۱۱۹۷۰۲۴
۳۸ نظر
۵۰۵۶
۳۸ نظر
۵۰۵۶
پ

آقای زلنسکی؛ سرگشته‌ترین مرد این روزهای دنیا

زندگی از هنر تقلید می‌کند. زلنسکی در برنامه «خدمتکار مردم» نقش معلم دبیرستانی را بازی می‌کرد که یک روز صبح از خواب بیدار می‌شود و می‌فهمد با بیش از ۶۰درصد آرای مردم به عنوان رئیس‌جمهوری کشور انتخاب شده است.

روزنامه شهروند : کمتر از چهار سال پیش یکی از محبوب‌ترین کمدین‌های تلویزیون اوکراین بود و در برنامه‌های تلویزیونی طنز بازی می‌کرد. ولودیمیر زلنسکی در گروهی نمایش طنز اجرا می‌کرد که سخیف‌ترین کار‌ها برای خنداندن مردم را به مسخره‌ترین شکل ممکن انجام می‌داد. او حالا رئیس‌جمهوری کشوری است که دارد سقوط می‌کند.

آقای زلنسکی؛ سرگشته‌ترین مرد این روزهای دنیا

در سناریویی ناگهانی که حتی نویسندگان نمایش قدیمی زلنسکی به نام «خدمتکار مردم» هم نمی‌توانستند آن را متصور شوند، او حالا رهبری در میانه یک جنگ تمام‌عیار در اروپاست و در خطر ترور قرار دارد. روسیه یک جنگ کامل علیه اوکراین را آغاز کرده. تهاجم گسترده‌ای که از پنجشنبه شب شروع شد و کمدین قدیمی را به‌شدت وحشت‌زده و غافلگیر کرد. او که تنها سه سال پیش انتخاب شد، اکنون خود را در هسته یک جنگ تاریخی در اروپا می‌بیند.

زلنسکی ۴۴ ساله، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۹ پیروز شد. یک کمدین تلویزیونی مدیریت اوکراین را به دست گرفت؛ پیروزی او در مبارزات انتخاباتی به اذعان گروه‌های سیاسی، با حمایت قاطع از سوی یکی از ثروتمندترین و فاسدترین الیگارش‌های اوکراین، ایگور کولومویسکی، تامین مالی شده بود.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدیویی کوتاه که دقیقا بعد از نیمه‌شب جمعه در اوکراین منتشر شد، گفت روس‌ها می‌خواهند با سرنگونی رئیس دولت، اوکراین را از نظر سیاسی نابود کنند: «من همراه با دیگران در مقر دولت می‌مانم. دشمن من را به عنوان هدف شماره یک و خانواده‌ام را هدف شماره دو تعیین کرده است.» رئیس‌جمهوری اوکراین خطاب به ۴۴ میلیون شهروند اوکراینی سخنرانی کرد و سپس به ۱۴۴ میلیون روس ساکن در همسایگی روی آورد و به آن‌ها التماس کرد که از حمله‌ای که تداعی‌کننده تاریک‌ترین دوران اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است، جلوگیری کنند: «به صدای عقل گوش کنید. مردم اوکراین خواهان صلح هستند.»

نمایش یک تلاش پرشور برای نجات کشورش که البته کار نکرد و ساعاتی بعد، تهاجم تمام‌عیار روسیه آغاز شده بود و زلنسکی، بازیگر سابق تلویزیون، حالا رهبر جنگ بود. سخنرانی دراماتیک او و همچنین حضورش در کنفرانس امنیتی مونیخ آخر هفته گذشته، جایی که او به متحدان اروپایی در مورد «مماشات» با روسیه هشدار داد، چیزی را در زلنسکی نشان داد که حتی متحدانش معمولا به او نسبت نمی‌دهند؛ جدیت. کمدین به ظاهر جدی و قاطع اوکراینی حالا با بزرگ‌ترین بحران در تاریخ مدرن کشورش مواجه خواهد شد.

سیاستمدار امروز و کمدین دیروز به نقطه پایان رسیده؟

در کمال ناباوری، کارشناسان می‌گویند که زلنسکی با توجه به گذشته بیهوده نمایشی‌اش، بیش از این‌ها به نقطه پایان رسیده است؛ همانطور که حتی در سخنرانی‌های تلویزیونی پرشورش که هم روس‌ها و هم هموطنانش را قبل و بعد از حمله خطاب قرار می‌داد نیز نتوانست قدرت نظامی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را متوقف کند. او قدرت نظامی روسیه را با وجود هشدار‌هایی که غرب و به ویژه آمریکا از حمله روسیه به اوکراین می‌دادند، جدی نگرفت.

آقای زلنسکی؛ سرگشته‌ترین مرد این روزهای دنیا

سه ساعت قبل از حمله نیرو‌های روس به اوکراین، زلنسکی پیام خود را به مردم روسیه رساند؛ یک التماس قدرتمند، برای توقف و سوال از آنچه کشورشان قرار است انجام دهد. مدتی بعد از اینکه پوتین دلایل خود را برای حمله به اوکراین بیان کرد، زلنسکی در پیامی در شبکه‌های اجتماعی که ساعت ۲ بامداد به صورت آنلاین ارسال شده بود، پرسید: «برای چه می‌جنگی؟» «و با چه کسی؟»

زلنسکی وقتی اوکراینی‌ها را خطاب قرار داد، چه از طریق تلویزیون و چه در فضای مجازی، شهروندان را با تشویق به حفظ مقاومت علیه روس‌ها به مبارزه برای کشورشان دعوت کرد. او بامداد پنجشنبه از کی‌یف در توییتی نوشت: «ما روابط دیپلماتیک خود را با روسیه قطع کرده‌ایم. برای همه کسانی که هنوز وجدان خود را از دست نداده‌اند، زمان آن فرا رسیده که به جنگ با اوکراین اعتراض کنند.» رئیس‌جمهوری اوکراین خواستار حکومت نظامی شد و سرکش باقی ماند، درست همان زمان که نیرو‌های روسیه و بلاروس به اوکراین حمله کردند؛ تهاجمی وسیع و بی‌سابقه از زمان جنگ جهانی دوم. کی‌یف محاصره شد و مردم وحشت‌زده به دنبال راهی برای فرار.»

زلنسکی در توییتر خود نوشت: «روسیه در حمله‌ای خیانت‌آمیز به کشور ما حمله کرد، همان کاری که آلمان نازی در سال دوم جنگ جهانی دوم انجام داد. از امروز، کشور‌های ما در سمت‌های مختلف تاریخ جهان قرار دارند. روسیه راه شیطانی را در پیش گرفته، اما اوکراین از خود دفاع می‌کند و مهم نیست مسکو چه فکری می‌کند؛ کی‌یف آزادی خود را رها نمی‌کند.»

آیا زلنسکی نمی‌دانست در وسط بازی ابرقدرت‌ها قرار دارد؟

زلنسکی که در جنوب‌شرقی روسی‌زبانِ اوکراین بزرگ شده، قبل از تهاجم روز پنجشنبه رهبر بدی به نظر نمی‌آمد، اما چرا هشدار‌های جنگ را جدی نگرفت؟ زلنسکی که در ابتدا تصور می‌شد عروسک خیمه‌شب‌بازی الیگارشی کولومویسکی است، در آغاز مسیر زندگی سیاسی، خود را به عنوان یک جنگجوی صلیبی علیه الیگارشی‌ها معرفی کرد؛ درست همانطور که از یک بومی روس‌زبان بزرگ‌شده در شرق اوکراین به یک ملی‌گرا تبدیل شد.

آقای زلنسکی؛ سرگشته‌ترین مرد این روزهای دنیا

راس بلانت، محقق باسابقه اوکراینی روز پنجشنبه به نیویورک‌پست گفت: «او یک دولت مستقل را حفظ کرده و با آنچه روسیه یا آمریکا می‌خواستند، همراهی نکرد. به نظر می‌رسید زلنسکی می‌داند در وسط یک بازی قدرت بزرگ‌تر بین ابرقدرت‌ها قرار دارد و باز هم به نظر می‌رسید که می‌داند دارد چه می‌کند. او باید از عهده خود برآید، چون می‌داند چه چیزی در خطر است و البته می‌داند چه اتفاقی برای ویکتور یانوکوویچ افتاد.» یانوکوویچ ۷۱ ساله چهارمین رئیس‌جمهوری اوکراین بود که در جریان انقلاب میدان در سال ۲۰۱۴ سرنگون شد.

زندگی از هنر تقلید می‌کند؛ زلنسکی در سریال «خدمتکار مردم» نقشی خیالی به نام واسیلی گولوبرودکو را بازی کرد، معلم دبیرستانی سی و چند ساله که یک روز صبح از خواب بیدار می‌شود و می‌فهمد با بیش از ۶۰ درصد آرای مردم به عنوان رئیس‌جمهوری کشور انتخاب شده. در این برنامه، یکی از شاگردانش ویدیویی از او در فضای مجازی منتشر می‌کند با این مضمون که معلم علیه فساد در کشور سروصدا راه می‌اندازد و در راستای دموکراسی فریاد می‌زند.

هم در اجرا‌های گروه کمدی‌اش و هم در روایت داستانی «خدمتکار مردم» زلنسکی فساد در اوکراین را به سخره می‌گرفت. با این حال، در طول مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری خود، از یک مرسدس ضدگلوله استفاده می‌کرد که متعلق به یکی از همکاران تجاری او و کولومویسکی بود.

چرا باید زلنسکی به پیشینه‌اش نگاه کند؟

یک دلیل محکم وجود دارد برای اینکه زلنسکی برگردد و به پشت‌سرش نگاهی بیندازد؛ زمانی که با کولومویسکی ارتباط نزدیکی داشت، کسی که شریک اصلی بنیانگذار PrivatBank، بزرگ‌ترین بانک تجاری اوکراین قبل از ملی‌شدن این کشور در سال ۲۰۱۶ بود. کولومویسکی آنقدر سرسخت بود که جدایی‌طلبان روس را با واحد‌های شبه‌نظامی خود سرکوب کرد و هفت کشته‌شده حامی پوتین را «کوتوله‌های اسکیزوفرنی» نامید؛ او کسی بود که ظاهرا دستور قتل‌های توافقی را صادر کرد و اغلب برای ترساندن مهمانانش در دفتر کار خود، به یک کوسه زنده در آکواریومی عظیم غذا می‌داد.

آقای زلنسکی؛ سرگشته‌ترین مرد این روزهای دنیا

FBI در سال ۲۰۱۹ تحقیق درباره کولومویسکی را به دلیل جرایم مالی مربوط به برخی از منافع او در ایالات‌متحده آغاز کرد. دادستان‌های آمریکایی گفتند که او و یکی از شرکایش اختلاس‌ها و کلاهبرداری‌های کلانی در Privat Bank انجام داده و بخشی از این فرآیند را از طریق دارایی‌های خود در آمریکا پولشویی کرده‌اند. کولومویسکی سال گذشته به دلیل تضعیف دموکراسی در اوکراین به طور رسمی توسط ایالات‌متحده تحریم شد. اما با وجود روابط زلنسکی با کولومویسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین تکلیفش را با خودش مشخص نکرد که یک دلقک بداخلاق باشد یا یک رهبر فریبکار برای میلیاردر‌های اوکراینی.

دونالد ترامپ اوکراینی یا بازیگر سیاسی ماهر

نینا یانکوویچ، کارشناس اوکراینی در اندیشکده مرکز ویلسون در واشنگتن‌دی‌سی، سال ۲۰۱۹ پس از بازدید از این کشور می‌نویسد: «اگرچه بسیاری از مفسران به زلنسکی به دلیل نداشتن تجربه سیاسی و پیشینه‌ای نامرتبط در زمینه سرگرمی و نمایش تلویزیونی، برچسب دونالد ترامپ اوکراینی می‌زنند، اما زلنسکی در واقع یک بازیگر سیاسی ماهر است.»

زلنسکی که از سال ۲۰۰۳ با اولنا زلنسکا ازدواج کرد، یک پسر به نام کریل و یک دختر به نام الکساندرا دارد. او نشان داد که استعداد خوبی برای قرار گرفتن در کانون و محور یک رسوایی بین‌المللی دارد. اولین استیضاح ترامپ از یک تماس تلفنی بدنام با زلنسکی در ژوییه ۲۰۱۹ ناشی شد که در آن ترامپ برای تحقیق درباره فساد خانوادگی بایدن در اوکراین به او تکیه کرد. این تماس همچنین معاملات تجاری مظنون و پرسود جو و هانتر بایدن در اوکراین را در کانون توجه قرار داد.

او تجربه سیاسی چندانی برای پرداخت هزینه بحران سیاسی ندارد

با این همه اوکراینی‌ها امیدوار بودند که زلنسکی بهترین سرنوشت را برای کشورشان به ارمغان بیاورد. ولی آنچه در واقعیت دیده می‌شود این است که رئیس‌جمهوری کمدین هموطنان خود را با روش کشورداری خود غافلگیر کرده، حتی همین حالا که اوکراین زیر آتش است. یک زن اوکراینی که در ایتالیا زندگی می‌کند، در حالی که سعی می‌کرد با پدر، مادربزرگ و خواهرانش که در کی‌یف گیر کرده‌اند، تماس بگیرد، به روزنامه نیویورک‌پست گفت: «زلنسکی تجربه سیاسی زیادی ندارد. اما ما امیدواریم که او از دولت خود و دیگران حمایت کند. اوضاع خیلی بد است. هیچ کس نمی‌تواند از کشور فرار کند. دوستان من در پناهگاه‌ها پنهان شده‌اند. (پوتین) همه اوکراینی‌ها را خواهد کشت.» این زن اوکراینی التماس می‌کند که هر کسی به دولتی‌ها دسترسی دارد باید با آن‌ها صحبت کند؛ ما با یک فاجعه جهانی روبه‌رو هستیم.

آقای زلنسکی؛ سرگشته‌ترین مرد این روزهای دنیا

زلنسکی حالا باید هزینه‌های این بحران را بپردازد؛ حتی اگر تلاش‌های اولیه‌اش برای کم‌اهمیت جلوه دادن پیش‌بینی تیره بایدن، در مورد تهاجم تمام‌عیار روسیه باعث حیرت همه کشور شد، امروز نمی‌تواند از واقعیت فرار کند. داریا کالنیوک، رئیس مرکز اقدام ضدفساد اوکراین که یک موسسه تحقیقاتی معتبر است، می‌گوید: «اوکراینی‌ها متحد هستند. ما یک رئیس‌جمهوری داریم. او فرمانده کل قواست و ارتش اوکراین از دستورات او پیروی می‌کند. تکیه‌گاه کشور در رهبری جنگ امروز شخص رئیس‌جمهوری است. انتقاد‌ها زیاد است، اما حالا دیگر زمان گمانه‌زنی و احتمال نیست. ما در وسط جنگ هستیم و نقش او اکنون بسیار مهم است.»

پرچم سفید را به اهتزاز درآور

چهره واقعی جنگ، اما در نگاه وحشت‌زده شهروندان اوکراینی نمایان‌تر است؛ بخشی از اوکراینی‌ها خواهان سازش و تسلیم هستند و آتش‌بس. اوکسانا زیمونووا، فروشنده ۲۳ ساله‌ای که دیوانه‌وار به دنبال بلیت قطار در ایستگاه مرکزی کی‌یف است، می‌گوید: «من از رئیس‌جمهوری می‌خواهم که پرچم سفید را به اهتزاز درآورد، می‌خواهم تا زمانی که جنگی وجود ندارد، تسلیم شویم. فقط بدون جنگ.» او با اشاره به زلنسکی گفت: «من می‌دانم که او می‌ترسد که مردم آن را نپذیرند، اما او باید یک پرچم سفید به اهتزاز درآورد.» فدیر سردیوک ۲۶ ساله که کسب‌وکار آموزش کمک‌های اولیه را اداره می‌کند، از مقاومت حمایت می‌کند: «مردم اینجا می‌مانند تا جان خود را به خطر بیندازند، این کشور چیزی بیش از یک قلمرو است. با افزایش تنش‌ها، مردم به جای بلیت هواپیما، مهمات می‌خریدند.».

آقای زلنسکی؛ سرگشته‌ترین مرد این روزهای دنیا

اما کالنیوک شهروند دیگر اوکرانی می‌ترسد که زلنسکی توسط متحدان غربی که تحریم‌های قوی علیه پوتین و حامیان او وضع نکرده‌اند، تنها رها شده باشد. او با اشاره به تهاجم آلمان نازی به لهستان گفت: «آنچه اکنون در حال رخ دادن است شبیه به آن چیزی است که در سال ۱۹۳۹ رخ داد. هیچ کس باور نمی‌کرد آلمان به یک کشور اروپایی حمله کند و هیچ کس باور نمی‌کرد پوتین، هیتلر جدید زمان ما، به یک کشور صلح‌جو حمله کند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      حیف این همه دختر زیبا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطی داره

      • بدون نام

        روسهام دختر خوشگل دارنا؟ هههههه

      • بدون نام

        اتفاقا پسراشونم خیلی زیبا هستن. با اون صورت های ظریف و بورشون

      • بدون نام

        و حیف از این همه مردای خوش اخلاق و زیبای اوکراینی

      • بدون نام

        مردهای قد بلند و سفید روس کجا و این ...های ایران

    • بدون نام

      دقیقا مثل روحانی خودمونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا سیاستمدار قهاریه روحانی! همین الانم میشه فهمید

      • بدون نام

        ناهار خوردی

      • بدون نام

        به شما ناهار دادن

      • بدون نام

        شما ناهار خوردین؟؟

      • بدون نام

        عالي گفتي احسنت حرف دل بيشتر مردم ايران را زدي

      • بدون نام

        مقسي گل گفتي

      • بدون نام

        حرف دل تمام ايرانيان اصيل را زدي

    • بدون نام

      خب مردم خودشون خواستن

    • محمدرضا

      شما از کجا می دونی که اوکراین یک کشور صلح جو بوده است؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه خیر مثل شما جنگجو بوده است

      • بدون نام

        تو میدونی

    • بدون نام

      وقتی جمعیت تجهیزات نیرو کمه چکتر کنه

    • بدون نام

      روسیه خلع سلاح اتمی کرد اوکراین رو خودش اتم داره

    • بدون نام

      کشورا باید کمک میکردن دیدن پوتین جنایتکار چکار کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کمک کنن که خودشون به خطر بیفتن ؟! غیر از ایران دیدی کشوری امنیت و رفاهش و فدای کشور دیگه ای کنه ؟

    • بهروز

      شماها دارید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بنده در این زمینه تخصص ندارم

    • بدون نام

      خب مردمشون انتخابش کردن دیگه

    • ناشناس

      نه شرقی نه غربی خخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فعلا که شرقی شرقیه

      • بدون نام

        خخخخخخخخخخخخخخ به تو

    • عباس

      .حداقل داره در کنار سربازهاش میجنگه...کاری که اینجا ندیدیم.

    • ارشین

      چرا عاقل کند کاری ،که باز ارد پشیمانی .


      اگه عقلی باشه.

    • بدون نام

      وقتی کسی که سر رشته ای از سیاست نداره بشه رئیس جمهور همین میشه تو ایران هم همین بود و هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته روحاني جونت اينجوري بود

    • بدون نام

      می تونه قهرمان بشه.... اگر جنگ رو فرسایشی کنه می تونه پوتین رو از پا دربیاره اما افسوس که اهل مقاومت نیست ....

    • اف،ام

      اشرف‌غنی‌دوم،یا‌صدام‌ثانی!؟!.!.!

    • بدون نام

      اگه زلينسكي و مردم اوكراين مقاومت كنند روسيه رو شكست مي دهند. بالاخره ٤٠ ميليون انسان كم نيست
      تازه ارتش اوكراين هم ارتش ٢١ دنياست

    • س س ۷۲

      خلایق هرچه لایق
      خوبه رئیسی ناهارخوری گفت یه سوژه دستتون داد وگرنه تو غربگدای بدبخت خودتحقیر می خواستی چکارکنی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت مرسي

    • بدون نام

      مثل فريدونه ننننننننننننننننننننننننننننننننن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج