جاباما
۱۱۲۸۰۷۴
۵ نظر
۵۰۳۰
۵ نظر
۵۰۳۰
پ

تمام نفرات آخر ادوار انتخابات ریاست جمهوری

در هر دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری به هر حال یکی بوده که گمان می‌کرده شایسته هست و اما رای‌‌دهندگان خیلی روی او حساب نکرده‌اند، همین دوره هم به هر حال یک «نفر آخری» دارد! تمام «نفر آخرهای» ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری را در اینجا مرور کرده‌ایم.

برترین‌ها : در هر دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری به هر حال یکی بوده که گمان می‌کرده شایسته هست و اما رای‌‌دهندگان خیلی روی او حساب نکرده‌اند، همین دوره هم به هر حال یک «نفر آخری» دارد! تمام «نفر آخرهای» ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری را در اینجا مرور کرده‌ایم.

تمام نفرات آخر ادوار انتخابات ریاست جمهوری

دوره اول / صادق قطب‌زاده

اولین انتخابات ریاست جمهوری روز پنجم بهمن ۱۳۵۸ برگزار شد و ابوالحسن بنی صدر با ۱۰ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۳۳۰ توانست با فاصله بسیار زیاد رقیب اصلی خود دریادار احمد مدنی را شکست داده و به عنوان اولین رئیس جمهور برگزیده شود. حسن حبیبی رتبه سوم را کسب کرد و پس از او به ترتیب محمد صادق طباطبایی، کاظم سامی، داریوش فروهر و صادق قطب‌زاده رتبه‌های چهارم تا هفتم در کسب آراء را از آن خود کردند.

تمام نفرات آخر ادوار انتخابات ریاست جمهوری

قطب‌زاده امیدوار بود تا با معامله استرداد شاه در قبال آزادی گروگان‌های آمریکایی پیروز اولین انتخابات ریاست جمهوری ایران باشد. صادق قطب‌زاده در تبلیغات خود، هماهنگی کامل با رهبر انقلاب، مشارکت فعال زنان در اداره جامعه، بهره‌برداری و به‌کارگیری نیروی جوانان برای سازندگی کشور، برقراری و استقرار نظامی بر پایه اصول اسلامی، از بین بردن تمرکز برنامه‌ریزی و استقرار نهاد‌های شورایی، مبارزه با هر نوع سلطه‌گری و غارتگری، ایجاد کار خلاق و سازنده، استفاده هرچه بیشتر از نیروی فعال زنان، قائل‌شدن اولویت برای صنایع مادر، قائل‌شدن اولویت برای کشاورزی، تأمین مسکن مناسب برای همه اقشار، ایجاد یک نظام آموزشی اسلامی و ایجاد امکانات هرچه بیشتر آموزش و پرورش را عنوان کرد.

دوره دوم / حبیب الله عسگر اولادی

با ناتمام ماندن دوره ریاست جمهوری بنی صدر و در حالی که شورای ریاست جمهوری زمام امور کشور را در دست داشت، انتخابات دومین دوره در دوم مرداد ۱۳۶۰ برگزارشد.در این دوره از انتخابات تنها صلاحیت محمدعلی رجایی که از زمان ریاست جمهوری بنی صدر به عنوان نخست وزیر منصوب شده بود، به همراه اکبر پرورش، عباس شیبانی و حبیب الله عسگر اولادی مسلمان به عنوان نامزد مورد تائید قرار گرفت. رای‌گیری برگزار شد و در نتیجه محمد علی رجایی به عنوان دومین رئیس جمهور برگزیده شد. عباس شیبانی در رتبه دوم قرار گرفت و اکبر پرورش و حبیب الله عسگر اولادی با آراء کمتر در رتبه‌های سوم و چهارم قرار گرفتند.

تمام نفرات آخر ادوار انتخابات ریاست جمهوری

عسگر اولادی از شناخته شده‌ترین چهره‌های محافظه کار و رابط میان روحانیون محافظه کار به ویژه جامعه روحانیت مبارز و طیف بازار محسوب می‌شد. او کار خود را در بازار تهران با برنج فروش آغاز کرد و هم زمان با کار به تحصیل حوزوی نیز مشغول شد. شاید به همین دلیل است که او در دهه‌های گذشته همواره پلی میان بازار و روحانیت محسوب می‌شد.

دوره سوم / حسن غفوری فرد

عمر دوره ریاست جمهوری محمد علی رجایی کمتر از یک ماه بود چرا که در روز ۸ شهریور او و نخست وزیرش محمد جواد باهنر در حین برگزاری جلسه بر اثر انفجار بمب شهید شدند و به فاصله سه ماه پس از انفجار نخست وزیری، در ۱۰ مهر ماه سال ۶۰ انتخابات سومین دوره ریاست جمهوری برگزار شد. در این دوره شورای نگهبان فقط صلاحیت چهار نفر؛ علی خامنه‌ای، اکبر پرورش، رضا زواره‌ای و حسن غفوری فرد را تائید کرد. نتیجه انتخابات کسب آرای حداکثری علی خامنه‌ای و رسیدن وی به مقام ریاست جمهوری بود. سه نامزد دیگر نیز به ترتیب اکبر پرورش رای رتبه دوم، رضا زواره‌ای رتبه سوم، و حسن غفوری فرد رتبه چهارم را کسب کردند.

تمام نفرات آخر ادوار انتخابات ریاست جمهوری

وزارت نیرو جایگاهی بود که غفوری فرد در دولت میرحسین موسوی نیز آن را برعهده داشت، اما از این کابینه استعفا داد. این مرد موتلفه‌ای در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت و، اما از حضور در مجلس دهم باز ماند. او به عنوان چهره اصولگرا در عرصه سیاست شناخته می‌شود.

دوره چهارم/ حبیب الله عسگر اولادی

طی انتخابات چهارم ریاست جمهوری که در ۲۵ مرداد سال ۶۴ برگزار شد، علی خامنه‌ای رئیس جمهور وقت و دبیر کل حزب جمهوری اسلامی، محمود مصطفوی کاشانی و حبیب الله عسگر اولادی سه نامزدی بودند که مورد تائید شورای نگهبان قرار گرفتند و در نهایت نیز علی خامنه‌ای با بیش از ۱۲ میلیون رای به عنوان رئیس جمهوری برگزیده شد.

تمام نفرات آخر ادوار انتخابات ریاست جمهوری

محمود مصطفوی کاشانی رتبه دوم و حبیب الله عسگر اولادی رتبه سوم را کسب کردند. حبیب‌الله عسگراولادی، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری سال ۱۳۹۲ پس از گذراندن یک دوره بیماری درگذشت.

دوره پنجم / عباش شیبانی

انتخابات پنجم ریاست جمهوری در شرایطی متفاوت از چهار دوره پیشین برگزار شد. شورای نگهبان تنها دو نفر یعنی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و عباس شیبانی را مورد تائید قرار داد. اکبر هاشمی رفسنجانی در این انتخابات با کسب بیش از ۱۵ میلیون رای به ریاست جمهوری رسید و تنها رقیبش عباش شیبانی ۶۳۵ هزار و ۱۶۵ رای کسب کرد.

تمام نفرات آخر ادوار انتخابات ریاست جمهوری

شیبانی پس از انقلاب در هیئت دولت موقت شورای انقلاب، علی‌رغم رشته تحصیلی خود، وزیر کشاورزی شد. او پنج دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و دبیری شورای انقلاب را در کارنامه دارد. شیبانی همچنین سه دوره عضو شورای شهر تهران بوده است. شیبانی هم‌اکنون به دلیل کهولت سن فعالیت سیاسی ندارد.

دوره ششم / عبدالله جاسبی

در ششمین انتخابات ریاست جمهوری، اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد توکلی، رجبعلی طاهری و همچنین عبدالله جعفرعلی جاسبی چهار نامزدی بودند که مورد تائید قرار گرفتند. رای گیری در ۲۱ خرداد ۷۲ برگزار شد و هاشمی رفسنجانی به رغم ریزش شدید آراء نسبت به دوره قبل برای دومین بار به ریاست جمهوری رسید. احمد توکلی دوم شد، رجبعلی طاهری سوم شد و عبدالله جاسبی نیز در مکان چهارم ایستاد.

تمام نفرات آخر ادوار انتخابات ریاست جمهوری

عبدالله جاسبی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس اسبق دانشگاه آزاد و عضو هیات امنا و مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی است. او از جمله کسانی است که نامش با دانشگاه آزاد گره خورده است. وی از ابتدای تأسیس این دانشگاه که با ایده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت، به ریاست دانشگاه منصوب شد و نزدیک به ۳۰ سال در این سمت باقی ماند.

دوره هفتم/ محمد ری شهری

علی اکبر ناطق نوری، محمد خاتمی، رضا زواره‌ای و محمد ری شهری چهار نامزدی بودند که به رقابت پرداختند. نتیجه انتخابات دوم خرداد ۷۶ پیروزی محمد خاتمی با آراء بی سابقه ۲۰ میلیون و ۸۸ هزار و ۳۳۸ رای بود. ناطق نوری تقریبا یک سوم خاتمی رای کسب کرد و دوم شد. رضا زواره‌ای و محمد ری شهری سوم و چهارم شدند.

تمام نفرات آخر ادوار انتخابات ریاست جمهوری

محمد ری شهری حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی، دادگاه انقلاب ارتش، وزیر اطلاعات بین سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۸، دادستان کل کشور، دادستان دادگاه ویژه روحانیت و سرپرست حجاج ایرانی بود.

دوره هشتم / مصطفی هاشمی‌طبا

روز ۱۸خرداد سال ۸۰ و در پایان دوره اول ریاست جمهوری خاتمی که دیگر به دوره اصلاحات شهرت یافته بود، هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد که محمد خاتمی رئیس جمهور وقت با افزایش رای مواجه شد و این بار با کسب ۲۱ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۵۲۱ رای برای دومین بار به ریاست جمهوری رسید.

تمام نفرات آخر ادوار انتخابات ریاست جمهوری

مصطفی هاشمی طبا از بین نامزدهای دیگر آخر شد او که در دولت‌های شهید رجایی و آیت الله خامنه‌ای وزیر صنایع بود و در فاصله سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۰ به عنوان معاون رئیس جمهور و در دولت دوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و نیز دولت اول سیدمحمد خاتمی ریاست سازمان تربیت بدنی را برعهده داشت. هاشمی طبا از ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ و از سال ۱۳۷۵ رییس کمیته ملی المپیک ایران بود.

دوره نهم/ محسن مهرعلیزاده

اکبرهاشمی رفسنجانی، محمدباقر قالیباف، مهدی کروبی، علی لاریجانی، محسن مهرعلیزاده، مصطفی معین، محسن رضایی و محمود احمدی نژاد نامزد‌هایی بودند که شورای نگهبان صلاحیت آن‌ها را تائید کرد. در دور اول رای گیری، هیچ کدام از نامزد‌ها اکثریت مطلق آراء را کسب نکردند. در نتیجه محمود احمدی نژاد به همراه هاشمی رفسنجانی به دور دوم انتخابات رفت. در رای گیری دور دوم هم که روز سوم تیرماه برگزار شد، محمود احمدی نژاد با ۱۷ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۷۸۲ رای به ریاست جمهوری رسید.

تمام نفرات آخر ادوار انتخابات ریاست جمهوری

محسن مهرعلیزاده از چهره‌های شاخص اقتصادی و سیاسی اصلاح‌طلبان در ۷ آبان ۱۳۹۶ به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شد و در ۲۶ آبان ۱۳۹۷ به علت قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان سمت خود را ترک کرد. وی در حال حاضر رئیس فدراسیون جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی توسعه آب آسیا می‌باشد. او با برنامه‌ی دولت رفاه که متکی بر روش های اجرایی که منجر به تولید ثروت و رفاه می‌شد، در انتخابات حضور داشت.

دوره دهم / مهدی کروبی

دهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در روز ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ برگزار شد و محمود احمدی‌نژاد بار دیگر به عنوان رییس جمهوری سکان هدایت کشور در دست گرفت. مهدی کروبی از بین نامزد‌های دیگر چهارم شد.

تمام نفرات آخر ادوار انتخابات ریاست جمهوری

کروبی با شعار «تغییر» پا به عرصه رقابت‌های ریاست جمهوری گذاشت. او در بیانیه‌های انتخاباتی خود اعلام کرد که خود را به پاسداری از حقوق شهروندی، حقوق زنان و اقوام متعهد می‌داند. کروبی اهم برنامه‌های خود را مسایل اقتصادی و سیاست داخلی دانست، دفاع از آزادی‌های مشروع مردم و حقوق آن‌ها را به عنوان برنامه خود اعلام کرد.

دوره یازدهم/ سید محمد غرضی

یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار گردید که طی آن حسن روحانی به عنوان هفتمین رئیس‌جمهور ایران برگزیده شد.

تمام نفرات آخر ادوار انتخابات ریاست جمهوری

سید محمد غرضی نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی، وزیر نفت دولت میرحسین موسوی و وزیر پست و تلگراف و تلفن دولت موسوی و هاشمی بود. غرضی از جمله بنیان گذاران سپاه پاسداران است، او همچنین عضو اولین دوره شورای شهر تهران و از مؤسسین کمیته امداد انقلاب اسلامی بوده‌است.

دوره دوازدهم / مصطفی هاشمی طبا

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار شد و حسن روحانی برای بار دوم به عنوان رییس جمهوری منتخب مردم، ریاست قوه مجریه را برعهده گرفت.

تمام نفرات آخر ادوار انتخابات ریاست جمهوری

هاشمی طبا این باز نیز از بین نامزدها آخر شد، او در سخنانی برنامه ‌ی خود را اینطور گفته بود: شخصاً معتقد هستم با توجه به تاکیدی که دوستان در بحث زیستگاه ایران، میراث گذشته خداوند و طبیعت برای ما داشتند، به همین دلیل هم بنده در درجه اول بر حفظ ایران همراه با اصلاح کشاورزی، رسیدگی به محرومین، مستضعفان، بیماران، معلولین، بی‌سرپرستان را در حداقل یک زندگی شرافتمندانه از طرف دولت معتقدم و همینطور مشخصا به سرمایه‌گذاری در صنعت کشاورزی و خدمات هم اعتقاد دارم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خخخخ مهرعلیزاده یه دفعه قبلا هم آخر شده بود ؟ عجب کسی به نفع همتی کنار کشید

    • نامnaser

      کاش زاکانی میومدواین عنوان روکسب میکردوتااخرعمردرحافظه اش میموند

    • بدون نام

      هاشمي طبا

    • بدون نام

      ممنون
      دوره های اول رو با ذکر آمار گفتین اینکه با چه تعداد رای به ریاست جمهوری رسیدن ولی دوره های آخر از ذکر تعداد آرا خودکاری کردین چرا؟

    • بدون نام

      دوره سیزدهم/عبدالناصر همتی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج