۱۲۰۷۶۴۲
۴۸ نظر
۳۹۰۵
۴۸ نظر
۳۹۰۵
پ

این جای خالی برای مردم پر نمی‌شود؛ بدرود سروش

روز گذشته بود که زمزمه ‌های جدایی سروش صحت از برنامه «کتاب‌باز» مطرح شد. یکی از کم‌حاشیه‌ترین مجریان تلویزیون که دلیل کنار گذاشته شدنش برای بسیاری نامفهوم بود.

برترین‌ها: روز گذشته بود که زمزمه ‌های جدایی سروش صحت از برنامه «کتاب‌باز» مطرح شد. یکی از کم‌حاشیه‌ترین مجریان تلویزیون که دلیل کنار گذاشته شدنش برای بسیاری نامفهوم بود.

این جای خالی برای مردم پر نمی‌شود؛ بدرود سروش

سید عبدالجواد موسوی دلیل این تصمیم را اینطور نوشت: گیر داده‌اند به سروش صحت و باز آن‌طور که دوستان می‌گویند سروش صحت متهم است به روشنفکری و دوستان می‌خواهند به جای ایشان کسی مثل آقای یامین‌پور را جایگزین کنند که در زمره نیروهای ارزشی محسوب می‌شود.

از خیلی‌هایی که به تلویزیون علاقه چندانی ندارند بارها و بارها شنیده‌ام که برنامه «کتاب‌باز» را دنبال می‌کنند و باز از قول همان‌ها شنیده‌ام که نقطه قوت برنامه را حضور صمیمی سروش صحت می‌دانند. چند تن از دوستان من هم در این برنامه شرکت داشته‌اند. با این حال تا به امروز نشنیده‌ام کسی سروش صحت را روشنفکر خطاب کند. احتمالا منظور دوستان از روشنفکر در این مورد خاص گرایش‌های سیاسی و فرهنگی سروش صحت باشد اما تا آن‌جا که من دیده‌ام و شناختی که از سروش صحت دارم این حرف‌ها در مورد او بی‌ربط است.

این جای خالی برای مردم پر نمی‌شود؛ بدرود سروش

سروش پیگیر مسائل فرهنگی است و برخلاف خیلی‌ها مسائل فرهنگی را از دریچه سیاست نگاه نمی‌کند و درست به همین دلیل است که با بسیاری از اهالی فرهنگ نشست و برخاست دارد و در مواجهه با فعالان فرهنگی از طیف‌های مختلف یکسان عمل می‌کند. در همین برنامه «کتاب‌باز» تعداد دوستانی که در اردوگاه ارزشی‌ها تعریف می‌شوند کم نبوده و سروش در مواجهه با تمامی آن‌ها ادب و انصاف را رعایت کرده است.

اگر دوستان بالادستی ما فکر می‌کنند با حضور آقای یامین‌پور فرهنگ انقلابی رشد و گسترش پیدا می‌کند می‌توانند برنامه دیگری با حضور ایشان تدارک ببینند. یک برنامه موفق را از چنگ کسی درآوردن و از نیمه راه به دیگری سپردن خلاف مروت و فتوت است. علاوه بر این در حوزه کتاب کارِ نکرده بسیار است و می‌توان با حضور آقای یامین‌پور و امثال ایشان در یک برنامه دیگر، هم فضایی رقابتی به وجود آورد و هم تکثر و تنوع بیشتری به این حوزه بخشید.

این جای خالی برای مردم پر نمی‌شود؛ بدرود سروش

گاهی در این سرزمین کارهایی صورت می‌گیرد که هیچ ربطی به بالادستی ها ندارد. کسانی به هر دلیلی چشم دیدن برنامه و یا شخصی را ندارند اما پشت اشخاص و یا مفاهیمی پنهان می‌شوند و مقاصد شخصی خود را پیش می‌برند. امیدوارم مشکل برنامه کتاب‌ باز به بهترین شکل ممکن حل شود و در کنار این برنامه، برنامه‌های خوب دیگری در این زمینه تولید شود که حقیقتا هرکاری برای کتاب انجام بدهیم کم انجام داده‌ایم.

رسول اسدزاده نیز طی یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: پاییز سال ۱۴۰۰ قرار بود فصل جدید برنامه «کتاب‌باز» پخش شود. من هم مانند خیلِ عظیمِ تماشاگران و دوستدارانِ این برنامه منتظر بودم. مهر آمدورفت، آبان آمدورفت، آذر هم آمدورفت و خبری از کتاب‌باز نشد. از سال ۹۸ که این برنامه را تماشا می‌کردم، احساسم می‌گفت این برنامه دوام نخواهد داشت، از پیراهن‌های رنگیِ سروش تا مفاهیم اومانیستی که توسط مجتبی شکوری در این برنامه مطرح می‌شد به‌وضوح از مدارِ ایدئولوژیکِ صداوسیما خارج بود و شوربختانه احساسم درست از آب درآمد.

این جای خالی برای مردم پر نمی‌شود؛ بدرود سروش

کتاب‌باز برخلاف بیشمار برنامه‌های مذهب محورِ تلویزیون، رنجِ زیستن را با روانشناسی و فلسفه و هنر التیام می‌داد. از فلسفه و خرد و علوم تجربی درباره انسان حرف می‌زد. از آدمیت و عواطفی حرف می‌زد که در تمام کشورهای جهان یکسان است. همین محتوایِ ناب و متمایزِ این برنامه سبب شده بود تماشای آن در خانه ما تبدیل به یک آیین با مناسک و آداب خاص همراه شود. ما یک ماکِتِ وَن قرمز خریده بودیم که می‌گذاشتیم روی میز با دم‌نوشِ و چای سبز آماده می‌شدیم تا برنامه شروع شود. حالا بیش از یک سال است که پخشِ کتاب‌باز متوقف شده و قرائن می‌گویند همان اتفاقی برای آن افتاده که پیش‌تر برای نودِ عادل فردوسی پور رخ داد. کتاب‌باز با سروش صحت ادامه نخواهد یافت...

در هنگام هضم و تحلیلِ این خبر به یادِ واژه‌ای می‌افتم که مجتبی شکوری در برنامه کتاب‌باز بیان کرد و سروش با چهره متعجبِ کودکانه از شنیدنِ آن محظوظ شده بود. در زبان پرتغالی اصطلاحی هست با نامِ Saudade (سوداد) که معنای غریبی دارد. سوداد به معنای نوعی حالت روحی و حس نوستالژی، اندوه، دل‌تنگی از نبودن فرد یا چیزی است که دیگر احتمالاً هیچ‌گاه برنخواهد گشت. حالا پس از هفت ماه انتظار ما علاقه‌مندانِ کتاب‌باز دچارِ «سوداد» شده‌ایم. خیالمان راحت شده که دیگر سروش میزبانِ کتاب‌باز نیست و شاید خودِ برنامه هم به تاریخ بپیوندد.

این جای خالی برای مردم پر نمی‌شود؛ بدرود سروش

کتاب‌باز بدون اغراق از معدود برنامه‌های تلویزیون ایران بود که حتی در خارج از کشور هم بینندگان بی‌شمار و پیگیر داشت. برنامه‌ای پر از خِرَد، پر از ادبیات و تاریخ و هنر ... درست است که هفت ماه می‌شود شعرخوانی‌های سوگل مشایخی و رشید کاکاوند را با چای تازه‌دم ننوشیده‌ایم، صدای درمانگر و التیام‌بخش مجتبی شکوری را نشنیده‌ایم و چشممان به چهره آرام و پیراهن‌های زیبای سروش صحت روشن نشده ولی کتاب‌باز برای همیشه برای ما باز است. فراموش نمی‌کنم در روزگاری که بیماری کرونا در کشور می‌تازید و خانواده‌های بسیاری دچارِ سوگِ ناگهانی شده بودند، سروش با بغضی سنگین نشسته بود روبه روی دکتر شکوری، آن‌ها از نحوه التیام دادن به افرادی که عزیزی را ازدست‌داده‌اند حرف زدند، از کتاب‌هایی که می‌شود برای تحملِ رنجِ فراق خواند گفتند، از «تولستوی و مبل بنفش» گفتند، از کتابِ سوگِ مادرِ شاهرخِ مسکوب گفتند، از یادداشت‌های آلن دوباتن درباره عزیزِ ازدست‌رفته‌اش گفتند و این حرف‌ها در آن ایّامِ شوم چه به کار آمد. حالا هفت ماه است که کتاب‌باز نیست. آیا ما باید سوگوارِ یکی از بهترین برنامه‌های تلویزیون در سالیان اخیر باشیم؟ البته که نه!

واژه دیگری که من تا ابد از این برنامه با خود همراه خواهم داشت Kintsugi (کینتسوگی) است. سروش می‌گفت: «در ژاپن هنری وجود دارد که مانند چینی‌بندزنیِ ما است ولی با این تفاوت که ظرف شکسته را با طلا به هم بند می‌زنند. در نتیجه ظرفی که شکسته و خرد شده ارزشی می‌یابد بسیار بیشتر از ظرف سالم...»

کنار گذاشتنِ سروش صحت از کتاب‌باز با اینکه یتیم شدن این برنامه را به همراه خواهد داشت ولی مرا به یادِ مردی می‌اندازد که در یکی از محافظه‌کارترین تلویزیون‌های جهان کینتسوگی شد...

این اقدام صداوسیما واکنش های متعددی را در پی داشت

 

این جای خالی برای مردم پر نمی‌شود؛ بدرود سروش

این جای خالی برای مردم پر نمی‌شود؛ بدرود سروش

این جای خالی برای مردم پر نمی‌شود؛ بدرود سروش

این جای خالی برای مردم پر نمی‌شود؛ بدرود سروش

این جای خالی برای مردم پر نمی‌شود؛ بدرود سروش

این جای خالی برای مردم پر نمی‌شود؛ بدرود سروش

این جای خالی برای مردم پر نمی‌شود؛ بدرود سروش

این جای خالی برای مردم پر نمی‌شود؛ بدرود سروش

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      لعنت به صداوسیمای میلی

      پاسخ ها

      • ....................

        الان ملت دقیقا در فاز سکوت بره هاست یکی یکی ازش میگیرن وما فقط سکوت میکنیم

    • ناشناس

      جناب اقای اتاق بی فکر صدا و سیما، کسی کتاب باز رو با یامین پور نگاه نمیکنه، کاش میفهمیدی، دقیقا شبیه نود با میثاقی که ۷۹ درصد مخاطبا اصلا دیگه نگاهش نمیکنن

    • نفس

      هر روز دریغ از دیروز!!

    • شهاب

      کتاب باز با امیرحسین صدیق شروع شد و بدون دلیل خاصی رسید سروش صحت و حالا بدون دلیل خاصی ی رسد به دیگری...
      من که به شخصه اجرای امیرحسین صدیق رو بیشتر میپسندیدم.

    • ناشناس

      چقدر حیف..........

    • ناشناس

      میتونن یامین پور یا هر ’’ارزشی’’ دیگر رو بیارن ولی بینندگان دیگه برنامه رو نمی بینن همین!

    • نگار

      سروش صحت برنامشو ببره تو شبکه خانگی؛دیگه مگه غیر از اینه سریال و برنامه های نسبتا بهتر تو تلویزیون پخش نمیشن؟لیاقت تلویزیون همون برنامه و سریالای ابکیه

    • ناشناس

      لعنت به صداوسیمای ایران که هیچ ارزشی برای مخاطبان قائل نیست

      پاسخ ها

      • ناشناس

        نبینید مگه جبرتون کردن

    • ناهید

      کل صدا سیما دیگر ارزش دیدن نداره بعد از 90 فردوسی پور,کلاه قرمزی و.... فقط و فقط کتاب باز مونده بود که اونم نابود کردن, من موندم صدا و سیما با بودجه مردم برای کی داره برنامه می سازه؟

    • ناشناس

      کلا صدا و سیما یه رسالت بیشتر نداره.
      ضد حال زدن به مردم و رکوردار منفوریت شدن.
      خدا رو شکر موفق هم بوده.

    • فرساش ایرونی

      کلن میخوان همه جا رو یکدست کنن، از دولت و مجلس تا صدا و سیمای میلی...هر جا عیر اینجاها غیر خودی محسوب می شه!

    • ناشناس

      نمیفهمم...
      یبار بیان مستقیم و صاف بگن که چیه آخه؟چه مشکلی با خرد لذت های زندگیمون دارن؟ما که هیچی ازمون نمونده...چی میخوان ازمون؟

    • مظلومین

      آقااصلاچطوره بیان چندمجری ازکشوردوست وبرادر طالبان بیارن،بهترنیست؟

    • ناشناس

      هر کسی که مردم بیشتر دوستش دارند میزارندش کنا مثل عادل فردوسی پور

    • ناشناس

      همان طور که هیچ کس برنامه میثاقی نگاه نمیکنه و منتظر عادل و نود هستیم بدون آقای صحت کسی این برنامه نگاه نمیکنه

    • ناشناس

      با برنامه منصور ضابطیان هم همین کار رو کردند

    • ناشناس

      خود یامین پور تکذیب کرد درضمن یادمون نرفته در برنامه دورهمی سروش صحت نتونست دوبیت شعرحافظ رو درست تلفظ کنه!!!!

    • ناشناس

      یه زمانی همین برنامه با اجرای امیر حسین صدیق اجرا می شد چرا تهیه کننده از تغییر ایشون چیزی نمیگه

    • ناشناس

      تعجبی ندارد سروش جان تو که انگ روشنفکری هم داری عادل اینم نداشت و اونجورش کردند. تو که جای خود

    • ناشناس

      من که از همه حالم به هم میخوره. از صدا و سیما. از مجلس. از دولت. نمیدونم چرا دوست دارند مردم رو اذیت کنند . من نمیدانم تا می‌بینند یکی موفق هست و مردم دوستش دارند. زیرابش رو میزنند

    • سهیل

      صدا و سیمای میلی به چه زبونی بگه ما رو نگاه نکنید؟

    • شهاب

      متاسفم.!!!!

    • ناشناس

      ماهواره که پارازیت تلویزیون هم که همه برنامه ها داره داغون میشه مردم بشینن درو دیوار و نگاه کنند !

    • ناشناس

      به نظرم فارغ از شخصیت مطلوب آقای سروش و سایر ین حقشون هست که این اتفاقات براشون بیفته.
      وقتی در مورد فردوسی پور، عمو پورنگ، ایرج طهماسب و... اتفاق افتاد و سکوت کردیم باید منتظر باشیم یک روزی هم برای ما اتفاق بیفته.
      این هشدار برای کسانی که الان مشغولند و ساکت.

    • مهدی

      مردم ایران که به قول شما روشنفکرنماها تلویزیون نگاه نمی کردند!!! عجب خوب خودتونرا رسوا می کنید...

    • ناشناس

      اصلا تا به حال برنامه کتاب باز رو دیدی؟

    • ناشناس

      مگه تا به حال اصلا دیدی

    • ناشناس

      قطره های اشکم روی این متن .

    • ناشناس

      گویا اینها برای نابودی یک ملت آمده اند.صدا وسیما حیا کن.

    • قوخازواره

      سروش صحت یکجایی گفته بودعاشق شخصیت عادل فردوسی پوره وحمایت جانانه ای ازعادل کرده بود
      نسخه اینم پیچیدن

    • ناشناس

      دلیلش واضحه، چونکه سروش صحت مثل یامین پور و خیلی های دیگه، چاپلوس و بله قربان گو نیست.

    • ناشناس

      گفتیم در دولت جدید عادل برمی گرده،دریغا که شروش هم حذف شد.تنها برنامه ای بود که نگاه می کردم.

    • ناشناس

      سروش خان این جماعت لیاقت امثال توراندارن همون یامین پورازسرشون زیاده

    • مجری

      کلا خداحافظ سیمای میلی
      سلام ماهواره فکر کردن خونه میشینه غصه میخوره نه فرش قرمز برایش پهن میکنن چون قدر زر رزگر شناسد قدر پشکل پخمه ها

    • حامـــــد

      یڪ سوال داداش عزیز
      آیا تا به حال فقط یڪ ثانیه برنامه ڪتاب باز رو دیدی
      چرا آبڪی نظر میدید
      تقریبا قسم میخورم ڪسانی ڪه نظر دادند نودو هشت درصدش اصلا خبر ندارن اینجور برنامه ای وجود داره واز ڪدام شبکه پخش میشه

    • ناشناس

      اينم نه
      ميلي چي ميخواي چي دوش داري

    • خودم

      من عاشق کتاب خوندنم و کتاب باز برنامه مورد علاقه م بود

    • ناشناس

      حقشونه دیگه کسی صداوسیما نمیبینه

    • ارشین

      دقبقا

    • ارشین

      در این سرای بیکسی .،کسی به در نمی زند .

    • آخرین سنگر سکوته

      آخه نمیزارن بخش اجازه نمیدن همینطور که به عادل اجازه ندادن

    • آخرین سنگر سکوته

      با پول مردم صداسیمای میلی رو میگردونن و هیچ اهمیت به مخاطب نمیزارن.

    • رضا

      سیمای اوباش

    • سعید -پ

      همین یه رشته ی مویین و باریک اتصالی که بین مردم و صدا و سیمای میلی باقی مونده بود رو هم بریدن. دیگه برو به جهنم ای صدا و سیما.

    • ناشناس

      اقا اينا ايراني به ولله ادم شك ميكنه

    • ناشناس

      دقیقا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج