جاباما
۶۹۰۴۹۵
۲ نظر
۵۰۰۰
۲ نظر
۵۰۰۰
پ

رازگشایی فنی از نقش ماهینی در افکار برانکو!

دستیار علی پروین در تیم پرسپولیس معتقد است تیم برانکو به یک بازیکن بازی‌ساز مثل جپاروف یا ابراهیمی در استقلال نیاز دارد.

خبرآنلاین: ناصر ابراهیمی یکی از پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس است که همیشه دغدغه این تیم را داشته است. کسی که پرسپولیس در زمان او و علی پروین در اوج قرار داشت و کلی رکورد و نتیجه خوب کسب کرد. این روزها اما بعضی کارشناس ها می گویند علی‌رغم نتیجه ای که تیم برانکو می گیرد اما ضعف های اساسی در ترکیب دارد. درباره این مسائل با ناصر ابراهیمی به گفت‌وگو نشستیم که کار به خاطره‎بازی رسید و سال های طلایی پرسپولیس علی پروین و ناصر ابراهیمی.

-وضعیت این روزهای پرسپولیس را چگونه می بینید؟ قهرمانی این تیم در لیگ برتر مسجل شده ولی در بازی با السد و استقلال شکست خوردند، به نظر شما مقصر بازیکنان هستند یا چینش برانکو و کادر فنی در این دو دیدار ایراد داشته است؟

وقتی تیمی شروع به برد می کند دیگر از مربی چنین سوالی نمی شود. هر چقدر هم که تیم ضعف داشته باشد کسی سوالی در این مورد از هیچ مربی نمی پرسد. مثل یکی از همین بازی های کشورهای عربی که ۳-۰ بردن و در بازی بعدی ضعف داشتند و باختند. من همیشه اعتقاد دارم فوتبال روی دست هافبک ها می چرخد. چرا هافبک ها را زیاد می کنند؟ از چندین سال پیش که فوتبال را ببینید همه تیم ها با یک هافبک بازی می کردند، بعد شد ۲ هافبک و ۳ هافبک و حالا هم که ۴ هافبک و...، حتی منچستر سیتی الان با ۶ هافبک بازی می کند و دفاع های کناری را هم جزو خط هافبک حساب می کنند. هافبک های پرسپولیس الان دارند ضعیف ترین بازی های خود را ارائه می دهند، همه آن ها حالت دفاعی دارند و الان دلیل اصلی مشکل این تیم همین است.

-درست است. الان هم ربیع خواه و هم کامیابی نیا دفاعی هستند.

خیلی ها از بازی ربیع خواه خوششان نمی آید ولی من به شخصه بازی او را می پسندم ولی اگر ربیع خواه در زمین است کامیابی نیا نباید باشد و اگر کامیابی نیا در زمین بازی می کند ماهینی نباید بازی کند. ماهینی دفاع کناری است ولی برانکو به سبک بازی او علاقه زیادی دارد، نمی خواهد که او بیرون از ترکیب باشد.به همین دلیل حتی اگر شده باشد فرد دیگر را قربانی کند، این کار را می کند تا ماهینی بازی کند. ماهینی اگر دفاع راست باشد، صادق محرمی جوان از بین می رود، اگر دفاع چپ بازی کند، انصاری از بین می رود. همه این مشکلات برای یک مربی به وجود می آید ولی او این مسائل را مدیریت می کند و اعتقاد عجیبی دارد که تیم گل نمی خورد، تیم اگر گل نمی خورد، به دلیل هافبک های دفاعی خوب است ولی مربی به نظرم باید بیشتر به فکر فاز حمله باشد. ربیع خواه باید در پست خودش توپ های وسط زمین را جمع و در کار دفاعی شرکت کند و کامیابی نیا هم توپ پخش کن تیم باشد. ما حالا به آن طرف قضیه نگاه می کنیم، در استقلال دو بازیکن هستند که این روزها به خوبی دارند این کار را انجام می دهند، منظورم جپاروف و امید ابراهیمی است. در پرسپولیس بنده هم این مکمل وجود داشته است. شما فرض کنید مدت ها استیلی و حسین عبدی در وسط بازی می کردند. استیلی و کاویانپور یا حلالی یا کریم باقری و... . پرسپولیس تقسیم کننده خوب ندارد که بازی را خوب بچرخاند و با حوصله کار کنند. کار دفاع الان شده فقط برای علیپور بلند بزنند او گل بزند، به نظرم باید بیشتر با هافبک ها بازی کرد و در بازی پاس های بیشتری داد.

-به نظر شما همین موضوع باعث نشده که خیلی از تیم ها دست پرسپولیس را بخوانند؟

مسئله مهم انگیزه است. از زمانی که پرسپولیس قهرمانی اش در لیگ برتر قطعی شده، حتی ما دیگر جلوی سیاه جامگان هم خوب بازی نکردیم. الان دو سال است که در جام حذفی به دست تیم های ضعیف پرسپولیس حذف می شود و این اصلا برای یک تیم قهرمان خوب نیست. تقریبا اکثر مربی های داخلی هم این موضوع را متوجه شدند که اگر سال بعد به همین شکل باشد، شما نمی توانید پرسپولیس را قهرمان کنید. برای پرسپولیس خیلی سخت می شود که با همین بازیکنان سال بعد هم نتیجه بگیرد.

-به نظر شما برانکو کار درستی می کند که یک هافبک بازی‌ساز مثل مسلمان را از تیم کم کرده؟

مسلمان بازیکن خوبی است اما او هم نمی تواند کار جپاروف و ابراهیمی در استقلال را در پرسپولیس انجام دهد. طراح خیلی در یک تیم مهم است، که به نظرم پرسپولیس درحال حاضر آن بازیکن طراح را در اختیار ندارد. همه هافبک های پرسپولیس میل به گلزنی دارند و این برای این تیم خوب نیست، باید کسی در تیم باشد که بتواند تیم را بچرخاند و خوب مهاجمان را تغذیه کند. الان دیگر همه مربیان فهمیدند و می گویند به دلیل اینکه هافبک های پرسپولیس دفاعی هستند پس باید به آن ها هجوم بیاوریم. پرسپولیس باید تنوع را در بازی های خود بیشتر کند. من به برانکو توصیه می کنم باید وسط زمین خود را تقویت کند و بازیکنی خونسرد و با توانایی بالا جذب کند.

-عده ای معتقدند برانکو به خاطر یک‌سری مسائل با محسن مسلمان لج و او را از ترکیب خود خارج کرده تا برای او تنبیهی در نظر گرفته باشد. در زمان شما هم چنین مسائلی وجود داشت؟

من ۱۲ سال مربی تیم ملی بودم با هیچ‌کس درگیر نشدم و هیچکس هم با من درگیر نشد. کی‌روش هم چنین کاری را کرد. کی‌روش از بهترین مربی های حال حاضر جهان است ولی نباید با رحمتی چنین رفتاری می کرد. رحمتی وقتی آن کار را انجام داد و بعد عذر خواهی کرد، کی‌روش باید او را می بخشید. در همه جای دنیا مواردی از این دست بوده و باید با آن ها کنار آمد. اگر مسلمان کاری کرده که برانکو او را کنار بگذارد، پس دارد از خودشان انتقام می گیرند. یعنی یک بازیکن خوب و بازی‌ساز را کنار بگذارد که او را تنبیه کرده باشد، خیر ما مربی ها چنین چیزی را نمی پسندیم. برانکو اگر با مسلمان مشکل دارد او را بفروشد. او از طرفی خواهان تمدید با مسلمان است و از طرف دیگر او را بازی نمی دهد.

-منظور شما در واقع این است که برانکو با بازی ندادن به مسلمان به خودش ضربه می زند.

دقیقا

-دوره شما هم چنین اتفاقاتی رخ داده بود؟ یادم است زمانی آقای پروین انصاریان و هاشمی نسب را بازی نمی داد.

من در دوران خودم هیچ مشکلی با هیچ کسی پیدا نکردم. من ۵ سال آن جا بودم و هر ۵ سال پرسپولیس قهرمان شد و فقط ۱ سال دوم شدیم. سوم آسیا و قهرمانی جام حذفی از افتخارات من در پرسپولیس است. روزی که هاشمی نسب خواست از این تیم برود، بیشتر از همه با من مشورت کرد.

-شما به او چه توصیه ای کردید؟ برود یا بماند؟

من به علی پروین گفتم او ۱۲۰ میلیون پول می خواهد و استقلال به هاشمی نسب می دهد، او گفت ما نمی‌توانیم بدهیم. دیدید که او با خوبی و خوشی از پرسپولیس جدا شد و به استقلال رفت.

-هاشمی نسب گفته از 20 نفر که در پرسپولیس بودند خیلی دلخور است و به خاطر آن ها از این تیم جدا شده است.

خیر. او بازیکن بسیار خوش اخلاقی بود. اگر با بازیکنان مشکلی داشته بحثش جدا است اما فکر نمی کنم با مربیان مشکلی داشت. او با من و پروین خیلی راحت صحبت کرد. ما گفتیم در ۲ سال ۸۰ میلیون بیشتر به تو نمی توانیم بدهیم و اگر استقلال در ۲ سال ۱۲۰ میلیون به تو می دهد می توانی بروی. همه دیدند که او رفت و به ما هم گل زد و غش هم کرد و... . به هر حال به نظرم مربی نباید بازیکن را دلسرد و طرد کند.

-هاشمی نسب در مصاحبه اخیرش در نود گفت: «دربی بهترین مکان برای انتقام گرفتن است.»

این یک واقعیت است.هم ما این حرف را می زدیم و هم خدابیامرز منصور پورحیدری. ما می گفتیم آقا به هر تیمی می بازید، ببازید ولی به استقلال نبازید و استقلالی ها هم همین مسئله را داشتند. این تنها بازی است که همیشه ۱۰۰ هزارنفر کامل به استادیوم می آیند و حساس ترین بازی فصل است مثل خیلی از دربی های مهم دیگر در دنیا. به نظر من دربی را باید برای دل هواداران بازی کرد و این بازی را به هیچ وجه نباید ببازید.

-نظرتان درباره حواشی اخیر کی‌روش چیست؟ از مشاجره با علی کریمی تا دیگر مسائل، به نظر شما این کار درست است؟

کی‌روش با این رفتارهایش نشان داد که ایرانی پسند نیست. مجید صالح را فرستادند پیش کی‌روش که چیزی یاد بگیرد اما او صالح را فرستاد روی سکو، فرهاد مجیدی و علی کریمی و خیلی های دیگر به همین شکل از تیم ملی کنار گذاشته شدند. نکونام را از کاپیتانی برداشت و آورد کنار دست خودش، بعد او را هم کنار گذاشت و حتی همین بار آخر افشین پیروانی به عنوان مدیر تیم را کنار گذاشت. مارکار آقاجانیان را با وساطت دیگران نگه داشت چون پیرو یک دین بودند و... . کی‌روش در این سال ها یک جلسه با مربیان لیگ برتر نگذاشته است. همه جای دنیا مربیان تیم ملی با مربیان باشگاهی تعامل می کنند ولی در ایران این شکل نیست. ایشان تا الان یک کلاس درس هم برگزار نکرده است. رییس فدراسیون هر چی کی‌روش بگوید، می گوید «چشم»، حالا اگر یک مربی ایرانی چنین خواسته ای داشته باشد، می گویند نداریم و نمی شود و... . زیر ساخت ها خوب نیست. ما فوتبالی نداریم، کدام بازی به مردم می چسبد؟ سیاه جامگان با پرسپولیس بازی می کند به مردم کیف می دهد؟ خیر. ما یک ستاره مثل علی کریمی، علی دایی و خداداد عزیزی و... نداریم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امین تاجی

      یک کلام ازنننه عررروس

      پاسخ ها

      • 《 پاسارگاد 》

        ببند دهنتو ....

        کیسه‌کش بی ادب .....

        ننه عروس و غیره... کنار اون تدارکات و دوره وریهای خودتونه ...

        آقا نویسنده شماهم خواهشا سانسور نکن ... و مردونه هرچی که میگیم تایپ و ثبتش کن ....
        دیگه تا کی باید بگییم این سانسور کردن و تمومش کنید ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج