۸۲۷۵۷۸
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

همه «ترین»‌های جام ملت‌های آسیا

جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات با قهرمانی تیم فوتبال قطر در خاک دشمن این تیم به پایان رسید. با پایان این رقابت‌ها، رسانه‌های مختلف هرکدام از دیدگاه خود به ارزیابی فنی و آماری این تورنمنت پرداخته و نکاتی را منتشر کردند.

فرهیختگان: جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات با قهرمانی تیم فوتبال قطر در خاک دشمن این تیم به پایان رسید. با پایان این رقابت‌ها، رسانه‌های مختلف هرکدام از دیدگاه خود به ارزیابی فنی و آماری این تورنمنت پرداخته و نکاتی را منتشر کردند. در رقابت‌های این دوره و بعد از قطر، تیم ملی ژاپن عنوان نایب‌قهرمانی را به دست آورد و تیم‌های ایران و امارات نیز با صعود به جمع چهار تیم برتر رقابت‌ها از صعود به فینال بازماندند.

این درحالی است که در پایان جام ملت‌های آسیا و با اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال تیم ملی ایران در جایگاه سوم قرار گرفته و امارات میزبان در رده چهارم ایستاد. قبل از پرداختن به نکات آماری جام هفدهم، ابتدا به نکاتی خواهیم پرداخت که کمتر در محافل رسانه‌ای به آن توجهی شده است:

۱- قطر به نهمین کشوری تبدیل شد که توانسته جام ملت‌ها را فتح کند. در چهار دوره اخیر سه‌بار تیم‌هایی قهرمان شدند که پیش از این سابقه قهرمانی نداشتند.

۲- ژاپن برای اولین‌بار به مقام نایب‌قهرمانی رقابت‌های جام ملت‌ها دست پیدا کرد. آنها پیش از این، چهار فینال را تجربه کردند که همگی را با برد پشت‌سر گذاشتند.

۳- دومین دوره‌ای بود که در ۹ جام اخیر تیم قهرمان با فاصله دو گل یا بیشتر برنده شد. پیش از این، ژاپن در سال ۲۰۰۴ با نتیجه ۳-۱ چین را شکست داده بود.

۴- قطر در این جام ۱۹ گل به ثمر رساند، درحالی که در پنج حضور قبلی خود روی هم ۱۷ گل به ثمر رسانده بودند.

۵- قطر در این جام موفق شد هر هفت مسابقه خود را با برد پشت‌سر بگذارد. این درحالی است که در تمام ۹ حضور قبلی خود و در مجموع ۳۲ بازی فقط ۶ پیروزی را به دست ‌آوردند.

۶- قطر با ۱۹ گل زده و یک گل خورده و ثبت تفاضل گل +۱۸ موفق به تاریخ‌سازی شد. پیش از این بهترین آمار مربوط به ژاپن در سال ۲۰۰۰ بود که موفق شدند تفاضل گل +۱۵ را به ثبت برسانند.

۷- المعز علی با ۹ گل زده موفق شد عنوان آقای گلی را به خود اختصاص دهد و همچنین رکورد تعداد گل در یک دوره از این رقابت‌ها را که از آن علی دایی بود، بشکند. دایی در سال ۱۹۹۶ هشت گل به ثمر رسانده بود.

۸- اکرم عفیف به صورت مستقیم روی ۱۱ گل از ۱۹ گل قطر در این جام تاثیرگذار بود. او همچنین روی سه گل تیمش در فینال هم موثر بود. عفیف توانست ۲۶ موقعیت گل برای هم‌تیمی‌هایش فراهم کند؛ ۱۲ ایجاد موقعیت بیشتر از نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش.

۹- میانگین ۲.۵۵ گل در هر بازی در این دوره از مسابقات به ثبت رسید، پایین‌ترین آمار ممکن بعد از ثبت رکورد ۱.۹۴ گل در هر بازی در مسابقات سال ۱۹۹۶.

۱۰- المعز علی و علی مبخوت با ۹ گل زده در تاریخ جام ملت‌ها تنها لی دونگ‌گوک با ۱۰ گل و اسطوره فوتبال‌ آسیا؛ علی دایی را با ۱۴ گل بالای سر خود می‌بینند.

۱۱- چهار گل المعز علی در این دوره از رقابت‌ها به سریع‌ترین پوکر تاریخ جام ملت‌ها تبدیل شد. او در ۵۹ دقیقه و پنج ثانیه موفق به انجام این کار شد.

۱۲- ایگناتی نستروف با حضور در این دوره از رقابت‌ها به‌ تنها بازیکنی تبدیل شد که در پنج جام ملت‌ها حضور داشته است.

۱۳- فلیکس سانچز‌باس به نخستین اسپانیایی‌ای تبدیل شد که توانسته جام ملت‌های آسیا را فتح کند.

۱۴-ایران با دو برد و یک تساوی موفق شد در گروه چهارم با هفت امتیاز و بدون گل‌خورده سرگروه شود. تنها تیم قطر با تفاضل گل +۱۰ از ایران آمار بهتری از خود بر جای گذاشت. ایران در ۲۰ بازی اخیر خود در مرحله گروهی هیچ شکستی نداشته و فقط تیم ملی ژاپن با رکورد ۲۴ بازی از ملی‌پوشان آمار بهتری دارد.

۱۵-ایران روند خوب خود را در دور حذفی ادامه داد و با شکست دو تیم و بدون دریافت گل به جمع چهار تیم پایانی راه پیدا کرد. شکست ۳- صفر مقابل ژاپن به سنگین‌ترین شکست ایران در تاریخ جام ملت‌ها در کنار شکست ۳- صفر برابر کره‌جنوبی در دور گروهی سال ۱۹۸۸ تبدیل شد. حالا ایران در ۶ حضور اخیر خود این‌بار در نیمه‌نهایی شکست خورده است. آخرین برد ایران در مرحله نیمه‌نهایی به سال ۱۹۷۶ و پیروزی ۲- صفر برابر چین برمی‌گردد.

نکات آماری جام: (در بخش‌های مختلف، میانگین حضور تیم‌ها در مراحل متعدد محاسبه شده است.)

بیشترین گل‌ زده

در این بخش تیم ملی قطر با ۱۹ گل‌ زده عنوان بهترین تیم جام را به دست آورد و بعد از این تیم، ایران و ژاپن با ۱۲ گل زده در رده بعدی قرار گرفتند.

بیشترین شوت

تیم ملی ایران در این بخش بهترین عنوان را از خود به جای گذاشت و با ۹۱ شوت زده که یک‌سوم آن در چارچوب بود، بهترین تیم جام ملت‌ها از این لحاظ انتخاب شد. استرالیا و ژاپن نیز در این بخش دوم و سوم شدند. البته بین میانگین شوت‌های تبدیل‌شده به گل، قطری‌ها بهترین عملکرد را داشتند که از بین ۷۲ شوت این تیم، ۲۶.۴ درصد شوت‌ها تبدیل به گل شد. البته عربستان با دقت پاس ۸۷.۸ از این لحاظ در جایگاه اول ایستاد.

تعداد پاس

۳۳۴۱ تعداد پاسی بود که کره‌ای‌ها با ثبت آن بیشترین تعداد پاس را از خود به جای گذاشتند و در این بخش ایران با ۲۷۲۷ پاس بعد از ژاپن، استرالیا، امارات و قطر قهرمان که فقط ۲۸۰۴ پاس را به ثبت رساند، در رده ششم جام قرار گرفت.

مالکیت توپ

در این بخش هم عربستان با ۷۲.۶ درصد مالکیت توپ در جایگاه نخست جام قرار گرفت و ایران با ۵۸.۵ درصد بعد از کره و استرالیا در رده چهارم قرار گرفت. در این بخش قطر قهرمان با ۴۸.۶ در جایگاه عجیب یازدهم قرار گرفت.

بیشترین گل خورده

کره‌شمالی با ۱۴ گل خورده و ترکمنستان و یمن هرکدام با ۱۰ گل خورده بدترین عملکرد را از خود به جای گذاشتند و اردن و قطر نیز با یک گل خورده بهترین عملکرد در این زمینه را ثبت کردند. ایران نیز با سه گل خورده با چهار تیم دیگر به‌طور مشترک در این بخش در جایگاه هفدهم قرار گرفت.

شوت متحمل‌شده

در این بخش باز هم ایران یکی از بهترین‌ها بود. شاگردان کی‌روش در ۶ دیدار خود فقط ۳۴ شوت را دریافت کردند که ۱۲ تای آن در چارچوب بود و از این حیث فقط عربستان از ایران بهتر بود که البته با تعداد بازی بیشتر ایران در جام، باید بهترین عملکرد از این لحاظ را از آن ایران عنوان کرد.

تیم اخلاق

در این بخش ایران در ۶ بازی خود فقط ۱۱ کارت زرد دریافت کرد و در جمع کارت زرد و قرمز، تیم ملی کشورمان بعد از قطر، کره‌شمالی و ژاپن در رده چهارم ایستاد. تیم ملی هند فقط با دریافت دو کارت زرد تیم اخلاق این جام انتخاب شد.

آقای گل

معز علی با ۹ گل زده با اختلاف آقای گل شد. در این بخش آزمون و طارمی نیز در رده دوم و سوم قرار گرفتند. این دو به ترتیب چهار و سه گل به ثمر رساندند.

آقای پاس گل

اکرم عفیف در این بخش عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و با ۱۰ پاس گل، نمایشی خیره‌کننده داشت. در این بخش طارمی با دو پاس گل با هشت بازیکن دیگر به‌طور مشترک در رده چهارم قرار گرفت. عفیف همچنین با خلق ۲۶ شانس گل در جایگاه اول ایستاد و اشکان دژاگه نیز با خلق ۱۰ شانس گل با سه بازیکن دیگر در جایگاه چهارم ایستاد.

آقای پاس

جونگ وو‌یونگ از کره‌جنوبی با ۴۹۵ پاس آقای پاس این رقابت‌ها بود و امید ابراهیمی با ۳۳۹ پاس در این جدول در رده دوازدهم قرار گرفت. قطری‌ها در این بخش بین ۱۰ بازیکن اول جایگاهی نداشتند.

آقای شوت

سردار آزمون از ایران با مجموع ۲۸ شوت که چهار تای آن در چارچوب بود، شوت‌زن‌ترین بازیکن جام بود. المعز علی از این حیث در رده هفتم جام قرار گرفت.

آقای تکل

پدرو کوریا از قطر با ۲۴ تکل موفق‌ترین بازیکن جام از این لحاظ بود و رامین رضاییان از ایران با ۱۴ تکل در رده هفتم قرار گرفت.

توپ‌ربایی

در این بخش والری کیچین، کاپیتان قرقیزستان با ۱۴ توپ‌ربایی در جایگاه نخست قرار گرفت و پورعلی‌گنجی از ایران با پنج نفر دیگر با ۱۰ توپ‌ربایی در جایگاه هشتم قرار گرفت.

زودترین گل

علی‌احمد مخبوت از امارات در دیدار مقابل امارات در دقیقه ۶ زودترین گل را به ثمر رساند. ششمین گل سریع جام را مهدی طارمی در دقیقه ۱۱ دیدار با یمن به ثمر رساند.

دیرترین گل

کیم جین‌سو از کره‌جنوبی در دیدار با بحرین در دقیقه ۱۰۶ دیرترین گل جام را به ثمر رساند. کریم انصاری‌فرد از ایران نیز در دقیقه ۹۱ دیدار با چین دهمین گل دیرهنگام جام را زد.

بیشترین تعداد پاس تا رسیدن به گل

جیم مک‌لارن از استرالیا بعد از ۳۲ پاس پیاپی که در دیدار با فلسطین برای استرالیایی‌ها به ثبت رسید، برای این تیم گل زد تا بیشترین تعداد پاس تا رسیدن به گل به اسم تیم استرالیا به ثبت برسد. در این جدول از ایران خبری نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج