اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۶۹۲۳۶
۵ نظر
۵۰۰۲
۵ نظر
۵۰۰۲
پ

سكوت تاج در برابر لابي‌هاي عربستان و امارات

فدراسیون فوتبال عربستان پس از اینکه مناقشات سیاسی بین ایران و این کشور را به زمین فوتبال کشاند، در تصمیم مشابهي به دنبال آن بود که در فصل ۲۰۱۸ نیز با بهانه اینکه در خاک قطر تیم‌های این کشور از امنیت کافی برخوردار نخواهند بود،‌ بازی با قطری‌ها را نیز در کشور ثالث برگزار کند؛ چیزی شبیه به آنچه در دو فصل گذشته به فوتبال ایران تحمیل شد.

روزنامه قانون: فدراسیون فوتبال عربستان پس از اینکه مناقشات سیاسی بین ایران و این کشور را به زمین فوتبال کشاند، در تصمیم مشابهي به دنبال آن بود که در فصل ۲۰۱۸ نیز با بهانه اینکه در خاک قطر تیم‌های این کشور از امنیت کافی برخوردار نخواهند بود،‌ بازی با قطری‌ها را نیز در کشور ثالث برگزار کند؛ چیزی شبیه به آنچه در دو فصل گذشته به فوتبال ایران تحمیل شد. امارات نیز که در عرصه سیاسی دنباله‌روی عربستانی‌هاست در پي آن بود که بازی با تیم‌های قطری را به کشور دیگري ببرد و روی تصمیم خود اصرار داشت. اصرار عربستان و اماراتی‌ها و البته فشار رسانه‌ای آن‌ها به کنفدراسیون فوتبال آسیا این احتمال را تقویت می‌کرد که قطری‌ها نیز همچون تیم‌های ایرانی ناچار به بازی در خارج از خاک خود شوند اما قدرت دیپلماسی قطری‌ها که میزبانی از رویداد بزرگي چون جام جهانی ۲۰۲۲ را برای آن‌ها ممکن ساخته است، به عربستانی و اماراتی‌ها چربید و AFC رای به برگزاری دیدار تیم‌های قطری با تیم‌های این دو کشور به صورت رفت و برگشت داد. اینکه قطری‌ها چه کردند که کمیته اجرایی AFC رای را به سود آن‌ها صادر کرد و راهکارشان چه بود که عربستان و امارات ناچار به پذیرش تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا شدند، می‌تواند درسی برای فوتبال ما باشدکه چند سالی مي‌شوددر کشمکش با AFC است و زمان را در جلسات بی‌نتیجه کنفدراسیون فوتبال آسیا و دادگاه عالی داوری ورزش تلف می‌کند. ما نه راه مذاکره و چانه‌زنی با مقامات AFC را می‌دانیم و نه در مقایسه با طرف عربستانی دست بالا را داریم که اگر داشتیم تا امروز کنفدراسیون فوتبال آسیا پذیرفته بود که ایران برای عربستانی‌ها نیز مانند دیگر کشورها امن است.

بحث سياسي است

اميررضا واعظي آشتياني، درباره راي صادره از سوي AFC و اجبار عربستان و امارات به بازي در قطر، گفت: «علت اين راي این بود که قطر به هيچ‌عنوان این بحث را به رسمیت نشناخت و از دیپلماسی خوبی برخوردار بود. عربستان و امارات بحث سیاسی را مطرح کردند و قطر هوشمندانه برخورد کرد».

وی افزود: «دو سال پیش من و حميدرضا آصفی این موضوع را متذکر شدیم که این بحث سیاسی است و هر موضوع سیاسی باید از جایگاه خودش بررسی شود. مطرح شدن چنین بحث‌هایی در ورزش با منشور المپیک و فدراسیون‌های جهانی مغایرت دارد. فدراسیون فوتبال اكنون می‌تواند مستندسازی کند و از طریق بین‌المللي پیگیری موضوع باشد. من همان زمان هم گفتم که ريیس AFC برخلاف چیزی که آقایان فکر می‌کنند، دست‌نشانده خود عربستان است. همان زمان که ایران را به برگزاری بازی در کشور ثالث محکوم کردند، کار سیاسی بود. من همان‌موقع گفتم فدراسیون باید از AFC، عربستان و امارات شکایت کند که سیاست را در ورزش دخالت دادند، اما مصاحبه‌های مختلفی از عوامل فدراسیون دیدیم و شنیدیم که بیشتر شایسته شخصیت خودشان بود». مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال بيان کرد: «دوستان در فدراسیون فوتبال ادعا می‌کردند که ما می‌توانیم مشکل را حل کنیم اما زمانی که به جلسه رفتند، یعنی خودشان به ادعای عربستان رسمیت دادند. اگر نهاد قاره‌ای مانند AFC تخلفی کند، جای شکایت وجود دارد اما حضور در جلسه AFC ناشی از بی‌تدبیری و سوء‌مدیریت آقایان بود و حالا جامعه فوتبال تاوان آن بی‌تدبیری را می‌دهد. متاسفم که با وجود رفتار غیرحرفه‌ای و غیر مدیریتی فدراسیون، هیچ‌ برخوردی با آن انجام نشد. اگر برخورد کردند، باید به افکار عمومی گزارش کنند که با فدراسیونی که چنین رفتاری را با چنین موضوع واهی که از طریق امارات و عربستان انجام داد، چه کردند. حتی امروز نيز می‌شود از AFC به فیفا و حتی به کمیته بین‌المللی المپیک شکایت کرد که امارات و عربستان سیاست را در ورزش دخالت می‌دهند». واعظ آشتیانی یادآور شد: «AFC مدعی شده که قطر و امارات مشکل‌شان را به لحاظ سیاسی حل نکردند، این بهترین بهانه برای مطرح کردن موضوع دخالت سیاست در ورزش است.

AFC به صراحت این را اعلام و خودش، خودش را محکوم کرده است. ما مگر با آمریکا مراوده داریم؟ اما تیم‌های ورزشی در خاک هر دو کشور می‌آیند و مسابقه می‌دهند. دوباره تاکید می‌کنم که رفتن به آن جلسه نشانه رفتارهای بنجُل در عرصه مدیریت است و قطر به مراتب بهتر از ما برخورد کرد و نتیجه گرفت».

ورزش به دور از سياست

اما نكته جالب، اظهارنظر قاطع مهدي تاج و فدراسيون فوتبال بود. مدتي قبل وقتي بحث بازي در زمين بي‌طرف مطرح شد، فدراسيون فوتبال ايران اعلام كرد كه اين قانون لغو شده و بازي‌ها بايد در خانه ميزبانان برگزار شود. اما سكوت فدراسيون پس از قطعي شدن بازي نمايندگان كشورمان در زمين بي‌طرف بدون شك براي بسياري از اهالي فوتبال تعجب‌برانگيز بود. مهدي تاج، رييس فدراسيون فوتبال روز گذشته در واكنش به اين موضوع بيان كرد:‌ «مقرر شد قوانین حاکم بر اساسنامه فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) مبنی بر عدم دخالت سیاست در ورزش رعایت شود و به دور از تصمیمات احساسی و درک شرایط حاکم‌، خواهان پیگیری نتیجه ناظر امنیتی بازی و ارائه گزارش آن باشیم‌، همچنین رعایت قوانین و مقررات به صورت کامل توسط AFC مورد انتظار و درخواست ایران است».

واكنش مديران عامل

سيدرضا افتخاري،‌ مديرعامل باشگاه استقلال همچنان اميدوار است كه بازي نمايندگان ايران در زمين بي‌طرف انجام شود. او در اين باره بيان كرد: «چندی پیش کمیته‌ای به نام کمیته امنیت از AFC به ایران آمد و بازدید و گزارشی داشتند که ما منتظر انتشار این گزارش هستیم و امیدواریم که این گزارش مشکل ما را حل کند در غیر این صورت ناچاریم تا حصول نتیجه این موضوع را از طریق AFC و فیفا پیگیری و حل کنیم. متاسفانه رقبای ما از این موقعیت سوءاستفاده می کنند و بهانه های واهی می آورند در حالی که کشور ما امن است و با برگزاری مسابقات متعدد بین المللی این موضوع را به تمام دنیا اعلام کرده‌ایم. امیدوارم AFC تصمیم درستی بگیرد و حق باشگاه‌های ایرانی را به آن‌ها برگرداند». حميدرضا گرشاسبي، مديرعامل باشگاه پرسپوليس نيز درباره اين موضوع گفت: «در این مدت ثابت شده که ایران کشور امنی است و در رقابت‌های ورزشی نيز نشان داده‌ایم که ایران از امنیت بالایی برخوردار است به همین دلیل انتظار ما این است که کنفدراسیون فوتبال آسیا همان‌گونه که هیات اجرایی هم رای به برگزاری بازی‌ها به‌صورت رفت و برگشت و به میزبانی ایران و عربستان داد. فارغ از دخالت سیاست، قانون و مقررات را اجرا کند.

عربستان پیرامون برگزاری مسابقات فوتبال تیم‌های باشگاهی این کشور در کشور دیگر به کنفدراسیون فوتبال آسیا فشار می‌آورد؛ انتظار این است که مسابقات به‌صورت رفت و برگشت برگزار شود تا شاهد برگزاری رقابت‌های خوب، زیبا و تماشاگر پسند باشیم». مصطفي آجورلو، مديرعامل باشگاه تراكتورسازي در اين باره گفت: «فدراسیون فوتبال ایران بايد این مساله را پیگیری کند تا گزارش AFC درباره ایران نيز منتشر شود. فوتبال یک بسته سیاسی نیست و باید آن را از سیاست جدا کرد. خواسته من این است که این اتفاق از طرف فدراسیون فوتبال پیگیری شود تا ما در کشور خودمان و با هواداران پرشورمان میزبان تیم‌های دیگر باشیم».

بي‌خبري در فدراسيون

روز گذشته براي بررسي اين موضوع با فدراسيون فوتبال تماس گرفتيم اما بسياري از اعضاي فدراسيون از جمله صادق درودگر در جريان اين موضوع نبودند و اعلام كردند هر خبري به صورت رسمي از طريق سايت رسمي فدراسيون اعلام خواهد شد. به نظر مي‌رسد فدراسيون فوتبال همچنان با سياست سكوت، سعي دارد زمان بخرد تا شايد AFC تصميم ديگري بگيرد.اما مسئولان عربستان و اماراتي با لابي‌هاي خود، بدون شك بيكار نخواهند ماند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کریمی

      چون ما ریس فدارسیون ترسو داریم همه تیم از لیگ کنار بکشن مگه چه میشه اگر هم برن هم چکار میتونه بکن

    • بدون نام

      چکارکنه نمیتونه حداقل به کیروش که وظیفش نیست بگو حلش میکنه شما که بانام ایران بازی میکنید چرامیزوصندلی ریاست راچسبیده اید هیچ کاری غیرممکن نیست عرضه میخواد که ندارید

    • mohamad

      یکی به این سعودیها احمق بگه شما که جام جهانی باید تو خاک قطر بازی کنید

    • بدون نام

      چون مسعولان فدراسیون یمشت بی عرضه مفت خور هستند

    • بدون نام

      ادم شک می‌کنه به مسولین وفدراسیون کفاشیان و تاج خوب انصراف بدین بهترتاذلیل بشیم فرداهمین افغانستان عقب مونده ویک زورمیگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج