adexo3
۴۲۵۶۱۳
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

معجزه تیته در سلسائو؛ مردی که فاتح قلب ها شد

تیم ملی برزیل در ششمین حضور تیته روی نیمکت این تیم، به ششمین برد پیاپی مقابل پرو دست یافت. این روزها شاهد تحول شگرفتی در سلسائو هستیم. به راستی تیته با برزیل چه کرد؟

وبسایت نود: تیم ملی برزیل پس از پیروزی ۲-۰ مقابل پرو در شهر لیما، فقط به یک امتیاز دیگر احتیاج دارد تا صعود مستقیم خود به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را قطعی کند. از روزی که برزیل با آن نتیجه خفت بار ۷-۱ یا به قول آمریکایی «نتیجه کریکتی» به آلمان باختند تا روزی که بالاخره مدال طلای المیپک را گرفته و سپس آرژانتین را به راحتی آب خوردن در هم کوبیدند، چه اتفاقی برای تیم ملی برزیل افتاد؟ بین مینیرائو ۲۰۱۴ تا مینیرائو ۲۰۱۶، یک تفاوت عیان وجود داشت و آن هم حضور «آدنور تیته باکی» ملقب به تیته روی نیمکت «قناری کوچک» بود. او در این ۵ ماه، تصمیمات شجاعانه ای گرفت و جو صمیمانه ای را در اردوی برزیل حاکم ساخت. تیته برای ساختن این برزیل رؤیایی، چه کارهایی کرد؟

معجزه تیته در سلسائو؛ مردی که فاتح قلب ها شد

نسل جدید فوتبال برزیل به قدری ضعیف عمل کرده بود که بسیاری از هواداران برزیلی به مزاح می گفتند که این بازیکن ها را نمی شناسند، بازیکن هایی بزرگ مانند دنی آلوز، میراندا، مارکینیوس، مارسلو، فرناندینیو، پائولینیو، رناتو آگوستو، فیلیپه کوتینیو، گابریل ژسوس و نیمار که واقعاً کار دشواری است که آنها را نشناسیم و یا در زمره بازیکن های بزرگ به حساب نیاوریم. تیته تصمیم درستی گرفت، او نرفت به سراغ این که تیمی جدید را از نو بسازد یا اختراع کند! تیته فقط یک کار کرد و «عشق» را در روح تیم و این نسل تیم ملی فوتبال برزیل دمید.

فتح قلب بازیکنان

البته این کاری که تیته کرد اصلاً به این آسانی که گفتیم انجام نشد و هر کسی قادر به انجام آن نبود کما این که دونگا طی دو دوره حضور روی نیمکت هرگز به چنین توفیقی دست پیدا نکرد. اولین تصمیم بزرگ تیته، گرفتن بازوبند کاپیتانی از نیمار و استفاده از سیستم چرخشی کاپیتانی در تیمش بود. بدین ترتیب، فشار عمده ای از روی دوش نیمار برداشته شد. بدین ترتیب، سایر بازیکن ها حس بهتری به نیمار پیدا کرده و نیمار هم با فراغت خاطر بیشتر برای برزیل بازی کرد.

یک بار نیمار گفته بود که برای در اختیار گرفتن جو سنگین رختکن، نیازی به اعمال خشونت و قدرت نمایی نیست. احتمالاً نیمار با این جمله می خواست کنایه ای را به دونگا سرمربی سابق برزیل بزند. یک مربی می تواند با مصالحه و سازش به جای فحاشی، دعوا و درگیری دل بازیکن هایش را به دست بیاورد، همان کاری که تیته کرد.

معجزه تیته در سلسائو؛ مردی که فاتح قلب ها شد

پُست هایی که بازیکن ها دوست دارند

حتی بهترین بازیکن های فوتبال نیز علاقه چندانی ندارند که پُستی را در تیم ملی کشورشان بازی کنند که در تیم باشگاهی خود عادت نداشته و در نقطه دیگری به بازی گرفته می شوند. تیته به بازیکن های خود گفت که از بازیکن هایش انتظار ندارد که چیزهایی را که بلد نیستند، برایش انجام بدهد. سرمربی برزیل تصمیم گرفت که تیم می بایست با بازیکن ها سازگار یا آداپته شود و نه بر عکس.

تمرینات تیم ملی برزیل باعث ایجاد تفاوت این تیم با سایر رقبا شده است. در صحنه گل زیبای کوتینیو به تیم ملی آرژانتین، حتی گزارشگر رادیو آرژانتین نیز چاره ای جز تعریف و تمجید از هافبک لیورپول را نداشت.

معجزه تیته در سلسائو؛ مردی که فاتح قلب ها شد

دمیدن روح تازه به کالبد تیم

گابریل ژسوس همان مهره گمشده ای بود که تیم ملی برزیل طی سال های اخیر کم داشت. دونگا هرگز با او موافق نبود ولی تیته یک اقدام جسورانه کرد و در دیدار خارج از خانه مقابل اکوادور، گابریل ژسوس را در خط حمله گذاشت، او طی ۳ دقیقه، دو گل زد (یک گل به نام مدافع اکوادور ثبت شد) و از آن روز به بعد، به مهره ای غیر قابل چشم پوشی از سلسائو تبدیل شد.

یک بازیکن ۱۹ ساله که تا چندی پیش در دل فقر در شهر سائوپائولو زندگی می کرد، حال یک ستاره بزرگ و تابناک است و در ماه ژانویه به منچستر سیتی خواهد پیوست. یکی دیگر از تصمیمات جسورانه تیته، استفاده از مارکینیوس در قلب خط دفاعی و سپس دعوت مجدد از تیاگو سیلوا به سلسائو بود. تک تک بازیکن هایی که از دونگا دل خوشی نداشته و از تیم ملی دور مانده بودند، به تدریج طی همین چند ماه اخیر توسط تیته دعوت شدند.

معجزه تیته در سلسائو؛ مردی که فاتح قلب ها شد

تزریق اعتماد به نفس در روح بازیکنان

تیته از برخی بازیکن ها همچون پائولینیو دعوت مجدد به عمل آورد، پس از فاجعه جام جهانی ۲۰۱۴ و نمایش های افتضاح پائولینیو در تاتنهام و پیوستن به لیگ چین، کمتر کسی فکر می کرد که او شانسی برای بازگشت به سلسائو داشته باشد اما تیته طور دیگری فکر می کرد. به همین دلیل، پائولینیو را دعوت و از او به بهترین شکل ممکن بازی گرفت.

حال، هافبک احیاء شده برزیلی ها نه تنها یک گل حیاتی را مقابل آرژانتین به ثمر رسانده بلکه یکی از قطعات تغییر ناپذیر ماشین هجومی تیته محسوب می شود. پائولینیو علاوه بر گلزنی در آن بازی، سایه به سایه لیونل مسی حرکت کرده و این ابر ستاره آرژانتینی را کاملاً از کار انداخت. همه این موفقیت ها به دلیل اعتماد به نفسی است که از جانب تیته به پائولینیو هدیه داده شد.

معجزه تیته در سلسائو؛ مردی که فاتح قلب ها شد

نیمار، نیمار شده است

به جز برد ۵-۰ مقابل ونزوئلا، نیمار در ۵ بازی دیگر تیم ملی برزیل تحت هدایت تیته در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ به میدان رفت که ۴ گل زد و ۵ پاس گل داد. او در ۹ گل از ۱۷ گل تیم ملی برزیل، مشارکت مستقیم داشت. بر خلاف گذشته، نیمار وظیفه ندارد که به همه نقاط زمین بدود زیرا کوتینیو و ژسوس همچون دونده های دوی سرعت، در خط حمله برزیل حضور داشته و خود را به نقاط کلیدی زمین می رسانند.

نیمار بر خلاف دوران دونگا که یک بازیکن آزاد بود، اکنون متمایل به جناح چپ خط حمله سلسائو بازی می کند. از آن جایی که بارهایی متعددی روی دوش نیمار گذاشته نشده، او قادر است که وظایف اصلی اش را به بهترین وجه ممکن انجام بدهد. ضمناً نیمار از لحاظ روحی در شرایطی بسیار بهتر به سر برده که حاکی از روابط خوب او با تیته است. ستاره بزرگ بارسلونا دیگر نیازی به شنیدن این جمله همیشگی دونگا ندارد که می گفت «برزیل به نیمار وابسته نیست»

معجزه تیته در سلسائو؛ مردی که فاتح قلب ها شد

تیته در یک کنفرانس خبری پس از دیدار حساس مقابل آرژانتین یک حرف قابل تعمق را زده بود:

لبرون جیمز ستاره بزرگ تیم کلیولند کاوالیرز قهرمان فصل گذشته بسکتبال NBA در یک مسابقه به علت یک عمل تدافعی یعنی بلوکه کردن توپ آندره ایگودالا تبدیل به تیتر یک رسانه ها شد. ما باید این نوع وقایع را بیشتر و بیشتر درک کنیم. حتی انسانیت نیز حکم نمی کند که از یک جوان انتظار داشته باشیم که هر کاری را برایمان انجام دهد.

این جمله تیته در زمانی گفته شد که میکروفون را قطع کرده بود. به هر حال تیم ملی برزیل در دیدار مقابل پرو نیز برای تک تک دقایق بازی برنامه داشت و دوباره با درخشش نیمار، کوتینیو و گابریل ژسوس به یک برد ارزشمند دست یافت. تیته تا همین جا نیز کارهای بزرگی کرده است.

فرناندو دوارته کارشناس فوتبال برزیل در ESPN
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج