۱۲۰۰۸۰۲
۹۹۹۴
۹۹۹۴
پ

خبرساز‌ان ۱۴۰۰، از آزاده تا آیدین، ببین کاراتو (۱)

امان از فضای مجازی. حالا دیگر کار از روز و هفته گذشته است و کافی است حرفی یا رفتاری از شمای سلبیرتی یا شمای مسئول یا حتی آدم عادی، مورد توجه مردم قرار بگیرد. آنوقت است که در طرفه‌العینی خبر و تصاویرتان شهر و مملکت را درخواهد نوردید.

برترین‌ها - سیاوش باقی: امان از فضای مجازی. حالا دیگر کار از روز و هفته گذشته است و کافی است حرفی یا رفتاری از شمای سلبیرتی یا شمای مسئول یا حتی آدم عادی، مورد توجه مردم قرار بگیرد. آنوقت است که در طرفه‌العینی خبر و تصاویرتان شهر و مملکت را درخواهد نوردید. چه بسا جهانی شوید. مثال‌هایش آنقدر دم دست هستند که ذکرشان بیشتر برای یادآوری است تا چیز دیگر. این مورد توجه قرار گرفتن هم می‌تواند هر دلیلی داشته باشد. ممکن است مردم خوششان بیاید یا عصبانی شوند.

ممکن است تعجب کنند یا خنده‌شان بگیرد. خیلی وقت‌ها دلیل و توضیح دقیقی هم ندارد که چرا یک شخص یا اتفاق مورد توجه مردم قرار می‌گیرد و به قول معروف وایرال می‌شود. اما قبول کنیم که بعضی‌ها برای جلب‌توجه و بازنشر استعداد عجیبی دارند. مثالش رییس‌جمهور کشورمان است که بنده خدا مدام مورد توجه و قضاوت قرار می‌گیرد. یا نمونه دیگرش امیر تتلوست؛ چهره‌ای که به دلالیل قابل بررسی به شدت مورد توجه نوجوان‌ها و حتی بزرگترهاست و هر حرکت و گفته‌اش می‌تواند بازتاب‌های عجیب و غریب پیدا کند. در رسانه‌ها و فضای اجتماعی ایران هم از این دست چهره‌ها کم نداریم.

خبرساز‌ان ۱۴۰۰، از آزاده تا آیدین، ببین کاراتو (۱)

سال ۱۴۰۰ هم سال حکمرانی خبرسازها بود. تقریبا روزی را سراغ نداریم که کسی و چهره‌ای خبرساز و نقل محافل نشده باشد. یک وقت این خبرسازی‌ها مثل صحبت‌های فیروز کریمی و توهین او به نویسندگان است که بازتاب‌های منفی پیدا کردند یا خداداد عزیزی که لحن غیرمودبانه‌اش درباره کولبری واکنش‌های زیادی در بر داشت، یک موقع هم فایل صوتی کنعانی‌زادگان و حاشیه‌سازی‌اش حسابی سروصدا می‌کند و ابعاد ملی به به خود می‌گیرد.

خیلی اتفاقی مثال‌هایی که زدیم ورزشی شد ولی ماشاالله چهره‌های اجتماعی و سیاسی و حتی روحانیون در خبرساز شدن کم نگذاشتند. نمونه درخشانش جناب علم‌الهدی که تقریبا هر هفته با صحبت‌های آتشین‌شان از مشهد، کل کشور را تحت تاثیر قرار می‌دادند. اتفاقی که البته فقط منحصر به ایشان نبود و کم نبودند امامن جمعه‌ای که با صحبت‌های داغ‌شان خوراک فضای مجازی و اکسپلور اینستاگرام می‌شدند. از چهره‌های شاخص این ژانر آقای حسن عباسی هستند که تازه امسال کم‌کار بودند. اما حتما شما هم این صحبت‌هایشان را در جمع دانشجویان شنیده‌اید که گفته است: «خدایا تو به جز مردم ایران چه کسی را داری؟ ۳۰۰ میلیون آمریکایی عوضی را داری؟ خدایا ۴۰۰ میلیون اروپایی عوضی را داری؟ ۱ میلیارد چینی خفاش خور را داری؟ خدایا تو به جز مردم ایران که عبودیتت را پذیرفته باشند چه کسی را داری؟»

طرز نشستن عیسی کلانتری مقابل خبرنگاران، روحانیونی که روایت‌های عجیب از ارتباط حیوانات با ائمه نقل می‌کردند، انقلابی قدیمی که روایتی عجیب از امام خمینی (ره) و اژدهای محافظش گفت و صحبتش تا رسانه‌های فارسی زبان آنور آب رفت، حرف‌های آذری جهرمی درباره ستاره استقلال، اظهارات داریوش ارجمند درباره وزنه برداری زنان، سیگار کشیدن جواد عزتی در زخم کاری، حمله طارمی به اسکوچیچ، حرکت فوق جنجالی مینا وحید در کنسرت ماکان بند و حضور هالک ایرانی در دوبی از جمله این خبرسازی‌ها بودند. یا مثلا خانم سحر زکریا که هر چند وقت لایو و استوری می‌گذارد و با حمله به مهران مدیری یا صحبت از افسردگی‌اش یا موضوعی دیگر خود را می‌برد به سرخط خبرها. امسال کلاب هاوس هم بستر مناسبی بود تا چهره‌ها و صحبت‌هایشان را جنجالی کند.

از حضور فائزه هاشمی و بیانات نامتعارف و فلفلی‌اش بگرید تا علی لاریجانی که در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری روی استیج آمد و ساعت‌ها مخاطبان را به خود مشغول کرد. از تاجزاده و زیباکلام تا خیلی‌های دیگر. اما با اجازه شما می‌خواهیم چند چهره و کارهایشان را به شکل ویژه بررسی کنیم. شاید سال‌ها بعد کسی برگشت و به این مطالب نگاه کرد و کمی دستش آمد که در ایران ۱۴۰۰ چه می‌گذشته و چه کسانی بیشتر در بورس و ویترین خبرها بوده‌اند.

فایل صوتی ظریف، مصاحبه قرن!

خبرساز‌ان ۱۴۰۰، از آزاده تا آیدین، ببین کاراتو (۱)

ظریف: زمانی که فایل صوتی ظریف منتشر شد رنگ به رخسار خیلی‌ها نماند. حملاتی که به او شد فقط یک حکم اعدام کم داشت. تقریبا همه درباره صحبت‌های او اظهارنظر کردند تا جایی که رهبر انقلاب در واکنش به این اظهارات گفت، سیاست‌های بین‌المللی هیچ کشوری در وزارت امورخارجه تعیین نمی‌شود. تسلط میدان بر دیپلماسی و صحبت درباره سردار سلیمانی به همراه صحبت‌هایی درباره روسیه و خیانت‌هایش در مذاکرات از داغ‌ترین سوژه‌های این فایل بود. فایلی که آخر معلوم نشد چه کسی و برای چی آن را لو داده و آخر و عاقبت دستگیرشدگان چه شد. نتیجه انتشار صحبت‌ها این بود که آشنا استعفا کرد و ربیعی جانشین او شد. بخشی از صحبت‌ها را مرور کنیم. فایلی که حالا شاید شنیدنی‌تر هم باشد.

• قالیباف در تابستان سال ۹۱ از من برای کمیته سیاست خارجی ستاد انتخاباتی خود و در صورت انتخاب به عنوان ریاست‌جمهوری، برای وزارت امور خارجه دعوت کرد که نپذیرفتم.

• در دوره مذاکرات سعید جلیلی، با تحریم، ما را نمدمال کردند و هر شش ماه ۲۰ درصد صادرات نفت ما را کم کردند تا دنیا را از نفت ایران بی‌نیاز کنند. طوریکه با تحریم نفت ایران، نفت ارزان شد!

• سعید جلیلی با معاونان وزارت خارجه مذاکره میکرد اما من از روز اول به کاترین اشتون گفتم من فقط با وزرای امور خارجه مذاکره میکنم، یا معاونان با هم مذاکره کنند و به ما اطلاع دهند.

• کمردرد من در زمان مذاکرات برجام به خاطر حسین شریعتمداری بود که از قول من در کیهان تیتر زد: «ملاقات من با کری نابجا بود». در حالی که شب قبلش به او گفته بودم این حرف غلط است و در روزنامه نزن. اما زد!

• من، هم در مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ بودم، هم در مذاکرات برجام؛ اما دستاورد برجام مهمتر از ۵۹۸ بود. اما ۵۹۸ یک ویژگی داشت؛ به کسانی که مذاکره می‌کردند از پشت خنجر نمی‌زدند!

• چهارشنبه صبح هواپیمای اوکراینی را زدند. من ظهر جمعه به جلسه دبیرخانه شورای امنیت رفتم. گفتم دنیا می‌گوید موشک خورده. اگر واقعا موشک خورده بگویید چگونه میتوانید علاج کنیم. چنان برخورد کردند که انگار کفر ابلیس گفتم.

• وقتی می‌گویم میدان حاکم است یعنی این که من به عنوان وزیر امور خارجه حق ندارم بدانم به هواپیما موشک خورده اما خودشان از چهارشنبه یا پنجشنبه می‌دانستند. به من جمعه خبر دادند و من شنبه اولین نفر بودم که از مردم ایران و دنیا عذرخواهی کردم.

• سردار سلیمانی به من میگفت وقتی با لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مذاکره میکنی فشار بیاور که این امتیازات را در سوریه بگیریم. دیپلماسی هزینه میدان شد اما میدان، هزینه دیپلماسی نشد.

• لاوروف که اصرار داشت مذاکرات متوقف شود به من گفت تو که دستورالعمل نداری؛ برو دستورکار بگیر و برگرد. من گفتم این موضوع به تو اصلا ربطی ندارد. از لحن و عبارت بی‌ادبانه‌ای هم استفاده کردم. کری اینجا از من حمایت کرد.

آیدین آغداشلو، چشم و چراغ ME TOO!

خبرساز‌ان ۱۴۰۰، از آزاده تا آیدین، ببین کاراتو (۱)

هنرمند برجسته‌ای که در سال‌های قبل هم با انتشار ایمیل‌های جنجالی و البته اتهامات پراکنده به چالش کشیده شده بود، بدون شک امسال را به عنوان یکی از بدترین دوره‌های زندگی به یاد خواهد آورد. جنبش ME TOO که با رونق کلاب‌هاوس جان دوباره‌ای گرفته بود، این بار چهره‌های تازه و متفاوتی را نشانه رفت. از شادمهر عقیلی و محسن نامجو تا چند روزنامه‌نگار و نویسنده و روانپزشک و استاد دانشگاه. از بین اینها اما، آیدین آغداشلو شاید خاص‌ترین مورد بود. استادی به نام که ناگهان با روایت‌های متعدد مواجه شد. دخترانی که از رفتارها و تعرض‌های او می‌گفتند و انتظار برخورد و به محکمه کشیدنش را داشتند. اگرچه خانواده آیدین آغداشلو، دوستان و دخترش تمام قد به یاری آمدند و البته‌تر این که حرفی از بازخواست و محکمه به میان نیامد. یک مصاحبه با آیدین آغداشلو در مجله هنری، پاسخ‌های هنرمند و عکس او روی جلد، مثل بنزین روی آتش بود. در کنار آغداشلو باید از محسن نامجو هم بنویسیم. کمتر کسی باور می‌کرد که خواننده و نوازنده آوانگارد مهاجر، چنان شخصیتی داشته باشد که زنان درباره‌اش می‌گفتند. اما به او هم حملات بسیاری شد، حرف‌های ضد و نقیض بسیاری به میان آمد و البته صف‌آرایی جدی میان حامیان و مهاجمان شکل گرفت. انتشار فایلی از سخنان قدیمی نامجو، یک ویدئو برای عذرخواهی و همه بحث‌هایی که در کلاب‌هاوس و فضای مجازی در مورد نامجو راه افتاد هم تغییر چندانی در اصل ماجرا نداد. هرچند که زمان کار دیگری خواهد کرد، شبیه تشبیه شاملوی بزرگ که می‌گوید: «جنگل با ناله و حماسه بیگانه است/ و زخم‌تر را/ با لعاب سبز خزه/ فرو می‌پوشد.»

سعید محمد، نامی در اعماق آب‌نمک

خبرساز‌ان ۱۴۰۰، از آزاده تا آیدین، ببین کاراتو (۱)

بی‌تابی‌های فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا برای رسیدن به صدر اخبار بالاخره در سال ۹۹ جواب داد. سعید محمد که به هر دلیل در سال‌های پیش ترجیح داده بود در سایه بماند، در ۵۲ سالگی سودای شهرت و پیشرفت به سرش زد و تبدیل به یکی از چهره‌های شاخص کشور شد. سعید محمد ابتدا اسب خود را برای ریاست‌جمهوری زین کرد و ریخت‌وپاش زیادی هم داشت. اوایل کار خیلی‌ها فکر می‌کردند این همان نامزدی است که قرار است پاستور را به قلمرو سپاه اضافه کند. اما با گذشت زمان اشتباه بودن این فرض مشخص شد. او در نوروز سال ۱۴۰۰ از فرماندهی قرارگاه خاتم کنار گذاشته شد. اگرچه خودش معتقد بود به خواست شخصی بوده است. با نزدیکی انتخابات شور هوادارانش دیدنی بود؛ عده‌ای که با مزد یا از روی لطف او را در قامت رییس‌جمهوری جوان، مقتدر و خوش‌تیپ می‌دیدند و برایش عنوان «قاسم‌سلیمانی اقتصادی» را برگزیده بودند. اما حتی سعید محمد هم نتوانست از فیلترهای شورای نگهبان عبور کند و رقیب رییسی شود. رد صلاحیتی که اعتراض خودش و هوادارانی چون رائفی‌پور را به دنبال داشت. اما بیقراری سعیدخان سرانجام نتیجه داد و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری شد. اگرچه وارد شدن به بازی‌های سیاسی برایش کم‌هزینه نبود و می‌گویند حالا با قالیباف و تیمش به مشکلاتی برخورده است؛ عده‌ای حتی پا را جلوتر گذاشته و می‌گویند انتشار فایل صوتی فرماندهان سپاه و هزینه‌تراشی برای قالیباف بی‌ارتباط با این اختلافات نیست. در آینده از سعید محمد بیشتر خواهیم شنید.

آزاده نامداری، آن دنیا سراغت خواهیم آمد

خبرساز‌ان ۱۴۰۰، از آزاده تا آیدین، ببین کاراتو (۱)

۷ فروردین که خبر فوت آزاده نامداری رسید بسیاری شوکه شدند. مجری خوش‌سیما و مغضوب در جوانی به پایان کار رسیده بود و گمانه‌زنی‌ها و البته کشمکش‌های تحلیلی در راه بود. ابتدا به غیبت همسر او در زمان فوت توجه زیادی شد و بدبین‌ها بنا را بر این گذاشتند که شاید اختلافات خانوادگی کار دست آزاده داده است. چند روز بعد اما گزارش‌های پرشکی قانونی از مصرف بالای داروهای افسردگی گفتند. در این مدت دعوا بر سر ماجرا به سوی دیگری کشیده شد؛ عده‌ای که معتقد بودند قضاوت‌های عمومی و بی‌رحمی جامعه مجری جوان را تحت فشار بیشتری گذاشته و در مقابل آن‌ها که می‌گفتند نامداری تقاص رفتارهایش را داده و بی‌رحمی‌ها حقش بوده. در ادامه اظهارات همسر آزاده نامداری و گلایه‌هایش هم نتوانست آرامش را به اجتماع خشمگین برگرداند و در آینده هم باید شاهد باشیم که افکار عمومی چگونه درباره زنده و مرده افراد احکامی سنگین صادر خواهد کرد.

ادامه دارد ..

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج