جاباما
۹۳۵۴۱۶
۲۰ نظر
۵۸۵۴
۲۰ نظر
۵۸۵۴
پ

توپ طلا؛ داستان دزدی‌های کوچک و بزرگ

از زمان اهدا توپ طلا و در برخی مواقع اختلاف نظرهایی درباره برنده جایزه توپ طلا وجود داشته است؛ تا جایی که در بعضی از زمان ها از این اختلاف نظر به عنوان یک بی عدالتی یاد شده است.

ورزش سه: توپ طلا بزرگ ترین جایزه فردی در دنیای فوتبال است که به دست آوردن آن آرزو و رویای هر فوتبالیستی است. این جایزه که توسط نشریه فرانس فوتبال به بهترین بازیکن دنیا اهدا می شود، بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ با جایزه بهترین بازیکن سال فیفا ادغام شده بود اما در سال ۲۰۱۶ به همان حالت قبلی خود بازگشت.

امسال نیز همچون تمام سال های اخیر صحبت ها و اظهار نظرهای زیادی درباره برنده توپ طلا در سال ۲۰۱۹ مطرح شده بود اما در نهایت این لیونل مسی بود که دیشب در سالن تئاتر شالاته شهر پاریس این جایزه را برای ششمین بار از آن خود کرد؛ این اتفاق در حالی برای فوق ستاره آرژانتینی بارسلونا رقم خورد که بسیاری بر این باور بودند که ویرژیل فن دایک، مدافع هلندی لیورپول، سزاوار در یافت این جایزه است. این اما اولین باری نبوده که چنین اتفاقی رقم خورده است؛ در گذشته نیز اتفاقاتی از این دست رخ داده بود و در بسیاری از سال ها اهالی فوتبال به ناعدالتی در اهدای این جایزه معترض شده بودند که در این گزارش قصد داریم به مهم ترین آن ها در دو دهه اخیر اشاره کنیم.

مایکل اوون 2001

در سال ۲۰۰۱ رائول گونزالس عملکرد کم نظیری را در ترکیب رئال مادرید ارائه داده بود و اکثر رسانه های اسپانیایی او را یکی از قاطع ترین برنده های توپ طلا می دانستند؛ اتفاقی که در کمال تعجب رخ نداد و این جایزه به مایکل اوون، ستاره انگلیسی لیورپول، رسید. اوون در سال ۲۰۰۱ پنج جام مختلف با لیورپول به دست آورده بود که البته هیچ کدام از آن ها از اعتبار خاص و ویژه ای برخوردار نبودند. رائول در سال ۲۰۰۱ به عنوان دومین بازیکن برتر دنیا شناخته شد؛ اتفاقی که عصبانیت شدید اسپانیایی ها را در پی داشت و هنوز هم آن ها از اتفاقات سال ۲۰۰۱ به عنوان یک سرقت بزرگ یاد می کنند.

توپ طلا؛ داستان دزدی‌های کوچک و بزرگ

آندری شوچنکو ۲۰۰۴

بی راه نیست اگر بگوییم که فصل 4-2003 بهترین دوران تیری آنری، ستاره سابق آرسنال بوده است. این فرانسوی در آن فصل عملکردی خیره کننده را به نمایش گذاشته بود. توپچی ها در آن سال بدون حتی یک شکست به قهرمانی در لیگ برتر دست یافته بودند و تیری آنری نیز با 30 گل آقای گل رقابت ها شده بود. با این وجود آنری به حق خود نرسید و آندری شوچنکو به لطف قهرمانی با میلان در لیگ قهرمانان اروپا جایزه توپ طلا را از آن خود کرد. آنری همچنین در سال 2006 نیز یکی از مدعیان کسب توپ طلا بود اما این اتفاق رخ نداد و او به عنوان سومین بازیکن برتر دنیا در آن سال شناخته شد.

توپ طلا؛ داستان دزدی‌های کوچک و بزرگ

فابیو کانوارو 2006

کانوارو آخرین مدافعی بود که موفق شد جایزه توپ طلا را از آن خود کند. این مدافع ایتالیایی در سال ۲۰۰۶ با کشورش به مقام قهرمانی رقابت های جام جهانی دست یافت. با این وجود بسیاری در آن سال زین الدین زیدان را شایسته دریافت توپ طلا می دانستند. زیدان اگرچه با فرانسه در فینال جام جهانی مقابل ایتالیا شکست خورد اما عملکرد حیرت انگیزی در آن جام به نمایش گذاشت و یک تنه خروس ها را راهی فینال رقابت کرد.

توپ طلا؛ داستان دزدی‌های کوچک و بزرگ

لیونل مسی ۲۰۰۹

جایزه توپ طلا در سال 2009 در حالی به لیونل مسی اهدا شد که در آن سال ژاوی علاوه بر قهرمانی با بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا، در رقابت های یورو نیز با اسپانیا به مقام قهرمانی دست یافته بود. ژاوی در آن سال علاوه بر عملکرد تیمی در بخش فردی نیز فوق العاده بود و شاید بهترین فصل فوتبال خود را در 2009 به نمایش گذاشت اما به نظر نتوانست به حق خود برسد و این جایزه در نهایت به هم تیمی او یعنی مسی رسید.

توپ طلا؛ داستان دزدی‌های کوچک و بزرگ

لیونل مسی 2010

احتمالا شگفت انگیز ترین جایزه فردی در قرن ۲۱ به دریافت توپ طلا توسط لیونل مسی در سال ۲۰۱۰ برمی گردد. اسپانیا در سال ۲۰۱۰ قهرمان جام جهانی شده بود؛ موضوعی که باعث شد در آن سال همه از رقابت بین آندرس اینیستا و ژاوی صحبت کنند و انتظار داشته باشند که یکی از این دو نفر توپ طلا را از آن خود کند. در کمال شگفتی اما مسی برنده این جایزه شد؛ موضوعی که شاید باور آن برای خود او نیز سخت بود. در آن سال مسی با ۲۲.۶۵ آرا به توپ طلا رسید و بعد از او اینیستا با ۱۷.۳۶ و ژاوی با ۱۶.۴۸ آرا قرار گرفتند.

توپ طلا؛ داستان دزدی‌های کوچک و بزرگ

کریستیانو رونالدو ۲۰۱۳

فرانک ریبری در فصل 13-2012 درخشان ترین فصل فوتبالی خود را سپری کرد و با بایرن مونیخ به تمام جام های ممکن دست یافت اما در کمال تعجب و البته کج سلیقگی این جایزه به کریستیانو رونالدو رسید. بسیاری در آن سال دلایل تبلیغاتی را علت اصلی انتخاب رونالدو می دانستند اما هر چه که بود، قطعا سال 2013 محل رقم خوردن یکی از نا عادلانه ترین توپ طلاهای تاریخ فوتبال بوده است.

توپ طلا؛ داستان دزدی‌های کوچک و بزرگ

کریستیانو رونالدو 2014

لئو یاشین، دروازه بان اسطوره ای روس، تنها دروازه بان تاریخ فوتبال است که توانسته جایزه توپ طلا را از آن خود کند. او این کار را سال ۱۹۶۳ انجام داده بود. سال ۲۰۱۴ نیز می توانست به دومین سالی تبدیل شود که یک دروازه بان جایزه توپ طلا را کسب می کند. نویر در سال ۲۰۱۴ با آلمان به مقام قهرمانی رقابت های جام جهانی رسید و عملکردی فوق العاده داشت اما در نهایت جایزه توپ طلا ۲۰۱۴ با ۳۷.۶۶ آرا به کریستیانو رونالدو رسید و نویر بعد از لیونل مسی به عنوان سومین بازیکن برتر دنیا شناخته شد.

توپ طلا؛ داستان دزدی‌های کوچک و بزرگ

لوکا مودریچ ۲۰۱۸

نمی توان از جایزه توپ طلا سال 2018 به عنوان یک بی عدالتی یاد کنیم. هافبک کروات رئال مادرید به نوعی قربانی اتفاقات سال های گذشته شد؛ زمانی که در سال 2009 یا 2010 بازیکنانی نظیر ژاوی و اینیستا مستحق دریافت این جایزه بودند اما در کمال تعجب توپ طلا به آن ها نرسید تا گمان شود که با وجود رونالدو و مسی دست دیگران از این جایزه کوتاه خواهد ماند.

مودریچ اما این قانون نانوشته را شکست و بعد از حضور کرواسی در فینال جام جهانی و قهرمانی رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا، جایزه بهترین بازیکن فیفا و توپ طلا را از آن خود کرد.

توپ طلا؛ داستان دزدی‌های کوچک و بزرگ

لیونل مسی 2019

فوق ستاره آرژانتینی بارسلونا در فصل گذشته عملکرد فردی بی نظیری داشت. او در رقابت های لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا عنوان آقای گلی را از آن خود کرد و چندی پیش به عنوان بهترین بازی ساز سال ۲۰۱۹ نیز برگزیده شد. با این وجود مسی نتوانست جام های زیادی با بارسلونا کسب کند و تنها با این تیم به مقام قهرمانی لالیگا رسید.

در سال های اخیر اما قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا یکی از مهم ترین معیار های برنده توپ طلا بوده است؛ اتفاقی که مسی موفق به انجام آن با آبی اناری ها نشد اما در سمت دیگر ویرژیل فن دایک، مهم ترین رقیب او، این کار را با لیورپول انجام داد. فن دایک همچنین با تیم ملی هلند نیز به فینال رقابت های لیگ ملت های اروپا رسید تا بسیاری این مدافع را شایسته دریافت توپ طلا بدانند اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و ستاره آرژانتینی بارسا برای ششمین بار این جایزه را از آن خود کرد.

توپ طلا؛ داستان دزدی‌های کوچک و بزرگ

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • چُس توقهرمانی لجن پولیس

      همیشه این بی عدالتی هابوده وهست ودستان کثیف والوده دست بردارنیستن توهمین ایران خودمون اقای انصاری فردباکمال پورویی میادمیگه نمیخوان لُنگ قهرمان بشه،واین خودش صحه براین داره که این سه سال گذاشتن لُنگ قهرمان بشه.امان ازکثافتکاری وتعفن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کیسه آبی چی میگه؟
        ...دم تو کیست کیسه کش

      • سجاداشرفزاده

        تعفن ولجن اونجایی بودکه گل محمدنوری توبازی مقابل کیسه مافیا به ناحق آفسایداعلام میشه درازای دریافت ال ای دی و20ملیون پول وخدافظی همیشگی ازفوتبال.تعفن ولجن روبرو ازمحسن قهرمانی کثیف بپرس که براهمیشه بوی تعفنشون ازین فوتبال جمع شد

      • بدون نام

        حرف نزن لایی خورا

      • بدون نام

        حرف نزن لایی خورا

      • کیسه کش. عزیز. در مورد. تیم. تاج خودتت نظر بده. چند سال زیرمونبودین ساکت نام مقدس پرسپولیس رو به دهنتون نیارید

        پرسپولیس سرور استقلاله

    • بدون نام

      باید هر کس یکبار این توپ را در دوران بازیگریش بگیرد وحق دیگران ازبین نرود !؟ لوس شده چندین ساله یا مسی میگیرد یا رونالدو ودیگران درسایه اینها!!؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسی شایسته توپ طلاست مگه ایرانه که حق کسی خورده بشه اونایی که مسی روانتخاب کردندفوتبال روخوب می فهمندبااین حرفاخودتونوخسته نکنید

    • سجاداشرفزاده

      تعفن ولجن اونجایی بودکه گل محمدنوری توبازی مقابل کیسه مافیا به ناحق آفسایداعلام میشه درازی دریافت ال ای دی و20ملیون پول وخدافظی همیشگی ازفوتبال.تعفن ولجن روبرو ازمحسن قهرمانی کثیف بپرس که براهمیشه بوی تعفنشون ازین فوتبال جمع شد

    • حام

      برو بابا حال نداری
      توپ طلا فقط به مسی رسید چون حقش هست چه کسی بهتر مسی کار کرد ه

    • سجاد خیاط

      آقا نویسنده یادت رفت بنویسی امسال کریس رونالدو بزرگ بی نظیر هم لیگ ایتالیا هم سوپر جام ایتالیا و هم بهترین بازیکن فصل ایتالیا و از همه مهمتر با عملکرد عالی خود لیگ ملتهای اروپا رو برده اون هم با عملکرد درخشان کریس رونالدو. اونوقت مسی کوتوله چاپلوس یهود پرست کثیف برنده میشه چون چن سال زیر کریس دستو پا میزد

      پاسخ ها

      • اشکان اشکسار

        زیاد به خودت فشار نیار .

      • tiger

        این فقط ی توپ طلاست .ی وقت خدای نکرده مریض میشی خونسرد باش

    • بدون نام

      حقشه نوش جونش

    • احمد حیدری

      چهار دزدی بزرگ توپ طلا توسط مافیای کثیف فوتبال اروپا 1 سال ۲۰۱۰ قهرمانی اروپا با درخشش ملیتوی ارژانتینی اینتر در سال ۲۰۱۰ پنج گانه گرفت و چمپیوزلیگ رو به دست آورد و ملیتو بهترین بازیکنه سری آ و لیگ قهرمانان گرفت و در کمال نا باوری توپ طلا به مسی رسید که در لالیگای مسخره آقای گل شد 2 سال ۲۰۱۱ بارسا با درخشش فوق العاده اینیستا و ژاوی پنج گانه رو درو کرد و اینیستا بهترین پاسور لیگ شد و همچنین جام ملتهای اروپا رو گرفت و بهترین بازیکنه یورو شد و در کمال ناباوری توپ طلا باز به مسی رسید 3سال ۲۰۱۲ کریس با زدن ۷۰ گل قهرمانی لالیگا حذفی و سوپر جام رو گرفت و مسی لیگ قهرمانان رو و کریس آقای گل لیگ قهرمانان رو نیر بدست آورد وباز پلاتینی و بلاتر عقده ای با دشمنی هر چه تمام توپ طلا رو به مسی دادن و سال ۲۰۱۸ کریس اینبار لیگ قهرمانان رو گرفت آقای گل شد و به لیگ ایتالیا رفت و بهترین بازیکنه سری آ شد توپ طلا رو اینبار به مدریچ رسید و امسال اگر قرار بر لیگ قهرمانان است باید توپ طلا به فن دایک برسد هرچند کریس سری آ و سوپر جام ایتالیا رو مقابل اینتر با تک گل خودش گرفت و لیگ ملتها رو برای پرتغال با هتریک بدست آورد مسی مقابل لیورپول چهارتا خورد هیچ گوهی هم نخورد مقابل والنسیا هم حذف شد و تو تیم ملی هم حذف شد و اخراج

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف حق زدی

      • بدون نام

        ۲۰۰۹.۲۰۱۰.بله بلاخره یکی تاریخ کالبد شکافی کرد.من بعنوان یه رئالی دراون سالها حق ژاوی و اینیستا میدونستم نه لوله کوتوله

      • CR7

        دمتگرم حرفات همه سند بود هرکی قبول نداره مفبره و فقط روی احساسات و جانبدارانه حرف میزنه ..فقط اینم بگم که حق اسنایدر بازیکن اینترمیلانم خوردن

    • بدون نام

      واقعا از خبر های مسخره بود اولا نباید یه طرفه قضاوت کرد و دوما این جایزه فردیه نه تیمی که چون اسپانیا اون موقع قهرمان شد باید از اونجا یه نفر میبرد یا ۲۰۱۴ حتما باید یکی از المان میشد

    • CR7

      خود این برترینها هم طرفدلر مسیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج