۵۷۸۹۰۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

نوع برخورد دنیا با سیگار کشیدن در استادیوم ها

سازمان لیگ فدراسیون فوتبال ایران ابتدای فصل جاری رقابت‌های لیگ برتر اعلام کرد استعمال دخانیات در همه استادیوم‌های میزبان این رقابت‌ها ممنوع خواهد بود؛ تصمیمی که نشان می‌دهد مسئولان عالی‌رتبه فوتبال ایران بعد از سال‌ها به موضوع استعمال دخانیات حساس شده‌اند.

وبسایت نود: سازمان لیگ فدراسیون فوتبال ایران ابتدای فصل جاری رقابت‌های لیگ برتر اعلام کرد استعمال دخانیات در همه استادیوم‌های میزبان این رقابت‌ها ممنوع خواهد بود؛ تصمیمی که نشان می‌دهد مسئولان عالی‌رتبه فوتبال ایران بعد از سال‌ها به موضوع استعمال دخانیات حساس شده‌اند.

یکی از سوال‌های مهم درباره این قانون، نحوه اجرای آن بود؛ همان‌طور که در دو هفته اول لیگ هفدهم دیده شد، ضمانت اجرایی قانون منع استعمال دخانیات بسیار ضعیف است. هنوز مشخص نیست سازمان لیگ چطور قرار است با یکی از قدیمی‌ترین معضل‌های فوتبال چطور برخورد کند.

بررسی نحوه برخورد کشورهای صاحب فوتبال احتمالا راه‌کار مناسبی برای این معضل ارائه می‌دهد.

انگلیس؛ ممنوعیت کامل

انگلیس یکی از ۱۷ کشور اتحادیه اروپاست که از سال ۲۰۰۷ قانون منع کامل استعمال همه اقسام تنباکو در اماکن عمومی را تصویب کرده‌اند. براساس این قانون استعمال هرگونه دخانیات در محل‌های عمومی ممنوع است و کسانی که این قانون را نقض کنند جریمه می‌شوند. اتحادیه فوتبال انگلیس از سال ۲۰۰۷ کلیه ورزشگاه‌های فوتبال (در همه سطوح) را مکان عمومی اعلام کرد تا بتواند زیر سایه این قانون کشوری استعمال دخانیات در ورزشگاه‌های فوتبال را ممنوع کند.

در حال حاضر ورود هرگونه دخانیات به استادیوم‌های فوتبال در انگلیس ممنوع است و برگزارکننده‌گان رقابت‌های سطوح مختلف در این کشور کسانی که در استادیوم سیگار بکشند را از استادیوم اخراج می‌کنند.

سازمان نیمه‌دولتی "مبارزه با دخانیات" در انگلیس همکار اصلی اتحادیه فوتبال انگلیس برای مقابله با استعمال دخانیات در ورزشگاه‌های فوتبال است. اگر کسی در استادیوم‌های فوتبال انگلیس سیگار بکشد تماشاگران می‌توانند از طریق یک سامانه تلفنی مشخصات ظاهری و جایگاه او را به این سازمان گزارش دهند تا براساس قانون محرومیت‌های لازم درباره او اعمال شود.

آلمان؛ برخورد منطقی

کشور آلمان قانون دولتی برای مقابله با استعمال دخانیات ندارد. در این کشور مثل همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا استعمال دخانیات در اماکن سربسته (منجمله استادیوم‌های سقف‌دار) ممنوع است. در این کشور تیم‌ها با حمایت فدراسیون قوانین داخلی برای مقابله با استعمال دخانیات وضع کرده‌اند.

نوع برخورد دنیا با سیگار کشیدن در استادیوم ها

بین تیم‌هایی که در فصل جاری رقابت‌های بوندس‌لیگای یک حاضر هستند فقط دو تیم کلن و هوفنهایم هیچ منعی برای استعمال سیگار در ورزشگاه‌هایشان تعیین نکردند. استعمال هرگونه دخانیات در آلیانز آره‌نا (استادیوم بایرن مونیخ) و وزر اشتادیوم (استادیوم برمن) ممنوع است. بقیه تیم‌های حاضر در بوندس‌لیگای یک بخش‌های مشخصی برای افراد سیگاری در نظر گرفته‌اند. در سطوح پایین‌تر فوتبال آلمان هم وضعیت همینطور است. تقریبا همه تیم‌ها جایگاه مشخصی برای افراد سیگاری در نظر گرفته‌اند.

اسپانیا؛ ممنوعیت کامل

اسپانیا هم یکی از ۱۷ کشور عضو اتحادیه اروپاست که قانون منع کامل استعمال همه اقسام تنباکو در اماکن عمومی را اجرا می‌کند. هیچ‌کس اجازه ندارد هیچ نوع دخانیات با خودش به ورزشگاه‌های فوتبال در اسپانیا ببرد. دولت مرکزی اسپانیا قوانین سفت و سختی در برخورد با موضوع استعمال دخانیات در اماکن ورزشی دارد. اسپانیا یکی از سختگیرترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره سیگار است. سازمان بهداشت جهانی این کشور را یکی از مناسب‌ترین کشورها برای ترک سیگار معرفی کرده است.

نکته جالب اینکه بارسا به عنوان نماد جدایی‌طلبی در فوتبال هم از این قانون پیروی می‌کند. از سال ۲۰۱۱ استعمال دخانیات در نیوکمپ ممنوع است و بارسا یک کمپین ضدسیگار با شعار "با بارسا سیگار را ترک کنید" را هم مدیریت می‌کند.
ایتالیا؛ منطقی مثل آلمان

ایتالیا یکی از قربانی‌های مهم و بزرگ مصرف دخانیات است. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۶، بیش از ۲۰ درصد جمعیت این کشور سیگاری هستند که درصد بالایی از این جمعیت را افراد کمتر از ۳۰ سال تشکیل می‌دهند. دولت ایتالیا از سال ۲۰۱۴ قوانین سختگیرانه‌ای برای مبارزه با دخانیات وضع کرده است.

نوع برخورد دنیا با سیگار کشیدن در استادیوم ها

استعمال هرگونه دخانیات در همه استادیوم‌های سربسته فوتبال در این کشور مثل همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع است. برخی تیم‌های مهم ایتالیا با برنامه فدراسیون فوتبال این کشور برای مقابله با سیگار همکاری می‌کنند. در ورزشگاه یونتووس هواداران سیگاری می‌توانند از اطاق‌های مخصوص استعمال دخانیات استفاده کنند. جوزپه مه‌آتزا مهمترین ورزشگاه ایتالیاست که محدودیتی برای استعمال دخانیات ندارد اما شهرداری میلان (مالک ورزشگاه) قول داده به زودی وضعیت استعمال دخانیات در ورزشگاه خانگی میلان و اینتر را مشخص کند.

"بیتریچه لورنزین" وزیر بهداشت ایتالیا سال گذشته در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد هدف این وزارت‌خانه ممنوع‌کردن استعمال دخانیات در اماکن فرهنگی و ورزشی است.

اسکاتلند؛ جایزه برای ترک سیگار

اغلب کشورهای اروپایی و آسیایی در حال حاضر تلاش می‌کنند الگوهای این کشورها را در استادیوم‌هایشان اجرا کنند. در اسکاتلند سیگار کشیدن در بیشتر اماکن ورزشی ممنوع است اما این ممنوعیت هنوز به سکوهای استادیوم‌های فوتبال نرسیده است. به عنوان مثال رنجرز از سال ۲۰۱۶ استعمال دخانیات را در همه بخش‌های استادیوم خانگی خود به جز محیط باز سکوها ممنوع اعلام کرد. نکته جالب اینکه این تیم پرطرفدار اسکاتلندی برای طرفدارانی که سیگار را ترک کنند امکانات ویژه‌ای مثل پارکینگ رایگان، بلیط رایگان، امکان حضور در رختکن، لباس امضا شده بازیکن‌ها و حضور در جشن‌های تیم را هم در نظر گرفته است.
سلتیک دیگر تیم پرطرفدار اسکاتلند هم استعمال دخانیات در همه بخش‌های استادیوم خانگی خود به جز روی سکوها را ممنوع کرده است.

تلاش یوفا و فیفا

اتحادیه فوتبال اروپا از فصل ۱۵-۲۰۱۴ استعمال دخانیات در همه بخش‌های استادیوم میزبان فینال لیگ قهرمانان و لیگ اروپا را ممنوع اعلام کرده است. این اتحادیه به تیم‌هایی که استعمال دخانیات را در ورزشگاه‌های خود ممنوع کنند کمک مالی و معنوی می‌کند.
فدراسیون جهانی فوتبال هم تلاش‌های زیادی برای مبارزه با سیگار انجام داده است. هفته گذشته اعلام کرد استعمال دخانیات در ورزشگاه‌های میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ ممنوع خواهد بود.

ضمانت‌های اجرایی

در اغلب کشورهای صاحب فوتبال اروپا قوانین بالادستی به فدراسیون‌ها و اتحادیه‌های فوتبال این اجازه را می‌دهد که به راحتی با مصرف دخانیات در ورزشگاه‌های فوتبال مقابله کنند. این قوانین به مسئولان فوتبالی اجازه می‌دهد استعمال دخانیات را ممنوع و با قانون شکن‌ها به آسانی برخورد کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج