پوشان عضو این دو تیم‌اند؛ بااین‌حال اگر ایران با تمام بضاعت خود راهی سوئد می‌شد و تیمی داشت که در طول سال مرتب بازی می‌کرد، نتیجه‌ای بهتر رقم می‌خورد. مهدی جهانشاهی، مدیرعامل تیم بانوان شهرداری سیرجان در رابطه با حضور بازیکنان این تیم، در تیم منتخب می‌گوید: «در‌حالی‌که امسال تیم ملی بانوان تشکیل نشده بود و بازی رسمی برای این تیم وجود نداشت، فدراسیون‌های فوتبال ایران و سوئد برای یک بازی دوستانه با یکدیگر قرارداد بسته‌ بودند و به دلیل اهمیت این بازی و پیشنهاد خانم عرب‌عامری، نایب‌رئیس سابق فدراسیون، قرار شد منتخبی از بانوان شهرداری سیرجان و شهرداری بم عازم سوئد شوند. انتخاب بازیکنان از این دو تیم اصلا چیز عجیبی نیست؛ چراکه شهرداری سیرجان در لیگ قبلی عنوان قهرمانی را به دست آورده و چهار سال پیش از آن نیز به طور پیاپی شهرداری بم قهرمان لیگ کشور بوده؛ بنابراین این دو تیم به طور واقعی ٧٠ الی ٨٠ درصد تیم ملی هستند و فاصله زیادی با تیم‌های دیگر دارند. مربیان این دو تیم نیز مربیانی هستند که در تیم ملی به کار گرفته می‌شوند».

سفر خسته‌کننده

دلیل باخت سنگین نماینده ایران در سوئد را البته نباید تنها در کامل‌نبودن تیم دانست، از سفر سخت این تیم هم نباید غافل شد. طبق برنامه، زمان دیدار این مسابقه بعدازظهر پنجشنبه ساعت ١٨:٤٥ دقیقه از طرف فدراسیون فوتبال سوئد تعیین می‌شود، اما به دلیل اینکه نماینده کشورمان در لحظات آخر عازم سوئد می‌شود، تازه روز پنجشنبه به استکهلم می‌رسد. دختران فوتبالیست در شرایطی که می‌بایست به دلیل تأخیر به‌وجودآمده مسیر استکهلم تا گوتنبرگ را با هواپیما طی می‌کردند، در سفری چندساعته با اتوبوس به محل مسابقه می‌رسند و بلافاصله بعدازظهر جمعه به مصاف حریف اروپایی خود می‌روند. اگرچه به‌صراحت می‌توان گفت تیم دست‌وپابسته بانوان ایران به دلیل ‌نداشتن تجربه لازم در رقابت با تیم‌های اروپایی صاحب‌نام، حرفی برای گفتن ندارد، اما شاید اگر این دختران دو روز زودتر به محل مسابقه می‌رسیدند و حداقل فرصتی برای استراحت داشتند، با این اختلاف نمی‌باختند. به‌هرحال نگاه‌ها به بازی جمعه‌شب، متفاوت بوده است.
گروهی نفس انجام این بازی را برای فوتبال بانوان ایران مفید دانستند. امیرحسین حسینی، مدیر روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال، دراین‌باره گفت: «پیش از اعزام به این مسابقه ویزای برخی از بازیکنان در مهلت مقرر صادر نشد و این تیم که بدنه تیم ملی فوتبال ما را تشکیل می‌دهد، با تأخیر به این مسابقه اعزام شده و سفر دیرهنگام و خستگی راه، باعث شد نتوانند عملکرد مورد انتظار را در مقابل تیم ملی فوتبال بانوان سوئد که عنوان نایب‌قهرمانی المپیک ۲۰۱۶ ریو را در اختیار دارند، داشته باشند. فدراسیون فوتبال به منظور افزایش تجارب بازیکنان و به‌خصوص فوتبال بانوان، با درخواست فدراسیون فوتبال سوئد و کمیته بانوان فدراسیون موافقت کرد و این تیم به سوئد اعزام شد. در مجموع مهم‌ترین عامل در دیدارهای دوستانه که مد نظر فدراسیون فوتبال است، کسب تجربه بیشتر بازیکنان در مسابقات بین‌المللی بوده و نتایج کسب‌شده در مسابقه تدارکاتی، در زمره اولویت‌های اصلی فدراسیون قرار ندارد. ضمن اینکه ارزیابی کمیته بانوان از اعزام این تیم به سوئد و انجام یک دیدار با تیمی که طرازاول در دنیاست، مثبت است».در سوی دیگر برخی کارشناسان می‌گویند باخت سنگین برابر تیمی که نایب‌قهرمانی المپیک را دارد چه سود و منفعتی می‌تواند برای فوتبالی داشته باشد که تیمی ندارد و هر روز مربی آن برکنار می‌شود؟

پیا سوندهاگه: دختران ایرانی خودشان را دست‌کم نگیرند

پیا سوندهاگه، سرمربی تیم بانوان سوئد، بعد از بازی برابر تیم ملی فوتبال بانوان ایران گفت‌: کاری را انجام دادیم که پیش‌تر هیچ کشوری انجام نداده بود. بسیار خوشحالم که قسمتی از این دیدار بزرگ و تاریخی هستم. می‌دانم که فوتبال بانوان در ایران، در ابتدای راه قرار دارد. به همه دختران ایرانی توصیه می‌کنم که خودشان را دست‌کم نگیرند و به تلاش و پیشرفت ادامه بدهند. ٥٠ سال پیش همین شرایط برای ما وجود داشت. اکنون خوشحالیم که به جایی رسیدیم که می‌توانیم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم. امیدواریم که به بانوان کمک کرده باشیم که جرقه‌ای برای پیشرفت داشته باشند و مسیر موفقیت را پیدا کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج