۴۷۳۶۹۲
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

فوتبال لای منگنه!

شایعه شده پرسپولیس هم از نقل و انتقالات محروم بوده است سرنوشت قهرمان لیگ برتر فوتبال در ‌هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است اگر حضور عالیشاه، نوراللهی و بیگ‌زاده غیرقانونی باشد، ٨ امتیاز از تراکتور کسر می‌شود.

روزنامه شهروند: بعد از این‌که استقلال در هفته‌های اخیر با اتفاقات عجیب روبه‌رو و درنهایت از جذب بازیکن جدید منع شد، روز گذشته خبری درباره محرومیت مشابه باشگاه تراکتورسازی منتشر شد. درحالی که این باشگاه ٣ بازیکن جدید جذب و از آنها استفاده کرده، حالا در آستانه یک بحران جدی قرار گرفته است. این اتفاقات در آستانه سفر تراکتورسازان به تهران و بازی حساس با پرسپولیس رخ داد و مشخص نیست قلعه‌نوعی چه بازیکنانی را برای این مسابقه در اختیار خواهد داشت. به نظر می‌رسد بحث‌های بین‌المللی در فوتبال ایران با ضعیف‌ترین شکل ممکن پیش می‌رود و زمزمه‌هایی درباره محرومیت پرسپولیس هم به گوش می‌رسد. باید دید در روزهای آینده فدراسیون فوتبال چه تدبیری دراین‌باره می‌اندیشد و سرنوشت لیگ شانزدهم با اتفاقاتی که به وجود آمده، به چه شکلی رقم خواهد خورد.

ماجرای محرومیت تراکتورسازی

سجاد شهباززاده آخرین صید تراکتورسازی در نقل و انتقالات بود که عصر پنجشنبه قراردادی را با این تیم تبریزی امضا کرد. مدیران تراکتورسازی که قصد داشتند برای صدور ITC این بازیکن از سوی باشگاه آلانیااسپور ترکیه اقدام کنند، با پیام غیرمنتظره‌ای از سیستم TMS روبه‌رو شدند که متن آن حکایت از محرومیت این باشگاه در نقل‌و انتقالات زمستانی داشت. تراکتورسازان که تا پیش از این در نقل و انتقالات نیم فصل ٣ بازیکن یعنی احمد نوراللهی، امید عالیشاه و ‌هاشم بیگ‌زاده را جذب کرده بودند و حتی در چند بازی اخیر از آنها استفاده کرده بودند، خیلی دیر متوجه این محرومیت شدند. مثل استقلال و پرسپولیس، تراکتورسازی هم در سال‌های اخیر بازیکنان خارجی زیادی در ترکیب خود داشته و شاکیان پرتعدادی در کمیته انضباطی فیفا دارد. موضوع محرومیت فعلی به پدرو ویلا، بازیکن پرتغالی این تیم برمی‌گردد که چند ‌سال قبل و در زمان مدیریت محمدحسین جعفری به تراکتورسازی پیوسته و بعد از دقایق کوتاهی که برای این تیم بازی کرده، به فیفا شکایت کرده است. طلب این بازیکن ٥٧٧‌هزار دلار عنوان شده، اگرچه مدیران قبلی تراکتورسازی هم مسئولیتی را برعهده نمی‌گیرند. آخرین‌بار در تاریخ ٢ آذرماه ٩٥ اخطاریه‌ای برای باشگاه تراکتورسازی ارسال شده که باید مطالبات این بازیکن را پرداخت کند اما مشخص نیست چرا به این تهدید به شکل جدی نگاه نشده است. داتر روژه ویس، وکیل پدرو ویلا نیز با تأیید این خبر گفته است: «در پرونده ویلا با فیفا مکاتبه کردیم و آنها درنهایت این رأی را صادر کردند. با توجه به این رأی تراکتورسازی تا پایان فصل جاری امکان انجام نقل و انتقالات را ندارد.»

بحران در کمین سرخپوشان تبریزی

از موضوع ممنوعیت ثبت قرارداد سجاد شهباززاده با تراکتورسازی که بگذریم، ٣ بازیکن دیگر این تیم از ابتدای نیم فصل دوم در ترکیب تیمشان به میدان رفته‌اند. این اتفاق درحالی رخ داده که تراکتورسازان اصلا حق جذب بازیکن جدید را نداشتند و حتی مثل استقلال قبل از استفاده از بازیکنان جدید متوجه این اتفاق نشده‌اند. امید عالیشاه، احمد نوراللهی و‌هاشم بیگ‌زاده ٣ بازیکن جدید تراکتورسازی هستند که در ٤ هفته ابتدایی نیم فصل دوم مقابل ٤ تیم استقلال خوزستان، نفت آبادان، پیکان و ماشین‌سازی تبریز به میدان رفته‌اند. با توجه به محرومیت باشگاه تبریزی از نقل و انتقالات درواقع استفاده از این بازیکنان غیرقانونی بوده و طبق قانون به نظر می‌رسد باید ٤ بازی اخیر که ٨ امتیاز برای تیم قلعه‌نوعی به همراه داشته، با نتیجه ٣ بر صفر به سود حریفان رقم بخورد. هنوز کمیته حقوقی فدراسیون به این مسأله واکنش روشنی نشان نداده و باید دید که آنها بعد از استعلام‌های لازم به این نتیجه می‌رسند که ٨ امتیاز از تراکتورسازی کم کرده و ٤ بازیکن جدید این تیم را از حضور در مسابقات منع کنند. در صورت روی دادن چنین اتفاقی تراکتورسازی که در کورس قهرمانی است، وارد بحران جدی خواهد شد.

محرومیت‌های بعدی

در حالی ماجرای محرومیت تراکتورسازی از نقل و انتقالات همه اتفاقات فوتبال ایران را تحت‌تأثیر خود قرار داده که خبر می‌رسد این باشگاه به خاطر شکایت تونی اولیویرا در آستانه کسر ٦ امتیاز هم قرار دارد. تونی اولیویرا از زمان حضورش در تراکتورسازی حدود ١٠٠‌هزار دلار طلب دارد، هنوز این رقم به وی پرداخت نشده است. بر این اساس، باشگاه تراکتورسازی تا روز جمعه هفته آینده ٢٢ بهمن فرصت دارد تا این بدهی را پرداخت کند. در غیراین صورت، ٦ امتیاز از این باشگاه با حکم فیفا کم خواهد شد. همچنین بر اساس نامه‌ای که دیروز منتشر شد تراکتورسازی با رأی فیفا از پنجره بعدی نقل‌و‌انتقالات در تابستان ٩٦ هم محروم خواهد بود که این موضوع شوک جدیدی را به سرخ‌پوشان تبریزی وارد کرد.

استقلال تضعیف شد

استقلالی‌ها که با امید زیادی به استقبال نقل‌و‌‌انتقالات نیم فصل رفته بودند، ‌بالاخره در روز پایانی نقل و انتقالات قبول کردند که نمی‌توانند از بازیکنان جدید خود استفاده کنند. آندرانیک تیموریان که با رایزنی زیاد رضایت‌نامه‌اش را از ماشین سازی گرفت، در ساعات پایانی پنجشنبه قراردادش را فسخ کرد و می‌تواند به‌عنوان بازیکن آزاد به تیم دیگری منتقل شود. سرور جپاروف، بازیکن ازبکستانی استقلال هم بعد از توافق مدیران تیم آبی‌پوش پایتخت با سپاهان، راهی اصفهان شد و با قرارداد قرضی تا پایان فصل به جمع طلایی‌پوشان اصفهانی پیوست. با این حال روزبه چشمی که قرارداد ٣ ساله‌ای را با استقلال به ثبت رسانده بود، نتوانست مدیران این باشگاه را برای جدایی خود متقاعد کند و مجبور است تا بعد از گذراندن ١٠ ماه مصدومیت، حالا یک نیم فصل دیگر فقط با استقلال تمرین کند و در انتظار شروع فصل جدید باشد. بدین ترتیب بی‌تدبیری مدیران استقلال باعث تضعیف این تیم در آستانه دیدار پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا شد چون آبی‌پوشان ٤ بازیکن خود یعنی بختیار رحمانی، امین حاج‌محمدی، میثم مجیدی و آرش افشین را از دست دادند و نتوانستند حتی یک بازیکن هم جذب کنند. همین اتفاقات زمزمه‌های برکناری سیدرضا افتخاری از مدیریت باشگاه استقلال را جدی‌تر از قبل کرده است و در جلسه این هفته هیأت‌مدیره وضع مدیریتی این باشگاه مشخص خواهد شد.

پرسپولیس هم گرفتار می‌شود؟

محرومیت تراکتورسازی در شرایطی فاش شد که این تیم قصد ثبت قرارداد بازیکنی را داشت که باید ITC او از خارج از ایران صادر می‌شد وگرنه شاید تبریزی‌ها به این زودی متوجه محرومیت خود نمی‌شدند. بعد از این اتفاق برخی گمانه‌زنی‌ها از محرومیت پرسپولیس حکایت دارند و مدعیان این ماجرا معتقدند که پرسپولیس هم دچار چنین گرفتاری شده اما به دلیل عدم جذب بازیکن خارجی متوجه آن نیست. محسن بزرگی، معاون حقوقی باشگاه استقلال دراین‌باره نوشت: «از منابع غیررسمی اطلاع دارم که محرومیت فیفا شامل حال تیم پرسپولیس هم می‌شود و این تیم هم محروم خواهد شد.» از سوی دیگر پندار خمارلو، مدیرروابط عمومی باشگاه پرسپولیس دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «با این‌که هیچ نامه‌ای از سوی فیفا دریافت نکردیم، بازهم به مسئولان کمیته بین‌الملل باشگاه گفتیم که این موضوع را پیگیری کنند اما چنین خطری مطمئنا متوجه پرسپولیس نیست.» البته ماجرای تهدیدهای بین‌المللی برای پرسپولیس به همین جا ختم نمی‌شود و برخی منابع نزدیک به باشگاه اعلام کرده‌اند رای پرونده شکایت ژوزه مانوئل به سود این مربی پرتغالی اعلام شده و پرسپولیس باید در یک ماه آینده مبلغی نزدیک به ٨‌میلیارد به این مربی پرداخت کنند وگرنه با کسر ٦ یا ١٢ امتیازی مواجه می‌شوند.

شهباززاده، قربانی اصلی

سجاد شهباززاده که در ابتدای فصل با آرزوی رسیدن به تیم‌های بزرگ اروپایی راهی لیگ ترکیه شد، بعد از گذراندن یک نیم فصل ناموفق با آلانیااسپور قصد بازگشت به استقلال را داشت. این مهاجم دقیقا در روزی که قصد داشت رضایتنامه‌اش را از باشگاه ترکیه‌ای دریافت کند، متوجه محرومیت استقلال شد و از تصمیم خود صرف‌نظر کرد. درنهایت شهباززاده به پیشنهاد تراکتورسازی برای مدت یک نیم فصل «بله» گفت اما ساعاتی از این اتفاق نگذشته بود که با خبر محرومیت این باشگاه مواجه شد. حالا او مهاجم تراکتورسازی محسوب می‌شود و فرصتی هم برای فسخ قراردادش ندارد. به نظر می‌رسد متضرر اصلی این ماجرا شهباززاده بوده که احتمالا تا پایان فصل نمی‌تواند به میدان برود. ازسوی دیگر آندرانیک تیموریان را هم می‌توان یکی از قربانیان اشتباه عجیب مدیران استقلال دانست که با رویای بازگشت به تیم‌ملی به جمع آبی‌پوشان بازگشته بود اما حالا بدون تیم مانده است.

چالش مهم تاج

با این‌که فدراسیون فوتبال در ماجرای محرومیت استقلال زیر تیغ انتقادات رفت و به‌عنوان یکی از مقصران ماجرا شناخته شد اما در پرونده تراکتورسازی، مسئولان فدراسیون اعلام کرده‌اند که هیچ نامه‌ای از سوی فیفا دریافت نکرده و احتمالا فیفا مستقیما با خود باشگاه مکاتبه کرده است. با این حال مهدی تاج روز گذشته بعد از باخبر شدن از مشکل به وجود آمده برای تراکتورسازی، روز گذشته جلسه فوق‌العاده‌ای را با حضور اعضای کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال تشکیل داد. رئیس فدراسیون در این جلسه دستور داد در کوتاهترین زمان ممکن، تمام پرونده شکایت بازیکنان خارجی از باشگاه‌های ایرانی بررسی شود تا فدراسیون با موضعی شفاف و روشن به استقبال این پرونده‌ها برود. تاج خیلی خوب می‌داند که بعد از تأیید محرومیت تراکتورسازی و حتی پرسپولیس وارد چالش جدیدی خواهد شد. به هیچ عنوان فدراسیون نمی‌تواند دستور فیفا را رد کرده و از تیم تبریزی امتیازی کسر نکند. اتفاقات اخیر و تعدد پرونده شکایت بازیکنان خارجی حتی فدراسیون را هم در مخمصه عجیبی گرفتار کرده که به نظر می‌رسد از‌سال آینده و برای لیگ هفدهم باید راهکارهای لازم برای جلوگیری از آن در نظر گرفته شود. فدراسیون به‌عنوان نهاد رسمی فوتبال کشور از نظر فیفا مسئول اتفاقات رخ داده در قبال بازیکنان خارجی هست و به نظر می‌رسد با ادامه این روند خطر تعلیق هم فوتبال ایران را تهدید کند. شاید بهترین راهکار برای فدراسیون این باشد که حداقل تا چند‌سال ورود بازیکنان خارجی را ممنوع کرده تا برخی از باشگاه‌ها به وضع خود در کمیته انضباطی فیفا رسیدگی کرده و سامانی به پرونده‌های شکایتی بدهند. فعلا همگان در انتظار پاسخ رسمی فیفا هستند که شاید تا روز دوشنبه که ابتدای هفته در کشورهای اروپایی محسوب می‌شود، به طول بینجامد.

سرنوشت عجیب لیگ شانزدهم

هنوز معلوم نیست فدراسیون فوتبال چطور با بحران به وجود آمده برخورد می‌کند و آیا بندی در قانون برای فرار تیم‌ها از کسر امتیاز بعد از استفاده غیرقانونی از بازیکنان وجود دارد یا خیر. در هر صورت اگر بخواهیم احتمالات را بررسی کنیم، تراکتورسازی بدون‌شک با کسر ٨ امتیازی که در ٤ بازی اخیر گرفته،‌ از کورس قهرمانی خارج می‌شود و حتی پایین‌تر از استقلال و ذوب آهن قرار می‌گیرد. همچنین آنها با در اختیار نداشتن ٤ بازیکن جدید خود قطعا نمی‌توانند نتایجی که تا به این‌جا گرفته‌اند را تکرار کنند. بدین ترتیب می‌توان از همین حالا قهرمانی پرسپولیس را با توجه به فاصله ١٠ امتیازی با استقلال قطعی دانست اما فرضیه دیگری هم وجود دارد؛ این‌که خود پرسپولیس هم گرفتار چنین محرومیتی بوده و از سروش رفیعی و سامان نریمان‌جهان خریدهای جدید خود به صورت غیرقانونی استفاده کرده است. این می‌تواند بدترین اتفاق ممکن برای صدرنشین فعلی لیگ باشد که ١٢ امتیاز به دست آمده در نیم فصل دوم را از دست خواهد داد و صدر جدول را به استقلالی می‌دهد که به نظر می‌رسد از یک خطر جدی و مهم فرار کرده و فقط نتوانسته بازیکن جدید جذب کند. البته روز گذشته باشگاه ذوب آهن نیز مدعی شد که چنین خطری این باشگاه اصفهانی را هم تهدید می‌کرده اما آنها با اقدام به موقع برای پرداخت مطالبات بازیکنان خارجی سابق خود، از محرومیت فرار کرده‌اند.

دردسر بزرگ قلعه‌نوعی

بحران نقل و انتقالاتی تراکتورسازی درحالی به اوج خود رسیده که این تیم فردا باید در حساس‌ترین بازی فصل خود به مصاف پرسپولیس برود. امیر قلعه‌نوعی تا قبل از اتفاقات دیروز ٦ بازیکن اصلی خود یعنی خالد شفیعی، مهدی شریفی و مهدی کیانی را به دلیل محرومیت و محمد ایرانپوریان، شهرام گودرزی و ‌هادی محمدی را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشت. حالا به نظر می‌رسد سرمربی تراکتورسازی نه‌تنها نمی‌تواند از خرید جدید خود یعنی سجاد شهباززاده استفاده کند، بلکه ‌هاشم بیگ‌زاده، امید عالیشاه و احمد نوراللهی را هم در تیم خود نمی‌بیند. بنابراین او در غیاب ٩ بازیکن اصلی خود شاید فقط بتواند ١١ بازیکنی که در اختیار دارد را به زمین بفرستد و حتی امکان تعویض هم برای او وجود نخواهد داشت، بلکه از بازیکنان امید خود استفاده کند. باید دید پرسپولیس هم با توجه به شایعاتی که شنیده می‌شود در بازی پیش‌رو از ٢ بازیکن جدید خود یعنی سروش رفیعی و سامان نریمان‌جهان استفاده خواهد کرد یا خیر.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لالای لای لای لا لا لای لای لا لا..........

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج