۱۱۹۸۶۲۱
۱۸ نظر
۵۳۳۶
۱۸ نظر
۵۳۳۶
پ

خانم لیلی گلستان، از حال زنان ایران خبر دارید؟

کتاب «خواستم، شد: در گفت‌وگو با لیلی گلستان» که اخیرا منتشر شده، موجی از انتقادها را به دنبال داشته است. لیلی گلستان در این کتاب نگاهی دوباره به ارتباطات خود با پدرش ابراهیم گلستان داشته است.

برترین‌ها: کتاب «خواستم، شد: در گفت‌وگو با لیلی گلستان» که اخیرا منتشر شده، موجی از انتقادها را به دنبال داشته است. لیلی گلستان در این کتاب نگاهی دوباره به ارتباطات خود با پدرش ابراهیم گلستان داشته است.

خانم لیلی گلستان، از حال زنان ایران خبر دارید؟

لیلی گلستان در این کتاب به مخاطبان پند می‌دهد که جای غر زدن اراده کنند و خواستن توانستن است. منتقدان لیلی گلستان به او می‌گویند حرفش غلط بوده و فرمول خواستن و شدن برای خیلی‌ها کار نمی‌کند و همچنین به او یادآوری می‌کنند که دختر ابراهیم گلستان بوده و موفقیتش با کمک ثروت و اعتبار پدرش ممکن شده است.

خانم لیلی گلستان، از حال زنان ایران خبر دارید؟

نزهت بادی (منتقد سینما) در این‌باره نوشت: هرچند همواره به زنان توصیه می‌شود که قوی باشند و با اعتمادبه‌نفس و جسارت برای پیشرفت خود تلاش کنند اما نباید زن‌ها برای قوی بودن تحت فشار قرار بگیرند و فقط وقتی موفق به حساب بیایند که دقیقا در همان قالب ثابت و رایج قرار بگیرند. عبارت "خواستم، شد" که پیش‌تر در برنامه تدتاکس تهران توسط لیلی گلستان مطرح شده بود و حالا نام کتاب جدیدش است، به جای آنکه جمله‌ای الهام‌بخش برای زنان باشد، جمله‌ای خطرناک است که فقط توانایی و تلاش زنان را دلیل موفقیت آنان نشان می‌دهد و ساختار تبعیض‌آمیز پیرامونشان را نادیده می‌گیرد و خود زنان را مقصر ناکامی‌شان می‌داند‌. درواقع الگوسازی غلط در جهت نمایش زنان قدرتمند که بی‌توجه به امتیازات و امکانات ویژه آنان شکل می‌گیرد، می‌تواند به بستری برای تضعیف و سرکوب زنان بدل شود و مخصوصا عرصه را برای زنانی با محدودیت‌ها و محرومیت‌ها که در حاشیه قرار دارند، تنگ‌تر کند و به آن‌ها اجازه ابراز وجود ندهد.

یعنی همه زن‌ها از ویژگی‌های شخصیتی، حمایت‌های خانوادگی، موقعیت‌های تحصیلی، فرصت‌های شغلی و امکانات مالی یکسانی برخوردار نیستند و موفقیت و قدرت برای هر زنی باید بر اساس شرایط و ظرفیت‌های موجودش در نظر گرفته شود. درحالی‌که غالبا الگوی زن موفق با زن تحصیلکرده و روشنفکر و شاغل که جایگاه اجتماعی و اقتصادی بالایی دارد، تعریف می‌شود و زنان دیگر که به دلیل شرایط مختلف، امکان حضور در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و ادبی را ندارند، به عنوان زنان ناموفق که هیچ کار مهمی نکردند، مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرند و احساس سرخوردگی و ناتوانی می‌کنند. زمانی الگوسازی از زن قدرتمند به آگاهی و استقلال و جسارت زن‌ها کمک می‌کند که هم نویسنده و هنرمند و استاد دانشگاه و ورزشکار و دانشمند و فعال اجتماعی و سیاسی شناخته‌شده را در بر بگیرد و هم آن زن گمنامی را که در گوشه خانه‌اش جاجیم می‌بافد و سوزن‌دوزی می‌کند و غذاهای خانگی می‌پزد و با کمترین امکانات می‌کوشد روی پای خودش بایستد و پیشرفت کند و وضعیت خودش و یا خانواده‌اش را بهبود ببخشد و به اندازه خود اثری در جهان به جا بگذارد. یادمان بماند آن زنانی که توسط پدر یا شوهرشان کشته شدند، خواستند که بشود اما نشد. چون فقط خواستن زنان کافی‌ نیست و باید عوامل نابرابری و تبعیض سیستماتیک برطرف شود. پس وقتی می‌توان از مفهوم موفقیت برای همه زنان سخن گفت که زن‌های ساده و ناشناس نیز به اندازه زنان معروف بتوانند که بخواهند. چه بسیار زنانی که حتی اجازه خواستن ندارند، چه برسد به توانستن.

خانم لیلی گلستان، از حال زنان ایران خبر دارید؟

کاربری با نام شهرزاد نوشت: ببخشیدا خانوم گلستان ولی شما نخواسته هم براتون شده بود.نمیدونم چرا برای بقیه زنان نمیشه! زنان روستایی و زنان کارگر و زنانی که سر از تنشون جدا میکنن. لابد نخواستن که نشده.

کاربری در این باره نوشت:لیلی گلستان از امتیاز دختر ابراهیم گلستان بودن برخوردار بوده. علاوه بر اینکه از روابط و معاشرت‌های پدرش بهره برده، باغ دروس رو هم که بعداً بخشیش رو تبدیل به کتابخونه و گالری کرد از پدرش داره. با وجود این اصرار عجیبی داره بگه من از هیچ شروع کردم و با دست خالی اینجا رسیدم!

دیگری نوشت: لیلی گلستان بهتر بود بگه شده بود.. در کنارش من هم خواستن رو ادامه دادم

کاربر دیگر نوشت:لیلی گلستان یه کتاب نوشته به اسم " خواستم، شد"خیلی دوست دارم بدونم اگه پدرش ابراهیم گلستان نبود یا توی خانواده امثال رومیناها و مونا‌ حیدری‌ها به دنیا می‌اومد بازم میشد یا نه.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «من از تلاش‌ها، موفقیت‌ها و مبارزاتم برایتان گفتم، اما از رنج و اندوهی که همیشه داشته‌ام برای شما نگفتم. رنج با ما عجین است. درد با ما عجین است. باید صبوری و تحمل کنیم. ما از زندگی طلبکار هستیم، در حالی که باید به زندگی بدهکار باشیم. زندگی هدیه‌ای است که به ما داده شده و باید از آن نگهداری کنیم و به آن چیزی اضافه کنیم. در زندگی‌ام سعی کردم، زحمت کشیدم، مبارزه کرده‌ام و وقتی به پشت سرم نگاه می‌کنم می‌بینم خدا را شکر، همه چیز خوب بود. از زندگی‌ام خیلی راضی هستم. خواستم، شد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیرف

      حالا اگه این کتاب رو یک خانم اروپایی نوشته بود خانومای ایرونی رو سرشون حلوا حلوا میکردن..کاری هم به نویسنده اش نداشتن..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه در یک ساختار سنتی بدنیا بیای اصلا نمیشه مگر اینکه یه شانسی بیاری شوهر کنی شوهرت متفاوت باشه یا بتونی از ایران بری

      • بدون نام

        آزادترینیم تو دنیا

      • بدون نام

        کلا همه باید ناله کنندهر کی شکرگذاری کنه فحشش می دهند تا تنبلیشون برجسته نشه

    • بدون نام

      همیشه خواستم شد ، نمیشه من خیلی چیزها خواستم براشون تلاش هم کردم اما نرسیدم

    • علیرضا

      حرف آدم ه‍ایی که عقبه خانوادگی ثروتمند و مشهور دارند نباید زیاد جدی گرفت

    • بدون نام

      نمیدونم چرا من سی ساله میخوام هر کاریم تونستم کردم ولی نمیشه که نمیشه!!!!!

      پاسخ ها

      • ناشناس

        رازش رو از خانم رهنماهم بپرسی بهت میگه!!!

    • بدون نام

      اسم کتاب و مجلات زرد رو که حتما همه تون شنیدید!!!!!،کتاب این خانم هم در همون دسته قرار داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      کلا ازین خانواده خوشم نمیاد اون از پدرش اینم از خودش خودشیفته ها

    • بدون نام

      چند سطر کتاب رو که خوندم بحال خودمون گریم گرفت که عرصه برای چه کسانی برای چاپ کتاب باز است و چه مواردی به خورد ملت بیچاره ی ما داده میشود!متأسفم انگار برای کودکان نوشته شده است

    • بدون نام

      خانم نزهت بادی اینطور که شما می فرمایید هر زنی که بخواهد و به دلایل مختلف نشود نه تنها دیگر نباید بخواهد بلکه باید برود یک گوشه بمیرد.من نه لیلی گلستان را می شناسم نه پدرش را ولی چرا این اقلیت ثروتمند که از قضا به لطف کارایی و کاردانی دولت مردان دیگر در جمله اکثریت هستند یکی از آنها موفق نشدند؟آنها هم خواستند اما چون عرضه تلاش و کوشش را نداشتند در دام متعفن آرایش های اجق وجق و هوس های حیوانی خودشان را گرفتار کردند و ثروت و مقام پدرشان نتوانست از آنها یک شخص مفید تحویل جامعه بدهد.کمی منصف باشید.

    • بدون نام

      حالا این یارو یه حرف چرندی زده. باباش هم حرفهای مزخرف زیاد میزنه. به دل نگیرید.

    • مهتاب

      بهرحال هرکسی در اندازه ی خودش تلاش میکند. ولی نفس کشیدن در دنیا و جبر مردانه را نمیشود پنهان کرد. بقول معروف با پنهان کردن درد هیچ دردی درمان نمیشود.
      ولی این شکل برخورد یا نقد با هر نوشته ای اصلا در شان خانم های ایرانی و اصلا خانم ها نیست. خانم گلستان بعنوان یک زن در شکل زندگی خودشان سختی ها و ناملایماتی را متحمل شدند که هیچ پولی جایگزین آن نخواهد شد.

    • بدون نام

      منم خواستم ولی نشد

    • سمانه

      مرسی که مباحث مفیدی درباره‌ی حقوق زنان همیشه به اشتراک می‌ذارید. برخلاف بقیه‌ی سایت‌ها و اپ‌های ایرانی که به شدت سنتی و عقب‌گرا و زنستیز هستند. از مخاطبان خیلی قدیمیتون هستم‌. دست مریزاد

    • بدون نام

      خواستن توانستن است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج